Prawo o aktach stanu cywilnego 2015
28.11.2014
Prawo o aktach stanu cywilnego zostało przyjęte przez Sejm. Nowa ustawa zakłada w 2015 roku m.in.: prowadzenie elektronicznej rejestracji aktów urodzeń, małżeństw i zgonów, udostępnianie ich odpisów w dowolnym USC oraz możliwość wzięcia ślubu poza urzędem.
Prawo o aktach stanu cywilnego po zmianach
14.10.2014
Nowe prawo o aktach stanu cywilnego zostało uchwalone podczas 77. posiedzenia Sejmu (10 października 2014 roku). Główne zmiany w prawie o aktach stanu cywilnego dotyczą wprowadzenia elektronicznej rejestracji aktów urodzeń, małżeństw i zgonów oraz liberalizacji zasad zawierania małżeństw poza urzędem.
Kościelny proces małżeński ma swoje specyficzne cechy. W obecnych rozważaniach zajmiemy się nietypowymi rozwiązaniami, które dotyczą czynności prawnych podjętych przez strony procesowe.
Funkcja pomocnicza for prawnych jest zagadnieniem ciekawym zwłaszcza z perspektywy stron kościelnego procesu małżeńskiego, które to samodzielnie angażują się w proces. Niniejszy artykuł wskazuje czy fora prawne mogą być pomocne przykładowo dla stron, a jeżeli tak, to w jaki sposób pełnią swoją funkcję.
Często występując z pozwem lub będąc pozwanym, strony nie decydują się na profesjonalną pomoc. Ma to miejsce z różnych względów. Czy możliwe jest samodzielnie „poprowadzenie” swojego procesu?
Wielokrotnie w wyroku w sprawie o nieważność małżeństwa uzasadnia się jego treść posiadaniem, bądź też nie tzw. pewności moralnej (kan. 1608 KPK). W obecnym artykule odpowiemy sobie na pytanie: czym ta pewność jest.
Niektóre sformułowania, z którymi możemy spotkać się przy okazji lektury Kodeksu Prawa Kanonicznego wcale nie oznaczają tego, na co może wskazywać ich literalny, dosłowny sens. Oznacza to więc, iż każde słowo użyte w Kodeksie ma bogatą konotację, którą warto poznać zanim się je przywoła. Poniżej przedstawione zostały trzy przykłady, które ukazują w sposób wystarczający naszą problematykę.
Nieważność małżeństwa katolickiego
10.05.2013
Na przykładzie wybranych zagadnień z prawa małżeńskiego przedstawione zostaną różnice pomiędzy Kodeksem Kanonów Kościołów Wschodnich a Kodeksem Prawa Kanonicznego.
Pomimo różnych tytułów, z powodu których wszczyna się proces o stwierdzenie nieważności małżeństwa kościelnego, strony i niekiedy świadkowie zadają w istocie podobne pytania, poruszają podobne problemy. W poniższym artykule chciałabym przedstawić je, jak i jednocześnie na nie odpowiedzieć.
Najwyższy Trybunał Sygnatury Apostolskiej
27.12.2012
W niektórych kościelnych procesach małżeńskich może zaistnieć sytuacja, kiedy jedna ze stron, względnie obie, zamierzają skontaktować się z Najwyższym Trybunałem Sygnatury Apostolskiej (w dalszej części tekstu posługiwać się będziemy skrótem – Sygnatura Apostolska). Zasadniczym pytaniem jest to: kiedy możemy mówić o styczności z tą instytucją.
Symulacja (inny termin to wykluczenie) polega na niechceniu czegoś. W przypadku wykluczenia zgody małżeńskiej będzie to niechcenie zawarcia związku, bądź jak w literaturze specjalistycznej czytamy, chcenie jego niezawarcia. Analogicznie w pozostałych rodzajach symulacji mamy do czynienia z wykluczeniem wierności, jedności, nierozerwalności, i potomstwa.
Już w pierwszej fazie kontaktu z klientem, bądź też zetknięcia się jego z kościelnym procesem małżeńskim daje się zauważyć może nie tyle zdziwienie, co bardziej uświadomienie sobie różnicy pomiędzy cywilnym rozwodem i jego przebiegiem a właśnie procesem o orzeczenie nieważności małżeństwa.
Zawarcie związku małżeńskiego m.in. z wyznawcą islamu związane jest z koniecznością uzyskania przez stronę katolicką dyspensy od przeszkody różnej religii, zwanej też przeszkodą różnej wiary.
Zgodnie z kan. 1095 n. 3 Kodeksu Prawa Kanonicznego (KPK) z 1983 roku, niezdolni do zawarcia małżeństwa są ci, którzy z przyczyn natury psychicznej nie są zdolni podjąć istotnych obowiązków małżeńskich.
Szczególnie na wschodzie naszego kraju dochodzi do wielu małżeństw katolików z prawosławnymi. Co trzeba zrobić i jakie warunki spełnić aby wziąć ślub kościelny z prawosławnym?
Rozwód kościelny: Przeszkoda różnej religii
11.08.2011
Przeszkoda różnej religii jest jedną z przyczyn rozwodu kościelnego (stwierdzenia nieważności małżeństwa kościelnego). Zachodzi ona pomiędzy osobą ochrzczoną w Kościele katolickim lub doń nawróconą a osobą nieochrzczoną.
Nieważność małżeństwa kościelnego
11.08.2011
Orzeczenie nieważności małżeństwa sakramentalnego (kościelnego) zgodnie z instrukcją Dignitas conubii opracowaną przez Papieską Radę Interpretacji Tekstów Prawnych możliwe jest wyłącznie na drodze sądowej, a nie np. w ramach tzw. forum wewnętrznego, tj. sumienia.
Przywilej wiary powstaje w sytuacji, gdy nowo ochrzczony małżonek przed ślubem był bigamistą lub kobieta miała wielu mężów. Ten sposób rozwiązania małżeństwa cieszy się przychylnością prawa i stanowi domniemanie prawne zwykle przemawiające na korzyść przywileju wiary w warunkach wątpliwych.
Małżeństwo potocznie nazywane konkordatowym wywołuje  skutki zarówno wyznaniowe, jak i cywilne. Unieważnienie takiego małżeństwa przez polski sąd nie oznacza zatem automatycznego unieważnienia ślubu w Kościele.
Czym jest akt małżeństwa?
25.08.2011
Akt małżeństwa sporządza się niezwłocznie po jego zawarciu. Stanowi on dowód zawarcia związku małżeńskiego.
Zawarcie związku małżeńskiego - poradnik
25.08.2011
Kto może zawrzeć związek małżeński? Jak wziąć ślub za granicą? Kiedy zdecydować się na ślub konkordatowy? Zawarcie małżeństwa wiąże się z wieloma pytaniami. Poniżej ślub w pytaniach i odpowiedziach.
Ślub kościelny, który wywołuje skutki również w sferze prawa polskiego jest możliwy nie tylko w kościele katolickim. Możliwość taką posiada również dziesięć innych kościołów i związków wyznaniowych działających w Polsce.
Ślub konkordatowy - jak i kiedy?
20.06.2012
Istotą tzw. ślubu konkordatowego jest to, iż małżeństwo zawarte przed duchownym wywiera skutki w zakresie prawa polskiego. Podpowiadamy gdzie się udać i o czym pamiętać, gdy decydujemy się na taki ślub.
Jak wygląda zawarcie małżeństwa przed kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego? Czym różni się od tzw. małżeństw wyznaniowych zawieranych przed kapłanem?