REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność za treści zamieszczane w internecie. Wdrożenie Aktu o usługach cyfrowych w Polsce (tzw. „Konstytucji internetu”)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Odpowiedzialność za treści zamieszczane w internecie. Wdrożenie Aktu o usługach cyfrowych w Polsce (tzw. „Konstytucji internetu”)
Odpowiedzialność za treści zamieszczane w internecie. Wdrożenie Aktu o usługach cyfrowych w Polsce (tzw. „Konstytucji internetu”)
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 z 19 października 2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE (Akt o usługach cyfrowych; DSA – Digital Service Act) jest pierwszą na świecie regulacją cyfrową, która nakłada na branżę cyfrową w Unii Europejskiej odpowiedzialność za treści zamieszczane na platformach internetowych. Regulacja ta wzmacnia pozycję użytkowników wobec dostawców usług.

rozwiń >

Akt o usługach cyfrowych - DSA - tzw. Konstytucja internetu już obowiązuje

Część przepisów DSA stosuje się od listopada 2022 r., ale ważnym terminem dla przedsiębiorców jest data 17 lutego 2024 r., od której to akt ten należy stosować w całości w państwach członkowskich UE. Tym samym w pełni wchodzi w życie tak zwana „konstytucja internetu”, regulując wszechstronnie obowiązki dostawców usług pośrednich: 

- usług transmisji informacji przekazanych przez odbiorcę usługi lub zapewniania dostępu do sieci telekomunikacyjnej (m.in. punktów wymiany ruchu internetowego, telefonii internetowej, wirtualnych sieci prywatnych), 
- usług cachingu (usług transmisji w sieci informacji przekazanych przez odbiorcę usługi, w tym automatycznego, pośredniego i krótkotrwałego przechowywania tej informacji, dokonywanego wyłącznie w celu usprawnienia późniejszej transmisji informacji na żądanie innych odbiorców - zapewniania sieci dostarczania treści, odwrotnych serwerów proxy lub serwerów proxy adaptacji treści),
- oraz usług hostingu (usług przechowywania informacji przekazanych przez odbiorcę usługi oraz na jego żądanie, web hostingu, usług przetwarzania w chmurze, a także wszelkich usług, w ramach których użytkownicy mają możliwość stworzenia profilu użytkownika czy też opublikowania posta/komentarza/opinii). 

Akt o usługach cyfrowych znajdzie więc zastosowanie zwłaszcza w przypadku platform sprzedażowych czy społecznościowych.

REKLAMA

REKLAMA

Konsultacje Ministerstwa Cyfryzacji

Akt o usługach cyfrowych obowiązuje bez konieczności uchwalania w państwach członkowskich ustaw wdrażających nowe regulacje – pozostawiono tym państwom jednak pewien zakres swobody dotyczący kwestii, które w Polsce były przedmiotem konsultacji prowadzonych przez Ministerstwo Cyfryzacji w dniach 5-19 stycznia br. Wyniki tych konsultacji Ministerstwo przedstawiło w komunikacie z dnia 26 stycznia br. Swoje opinie wyraziło między innymi 13 izb gospodarczych (w tym Krajowa Izba Komunikacji Ethernetowej oraz Polska Izba Komunikacji Elektronicznej), organizacje pozarządowe, fundacje, organizacje prawno-autorskie, a także Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Urząd Komunikacji Elektronicznej oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Warto wyjaśnić, że zasadnicza część konsultowanych uregulowań odnosi się do usług świadczonych przez największych dostawców platform internetowych.

UKE koordynatorem do spraw usług cyfrowych

Na poziomie krajowym pozostawiono wyznaczenie organu pełniącego rolę koordynatora do spraw usług cyfrowych, to jest regulatora odpowiadającego za przestrzeganie przepisów Aktu o usługach cyfrowych w Polsce oraz nadanie mu odpowiednich uprawnień z tym związanych. 

Rolę koordynatora do spraw usług cyfrowych ma pełnić Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. To jemu powierzone zostanie zadanie nadzorowania stosowania i - w razie potrzeby - egzekwowania omawianych przepisów. Założenie to poparli uczestnicy konsultacji – rozszerzanie kompetencji regulatora do spraw komunikacji jest zresztą „trendem” w innych państwach członkowskich, a umacnianie jego roli wydaje się naturalnym kierunkiem zmian.

Procedury pozasądowego rozstrzygania sporów z użytkownikami platform cyfrowych

Akt o usługach cyfrowych przewiduje możliwość wprowadzenia w państwach członkowskich procedur pozasądowego rozstrzygania sporów z udziałem użytkowników platform cyfrowych przez certyfikowane (w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez Prezesa UKE) organy. Branża proponuje w tym zakresie także m.in. rozwiązania oparte na idei samoregulacji, przy wykorzystaniu najlepszych doświadczeń z polskiego rynku, gdzie funkcjonują przecież uznane mechanizmy rozstrzygania sporów. 

