REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozmawiać z seniorem o finansach?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak rozmawiać z seniorem o finansach?/Fot. Shutterstock
Jak rozmawiać z seniorem o finansach?/Fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rozmowa z seniorem o finansach może pomóc w uniknięciu problemów. Często osoby starsze nie mają możliwości odkładania większych sum pieniędzy. W przypadku niespodziewanych wydatków chętnie korzystają z kredytów czy pożyczek. W jaki sposób należy pomagać seniorom w podejmowaniu tego typu decyzji? Co w przypadku problemów ze spłatą zadłużenia?

Jak dzieci i wnuki powinny rozmawiać z seniorami o finansach?

Chęć udzielenia pomocy finansowej najbliższym, konieczność pokrycia kosztów leczenia, remonty czy po prostu bieżące wydatki, to tylko kilka powodów zaciągania przez seniorów kredytów czy pożyczek. Ze względu na stałe miesięczne dochody, emeryci mają spore szanse na pozyskanie takich środków. O czym jednak należy pamiętać, by ten „zastrzyk gotówki” stanowił dla nich faktyczne wsparcie, a nie stał się źródłem kłopotów? Jak pomóc seniorom w rozwiązaniu przejściowych problemów ze spłatą zadłużenia?

REKLAMA

Polecamy: Darowizny, testamenty, spadki (PDF)

REKLAMA

- Kredyty gotówkowe czy pożyczki w wielu sytuacjach pomagają w poprawie komfortu życia. Należy jednak pamiętać o najważniejszych zasadach korzystania z takich możliwości i to na każdym etapie – od momentu podjęcia decyzji o zaciągnięciu zobowiązania, przez okres jego spłaty, a także w razie wystąpienie ewentualnych problemów z obsługą zadłużenia. Kluczowe jest zachowanie racjonalnego podejścia do problemu i chęć współpracy z instytucjami finansowymi, którym również zależy na spłacie – mówi mec. Marcin Czugan, Prezes Zarządu Związku Przedsiębiorstw Finansowych.

Eksperci Związku Przedsiębiorstw Finansowych zaangażowani w kampanię edukacyjną „Windykacja? Jasna Sprawa!” przygotowali kilka wskazówek mówiących o tym, w jaki sposób dzieci i wnuki powinny rozmawiać z seniorami o finansach.

Przestrzegajmy przed podpisywaniem umów bez czytania

REKLAMA

Decyzje finansowe zawsze wymagają zastanowienia i szczegółowej analizy swoich możliwości. Nie inaczej jest w przypadku seniorów. Wielu z nich może oczywiście doskonale zarządzać swoim budżetem, ale są też takie osoby, które gubią się w trudnym słownictwie wymaganym – przypomnijmy - przez przepisy prawne. Dlatego należy przestrzegać seniorów, aby nigdy nie podpisywali umów, których nie rozumieją.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Skomplikowane nazewnictwo czy długie umowy, to wszystko może sprawić, że seniorzy zdecydują się nie do końca świadomie na kredyt, który w znaczny sposób obciąży ich budżet. Zaproponujmy im wspólne zapoznanie się z umową, poprośmy ich, by przemyśleli wszystkie za i przeciw. Dopiero po przeanalizowaniu warunków kredytu senior powinien podpisać umowę - tłumaczy mec. Czugan.

Zamiast kolejnej pożyczki, negocjacje w sprawie spłaty wcześniejszego zobowiązania

Przejściowe problemy w trakcie spłacania kredytu czy pożyczki, mogą przydarzyć się każdemu, nawet jeśli początkowo wydawało się, że rata nie obciąży zbytnio domowego budżetu. Nieprzewidziane koszty, np. w postaci drogiego leczenia czy koniecznej rehabilitacji, mogą spowodować, że seniorzy nie będą w stanie zapłacić kolejnej raty kredytu

- Jeśli nasze niespłacone zadłużenie trafi do firmy windykacyjnej, to najlepszym wyjściem jest rozmowa, a nie unikanie kontaktu. Współpraca z firmą windykacyjną jest najlepszym sposobem na pozytywne wyjście z takiej sytuacji – dodaje Marcin Czugan.

Najlepszy prezent dla dziadków? Szczera rozmowa

Seniorzy zwykle nie chcą obarczać swoimi sprawami rodziny, jednak kłopoty finansowe często rzutują na ich życie. Rodzina powinna ze zrozumieniem podchodzić do ewentualnych problemów finansowych seniorów, którzy mogli popaść w trudności finansowe. Co możemy zrobić, gdy dowiemy się o zadłużeniu naszych bliskich - babci czy dziadka?

