REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ślepy pozew: rozwiązanie cyfrowych problemów czy zagrożenie dla sprawiedliwości?

Adwokat - kompleksowe wsparcie prawne dla biznesu, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy
Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Czy będzie ślepy pozew?
Czy będzie ślepy pozew?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dzisiejszym świecie, gdzie precyzja i staranne przygotowanie spraw są kluczowe, pojawia się zjawisko, które wywołuje kontrowersje w środowisku prawniczym i wśród opinii publicznej - tzw. ślepy pozew. Czym dokładnie jest, jakie rodzi kontrowersje oraz jakie rozwiązania są proponowane w Polsce? Czy ślepe pozwy zostały już uregulowane w obowiązujących przepisach?

Czym jest ślepy pozew?

Ślepy pozew to szczególny rodzaj pozwu, w którym powód (osoba wnoszącą sprawę), w którym szczegóły dotyczące pozwanego (osoby pozwanej) lub precyzyjny zakres roszczeń są niepełne lub nawet nieznane w momencie składania dokumentów do sądu. W praktyce oznacza to, że powód decyduje się na wniesienie sprawy w oparciu o domniemania lub ogólne przesłanki, licząc na to, że szczegóły zostaną ustalone w toku postępowania lub uzyskane na etapie gromadzenia dowodów.

REKLAMA

REKLAMA

Przykładowo: osoba, która doznała szkody, może zdecydować się na wniesienie ślepego pozwu przeciwko nieznanemu sprawcy, zakładając, że w toku sprawy uda się zidentyfikować tożsamość odpowiedzialnej osoby. Tego typu pozwy bywają również stosowane w sytuacjach, gdy powód wie o potencjalnym naruszeniu prawa, ale nie dysponuje jeszcze pełnymi informacjami na temat osoby lub podmiotu, który dopuścił się tego naruszenia.

Polskie prawodawstwo

W polskim systemie prawnym ślepe pozwy nie zostały jeszcze uregulowane w sposób bezpośredni. Z uwagi na rosnącą rolę internetowych opinii, zwalczanie anonimowych pomówień w drodze ślepego pozwu jako narzędzia w cywilnym dochodzeniu roszczeń wydaje się szczególnie potrzebne. Z uwagi na rosnące znaczenie tego narzędzia prawnego, pojawiają się propozycje legislacyjne i zmiany w praktyce orzeczniczej, które mogłyby zwiększyć skuteczność stosowania takich pozwów.

1. Identyfikacja pozwanych w toku postępowania: Obecne przepisy Kodeksu postępowania cywilnego dopuszczają możliwość ustalania danych pozwanych na podstawie wniosków dowodowych złożonych przez powoda. Jednak w wielu przypadkach, szczególnie w sprawach związanych z naruszeniami w internecie, procedury te są czasochłonne i mało efektywne. Środowiska prawnicze postulują, aby uprościć te procedury, szczególnie w sprawach związanych z naruszeniami w internecie np. poprzez nałożenie na dostawców usług internetowych obowiązku szybszego przekazywania danych użytkowników, gdy istnieje uzasadnione podejrzenie naruszenia prawa.

REKLAMA

2. Nowelizacja przepisów dotyczących przedawnienia: Jednym z głównych powodów składania ślepych pozwów jest krótki okres przedawnienia w niektórych rodzajach spraw. W związku z tym pojawia się postulat wydłużenia tych terminów w sytuacjach, gdy powód nie dysponuje pełnymi danymi sprawcy szkody. Rozwiązanie to pozwoliłoby ograniczyć potrzebę składania pozwów na podstawie niepełnych informacji, dając stronom więcej czasu na zgromadzenie dowodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Ułatwienie dochodzenia roszczeń konsumenckich: Polski ustawodawca coraz większą wagę przykłada do ochrony konsumentów, co widoczne jest w zmianach w prawie dotyczącym ochrony danych osobowych czy umów zawieranych na odległość. Wprowadzenie specjalnych procedur dla ślepych pozwów w sprawach konsumenckich mogłoby stanowić kolejny krok w tym kierunku, zwłaszcza w sporach z dużymi korporacjami, które często dysponują przewagą informacyjną nad konsumentami.

4. Zmiana podejścia do kosztów procesowych: Aby zapobiegać nadużyciom związanym ze ślepymi pozwami, proponuje się wprowadzenie regulacji dotyczących zwrotu kosztów procesowych w przypadku, gdy pozew okaże się całkowicie bezzasadny. Takie przepisy mogłyby działać odstraszająco na osoby chcące wykorzystywać ślepe pozwy do wywierania presji na pozwanych.

Przykłady zastosowania

Ślepe pozwy znajdują coraz szersze zastosowanie w sprawach związanych z naruszeniem dóbr osobistych w internecie. Przykładowo, osoba publiczna wnosi pozew o zniesławienie przeciwko anonimowemu autorowi komentarza. W takich przypadkach sądy często zobowiązują dostawców usług internetowych do ujawnienia danych użytkownika, co umożliwia kontynuowanie postępowania i identyfikację pozwanego.