REKLAMA

Priorytetowe traktowanie zgłoszeń dotyczących nielegalnych treści

Na dostawcach platform internetowych ciążył będzie obowiązek zapewnienia niezbędnych środków technicznych i organizacyjnych w celu zapewnienia priorytetowego traktowania zgłoszeń dotyczących nielegalnych treści, dokonywanych przez tak zwane zaufane podmioty sygnalizujące - działające w wyznaczonych dziedzinach, w których dysponują wiedzą ekspercką. W tym zakresie uczestnicy konsultacji wyrazili między innymi propozycję podziału i przypisania poszczególnym podmiotom sygnalizującym określonych obszarów tematycznych w zakresie nielegalnych treści (np. treści pornograficznych z udziałem nieletnich, treści naruszających prawo autorskie etc.), które powinny podlegać monitorowaniu przez te podmioty. Status podmiotu sygnalizującego nadawać będzie Prezes UKE. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiedzialność za szkody

Dostawca usług pośrednich będzie ponosił odpowiedzialność odszkodowawczą za szkody poniesione przez odbiorców usługi spowodowane naruszeniem przez niego obowiązków określonych w Akcie o usługach cyfrowych. W ramach konsultacji wyrażono jednak obawy związane między innymi z propozycją powierzenia Prezesowi UKE prawa wytaczania powództwa na rzecz poszkodowanego odbiorcy usługi.

Skarga na dostawców usług pośrednich

Odbiorcom usługi, ale także wszelkim podmiotom, organizacjom i zrzeszeniom upoważnionym do wykonywania w ich imieniu praw, przysługiwać będzie prawo do wniesienia skargi na dostawców usług pośrednich w związku z zarzucanym naruszeniem Aktu o usługach cyfrowych do Prezesa UKE. Uczestnicy konsultacji poruszyli kwestię procedury rozpatrywania skarg na tych dostawców poprzez zasygnalizowanie potrzeby rozstrzygnięcia czy właściwy organ ma zawsze obowiązek odpowiadania i wszczynania procedury na podstawie każdej skargi. Padły rekomendacje, by pozostawić organowi swobodę uznania w tym zakresie.

Dostawcy usług pośrednich w rozumieniu Aktu o usługach cyfrowych powinni śledzić proces wdrażania rozporządzenia – konieczne bowiem może okazać się dla nich wkrótce dostosowanie swoich regulaminów świadczenia usług do nowego stanu prawnego (przykładowo – w kontekście obowiązku uregulowania procedury zgłaszania przez użytkowników nielegalnych treści). Pełna treść opublikowanych wyników konsultacji jest dostępna pod adresem https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/wyniki-konsultacji-zalozen-wdrozenia-aktu-o-uslugach-cyfrowych-w-polsce

Zgodnie z deklaracjami Ministerstwa Cyfryzacji, dalsze kroki w sprawie wdrożenia Aktu o usługach cyfrowych w Polsce będą na bieżąco publikowane na stronach internetowych tego ministerstwa. 

Kinga Michałek, aplikantka radcowska

 

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy można zignorować system kaucyjny i dalej wyrzucać puszki, plastikowe i szklane butelki do odpadów segregowanych tak jak dotychczas? Czy grożą za to kary?

O systemie kaucyjnym, polegającym na selektywnym recyklingu butelek szklanych, plastikowych oraz puszek aluminiowych o określonej pojemności w ostatnim czasie było głośno i napisano już prawie wszystko. Co jednak w przypadku, gdy ktoś nie chce lub nie ma możliwości i warunków, aby kolekcjonować niezgniecione butelki i puszki oraz oddawać je w punktach zbiorczych (np. automatach lub zobowiązanych do tego sklepach)? Czy zgodne z przepisami będzie wyrzucanie takich opakowań jak dotąd do odpadów segregowanych, to jest butelki szklane do zielonych, a butelki plastikowe oraz puszki aluminiowe do żółtych pojemników?

Prawa samotnego rodzica. Zasiłki, ulgi, alimenty i uprawnienia pracownicze. Oto, co Ci się należy!

Samotne rodzicielstwo stawia przed rodzicami wiele wyzwań, zarówno emocjonalnych, jak i finansowych. W Polsce system prawny oferuje szereg narzędzi i wsparcia, które mają ułatwić funkcjonowanie samotnego rodzica. Wiedza na temat przysługujących uprawnień jest kluczowa, aby w pełni korzystać z ochrony, jaką zapewniają przepisy. Dotyczy to zarówno aspektów socjalnych, jak i kwestii zatrudnienia.