• Sprawdźmy zadłużenie i przygotujmy plan spłaty

Porozmawiajmy spokojnie i dowiedzmy się, jakie zobowiązania ciążą na seniorze. Najlepiej poprosić o przedstawienie umów, rachunków, itp. Warto zrobić listę wszystkich zobowiązań i terminów spłat, które są pilne.

• Podarujmy swój czas

Wyjaśnijmy mechanizmy, które doprowadziły do tej sytuacji, a także pokażmy konsekwencje podejmowanych decyzji związanych ze spłatą. Dziadkowie powinni wiedzieć, jak postępować i na co zwrócić uwagę.

• Negocjujmy dogodne raty

Jeśli wśród listów u dziadków zauważymy pismo z firmy windykacyjnej, to przekonajmy ich do kontaktu z jej doradcami. Możemy uczestniczyć w rozmowie, jeśli seniorzy wyrażą na to zgodę. Wyjaśnijmy dziadkom, że firmie windykacyjnej zależy na polubownym wyjaśnieniu sytuacji i przygotowaniu dogodnego planu spłaty. Zawsze można też negocjować warunki spłaty zadłużenia.

Podsumowanie

Sprawy finansowe w wielu rodzinach są tematem tabu. Pamiętajmy jednak, że jesteśmy odpowiedzialni za naszych najbliższych. Tak, jak kiedyś dziadkowie poświęcali nam czas i dbali o nas, tak teraz my powinniśmy zadbać o to, żeby nie cierpieli z powodu problemów finansowych. Warto przeznaczyć czas, aby wyjaśnić bliskim najważniejsze mechanizmy, np. dotyczące spłaty kredytów i pożyczek konsumenckich i zaciągania zobowiązań finansowych. Seniorzy powinni mieć świadomość, że mogą na nas liczyć w każdej sytuacji.

Polecamy serwis: Prawa seniora

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sąd w Warszawie pyta TSUE o WIBOR. Czy bank jasno informował konsumentów o ryzyku i zasadach ustalania zmiennego oprocentowania kredytu? Komentarz radcy prawnego

W dniu 30 czerwca 2025 roku, Sąd Okręgowy Warszawa-Praga w Warszawie wydał postanowienie w sprawie II C 1440/24, w którym sformułował pytania prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczące wskaźnika WIBOR. Uzasadnienie tego postanowienia komentuje dla infor.pl Beata Strzyżowska, radca prawny, której Kancelaria reprezentuje kredytobiorców w tej sprawie.

Młodsi i bardziej zadłużeni – multidłużnicy w Polsce

Profil polskiego multidłużnika wyraźnie się zmienia. Coraz większą część tej grupy stanowią młodsi konsumenci, a udział kobiet systematycznie maleje. W ciągu trzech lat udział osób w wieku 18–25 lat wzrósł sześciokrotnie, a w grupie 26–35 lat o ponad 7 pkt proc. Mężczyźni nie tylko stanowią większość, lecz także odpowiadają za coraz większą część zadłużenia. Szczegóły analizy poniżej.

Przepada świadczenie wspierające. Umierają kolejne osoby niepełnosprawne. Co na to sądy?

Wszyscy wiemy, że przyznawanie świadczenie wspierającego obciąża przewlekłość. Okres oczekiwanie na przyznanie punktów w ramach poziomu potrzeby wsparcia wynosi w skrajnych przypadkach rok. Na punkty czekają osoby niepełnosprawne w tak poważnych stanach (i sędziwym wieku), że część z nich umiera. Ostrzegano przed takimi sytuacjami jeszcze przed wprowadzeniem świadczenia wspierającego. Niestety te obawy się spełniły. W efekcie rodziny osób zmarłych idą do sądu bo świadczenie wspierające ... przepada. Przykład takiej sytuacji poniżej.

Młodzi Polacy w trybie oszczędzania. Najczęściej od 20 do 60 proc. towarów kupują w promocjach [RAPORT]

Jak wynika z najnowszego raportu rynkowego, Polacy w wieku 18-25 lat najczęściej robią od 20% do 40% codziennych zakupów w promocjach – 32,5%. Głównie dotyczy to osób z dochodami w przedziale 3000-4999 zł, ze średnim wykształceniem i z mniejszych miejscowości. Z kolei 26,5% młodych konsumentów kupuje na co dzień od 40% do 60% podstawowych produktów w promocjach. Szczegóły poniżej wraz z omówieniem wyników raportu.

REKLAMA

Zasiłek z MOPS? Tak, ale pamiętaj o wywiadzie środowiskowym

Osoby ubiegające się o świadczenia z pomocy społecznej często zapominają o ważnej roli, jaką odgrywa rodzinny wywiad środowiskowy. Jest to podstawowe narzędzie, które pozwala na ocenę sytuacji majątkowej i rodzinnej. Kto i gdzie przeprowadza taki wywiad? Czy jest on obowiązkowy?

MOPS od 10 lat naruszają prawo wbrew TK. Nie ma limitu 18 lat przy świadczeniu pielęgnacyjnym (starym) [osoba niepełnosprawna, stopień znaczny)

Nieufność staruszki z demencją (osoba niepełnosprawna, stopień znaczny) jest dodatkowym argumentem dla przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Bo staruszka ufa tylko swojej córce. I nie może wykonywać czynności opiekuńczych nikt inny. To ciekawostka z omówionego w artykule wyroku sądu. Wyrok ten pokazuje jednak stały problem z MOPS - urzędnicy wiedzą o tym, że nie ma limitu wieku (18 lat dla osoby nieuczącej się) przy świadczeniu pielęgnacyjnym (jako data powstania niepełnosprawności. Ale wciąż ten limit stosują. To karygodne. Bo wynika to w mojej ocenie z obawy, że wojewoda odbierze gminom pieniądze na świadczenie pielęgnacyjne albo RIO zarzucą gminie naruszenie zasad gospodarki środkami publicznymi - bo przepisy wciąż mówią o limicie 18 lat, a to że limit nie obowiązuje wynika z wyroku TK, którego Sejm nigdy nie przełożył na nowelizację przepisów

Kłopoty ze skargą na MOPS za odebrany zasiłek pielęgnacyjny 215,84 zł. Tylko ePUAP albo papierowy dokument

W przepisach jest pułapka. Jeżeli spierasz się o zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) z MOPS to nie można obecnie wnosić elektronicznie pism do sądu z nowym systemem e-Doręczenia. Będzie to możliwe dopiero od 2029 r. (o czym informują przepisy przejściowe, które łatwo przegapić). Można skorzystać z ePUAP. I tak wniesioną skargę na decyzję MOPS sąd przyjmie. Przez e-Doręczenia to się nie uda. W artykule przykład utraconego w ten sposób zasiłku pielęgnacyjnego. Na dziś najbezpieczniejszym prawnie sposobem wniesienia skargi na MOPS (i SKO) w sprawie zasiłku pielęgnacyjnego jest po prosty tradycyjna "papierowa" skarga.

1,1 mln osób dostanie czternastą emeryturę wcześniej. Ale nie każdy dostanie 1558,81 zł na rękę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontynuuje wypłatę czternastych emerytur. Jeszcze przed najbliższym weekendem (do piątku 5 września 2025 r.) przelew na konto i przekaz pocztowy otrzyma prawie 1 mln 136 tys. osób. To emeryci i renciści, którym ZUS ustalił termin płatności głównego świadczenia na 6 dzień miesiąca.

REKLAMA

Deregulacja: Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 22 postulaty [LISTA]

Zastosowanie instytucji "milczącego załatwienia sprawy" przy przekroczeniu przez urzędy czasu instrukcyjnego zawartego w przepisach, zrównanie ważności dokumentacji elektronicznej z papierową, doprecyzowanie definicji konsumenta w prawie cywilnym, certyfikowanie firm uczestniczących w przetargach publicznych, usprawnienie procedury przetargowej w przypadku jednej oferty, roczny zamiast miesięcznego limitu przychodów dla działalności nieewidencjonowanej, cyfryzacja postępowań sądowych, obowiązkowa mediacja – szybsze i tańsze rozwiązanie sporów, skuteczna ochrona spadkobierców przed nadużyciami - szybkie blokowanie rachunków osób zmarłych: to tylko kilka z 22 postulatów podpisanych przez Prezydenta RP Karola Nawrockiego.

System kaucyjny w Polsce: rewolucja, która uderzy w małe sklepy?

System kaucyjny w Polsce ma ruszyć już wkrótce i zmienić sposób, w jaki oddajemy butelki i puszki. Dla dużych sieci to wyzwanie organizacyjne, ale dla małych sklepów może być prawdziwą rewolucją – od braku miejsca po dodatkowe koszty i obciążenie personelu. Czy lokalne sklepy poradzą sobie z nowymi obowiązkami?

REKLAMA