REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Senior, Prawa konsumenta

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Godziny dla seniorów – do kiedy?

Do kiedy godziny dla seniorów obowiązują w sklepach? Czy zostaną zniesione? W jakie dni dotychczas obowiązywały godziny dla seniorów?

Jakie prawa przysługują Ci po ogłoszeniu upadłości?

Co po upadłości? Coraz więcej konsumentów podejmuje działania celem odzyskania utraconej płynności finansowej i stara się o ogłoszenie bankructwa. Jakie zatem przysługują nam prawa w chwili otrzymania statusu upadłego?

Zapisy na szczepienia dla seniorów 70+

Zapisy na szczepienia dla seniorów 70+ rozpoczęły się 22 stycznia 2021 r. Kiedy ruszą szczepienia dla osób starszych? Co w sytuacji zmiany adresu punktu szczepień?

Jak rozmawiać z seniorem o finansach?

Rozmowa z seniorem o finansach może pomóc w uniknięciu problemów. Często osoby starsze nie mają możliwości odkładania większych sum pieniędzy. W przypadku niespodziewanych wydatków chętnie korzystają z kredytów czy pożyczek. W jaki sposób należy pomagać seniorom w podejmowaniu tego typu decyzji? Co w przypadku problemów ze spłatą zadłużenia?

REKLAMA

Seniorzy na rynku mieszkaniowym

Wśród sprzedających i kupujących mieszkania i domy jest coraz więcej seniorów – twierdzą pośrednicy w obrocie nieruchomościami w sondzie portalu GetHome.pl. Co skłania osoby w wieku emerytalnym do podjęcia takiej decyzji oraz jakie są ich mieszkaniowe preferencje?

Kiedy szczepienia dla seniorów?

Kiedy szczepienia dla seniorów? W jakim terminie będzie można zapisać się na szczepienie przeciw COVID0-19? Oto najważniejsze informacje o szczepieniach dla osób starszych.

Przedsiębiorca na prawach konsumenta od 2021 roku - co trzeba wiedzieć?

Przedsiębiorca na prawach konsumenta to trzeci podmiot, który pojawi się w prawie konsumenckim (obok konsumenta i przedsiębiorcy) od 1 stycznia 2021 r. Dzięki nowym przepisom Rzecznik Finansowy będzie mógł skuteczniej wspierać osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. To efekt zmian w przepisach, które wchodzą w życie od 1 stycznia 2021 r. Nowe przepisy mają zastosowanie tylko do umów zawartych po 1 stycznia 2021 r. Jaką ochronę prawną posiada przedsiębiorca na prawach konsumenta?

Przedsiębiorca objęty ochroną konsumencką – zmiany od 2021 roku

Przedsiębiorcy (niektórzy) zostaną od 2021 roku objęci ochroną konsumencką. Już 1 stycznia 2021 roku w życie wejdą zmiany w prawie konsumenckim. Jedną z najważniejszych zmian będzie rozszerzenie ochrony konsumenckiej na przedsiębiorcę zawierającego umowę nienależącą do przedmiotu jego działalności gospodarczej. W obrocie gospodarczym obok konsumenta i przedsiębiorcy istniał zatem będzie trzeci podmiot, a mianowicie przedsiębiorca na prawach konsumenta. W określonych sytuacjach osoba taka będzie mogła być traktowana jako konsument, a tym samym zostanie objęta ochroną przewidzianą dla konsumentów. Którzy przedsiębiorcy zostaną objęci ochroną konsumencką?

REKLAMA

Materiały budowlane - uwaga na nierzetelne informacje sprzedawców i producentów

Jedynym wiarygodnym i wymaganym prawem źródłem wiedzy o właściwościach danego wyrobu budowlanego jest dokument o nazwie Deklaracja Właściwości Użytkowych, w którym producent wiążąco potwierdza właściwości wyrobu i bierze za niego odpowiedzialność. Jeżeli wyrób nie jest opatrzony jasną i czytelną etykietą oraz wymaganą przepisami deklaracją, klient nie może być pewny, co kupuje i jakie właściwości, np. izolacyjne czy przeciwpożarowe, ma dany produkt. Ma wówczas także utrudnione prawo do składania reklamacji, a w przypadku pożaru trzeba się liczyć z problemami związanymi z wypłatą odszkodowania. Co trzeba wiedzieć kupując materiały budowlane?