Wyłączenie od dziedziczenia a wydziedziczenie. Co z zachowkiem?

Chociaż nazwy te brzmią podobnie, to w praktyce wyłączenie od dziedziczenia i wydziedziczenie są różnymi instytucjami prawa spadkowego. Na czym polega wyłączenie od dziedziczenia? Czy testament negatywny pozbawi niedoszłego spadkobiercę zachowku? Kiedy wydziedziczenie jest skuteczne?

Opłata Śmieciowa 2026. Nowe zasady i podwyżki w segregacji bioodpadów

Właściciele domów i mieszkań muszą przygotować się na kolejne obciążenie budżetu. W 2026 roku opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wielu miastach i gminach wzrosną, a jednocześnie wejdą w życie nowe, bardziej restrykcyjne zasady segregacji, zwłaszcza w zakresie bioodpadów i systemu kaucyjnego.

REKLAMA

Budżet państwa zapłaci składki za nianię (np. za babcię). Dla emerytki to szansa na wyższą emeryturę. Trzeba tylko podpisać tę umowę

Znalezienie odpowiedzialnej osoby, która z troską zajmie się dzieckiem, to dla wielu rodziców ogromne wyzwanie. Nianią może być zarówno młoda osoba wchodząca na rynek pracy, jak i babcia, która chce dorobić do emerytury. ZUS informuje, że zatrudnienie opiekunki (także np. babci) na podstawie umowy uaktywniającej to rozwiązanie proste, bezpieczne i korzystne finansowo dla obu stron.

Tyle dla emerytów, tyle dla rodziców. Sejm bierze się za budżet na 2026 rok

Sejm rozpoczął prace nad budżetem państwa na 2026 rok, który przewiduje zarówno rekordowe wydatki na obronę i ochronę zdrowia, jak i konkretne wsparcie dla emerytów, rencistów oraz rodziców. Projekt ustawy kładzie nacisk na stabilność finansów państwa, rozwój infrastruktury, inwestycje strategiczne i politykę prorodzinną, a jednocześnie przewiduje kontynuację popularnych programów społecznych, takich jak 13. i 14. emerytura czy „Rodzina 800+”.

Polski sąd pyta TSUE o WIBOR w umowach kredytu sprzed 2018 roku. Czy to będzie „orzecznicza bomba”?

Zapamiętajmy datę 25 września 2025 roku, gdyż może ona być jedynym z kamieni milowych spraw dotyczących kredytów ze zmienną stopą procentową opartą na WIBOR. Tego dnia Sąd Okręgowy w Warszawie, rozpoznający sprawę o sygn. akt XXVIII C 22943/22, postanowił zadać Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej pytania prejudycjalne, które mogą okazać się przełomowe dla kredytobiorców, którzy zawarli umowy przed 1 stycznia 2018 roku.

Czy to koniec z promocjami skłaniającymi klientów do kupowania dużej ilości piwa, np. 5 puszek + 5 gratis? Trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

Wszystko zaczęło się od alkotubek, a teraz całkiem możliwe, że już w 2026 r. będzie koniec z promocjami skłaniającymi klientów do kupowania dużej ilości piwa, np. 5 puszek + 5 gratis. Nie wiadomo natomiast co ze sprzedażą alkoholu na stacjach benzynowych. Wciąż trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi - propozycji jest dużo, stanowiska są zróżnicowane a resort zdrowia próbuje wypracować najbardziej optymalne rozwiązanie dla konsumentów ale i przedsiębiorców.

REKLAMA

Wiek emerytalny kobiety w górę? To tylko pierwszy krok do koniecznych zmian!

Wyrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn jest raczej nieuniknione, a w przyszłości może czekać nas jego dalsze podnoszenie. To jest efekt zmian demograficznych oraz wyzwań ekonomicznych, z którymi musi zmierzyć się system emerytalny w Polsce. Co nas czeka?

Ustawa o asystencji osobistej wchodzi w życie. Co czeka osoby z niepełnosprawnościami i ich opiekunów?

Projekt ustawy o asystencji osobistej to ogromny krok w kierunku niezależnego życia osób z niepełnosprawnościami. Ma zastąpić niestabilne programy (jak AOON) systemową regulacją. Nowa ustawa, przyjęta przez Stały Komitet Rady Ministrów we wrześniu 2025 r., wprowadza pełną indywidualizację wsparcia, którego wymiar może sięgnąć nawet 240 godzin miesięcznie. Sprawdź, co ta rewolucja oznacza dla Ciebie i Twoich bliskich.

REKLAMA