Kategorie

Prawa konsumenta, Internet

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Usługi cyfrowe. 1 stycznia 2022 r. mija termin implementacji przez państwa członkowskie UE dyrektywy 2019/770 z 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści i usług cyfrowych. Co się zmieni po wejściu w życie tych przepisów? Jakie nowe zasady wprowadza ta dyrektywa? Co powinni wiedzieć konsumenci?
Randkowanie online jest jedną z aktywności, na które do tej pory nie mieliśmy czasu. Problemem konsumentów może być mechanizm „automatycznego przedłużenia konta”, który stosuje większość portal randkowych. Co on oznacza?
Prowadzenie działalności gospodarczej za pośrednictwem internetu wymaga spełnienia wielu obowiązków wynikających z przepisów prawa. Choć w powszechnej świadomości kluczowym aktem prawnym, który nakłada obowiązki w tym obszarze, jest RODO, to jednak nie należy zapominać o pozostałych regulacjach mających istotny wpływ na kształt procesów w przedsiębiorstwie internetowym.
Konsument może zareklamować usługę, jeżeli wykaże, iż jakość internetu jest niezgodna z umową. Za pomocą narzędzia certyfikowanego przez UKE można sprawdzić prędkość łącza internetowego. Bezpłatne narzędzie składa się z serwisu internetowego i aplikacji.
Stosowane od 3 grudnia 2018 roku rozporządzenie unijne w sprawie zakazu nieuzasadnionego geoblokowania jest doniosłym krokiem w procesie wdrażania strategii jednolitego rynku cyfrowego. Jak pokazują badania Komisji Europejskiej (zob. Sprawozdanie Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego z 10.05.2017 r. – Sprawozdanie końcowe na temat badania sektora handlu elektronicznego, COM(2017) 229 wersja ostateczna) przeprowadzone przed przyjęciem rozporządzenia, jedną z najpoważniejszych przeszkód uniemożliwiających swobodne dokonywanie zakupów w Internecie była dotychczasowa praktyka blokowania geograficznego. Czy obowiązujące rozporządzenie o zakazie nieuzasadnionego geoblokowania poprawi sytuację konsumentów w sferze sprzedaży towarów i usług online?
Sprzedawca powinien – zgodnie z regulacjami ustawy ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny – dostarczyć prezent zakupiony w sklepie internetowym w terminie 30 dni od złożenia oświadczenia woli o zawarciu transakcji.
Twoje łącze internetowe działa wolno? Transfer danych jest znacznie wolniejszy, niż wynikałoby z wybranego planu taryfowego? Takie sytuacje się zdarzają i nie są wcale wyjątkowe. Koniecznie przeczytaj poniższy tekst, aby dowiedzieć się, co możesz z tym zrobić.
Nowe prawo konsumenckie, które wchodzi w życie 25 grudnia br., gruntownie zmieni przepisy w sprzedaży przez internet. Nowe regulacje zakładają m.in. wydłużenie czasu na odstąpienie od umowy bez podania powodu przez klienta z 10 do 14 dni.
Prawo do bycia zapomnianym w Internecie zostało potwierdzone przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TS UE). W orzeczeniu z dnia 13 maja 2014 roku (C-131/12) TS UE przyznał każdej osobie prawo żądania usunięcia jej imienia i nazwiska z wyszukiwarki (prawo do bycia zapomnianym).
Jak wskazuje raport sieci Europejskich Centrów Konsumenckich europejscy konsumenci są dyskryminowani w sieci. Czy kiedykolwiek miałeś problem z zakupem usługi bądź produktu ze względu na miejsce Twojego zamieszkania? Czy zagraniczny e-przedsiębiorca odmówił Ci kiedyś dostarczenia towaru?
Pod koniec roku roku zaczną obowiązywać znowelizowane przepisy ustawy o prawach konsumenta. Czternaście dni zamiast dziesięciu na zwrot zakupionego w sieci towaru, łatwiejsza reklamacja wadliwego produktu, nowe możliwości dochodzenia swoich praw – to najważniejsze dla konsumentów e-sklepów zmiany w nowelizacji ustawy.
Ujednolicony e-handel od grudnia 2014 roku to efekt implementacji nowej dyrektywy unijnej. Zmiany polskich przepisów będą dotyczyły handlu (sprzedaży towarów i usług) w Internecie. Nowa ustawa ma bowiem wejść w życie w grudniu 2014 roku.
Pliki cookies (ciasteczka) dotychczas mogły być przetwarzane do czasu, kiedy użytkownik wyrazi sprzeciw. Obecnie właściciel strony internetowej zobowiązany jest przed przetwarzaniem informacji o użytkowniku do uzyskania jego zgody. Rzecznik prasowy Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji wyjaśnia użytkownikom portalu Wieszjak.pl czym są ciasteczka i co oznacza w praktyce akceptacja polityki prywatności.
