REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ochrona danych osobowych, Prawa konsumenta

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

UOKiK: Reader’s Digest łamał prawa konsumentów

Przedsiębiorcy nie mogą żądać od konsumentów zapłaty za dostarczone, acz niezamówione towary. Naruszających prawa konsumenta przedsiębiorców czeka kara finansowa ze strony UOKiKu, o czym przekonało wydawnictwo Reader’s Digest Przegląd.

Niezamówiona przesyłka– co zrobić?

Nie zamawiałeś produktu, a mimo wszystko otrzymałeś paczkę z żądaniem zapłaty? W takiej sytuacji nie masz obowiązku uiszczania żadnej opłaty.

Deweloperzy kontra konsumenci

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał 46 decyzji odnośnie praktyk deweloperów, krzywdzących konsumentów. Sprawdź jakich klauzul nie wolno stosować deweloperom.

Gminy ograniczają konkurencję w usługach wodno-kanalizacyjnych

Gmina Kraków oraz spółka komunalna z Białogardu zostały ukarane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na rynku usług wodno-kanalizacyjnych także obowiązują zasady ochrony konsumentów.

REKLAMA

Kim jest konsument?

W świetle prawa konsumentem może być tylko osoba fizyczna. Musi ona jednak spełniać określone warunki. Jakie?

Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy

Do Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy można złożyć skargę w przypadku, gdy konsument uzna, że reklama wprowadza w błąd lub w inny sposób narusza zasady Kodeksu Etyki Reklamy.

Energetyka: klauzule niedozwolone w umowach z konsumentami

Wyłączanie odpowiedzialności względem odbiorców, czy wprowadzanie w błąd – to początek listy zarzutów, jakie względem przedsiębiorców energetycznych sformułował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Odsprzedaż oryginalnego egzemplarza gry w sieci

W sieci kwitnie obrót wtórny oryginalnymi egzemplarzami gier i programów komputerowych. Czy taka sprzedaż nie stanowi naruszenia praw autorskich twórców?

REKLAMA

UOKiK wygrywa z Kasą Krajową SKOK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wygrał sądową batalię z Kasą Krajową SKOK. Spór dotyczył wprowadzających w błąd reklam.

Ochrona danych osobowych w serwisach społecznościowych

Rejestrując się na różnego rodzaju portalach społecznościowych decydujemy się na udostępnianie swoich danych osobowych. Akceptując regulamin danego serwisu, wyrażamy zgodę na przetwarzanie tych danych. Warto jednak zwrócić uwagę na politykę prywatności i kwestie bezpieczeństwa (ochrona danych osobowych), aby nasze dane nie zostały wykorzystane w złym celu.

Kryzys 2012: Czego nie może windykator?

Czas kryzysu to okres żniw dla firm windykacyjnych. Coraz większa liczba konsumentów ma problemy z windykatorami. Jakie mamy prawa podczas windykacji? Co może, a czego nie może windykator?

Kodeksy etyki w praktyce polskich firm

Firmy, które zastanawiają się nad wprowadzeniem kodeksów etyki, stają przed dylematem nie tylko organizacyjnym, lecz wręcz moralnym. Czy firma ma prawo określać etyczne wzory zachowań? Czy wprowadzając zasady etyczne, nie łamie granic prywatności swoich pracowników. Dlatego kluczowe jest udzielenie odpowiedzi na pytanie o cel wprowadzania kodeksu etycznego.

Bezprawne użycie wizerunku – kiedy stanowi naruszenie dóbr osobistych?

Wizerunek stanowi dobro osobiste podlegające ochronie prawnej. Z reguły osoby znane i popularne, a w zasadzie ich wizerunki są wykorzystywane w reklamie. Posłużenie się nimi za zgodą tych osób nie będzie naruszeniem prawa, natomiast – bez takiej zgody, może prowadzić do określonych konsekwencji prawnych.

Konsument na wyprzedaży – cz. 2

Prawo do reklamacji przysługuje tak samo do towaru przecenionego, jak i towaru sprzedawanego po zwykłej cenie. Każdy konsument może zatem reklamować przeceniony produkt.

Konsument na wyprzedaży

Okres poświąteczny to czas najlepszych promocji. Kupujemy taniej sprzęty agd, rtv, ubrania oraz meble. Wraz z obniżką cen redukcji nie ulegają jednak nasze prawa. Warto więc je poznać.

Nowa ustawa o kredycie konsumenckim - cz. 2

W poniższej publikacji przedstawimy II część uwag dotyczących ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, która weszła w życie w dniu 18 grudnia 2011 r. Poniższe uwagi dotyczą obowiązków kredytodawców związanych z reklamą kredytu konsumenckiego oraz oceną ryzyka kredytowego konsumenta, a także likwidacji przepisu określającego maksymalną wysokość wszystkich kosztów związanych z zawarciem umowy kredytowej.

Nowa ustawa o kredycie konsumenckim - cz. 1

W dniu 18 grudnia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, która zastąpi dotychczas obowiązującą ustawę pod tym samym tytułem. Nowa ustawa wprowadzi bardzo istotne, w porównaniu do dotychczasowego stanu prawnego, zmiany w zasadach udzielania kredytów konsumenckich. Jednocześnie dostosuje ona polskie przepisy prawne do założeń prawa unijnego obowiązujących w tym zakresie.

Czym są agresywne praktyki rynkowe?

Niedozwolonym działaniem jest jakakolwiek forma nacisku, czy to psychicznego, czy też fizycznego na konsumenta. Dotyczy to każdego etapu zawierania transakcji.

Informacje na etykiecie produktu

Do informacji, jakie muszą znaleźć się na produkcie lub etykiecie należy cena. Oprócz niej konsument powinien otrzymać jeszcze kilka innych wiadomości

Agresywne praktyki rynkowe ("czarna lista")

Katalog nieuczciwych praktyk rynkowych zawiera ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Poniżej przedstawiamy listę agresywnych praktyk rynkowych ("czarna lista").

Praktyki rynkowe wprowadzające w błąd - "czarna lista"

Poniżej przedstawiamy wykaz praktyk rynkowych, które w każdych okolicznościach będą uznane za wprowadzające w błąd („czarna lista”).

Przepisy konsumenckie dla przedsiębiorców - ważne akty prawne

Przepisy konsumenckie dotyczą tylko i wyłącznie relacji między przedsiębiorcą a konsumentem. Polska, podobnie jak inne państwa Unii Europejskiej, przyjęła zwarty system aktów prawnych, które zabezpieczają interesy zdrowotne i ekonomiczne konsumentów.

Odpowiedzialność przedsiębiorcy za naruszanie praw konsumentów

Co grozi, czyli kto chroni konsumentów i jaka odpowiedzialność wiąże się z nieprzestrzeganiem ich praw? Z przepisów prawa wynikają nie tylko obowiązki przedsiębiorcy względem konsumenta, lecz również konsekwencje ich niedotrzymywania. W przypadku naruszenia ekonomicznych interesów słabszych uczestników rynku należy się liczyć z odpowiedzialnością administracyjną, cywilną oraz karną.

Polubowne rozwiązywanie sporów między sprzedawcą i klientem

Jeżeli strony nie mogą się porozumieć, sprawa na ogół trafia do sądu powszechnego, co wiąże się z dużymi kosztami i stratą czasu. W przypadku relacji przedsiębiorca – konsument, alternatywę stanowi mediacja Inspekcji Handlowej (IH) lub polubowny sąd konsumencki.

Gwarancja a odpowiedzialność przedsiębiorcy z tytułu niezgodności towaru z umową

Przedsiębiorca może udzielić gwarancji na swój towar lub usługę. Nie ma jednak takiego obowiązku.

Reklamacja - odpowiedzialność przedsiębiorcy wobec konsumenta

W momencie zawarcia z konsumentem umowy, przedsiębiorca przyjmuje odpowiedzialność za towar bądź usługę. Konsument ma prawo reklamować każdą rzecz ruchomą, którą przedsiębiorca mu sprzedał (w ramach sprzedaży konsumenckiej) bądź wykonał (w ramach umowy o dzieło) – o ile jest ona niezgodna z umową.

Umowy z użyciem gotowych wzorców

Stosunkowo często w obrocie z udziałem konsumentów są stosowane gotowe wzorce umowne. Klient, podpisując umowę, jednocześnie akceptuje postanowienia zawarte w dodatkowym dokumencie, którego treści nie negocjuje.

Umowa zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa

Przedsiębiorca powinien przed zawarciem umowy pokazać konsumentowi dowód tożsamości, a także dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej. Niedopuszczalne jest zastrzeżenie ze strony dostawcy towaru bądź usługi, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy dopiero po zapłaceniu określonej sumy.

Umowa na odległość

Umowy na odległość dotyczą najczęściej sprzedaży wysyłkowej (za pośrednictwem katalogów, ogłoszeń prasowych z wydrukowanym formularzem zakupu, telewizji, itp.) bądź za pośrednictwem kanałów elektronicznych (sklepy internetowe, sprzedaż przez telefon itp.). Konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn.

Umowa o dzieło i umowa zlecenie

Czym różnią się te umowy? Czy w odniesieniu do nich możemy stosować przepisy o sprzedaży konsumenckiej?

Kiedy mamy do czynienia z umową sprzedaży konsumenckiej?

Umowa sprzedaży konsumenckiej dotyczy rzeczy ruchomych. W niektórych przypadkach warunki umowy powinny zostać potwierdzone na piśmie.

Obowiązki przedsiębiorcy przy zawieraniu umów z konsumentami

W każdym obszarze obrotu gospodarczego z udziałem konsumentów, mamy do czynienia z umowami – niezależnie od przedmiotu transakcji i jej formy. Umowa konsumencka - jak każda inna - powinna zawierać pewne podstawowe informacje.

Zakaz praktyk handlowych wprowadzających w błąd

Na przedsiębiorcy ciążą przede wszystkim obowiązki związane z informowaniem oraz prawidłowym oznakowaniem produktów. Działania te nie mogą wprowadzać w błąd.

Kogo dotyczą przepisy konsumenckie?

Przepisy konsumenckie dotyczą zarówno konsumenta, jak i przedsiębiorcy. Kto i kiedy jest konsumentem, a kiedy mamy do czynienia z przedsiębiorcą?

Przepisy konsumenckie w Polsce

Obowiązkiem przedsiębiorcy jest znajomość praw, przysługujących konsumentom. Obok Konstytucji i przepisów Kodeksu cywilnego warto zapoznać się z jeszcze kilkoma najważniejszymi ustawami.

Dlaczego warto przestrzegać prawa konsumenckiego?

Konsument jest z reguły słabszą stroną w relacji z przedsiębiorcą. Nie oznacza to jednak, iż handlowcom opłaca się wykorzystywać tę sytuację. Przedstawiamy cztery powody, dla których warto przestrzegać prawa konsumenckiego.

Polubowne sądy konsumenckie

Stałe polubowne sądy konsumenckie przy Prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej, tworzone są na podstawie umów o zorganizowaniu takich sądów, zawartych przez Prezesa UKE z organizacjami pozarządowymi reprezentującymi konsumentów, przedsiębiorców telekomunikacyjnych lub operatorów pocztowych. Koszty administracyjne funkcjonowania sądów polubownych pokrywa Prezes UKE.

Jakie błędy popełniamy przy składaniu reklamacji? – cz. 2

Składając reklamację do sprzedawcy powinniśmy pamiętać o kilku niezbędnych czynnościach. Wskazanie żądania, a także podstawy prawnej może nam oszczędzić pewnych niedogodności.

Jakie błędy popełniamy przy składaniu reklamacji?

Składając reklamację do sprzedawcy powinniśmy pamiętać o kilku niezbędnych czynnościach. Wskazanie żądania, a także podstawy prawnej może nam oszczędzić pewnych niedogodności.

Odstąpienie od umowy kredytu konsumenckiego

W określonych sytuacjach konsument będzie miał możliwość odstąpić od umowy kredytowej z bankiem. Co jednak dzieje się z umową sprzedaży ratalnej dla której kredyt został zaciągnięty?

UOKiK karze Lasy Państwowe

Praktyki ograniczające konkurencję przy sprzedaży drewna zarzucił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów Lasom Państwowym. Decyzję Urzędu potwierdził ostatecznie Sąd Apelacyjny. Jednostka ma zapłacić karę w wysokości 1,5 mln zł.

Gwarancja, reklamacja i gwarancja europejska

Konsumenci powinni mieć świadomość jakie prawa i w jakich okolicznościach im przysługują. Znajomość tych uprawnień wymaga rozróżnienia uprawnień z gwarancji i reklamacji. Czym z kolei jest gwarancja europejska?

Czy obowiązkiem pracodawcy jest usunięcie z firmowej strony internetowej danych byłego pracownika

Po 5 latach od rozwiązania stosunku pracy z byłym pracodawcą zauważyłam, że na ich stronie internetowej zamieszczono moje imię i nazwisko, dodatkowo nieaktualne. Zażądałam usunięcia moich danych, ale pracodawca uzasadniał odmowę tym, że firma prowadzi na stronie internetowej kalendarium pracowników. Czy firma mogła odmówić usunięcia lub przynajmniej uaktualnienia moich danych oraz czy mogłam skutecznie przeciwstawić się takiemu działaniu?

Operator nie przesłał faktury

Spora liczba abonentów ma problem z terminowym otrzymywaniem faktur od operatora. Co w takiej sytuacji zrobić? Czy operator ma prawo naliczyć karne odsetki za opóźnienie w zapłacie rachunku?

W jakich sytuacjach klauzula umowna będzie niedozwolona?

Niedozwolone są te klauzule umowne, które w kształtują prawa i obowiązki sprzecznie z dobrymi obyczajami i rażąco naruszają jego interesy. Niedozwolone klauzule umowne dotyczą tylko obrotu konsumenckiego.

UOKiK ukarał kolejnego ubezpieczyciela

Prezes UOKiK ukarał towarzystwo ubezpieczeniowe HDI–Gerling Życie za pobieranie zawyżonych opłat od klientów. Przedsiębiorca zapłaci karę w wysokości 1,5 mln zł.

Udostępnienie danych osobowych pracownika tymczasowego przez agencję pracy tymczasowej

Jesteśmy agencją pracy tymczasowej. Jeden z naszych klientów – pracodawca użytkownik twierdzi, że pracownik tymczasowy ukradł mu rzeczy, jakie otrzymał do wykonywania pracy. Dostaliśmy od pracodawcy użytkownika pismo, w którym opisał całą sprawę i poprosił, aby przekazać mu dane tego pracownika (adres zamieszkania), ponieważ chce go pozwać za kradzież. Czy w takiej sytuacji możemy udostępnić takie dane pracodawcy użytkownikowi?

Obowiązki pracodawcy wobec komornika

Komornik ma prawo żądać od pracodawcy udzielenia informacji o wynagrodzeniu otrzymywanym przez pracownika. Takie postępowanie jest dopuszczalne na mocy przepisów ustawy i nie jest sprzeczne z zasadami ochrony danych osobowych.

Telefoniczne potwierdzenie przez pracodawcę wynagrodzenia pracownika

Jeden z naszych pracowników, który ubiega się w banku o kredyt, dostarczył nam do wypełnienia zaświadczenie o zatrudnieniu i zarobkach. W zaświadczeniu znajduje się klauzula, że bank zastrzega sobie prawo do telefonicznego potwierdzenia danych podanych w zaświadczeniu. Czy możemy wypełnić taki dokument bez pisemnej zgody pracownika? Czy w tej sytuacji musimy zobowiązać pracownika do wyrażenia pisemnej zgody na udzielenie przez nas informacji o nim podczas telefonicznej rozmowy z pracownikiem banku?

Kara dla dystrybutora energii

Narzucanie uciążliwych warunków umów – tak brzmi zarzut jaki wobec spółki PGE Dystrybucja sformułował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Spółka otrzymała 260 tys. zł kary.

REKLAMA