Godziny dla seniorów – czy będą zmiany?

Godziny dla seniorów obowiązują od 10:00 do 12:00. Czy rząd planuje przesunąć je na inną porę? Do kiedy obowiązują godziny dla seniorów?

Nieuczciwe promocje – przykłady, prawa konsumenta

Nieuczciwe promocje są tym, czego konsumenci chcieliby uniknąć. Warto zatem pamiętać o uprawnieniach, jakie przysługują kupującym. Z jakimi przykładami działań wprowadzających w błąd możemy mieć do czynienia? Na czym polegają działania UOK0K-u w przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów?

Więcej praw dla klientów banków i firm ubezpieczeniowych

28 października 2020 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o rozpatrywaniu reklamacji i sporów klientów podmiotów rynku finansowego oraz o Funduszu Edukacji Finansowej. Nowe przepisy mają zwiększyć efektywność ochrony interesów klientów podmiotów rynku finansowego poprzez połączenie kompetencji Rzecznika Finansowego oraz Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Obywatele mają szybciej uzyskiwać informacje. Sprawniej niż dotychczas mają być identyfikowane pojawiające się na finansowym rynku konsumenckim problemy.

Koronawirus - specjalna infolinia dla seniorów

W ramach solidarnościowego korpusu wsparcia została uruchomiona infolinia dla seniorów. Zebrane za pomocą infolinii dane zostaną przekazane do ośrodka pomocy społecznej.

Godziny dla seniorów od 15 października 2020 r.

Godziny dla seniorów w sklepach będą obowiązywały od 15 października 2020 r. między godziną 10:00 a 12:00. Jak przypomina Minister rodziny Marlena Maląg osoby starsze mogą również korzystać z programu "Posiłek w szkole i domu".

PIH: godziny dla seniorów w handlu (10-12) są nietrafione

Godziny dla seniorów są nietrafione, o czym przekonaliśmy się wiosną - ocenił wiceprezes Polskiej Izby Handlu Maciej Ptaszyński. Jak wyjaśnił, osoby starsze i tak robią zakupy w różnym czasie, a podczas wiosennego lockdownu sklepy między 10 a 12 były niemal puste.

Wakacje 2020 - skargi i reklamacje konsumentów

Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów, przypomina o tym, jak skutecznie składać reklamację, jeżeli wakacje odbiegną od naszych oczekiwań. Podsumowuje też liczbę skarg, które złożyli konsumenci. Jakie problemy mieliśmy podczas wakacji 2020?

Reklama niezgodna z prawem – definicje, przykłady, odpowiedzialność

Reklama jako narzędzie marketingowe, służy przedsiębiorcy głównie do uzyskiwania nowych klientów, jednakże coraz częściej na rynku pojawiały się reklamy stworzone z naruszeniem obowiązującego prawa. Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 roku o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2070) stoi na straży ochrony praw konsumentów, którzy niejednokrotnie zdołali złapać się na przynętę reklamową stosowaną przez przedsiębiorców. Zwiększona aktywność Prezesa UOKiK w zakresie zgodności informacji reklamowych z prawem, może dotknąć wielu przedsiębiorców, którzy w przypadku naruszeń przygotować muszą się na duże kary finansowe.

Allegro pod lupą UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące praktyk Allegro, w którym sprawdzi czy mogło dojść do naruszenia przepisów antymonopolowych. To w związku z licznymi skargami konsumentów jakie wpływają do UOKiK.

E-sądy arbitrażowe (polubowne) w Polsce

W Polsce funkcjonują obecnie cztery elektroniczne sądy polubowne (tzw. e-arbitraże): Ultima Ratio, CODR oraz OAC, a także Sąd Arbitrażowy przy Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, który posiada platformę IT do rozpoznawania sporów online. Czas trwania spraw liczy się w nich w tygodniach zamiast w miesiącach, a wszelkie formalności można załatwić online, bez wychodzenia z domu.

Rzecznik Finansowy pozywa bank za misseling

Rzecznik Finansowy złożył pozew w imieniu klienta Idea Banku, który zdaniem Rzecznika został wprowadzony w błąd w trakcie proponowania nabycia i oferowania obligacji korporacyjnych spółki GetBack S.A. Na taką inwestycję namówiono osobę, która w momencie nabywania obligacji miała 85 lat. To modelowy przykład tzw. misselingu, czyli oferowania produktu nieodpowiedniego dla danego klienta.

Odwołane loty i imprezy turystyczne z powodu pandemii - skargi konsumentów

Liczba skarg konsumentów w czasie pandemii wzrosła o 60 procent. Dotyczą one m.in. odwołanych lotów, imprez turystycznych czy noclegów.

Czym jest upadłość konsumencka?

Ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie instytucji upadłości konsumenckiej jako pewnego rodzaju koła ratunkowego, dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a pozostających w złej kondycji finansowej. Postępowanie upadłościowe ma na celu oddłużenie osoby fizycznej, poprzez upłynnienie jej majątku oraz zaspokojenie wierzycieli. Powyższe zagadnienie reguluje ustawa z dnia 28 lutego 2003 roku Prawo upadłościowe (dalej „prawo upadłościowe”).

Podróże po Europie w czasie pandemii - gdzie szukać informacji?

Kraje, w których planujemy spędzić wakacje narzucają niekiedy dodatkowe obowiązki związane z pademią. Gdzie szukać informacji, jeśli zdecydowaliśmy się na podróż do innego kraju Unii Europejskiej? Zestawienie pomocnych stron i aplikacji przygotowało Europejskie Centrum Konsumenckie.

Towary zakupione za granicą - czyli co można legalnie przywieźć z wakacji?

Sezon wakacyjny w pełni, w związku z tym wielu z nas wybierze się na zagraniczne wycieczki, także te poza granicami Unii Europejskiej. Nierzadko chcemy z tych wojaży zabrać coś ze sobą choćby na pamiątkę, albo prezent dla bliskich. Poniższy artykuł pozwoli ustalić, co i na jakich zasadach możemy przewieźć przez granicę.

Przeprowadzanie prezentacji handlowych pod pretekstem badań lekarskich - nieuczciwe praktyki

Osoby starsze są szczególnie podatne na możliwość wprowadzenia w błąd ze strony nieuczciwych firm, które pod płaszczem dbania o zdrowie namawiają do zakupu swoich produktów, prezentując je jako wyroby medyczne (które w rzeczywistości takimi nie są). Takie działanie jest nielegalne i niezbędna jest edukacja prawna w tym zakresie.

Bon turystyczny skierowany do rodzin z dziećmi niezależnie od zarobków

Ministerstwo Rozwoju podkreśla, iż bon turystyczny jest skierowany do wszystkich rodzin z dziećmi niezależnie od tego, jakie mają zarobki. Prawa do świadczenia nabędą dzieci, które urodzą się do końca 2021 r. Ustawa o Polskim Bonie Turystycznym trafi teraz do podpisu Prezydenta.

Opłata od sprzętu elektronicznego może spowodować wzrost cen

Zdaniem Prezesa Federacji Konsumentów wprowadzenie tzw. opłaty reprograficznej obejmującej smartfony, tablety czy laptopy przełoży się na wyższe ceny sprzętów elektronicznych. Nowa opłata ma w założeniu rekompensować twórcom straty ponoszone z powodu tego, że konsumenci zamiast kupować treści, kopiują je i przechowują na użytek własny.

Jak ogłosić upadłość

Przedsiębiorcy przechodzący problemy z niewypłacalnością powinni przeanalizować swoją sytuację prawną przez pryzmat nowych przepisów Prawa upadłościowego. Być może zgodnie z ideą ustawodawcy zgłoszenie upadłości pozwoli wyjść z długów, a także uchronić się przed dalszym ich pogłębianiem. Zwłaszcza teraz, w tak kryzysowej dla przedsiębiorstw sytuacji spowodowanej epidemią koronawirusa.

Serwisy streamingowe w czasach pandemii - jak uchronić się przed oszustwami?

Obok legalnych platform do transferu streamingowego na rynku funkcjonują również fałszywe. Większość z nich oprócz sprzedaży fałszywych subskrypcji czerpie zyski ze sprzedaży danych osobowych. Jak się przed nimi uchronić?

Otwarcie placówek dziennego pobytu po 24 maja 2020 r.

Po 24 maja 2020 r. możliwe będzie otwarcie placówek dziennego pobytu. Jakie placówki będą mogły wznowić działania? Czy liczba podopiecznych w placówkach musi być ograniczona? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na najczęściej zadawane pytania.

Transport publiczny: nowe limity pasażerów od 18 maja 2020 r.

Nowe limity pasażerów w środkach transportu publicznego obowiązują od 18 maja 2020 r. Do wyboru są dwa sposoby obliczania limitu pasażerów.

Standaryzacja i certyfikacja maseczek a prawo

Tematyka standaryzacji i certyfikacji produktów może przysporzyć problemów konsumentom, chcącym wybrać konkretny towar spośród ogromu dostępnych opcji i rodzajów. Czy certyfikacja i standaryzacja maseczek jest w tej chwili niezbędna? Jak prawo reguluje te kwestie?

Konsument może żądać zwrotu pieniędzy - nie musi godzić się na vouchery

Podróżni w UE mają prawo do zwrotu pieniędzy za anulowane bilety i wycieczki z powodu pandemii. To od nich zależy, czy skorzystają z voucherów - informuje KE w przedstawionym pakiecie dotyczącym turystyki. KE rekomenduje, żeby vouchery były atrakcyjniejszą alternatywą dla zwrotu kosztów.

Impreza turystyczna w czasie pandemii - rozwiązanie umowy, zwrot pieniędzy, voucher

W pandemii obowiązują nowe zasady rozwiązywania umów. Alternatywą dla zwrotu pieniędzy jest voucher.

Pozaodsetkowe koszty kredytu konsumenckiego w nowym wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE

26 marca 2020 r. Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-779/18, pochylając się nad ustawodawstwem polskim oraz jego zgodnością z prawem unijnym w zakresie pozaodsetkowych kosztów kredytów konsumenckich, wydał istotne rozstrzygnięcie, porządkując tym rozbieżności jakie zaistniały w tym obszarze w orzecznictwie sądów polskich. Powołany wyrok TSUE ma nie tylko doniosłe znaczenie dla samego konsumenta, pozostającego w sporze sądowym z kredytodawcą, ale również dla podmiotów udzielających kredytów konsumenckich.

Czy to dobry moment na odwołanie wyjazdów wakacyjnych?

Czy z powodu obecnej sytuacji związanej z koronawirusem powinniśmy zdecydować się na odwołanie wyjazdu wakacyjnego zaplanowanego na przykład na czerwiec? "W przypadku imprez turystycznych, które mają miejsce za kilka miesięcy, powinniśmy obserwować rozwój wydarzeń i poczekać" - mówi agencji Newseria Biznes Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Randkowanie online w czasie epidemii - problemy konsumentów

Randkowanie online jest jedną z aktywności, na które do tej pory nie mieliśmy czasu. Problemem konsumentów może być mechanizm „automatycznego przedłużenia konta”, który stosuje większość portal randkowych. Co on oznacza?

Kwarantanna - bezpłatne posiłki dla potrzebujących

Jeżeli osoba objęta obowiązkową kwarantanną domową nie jest w stanie sama zapewnić sobie gorącego posiłku lub produktów żywnościowych, może otrzymać taką pomoc bezpłatnie od gminy. Dotyczy to szczególnie osób starszych, samotnych czy niepełnosprawnych.

Odwołane loty, koncerty, imprezy, wycieczki a zwrot kosztów w czasie epidemii koronawirusa

Koronawirus SARS-CoV-2, wywołujący chorobę COVID-19 krzyżuje plany większości ludzi na całym świecie. Odwoływane są loty, wykupione wycieczki czy planowane od dawna imprezy masowe. Co możemy zrobić, by nie stracić wydanych wcześniej pieniędzy? Ekspert platformy edukacyjnej Kapitalni.org podpowiada, jak możemy reagować i na jakie zwroty kosztów liczyć.

Koronawirus a sanatorium - odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania

NFZ przygotował odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania związane z wpływem wprowadzenia stanu zagrożenia epidemicznego na funkcjonowanie sanatoriów. Bezpłatna infolinia NFZ jest dostępna przez całą dobę.

8 zaleceń dla seniorów w związku z koronawirusem

GIS przedstawia 8 zaleceń dla seniorów w związku z koronawirusem. Jak wiadomo ludzie starsi to najbardziej zagrożona grupa wiekowa. Chorobę COVID-19 wywołaną koronawirusem przechodzą najciężej. Może dojść nawet do zgonów, dlatego zaleca się stosowanie do poniższych zasad.

Odstąpienie od umowy o świadczenie usług turystycznych w związku z epidemią koronawirusa

Czy w związku z epidemią koronawirusa SARS-CoV-2 w Europie podróżny wybierający się w rejony, w których występują zachorowania lub organizator imprezy turystycznej mogą odstąpić od umowy o świadczenie usług turystycznych? - o tym prawnicy z kancelarii prawnej Rakoczy i Wroński.

Dofinansowanie do aparatów słuchowych od 1 marca 2020 r.

Od 3 marca 2020 r. obowiązuje Program dofinansowania do zakupu aparatów słuchowych dla działaczy opozycji antykomunistycznej i osób represjonowanych z powodów politycznych. Sprawdź, jakie są zasady uczestnictwa w programie.

Dofinansowanie do aparatów słuchowych dla działaczy opozycji antykomunistycznej i represjonowanych z powodów politycznych

O dofinansowanie do zakupy aparatów słuchowych dla działaczy opozycji antykomunistycznej oraz osób represjonowanych z powodów politycznych można ubiegać się od 3 marca 2020 r.

Program "Senior+" 2020

Dofinansowanie utworzenia 191 nowych domów i klubów „Senior+” oraz wsparcie dla już istniejących placówek – to wyniki rozdania w ramach tegorocznej edycji programu „Senior+”. Łączna kwota dofinansowania to 60,6 mln zł. To jednak nie koniec. W drugim naborze do wzięcia będzie jeszcze 15,4 mln zł – zapowiada minister rodziny, pracy i polityki społecznej Marlena Maląg.

Koronawirus a rezygnacja z wycieczki i zwrot biletu lotniczego

Czy z powodu koronawirusa konsument może zrezygnować z wykupionej w biurze podróży wycieczki lub zwrócić bilet lotniczy? Szczegółowe informacje zaprezentował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Biuro karier dla seniorów w Warszawie

Senioralne Biuro Karier zostało uruchomione w ramach działalności Centrum Aktywności Międzypokoleniowej "Nowolipie" w Warszawie. Brak pracowników można uzupełnić nie tylko poprzez zatrudnianie cudzoziemców, ale także seniorów.

Działalność gospodarcza za pośrednictwem internetu – wymogi prawne

Prowadzenie działalności gospodarczej za pośrednictwem internetu wymaga spełnienia wielu obowiązków wynikających z przepisów prawa. Choć w powszechnej świadomości kluczowym aktem prawnym, który nakłada obowiązki w tym obszarze, jest RODO, to jednak nie należy zapominać o pozostałych regulacjach mających istotny wpływ na kształt procesów w przedsiębiorstwie internetowym.

Telefony na kartę - operator powinien zwrócić niewykorzystane pieniądze

Jeżeli masz telefon na kartę (pre-paid), a upłynie ważność konta (np. wskutek braku doładowania w określonym terminie), to jako konsument powinieneś otrzymać zwrot niewykorzystanych środków na tej karcie. Składając reklamację można powołać się np. na decyzję UOKiK z 22 stycznia 2020 r.. Jeżeli Twój operator komórkowy nie chce zwrócić tych pieniędzy - zgłoś sprawę do UOKiK.

Dzienna długoterminowa opieka medyczna dołączy do świadczeń gwarantowanych

Ministerstwo Zdrowia chce włączyć dzienną długoterminową opiekę medyczną do koszyka świadczeń gwarantowanych w ramach opieki długoterminowej. W Polsce rośnie zapotrzebowanie na świadczenia opiekuńczo-wychowawcze.

REKLAMA