Nowe przepisy mają chronić konsumentów przed niezrozumiałymi regulaminami i zaniżaniem prędkości transmisji danych.
Nie zamawiałeś produktu, a mimo wszystko otrzymałeś paczkę z żądaniem zapłaty? W takiej sytuacji nie masz obowiązku uiszczania żadnej opłaty.
Zaleganie z regulowaniem rachunków za dostęp do internetu może w ostateczności spowodować, że usługodawca odetnie nam dostęp do sieci. Czy jednak ma ona prawo pobierać ekstra opłatę za ponowne przyłączenie? Czy jest to niedozwolona klauzula umowna?
Zawierając umowę z operatorem komórkowym, zakładając konto mailowe często jesteśmy proszeni o zgodę na przesyłanie informacji handlowych, czyli zwyczajnych reklam. Zgoda na informacje handlowe może być jednak w każdym czasie wycofana.
Przy odstąpieniu od umowy zawartej przez Internet sprzedawca nie może żądać zwrotu poniesionych przez niego kosztów wysyłki. Jednak za odesłanie towaru musi zapłacić konsument.
Obowiązujące przepisy nie wspominają o prawie konsumenta do zwrotu pełnowartościowego towaru zakupionego w „tradycyjnym” sklepie, bez podawania przyczyn. Bez wyraźnej zgody sprzedawcy zwrot taki nie jest więc możliwy.
Sprzedaż towarów w sklepach internetowych rośnie z każdym rokiem. Taka forma zakupów jest bardzo atrakcyjna ze względu na wygodę i oszczędność czasu. Wiąże się jednak z pewnym ryzykiem, dlatego warto pamiętać o prawach jakie przysługują nam jako konsumentom.
Czy w przypadku oszustwa, sprzedający może ponieść karę? Oczywiście że tak, nieuczciwy sprzedający może ponieść karę za swoje występki. Oczywiście kara jest uzależniona od skali oszustwa. Jeśli sprzedający wysłał nam podrobiony towar, powinniśmy to zgłosić na policję. Sprzedaż podrobionych towarów podlega karze. Nawet sprzedaż jednej pary podrobionych butów czy jednego flakonu podrobionych perfum podlega karze grzywny, ograniczenia wolności lub nawet pozbawienia wolności do dwóch lat. Jednak to nie wszystko.
Co zrobić, gdy mimo ostrożności mieliśmy pecha i trafiliśmy na produkt wadliwy, uszkodzony lub co gorsza, podrobiony? Od razu warto zaznaczyć, że prawo konsumenta w takich przypadkach zawsze stoi po naszej stronie. Niestety większość z nieuczciwych sprzedających tego prawa za grosz nie przestrzega. Jakie prawa i obowiązki posiada sprzedający, a jakie kupujący?
Zakupy w Internecie z dnia na dzień stają się coraz bardziej popularne. Dziś niemal każdy, kto posiada w domu lub w pracy dostęp do Internetu skorzystał z tego dobrodziejstwa. No właśnie, czy aby na pewno dobrodziejstwa? Wraz z popularnością internetowych zakupów i transakcji rośnie liczba naciągaczy, fałszerzy i zwykłych oszustów. Jak się przed nimi ustrzec, jak dokonywać dobrych wyborów u internetowych sprzedawców i jak radzić sobie z nieuczciwymi handlarzami? Odpowiedzi na te i jeszcze wiele pytań znajdziecie w serii naszych poradników. Zacznijmy jednak od przybliżenia samego pojęcia zakupów w internecie. 
Odstępując od umowy zawartej przez Internet konsumenci nie ponoszą żadnych negatywnych konsekwencji finansowych. Jedynym wyjątkiem jest obowiązek poniesienia kosztów zwrotu towaru. W określonych sytuacjach koszty te będzie musiał pokryć sprzedawca.
Internet to narzędzie dające ogromne możliwości, również w zakresie nabywania towarów. Jednak specyficzny charakter e-zakupów stwarza wiele niebezpieczeństw. Wirtualna przestrzeń i brak bezpośredniego kontaktu daje pole do działania różnego rodzaju cyberprzestępcom oraz nierzetelnym sprzedawcom. Na co uważać i jak się chronić?
Umowy zawierane w internecie mają swoje wady, jak i zalety. Wraz z szybszym i często tańszym dostępem do produktów konsument ma ograniczony dostęp do niezbędnych dla niego informacji, które decydują o tym czy faktycznie nabędzie dany towar.
Zakupy w sklepach internetowych są wygodne, szybkie i przyjemne. Sprzedawcy kuszą niższą ceną, dostępnością przez 24 godziny na dobę oraz dużym wyborem. Jednak kupowanie w sieci wiąże się również z pewnymi zagrożeniami.
Tak samo jak w przypadku zwykłych zakupów w internecie, z umowy dotyczącej usług finansowych można zrezygnować. Konsument ma na to 14 dni.