REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieruchomość w Hiszpanii – podatki (zakup, wynajem, sprzedaż). Przewodnik dla polskich inwestorów

Hiszpania, podatki
Nieruchomość w Hiszpanii – podatki (zakup, wynajem, sprzedaż). Przewodnik dla polskich inwestorów
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zakup nieruchomości w Hiszpanii wiąże się z koniecznością poznania lokalnego systemu podatkowego, który może znacząco wpłynąć na końcową rentowność inwestycji. Różnice w opodatkowaniu zależą od statusu kupującego, rodzaju transakcji oraz wybranej formy prawnej zakupu.

• Całkowite koszty zakupu mogą wynieść 10-15 proc. wartości nieruchomości - obejmują podatki, opłaty notarialne, rejestracyjne oraz honoraria prawników;
• Nierezydenci z krajów spoza UE/EEA płacą wyższe podatki – 24 proc. od przychodu brutto bez możliwości odliczeń, podczas gdy mieszkańcy UE/EEA mogą skorzystać z preferencyjnych warunków;
• Wybór struktury prawnej ma kluczowe znaczenie - hiszpańska spółka lub spółka z oddziałem fizycznym w Hiszpanii może korzystać z pełnej amortyzacji i ulg podatkowych.

Polacy, którzy planują zakup nieruchomości w Hiszpanii muszą zapoznać się z obowiązującym tam systemem podatkowym. Opłaty mogą różnić się w zależności od wybranej formy zakupu i rodzaju nieruchomości. – Szczegółowa znajomość obowiązujących stawek podatkowych może znacząco wpłynąć na rentowność inwestycji – mówi Robert Reiski, współwłaściciel agencji nieruchomości By-Bright.

Przy podejmowaniu decyzji o formie prawnej zakupu nieruchomości w Hiszpanii warto wziąć pod uwagę: cel inwestycji (dla siebie czy na wynajem komercyjny), planowany okres posiadania nieruchomości, możliwości optymalizacji podatkowej, koszty prowadzenia działalności gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

Rynek pierwotny i wtórny

Przy zakupie nowej nieruchomości bezpośrednio od dewelopera obowiązuje VAT (IVA) w wysokości 10 proc. wartości nieruchomości. Stawka ta może się różnić w zależności od regionu - na Wyspach Kanaryjskich stawka odpowiadająca VAT to 7 proc., w niektórych wspólnotach autonomicznych może być wyższa. Dodatkowo należy uiścić podatek od dokumentów urzędowych (AJD) wynoszący około 1-1,5 proc. AJD różni się w zależności od regionu, a stawki mogą się zmieniać w kolejnych latach.

Zakup nieruchomości na rynku wtórnym podlega podatkowi od przeniesienia własności (ITP). W Andaluzji, gdzie znajduje się popularna Costa del Sol, stawka wynosi około 7 proc., podczas gdy w innych regionach, takich jak Katalonia, może sięgać nawet 10 proc. Ten podatek dotyczy zarówno osób prywatnych oraz firm i nie można go odliczyć.

– Warto pamiętać, że całkowite koszty zakupu nieruchomości w Hiszpanii mogą wynieść 10-15 proc. wartości transakcji, obejmując oprócz podatków także opłaty notarialne, rejestracyjne oraz honoraria prawników – wyjaśnia Joanna Ossowska-Rodziewicz, współwłaścicielka agencji nieruchomości By-Bright.

REKLAMA

Opodatkowanie wynajmu nieruchomości

Sposób opodatkowania dochodów z wynajmu zależy od statusu właściciela. Jeśli zakup nieruchomości był na osobę prywatną to nierezydenci z krajów UE/EEA płacą 19 proc. od dochodu netto (po odliczeniu kosztów), a nierezydenci spoza UE/EEA: 24 proc. od przychodu brutto, bez możliwości odliczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– W przypadku spółek sytuacja wygląda następująco: jeśli jest to polska spółka to dla nierezydentów z UE/EEA obowiązuje 19 proc. od dochodu netto, podobnie jak w przypadku osoby prywatnej. Jeżeli nie jest to spółka z UE/EEA, podlega 24 proc. podatku od przychodu brutto, bez odliczeń. Z kolei hiszpańska spółka lub spółka z PE, czyli spółka polska, ale z oddziałem fizycznym w Hiszpanii płaci 25 proc. CIT, ale z możliwością pełnej amortyzacji i dostępem do ulg dla dużych portfeli – tłumaczy Robert Reiski.

Podatki przy sprzedaży nieruchomości

Jak wygląda sytuacja przy sprzedaży nieruchomość w Hiszpanii? Zarówno nierezydenci z UE/EEA, jak i spoza UE/EEA, płacą 19 proc. podatku od rzeczywistego zysku (różnicy między ceną sprzedaży a kosztem nabycia powiększonym o udokumentowane wydatki).

– Ponadto kupujący jest zobowiązany potrącić 3 proc. ceny sprzedaży jako zaliczkę na podatek sprzedającego. W razie gdyby potrącona kwota przewyższyła należny podatek, sprzedający może ubiegać się o zwrot nadpłaty – tłumaczy Joanna Ossowska-Rodziewicz.

Polska spółka (nierezydent bez PE): zapłaci 19 proc. od zysku (typu CGT). Hiszpańska spółka lub spółka z PE zapłaci 25 proc. CIT od zysku netto (z pełnym prawem do odliczeń). Przy wypłacie dywidendy – 19 proc. podatek u źródła, chyba że zwalnia umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania.

– Przed podjęciem ostatecznej decyzji o zakupie nieruchomości w Hiszpanii, zaleca się konsultację z doradcą podatkowym oraz prawnikiem specjalizującym się w transakcjach międzynarodowych. Profesjonalne doradztwo pomoże wybrać optymalną strukturę inwestycji i uniknąć kosztownych błędów, zwłaszcza że przepisy podatkowe mogą się zmieniać z roku na rok – dodaje Robert Reiski.

Podatek katastralny

Natomiast roczny podatek od nieruchomości w Hiszpanii nazywany jest BI – Impuesto sobre Bienes Inmuebles. To lokalny podatek, który płaci się do gminy. Naliczany jest od wartości katastralnej nieruchomości, a jego wysokość zależy od lokalizacji. Zazwyczaj wynosi od 0,4 proc. do 1,1 proc. wartości katastralnej rocznie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Czy promocje w Black Friday są opłacalne?

Czy promocje w Black Friday są opłacalne? Okazuje się, że według najnowszych badań promocje oferowane w ramach Black Friday są uważane za opłacalne przez 47,6% dorosłych Polaków. Przeciwnego zdania jest 29% rodaków, a 23,4% nie ma jeszcze wyrobionej opinii w tym temacie. Korzyści z corocznych akcji rabatowych widzą głównie osoby w wieku 35-44 lat i z dochodami powyżej 9 tys. zł netto. Nie dostrzegają zysków z tego typu obniżek przede wszystkim seniorzy i konsumenci uzyskujący co miesiąc 5000-6999 zł na rękę.

Nowe limity dorabiania do emerytury i renty od grudnia 2025 r. Kto i ile może dorobić bez zmniejszenia lub zawieszenia świadczenia z ZUS?

Jest to bardzo ważna informacja dla rencistów i wcześniejszych emerytów, którzy dorabiają do swoich świadczeń. Od 1 grudnia 2025 r. zmieniają się graniczne kwoty przychodu, które powodują zmniejszenie lub zawieszenie świadczeń (emerytur i rent) z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Limity te będą wyższe niż w poprzednich trzech miesiącach. Bezpieczny próg przychodu (do którego można zarabiać bez obawy o zmniejszenie lub zawieszenie emerytury lub renty) wzrośnie o 16,10 zł, do kwoty 6 140,20 zł brutto. A górna granica zwiększy się o 30 zł i wyniesie 11 403,30 zł brutto. Zarobki powyżej tej kwoty w grudniu 2025 r., styczniu i lutym 2026 r. sprawią, że ZUS zawiesi emeryturę lub rentę.

Nie opiekujesz się rodzicami? Stracisz spadek. Samorządy mają dość utrzymywania seniorów i domagają się zwrotu ponoszonych kosztów

Kto powinien ponosić koszt pobytu mieszkańca w DPS? Przepisy jasno wskazują kolejność. Niestety regulacje te narażają samorządy na ogromne koszty, których nigdy nie mogą odzyskać, nawet jest pensjonariusz posiada duży majątek.

Od umowy zlecenia czasami nie płaci się podatku według skali. Od czego to zależy? Warto znać przepisy, by nie popełnić tego błędu

W 2026 roku umowy cywilnoprawne, w tym umowa zlecenia, mają znaleźć się pod specjalnym nadzorem organów Państwowej Inspekcji Pracy. Warto więc pamiętać o tym, że czasami ich rozliczanie podlega szczególnym zasadom.

REKLAMA

Czy chory pracownik musi przywieźć laptop do firmy? Sprzęt stanowi własność pracodawcy, a z przepisów wynika, jak trzeba postępować

Czy na czas swojej nieobecności pracownik musi zwrócić do firmy laptop i telefon? Trzeba pamiętać o przestrzeganiu prostych zasad, w tym tej, że udostępnione pracownikowi narzędzia pracy stanowią własność pracodawcy.

Czy pracodawca odbierze pracownikowi ryczałt za pracę zdalną w czasie urlopu? Nie zawsze i nie każdemu. Od czego to zależy?

Czy nieobecność w pracy oznacza wypłatę ryczałtu za pracę zdalną w obniżonej wysokości? W obowiązujących przepisach nie znajdziemy jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Jak więc prawidłowo postępować? Trzeba przemyśleć to zawczasu.

Czasami pracodawca musi się zgodzić na udzielenie urlopu bezpłatnego, a innym razem nie. Dlaczego tak jest? Warto znać zasady

Na jakich zasadach pracownicy mogą korzystać z urlopu bezpłatnego? Warto znać te przepisy, bo wynika z nich, że czasami pracodawca musi się zgodzić na udzielenie, a innym razem nie. Znajomość zasad pozwoli uniknąć zaskoczenia.

Pracodawca nie może odmówić udzielenia urlopu opiekuńczego. Ale zapłacić za niego nie musi.

Urlop opiekuńczy funkcjonuje już ponad 2 lata, jednak ze względu na to, że nie jest powszechnie wykorzystywany, nie każdy wie, na jakich zasadach można z niego skorzystać. Warto znać przepisy, by wiedzieć, na co można liczyć.

REKLAMA

Żeby rozwiązać umowę o pracę, musi istnieć prawdziwa i istotna przyczyna. Trzeba też pamiętać, aby ją odpowiednio wskazać w oświadczeniu

Każda ze stron umowy o pracę może ją rozwiązać za wypowiedzeniem. Jednak trzeba pamiętać o tym, że trwałość stosunku pracy podlega szczególnej ochronie. To sprawia, że pracodawca jako podmiot profesjonalny musi w takim wypadku pamiętać o dopełnieniu szczególnych formalności.

Te kwoty pracodawca odliczy z pensji pracownika. Ochrona wynagrodzenia ich nie obejmuje. Dlaczego?

Jak powinien postąpić pracodawca, jeśli wypłaci pracownikowi wyższe wynagrodzenie niż należne? W przepisach przewidziano specjalną regulację, która pozwala na dokonanie odliczenia, ale tylko na ściśle określonych zasadach. Jak trzeba zrobić to poprawnie?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA