Kategorie

Leasing

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja podatkowa i leasing. W ramach pakietu uszczelniającego podatki Ministerstwo Finansów planuje zmianę w przepisach o amortyzacji składników majątku prywatnego wprowadzanego do majątku firmy. Zmienią się także zasady rozliczenia podatkowego sprzedaży majątku firmowego (np. przedmiotów wykupionych z leasingu) przez właścicieli firm – dowiedziała się PAP.
Wszystkie filary “Polskiego Ładu” mogą kosztować budżet nawet kilkadziesiąt miliardów rocznie. Rząd Mateusza Morawieckiego przynajmniej część wydatków będzie chciał zrekompensować tzw. pakietem uszczelniającym.
Polski Ład. Koniec z nieopodatkowaną sprzedażą poleasingowych aut oraz wykorzystywaniem spółek wydmuszek do unikania podatku w Polsce. Limit transakcji gotówkowych w obrocie między przedsiębiorcami zostanie obniżony z 15 tys. zł do 8 tys. zł
Leasing finansowy przedsiębiorstwa. Rozważając możliwość restrukturyzacji działalności, oprócz standardowych rozwiązań takich jak m.in aporty przedsiębiorstw, połączeń lub sprzedaży (niezależnie czy mamy do czynienia z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa czy przedsiębiorstwem), należy wziąć pod uwagę możliwości oferowane przez leasing finansowy przedsiębiorstwa. W analizie opłacalności przedsięwzięcia musimy wziąć pod uwagę nie tylko aspekt biznesowy, ale również kwestie opodatkowania danej transakcji. Należy zwrócić uwagę, zarówno na podatki dochodowe (odpowiednio PIT oraz CIT), podatek od towarów i usług oraz podatek od czynności cywilnoprawnych.
Co druga firma z sektora MŚP w ciągu ostatnich trzech miesięcy poniosła w związku z pandemią dodatkowe koszty. Pojawiły się problemy ze spłatą rat leasingu. Ale te wydatki to nie jedyne zmartwienie firm. Jakie kłopoty finansowe mają firmy?
Umowa leasingu. Wszystko wskazuje na to, że niedługo umowę leasingu będzie można zawrzeć elektronicznie - podpisać sms-em, mailowo, a nawet mówiąc „TAK” podczas nagrywanej rozmowy telefonicznej. W Ministerstwie Sprawiedliwości trwają prace nad propozycją nowego brzmienia art. 709 (2) Kodeksu cywilnego, który dziś stanowi poważną barierę rozwoju rynku leasingowego w Polsce.
Branża leasingowa odrobi w tym roku straty, które poniosła w ubiegłym, udzielając finansowania o wartości ponad 77,8 mld zł i notując 11-proc. wzrost – prognozuje Związek Polskiego Leasingu. Co będzie motorem napędowym?
Leasing. Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) podpisał umowę z Paneuropejskim Funduszem Gwarancyjnym. Dotyczy ona nowej portfelowej linii gwarancyjnej leasingu z regwarancją udzielaną przez Europejski Fundusz Inwestycyjny (EFI). Łączny limit gwarancji to 4,5 mld zł. Oznacza to możliwość realizacji finansowania dla polskich małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) do 5,6 mld zł.
Nowe gwarancje BGK zabezpieczą do 80 proc. kwoty leasingu lub pożyczki leasingowej bez odsetek oraz kosztów związanych z ich udzieleniem. Jakie będą nowe parametry gwarancji?
Przejęcie leasingu samochodu przez osobę prywatną: na czym polega, czy jest możliwe i co musisz o nim wiedzieć? Na te pytania odpowiemy w tekście.
Leasing samochodów: jaki będzie rok 2021 dla branży? Czy ma szanse na odbudowę? O tym opowie ekspert - główny ekonomista firmy EFL.
Rozliczenie leasingu w PIT i CIT . 15 lutego 2021 r. Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej wydał interpretację ogólną w sprawie podatkowych skutków zmian w umowie leasingu oraz sprzedaży przedmiotu umowy. Interpretacja dotyczy przepisów art. 17a pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 23a pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zakresie możliwej modyfikacji postanowień umowy leasingu, w tym co do okresu jej trwania, czy wysokości rat leasingowych, a także ustalenia skutków (wysokości przychodu) po stronie finansującego w przypadku sprzedaży przedmiotu leasingu w trakcie trwania umowy, na rzecz osoby trzeciej.
Branża leasingowa w 2020r. udzieliła łącznego finansowania o wartości 70,1 mld zł, przy dynamice rynku na poziomie -10,1% (r/r.). Ile wyniesie dynamika wzrostu rynku w 2021 roku? Kto jest odbiorcą leasingu?
Leasing pozostaje najbardziej istotnym źródłem finansowania dla polskich firm z sektora MŚP. Drugim najczęściej wskazywanym instrumentem jest linia kredytowa, a trzecim - dotacje.
Kto powinien ubezpieczyć samochód - firma leasingowa, leasingobiorca czy też bezpośrednio użytkownik samochodu? Na czyj rachunek taka umowa powinna zostać zawarta? Przy udzielaniu odpowiedzi na tak postawione pytania należy uwzględnić przede wszystkim to, czyje ryzyko ma być ubezpieczone.
Wprowadzenie ulgi na robotyzację od 1 stycznia 2021 roku ma spowodować m.in., że będzie więcej robotów w produkcji przemysłowej, zwiększy się wydajności produkcji i zostaną obniżone jej koszty. Będzie można odliczyć 50 proc. kosztów poniesionych na inwestycje w robotyzację, niezależnie od wielkości i rodzaju branży. Nową ulgę będzie można powiązać z finansowaniem urządzenia bądź maszyny poprzez leasing.
Czy spółka leasingowa zawsze musi być agentem, aby oferować ubezpieczenia? Co z osobami pracującymi dla spółki leasingowej?
Firma doradcza Deloitte nie ma żadnych wątpliwości. Przychody branży motoryzacyjnej w latach 2018 - 2035 wzrosną aż o 50 proc. Jeszcze większy skok - bo o ponad 100 proc. - ma dotyczyć narzędzi finansowania zakupu aut.
Atrakcyjne warunki leasingowe, brak odsetek czy oprocentowania, zabezpieczenie na wypadek spadku dochodów firmy, wygodny „urlop od rat”, a nawet ich darowanie – marki takie jak Lexus, Mercedes czy Audi starają się pokazać, że wspierają przedsiębiorców w tym trudniejszym okresie.
Fotowoltaika jest obecnie najszybciej rozwijającym się obecnie segmentem OZE w Polsce. Zapowiadany jesienią wzrost kosztów w postaci wyższych rachunków za prąd powoduje, że firmy zaczynają szukać oszczędności. Tym bardziej, że ich sytuacja została już mocno zachwiana przez sytuację związaną z koronawirusem.
Przepisy dotyczące wykorzystywania samochodów osobowych w działalności gospodarczej podatników uległy zmianie wraz z początkiem 2019 r. Z kolei w dniu 9 kwietnia 2020 r. Ministerstwo Finansów opublikowało objaśnienia podatkowe dotyczące przepisów wprowadzonych ponad rok wcześniej.
Czas pandemii jest trudny nie tylko dla branży fitness czy kosmetycznej. To też szereg wyzwań stawianych przed markami motoryzacyjnymi. Jak z nowymi zadaniami radzą sobie Niemcy? Mają kilka sposobów.
Aktualna sytuacja wywołana pandemią koronawirusa spowodowała, że u wielu przedsiębiorców doszło do zaburzenia płynności finansowej. Przekłada się to między innymi na zwolnienia pracowników, rozwiązywanie umów zlecenie oraz kłopot z terminowym regulowaniem zobowiązań, np. z tytułu umowy leasingu.
Jeżeli umowa leasingu spełnia warunki określone w ustawie o PIT i nie zachodzą wyłączenia, to wydatki wynikające z tej umowy podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu w pełnej, 100% wysokości. Samochód nie musi być wykorzystywany wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej.
Jeśli zmieniły się tylko strony umowy, to mamy do czynienia z kontynuacją. Ale jeżeli teraz zostanie przedłużona spłata rat, to dla celów podatkowych jest to już nowy kontrakt – uważa Ministerstwo Finansów. Ma to swoje konkretne skutki podatkowe.
Zakup samochodu za gotówkę, czy nawet w kredycie, jest często mniej opłacalny dla przedsiębiorców niż leasing. Po zakończeniu umowy leasingu, wielu z nich decyduje się na kolejny samochód (nowszy model) od tego samego producenta - wtedy najczęściej jedna umowa leasingowa zostaje zastąpiona drugą. Jednak część przedsiębiorców dochodzi do wniosku, że woli samochód wykupić, a następnie sprzedać samodzielnie. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, że w ten sposób mogą nałożyć na siebie obowiązek dodatkowego opodatkowania transakcji. Pewne ciekawe możliwości w tym zakresie mają osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz spółki cywilne.
W związku z epidemią COVID-19 pojawiła się konieczność udzielenia przedsiębiorcom wsparcia niezbędnego dla utrzymania i kontynuacji prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Jednym z aktów prawnych służących temu celowi jest ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Wprowadza ona również pakiet zmian w dotychczasowych rozwiązaniach tarczy antykryzysowej, zwany potocznie tarczą 2.0. W opracowaniu przedstawiamy kolejne rozwiązania dla firm wprowadzane właśnie tarczą 2.0.
Obniżka stóp procentowych przez Radę Polityki Pieniężnej powoduje automatycznie zmianę wysokości rat za leasingowane samochody. Nie wpływa jednak negatywnie na podatki - potwierdziło Ministerstwo Finansów. Powinno to rozwiać obawy podatników, którzy przed 1 stycznia 2019 r. wzięli w leasing samochody osobowe o wartości przekraczającej 150 tys. zł (z uwzględnieniem 50 proc. VAT, które nie podlega odliczeniu).
W dniu 18 kwietnia br. weszła w życie ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Ustawa zawiera nowe instrumenty wsparcia dla firm, a także przewiduje możliwość uruchomienie tzw. tarczy finansowej. Przewidziano w niej, że Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP) zaoferuje przedsiębiorcom różne instrumenty wspierające bieżącą płynność finansową. Wsparcie będzie przyznawane w szczególności w formie pożyczek, gwarancji lub poręczenia oraz leasingu lub innych instrumentów związanych z finansowaniem prowadzonej działalności, na warunkach rynkowych.
Z uwagi na możliwość utraty prawa do wyższych kosztów podatkowych, przedsiębiorstwa, które przed 1 stycznia 2019 r. wzięły w leasing samochody o wartości powyżej 150 tys. zł, powinny teraz dwa razy się zastanowić, zanim wystąpią o odroczenie lub zawieszenie płatności rat leasingowych.
Przedsiębiorcy, którzy korzystają w działalności gospodarczej z samochodów na podstawie umowy leasingu mogą po zakończeniu umowy wykupić samochód na własność i przeznaczyć go wyłącznie na cele prywatne. W takiej sytuacji pojawia się u nich wątpliwość, czy po wykupie samochodu, jego przekazanie na cele osobiste będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Artykuł odpowiada właśnie na pytanie, czy wykup samochodu z leasingu wyłącznie na cele prywatne podlega opodatkowaniu VAT.
Pod koniec lutego 2019 r. komisarz skarbowy na Malcie opublikował nowe wytyczne dotyczące obliczania podatku VAT od transakcji związanych z leasingiem jachtów rekreacyjnych przez podmiot zarejestrowany na Malcie. Zmiany te zostały wprowadzone w celu odzwierciedlenia zmian dokonanych na poziomie UE w sektorze jachtowym przy jednoczesnej transpozycji zasad określonych w dyrektywie VAT.
Leasing czy wynajem? Przed takim dylematem staje niemal każdy przedsiębiorca poszukujący samochodu do firmy. Jeśli zależy Ci na wykupie auta, lepszym rozwiązaniem będzie leasing – podpowiadają eksperci z Carsmile. Jeśli natomiast chcesz zmniejszyć i uprościć miesięczne rozliczenia, a także zrezygnować z czasochłonnej obsługi aut firmowych, wybierz abonament w wynajmie długoterminowym.
Firma korzysta z samochodu na podstawie umowy leasingu operacyjnego. Odlicza VAT od rat leasingowych (50%). Teraz chce sprzedać samochód innej firmie ze względu na to, że będzie likwidowana. Jak wystawić fakturę sprzedaży? Co z VAT?
Europejski Fundusz Leasingowy postanowił sprawdzić co Polacy sądzą o markach samochodowych. Czy popularne stereotypy znajdują odzwierciedlenie w prawdziwym życiu? Sprawdźmy.
Podmiot stosujący MSSF w zakresie umów leasingu, najmu i dzierżawy postępuje zgodnie z MSSF 16 i ujmuje aktywa z tytułu prawa do użytkowania oraz zobowiązanie z tytułu leasingu. Zobowiązanie wycenia się w wartości bieżącej pozostałych opłat leasingowych, zdyskontowanych w okresie trwania leasingu. Ważne jest więc, jak podkreśla ekspert Grant Thornton, ustalenie prawidłowego okresu trwania leasingu, uwzględniając opcje przedłużenia lub wypowiedzenia umowy.
Jeżeli samochód wykupiony po zakończeniu umowy leasingu (do majątku prywatnego przedsiębiorcy) nie będzie stanowił składnika majątku w prowadzonej działalności gospodarczej - to przychód uzyskany ze sprzedaży tego samochodu nie będzie stanowił przychodu z działalności gospodarczej. Sprzedaż takiego samochodu należy zakwalifikować do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli do odpłatnego zbycia rzeczy. W takiej sytuacji przychód podatkowy nie powstanie (co oznacza też brak podatku), jeżeli zbycie samochodu będzie miało miejsce po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło jego nabycie (tj. wykup z leasingu).
W przypadku leasingu finansowego należna leasingodawcy część odsetkowa raty leasingowej stanowi w istocie wynagrodzenie za używanie przedmiotu leasingu, które korzystający zobowiązany jest ponieść na rzecz finansującego. Wynagrodzenie to nie powinno być więc utożsamiane z odsetkami. W konsekwencji, wydatek ten stanowi koszt podatkowy w dacie poniesienia (tj. wystawienia faktury), niezależnie od tego, czy został on faktycznie zapłacony.
Przedsiębiorcy użytkujący samochody osobowe w ramach leasingu operacyjnego na koniec okresu umowy stają przed decyzją odnośnie do wyboru sposobu wykupu pojazdu. Możliwości zależą od umowy leasingu, ale najczęściej spotykany jest wykup pojazdu „na firmę”, czyli do dalszego wykorzystywania w działalności. Większość firm oferuje także możliwość wykupu tzw. prywatnego, tj. na cele osobiste podatnika.
Raty leasingowe to nie wszystkie koszty jakie ponosi klient firmy leasingowej. Są jeszcze różne opłaty za niektóre czynności związane z obsługą umów leasingowych. Zapłacić trzeba np. za zmianę osoby korzystającej z leasingu, skrócenie okresy spłaty, zmianę nazwy firmy w umowie, informację na temat pojazdu przekazaną policji, czy wcześniejsze zakończenie umowy.
W przypadku gdy wykupiony po zakończeniu umowy leasingu samochód nie będzie stanowił składnika majątku firmy, to przychód uzyskany ze sprzedaży tego samochodu nie będzie stanowił przychodu z działalności gospodarczej.
Leasing stanowi doskonałe rozwiązanie, szczególnie gdy przedsiębiorca szuka sposobu na to, by przeznaczyć środki trwałe na rozwój swojego przedsiębiorstwa, a mimo wszystko chce eksploatować auto.
W przypadku umów leasingu zawartych przed dniem 1 stycznia 2019 r. podatnik może rozliczać leasing na zasadach obowiązujących do końca 2018 r., chyba że umowa taka została zmieniona lub odnowiona po 31 grudnia 2018 r. Takie stanowisko potwierdza Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej.
Firmy mogą stracić prawo do korzystniejszego rozliczania kosztów leasingu zawartego przed 1 stycznia 2019 r. Może to nastąpić w wyniku istotnych zmian w umowie. Ministerstwo Finansów podkreśla, że do takich istotnych zmian należą np. skrócenie lub wydłużenie harmonogramu płatności rat leasingowych.
Przed wyborem leasingu warto się dobrze zastanowić. Wszystkie aspekty leasingu mogą mieć wpływ na koszty ponoszone przez firmę. W związku z tym warto zdobyć odpowiednie informacje przed wyborem oraz porównać je ze swoimi potrzebami i możliwościami.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał istotne dla podatników orzeczenie dotyczące rozliczania leasingu zwrotnego. Uznał, że leasing zwrotny należy traktować jako jedną transakcję o charakterze finansowym, która jest zwolniona z VAT. Co w konsekwencji oznacza brak prawa do odliczenia VAT od tego typu transakcji.
Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów informuje, że 20% samochodów jest obecnie finansowanych za pośrednictwem wynajmu długoterminowego. Dla porównania, w Europie Zachodniej jest to aż 80%. W Polsce produkt pojawił się kilka lat temu i był uznawany za niszowy. Obecnie tempo wzrostu tego rynku sięga 12-14% rocznie, a głównymi korzystającymi są firmy, które coraz częściej decydują się na taką formę finansowania. Z czego to wynika? Czym jest wynajem długoterminowy? Co się z nim wiąże?
Z przeprowadzonych badań wynika, że samochód osobowy jest istotnym kosztem 8 na 10 polskich przedsiębiorców. Co oznacza, że od początku 2019 roku około 2,5 mln osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą z powodu zmian w zasadach rozliczania kosztów eksploatacyjnych płaci teraz wyższe podatki.
10 czerwca 2019 r. Ministerstwo Finansów rozpoczęło konsultacje podatkowe w sprawie opodatkowania VAT transakcji w zakresie leasingu zwrotnego. Konsultacje mają na celu zebranie opinii co do tego kiedy transakcję leasingu zwrotnego można traktować jako jedną kompleksową usługę finansową a kiedy jako dwie odrębne transakcje (tj. dostawę towarów przez korzystającego oraz odpowiednio dostawę towarów albo świadczenie usług przez finansującego). Opinie te mają posłużyć MF do opracowania "zbioru zasad", na podstawie którego podatnicy mogliby prawidłowo klasyfikować przedmiot transakcji dokonywanych w ramach leasingu zwrotnego. Opinie w ramach konsultacji można zgłaszać w terminie 3 tygodni od dnia publikacji - tj. do poniedziałku 1 lipca 2019 r.
Przedsiębiorca będący właścicielem samochodu może uzyskać gotówkę w wyniku sprzedaży auta do leasingu bądź dzięki refinansowaniu pożyczką leasingową. Obie możliwości niosą ze sobą pewne skutki podatkowe. Każda opcja może być skuteczna w zależności od okoliczności.