Innym obszarem, gdzie ślepe pozwy mogą być użyteczne, są roszczenia przeciwko nieuczciwym kontrahentom w transakcjach internetowych, gdy powód dysponuje jedynie szczątkowymi informacjami na temat drugiej strony. W toku postępowania możliwe jest pozyskanie dodatkowych danych, co pozwala poszkodowanym na skuteczne dochodzenie swoich praw.

Ślepy pozew – narzędzie przyszłości?

Ślepe pozwy, mimo wzbudzających kontrowersji, znajdują zastosowanie w polskim systemie prawnym, choć brak jeszcze dedykowanych regulacji w tym zakresie. Wprowadzenie klarownych przepisów dotyczących możliwości składania takich pozwów, uproszczenie procedur identyfikacji pozwanych oraz wydłużenie terminów przedawnienia mogłyby przyczynić się do zwiększenia ich efektywności i jednocześnie ograniczenia nadużyć.

Warto podkreślić, że ślepe pozwy stanowią odpowiedź na współczesne wyzwania związane z cyfryzacją i trudnym dostępem do informacji. Przy odpowiednich zmianach w prawie mogłyby stać się wartościowym narzędziem ochrony interesów obywateli, zapewniając równocześnie równowagę między prawami powoda i pozwanego.

Legislacja dostrzega problem

W momencie publikacji niniejszego artykułu, w Sejmie trwają prace nad poselskim projektem Polski 2050-TD, dodającym do kodeksu postępowania cywilnego przepisy zakładające postępowanie w sprawie ochrony dóbr osobistych - jeżeli do ich naruszenia doszło w internecie - przeciwko osobom o nieznanej tożsamości.

Projekt zakłada, iż sąd w ciągu siedmiu dni od złożenia pozwu będzie mógł wystąpić z żądaniem do usługodawcy, za pośrednictwem którego doszło do naruszenia dóbr osobistych, o nadesłanie wszystkich posiadanych danych pozwanego oraz o wskazanie danych przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, będącego dostawcą systemu teleinformatycznego, by także od tego przedsiębiorcy uzyskać dane pozwanego. Proponowane rozwiązania mają usprawnić walkę z internetowym hejtem oraz urzeczywistnić ochronę dobrego imienia w sieci.

Autor: Adwokat Kamil Gądek, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do pieniędzy za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

Bon senioralny 2026: dla kogo, ile, od kiedy, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł miesięcznie - tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Osoby niepełnosprawne: Trzy pytania lekarza ortopedy: "Jak masz na imię", "Ile masz lat", Czy sam się ubierasz". Jak dziecko odpowie to znika niepełnosprawność. Nie ma pkt 7 w orzeczeniu. Nie ma świadczeń

REKLAMA

W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to ) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). 7421 zł to według stawek z 2025 r. Więc w 2026 r. (po podwyżkach obu świadczeń) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej mającej stare świadczenie pielęgnacyjne. Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia.

Wyrok: Osoba niepełnosprawna ważyła 30 kg. MOPS: No i co z tego. Nie ma świadczenia pielęgnacyjnego. Co zrobił sąd?

Łamanie prawa przez MOPS polega na podważaniu treści orzeczeń o niepełnosprawności (stopień znaczny). Wydane w PZON orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny) wobec ciężko chorego człowieka mówi "wymaga stałej opieki" a MOPS podważa dokument orzeczenia. I to poprzez takie dokumenty "niemedyczne" jak wywiad środowiskowy i ankieta. Generalnie od dekady pracownicy MOPS podważają orzeczenia o niepełnosprawności na dwa sposoby. Pierwszy to żądanie dodatkowej (niż orzeczenie o niepełnosprawności) dokumentacji medycznej, która jest zestawiona z wywiadem środowiskowym, ankietą i orzeczeniem o niepełnosprawności. Druga praktyka tego typu to przeprowadzenie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) i wyciągnięcie wniosków: "Osoba niepełnosprawna wcale nie jest tak chora jak wynika z orzeczenia. Całkiem nieźle sobie radzi". I następnie odmowa przyznania świadczenia pielęgnacyjnego opiekunowi. Wywiad przeprowadzają pracownicy socjalni nie mający uprawnień lekarskich, ale MOPS nie widzą tu problemu prawnego. Dodatkowo MOPS nie stosują zaleceń NSA, że wywiad środowiskowy to absolutny wyjątek, gdy jest orzeczenie o niepełnosprawności, a nie standardowe narzędzie w postępowaniu administracyjnym.

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

REKLAMA

Rewolucyjne przepisy weszły w życie! Aż 5 dni wolnego z rzędu bez konieczności brania urlopu

W te Święta Bożego Narodzenia czeka nas wyjątkowo długi, bo aż pięciodniowy odpoczynek z rzędu. Dlaczego? Wynika to z nowych przepisów, dzięki którym Wigilia po raz pierwszy jest dniem wolnym od pracy. Świętowanie rozpocznie się już w środę. Oto szczegóły.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA