REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Uokik, Usługi telekomunikacyjne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak kupić podręczniki szkolne przez Internet?

Przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego 2014/ 2015 Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej przypominają o podstawowych zasadach, które mogą ułatwić dokonanie zakupu podręczników. Jak zatem tanio kupić podręczniki szkolne? Czy warto zamówić je przez Internet? Rząd proponuje inne rozwiązania – „Darmowy podręcznik” oraz „Wyprawkę szkolną”.

Umowa z deweloperem, na co zwrócić uwagę?

Umowa z deweloperem to jeden z kontraktów nazwanych, uregulowany na mocy ustawy o ochronie praw nabywcy domu jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego. Nad prawidłowością zawieranych umów deweloperskich czuwa Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. UOKiK wskazuje, na co zwrócić uwagę przy zawieraniu umowy z deweloperem.

Reklamacja usług telekomunikacyjnych na nowych zasadach

Nowe zasady wnoszenia reklamacji usług telekomunikacyjnych wprowadza rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 24 lutego 2014 r. w sprawie inwentaryzacji infrastruktury i usług telekomunikacyjnych. Jak złożyć reklamację usług telekomunikacyjnych na nowych zasadach?

Jak kupować bezpieczne zabawki?

Wybór zabawek na polskim rynku jest ogromny. O bezpieczeństwo zabawek dostępnych w sklepach dba Państwowa Inspekcja Handlowa. Niezależnie, czy wybierzemy interaktywne lalki czy tradycyjne klocki, powinniśmy decydować się na zakup tylko bezpiecznych zabawek.

REKLAMA

Zakup bezpiecznych zabawek – krok po kroku

Mimo szerokiego asortymentu zabawek, jaki oferują sklepy, zakup bezpiecznych zabawek dla dzieci nie jest zadaniem łatwym. Poniżej przedstawiamy krótki poradnik, który pokazuje krok po kroku, jak kupić bezpieczne zabawki.

Ułatwienia dla niepełnosprawnych w usługach telefonicznych

9 kwietnia opublikowano rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych. Dostęp niepełnosprawnych do usług telefonicznych poprawi się m.in. poprzez: dostosowanie modeli telefonów oraz biur obsługi abonentów do ich potrzeb.

Jak prawidłowo czytać etykiety energetyczne?

Etykiety energetyczne to krótkie informacje zawierające cenne dane o parametrach technicznych sprzętów gospodarstwa domowego. Czy warto je czytać? Jak prawidłowo odczytać informacje zwarte w etykiecie energetycznej, by ocenić i porównać właściwości produktów?

Bezprawne zatrzymanie dowodu osobistego

Zatrzymanie dowodu osobistego w wypożyczalni sprzętu sportowego, serwisie narciarskim, ski serwisie jest działaniem bezprawnym. Ustawa o ewidencji ludności i dowodach osobistych do zatrzymania dowodu osobistego uprawnia jedynie wskazane podmioty, np. policję.

REKLAMA

UOKiK: na co zwrócić uwagę wybierając obiekt hotelarski?

Wybierając obiekt hotelarski warto zwrócić uwagę na samą nazwę obiektu, hotelik, pensjonacik ani motelux nie zaoferują nam tego samego, co hotel, pensjonat i motel. Oprócz tego dobrze jest wiedzieć, jaki standard gwarantują gwiazdki. Co jeszcze jest istotne? I czego możemy się domagać, gdy warunki nie są spełnione?

Deweloperzy nadal stosują niedozwolone klauzule umowne

Ustawa deweloperska miała zabezpieczać interesy klientów, jednak deweloperzy nadal stosują niedozwolone klauzule umowne. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta wskazał aż 135 niedozwolonych klauzul w umowach deweloperskich. Na jakie zapisy szczególnie zwracać uwagę.

UOKIK: Niedozwolone postanowienia umowne

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję dotyczącą stosowania niedozwolonych postanowień umownych i nieuczciwych praktyk rynkowych w treści umów, ulotek i instrukcji handlowych.

Nowelizacja prawa antymonopolowego

Celem przygotowanej przez UOKiK nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów jest przede wszystkim zwiększenie efektywności wykrywania i eliminowania praktyk ograniczających konkurencję oraz usprawnienie postępowań z zakresu kontroli koncentracji.

Uważaj do kogo oddzwaniasz

Urząd Komunikacji Elektronicznej otrzymuje sygnały od abonentów oraz samych przedsiębiorców telekomunikacyjnych o nowym niepokojącym zjawisku, którego skala w ostatnim czasie nabiera niepokojącego wymiaru.

Nieuczciwe praktyki kolejowych przewoźników

We wzorcach stosowanych przez przewoźników znalazły się postanowienia, które wyłączały ich odpowiedzialność w razie wystąpienia tzw. ograniczenia w ruchu pociągów lub innych bliżej niesprecyzowanych okoliczności. Prezes UOKiK miała także wątpliwości do postanowienia, które mogło wydłużyć czas na rozpatrzenie reklamacji.

HFPC: dane telekomunikacyjne niewystarczająco chronione

Według Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka projektowane zmiany przepisów regulujących dostęp organów ścigania do danych osobowych nie zapewniają obywatelom niezbędnej ochrony. Fundacja szczególną uwagę zwróciła na dostęp do danych objętych tajemnicą zawodową.

Kara dla PGNiG za nadużycie pozycji rynkowej

Brak zawarcia kontraktu przez PGNiG uniemożliwił spółce NowyGaz wejście na rynek sprzedaży detalicznej gazu. Za nadużywanie pozycji rynkowej Prezes UOKiK nałożyła na Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo karę finansową w wysokości 60 mln zł.

Niedozwolone klauzule przy sprzedazy biletów na EURO 2012

Warunki sprzedaży przez UEFA biletów na mecze EURO 2012 w Polsce zawierały 19 klauzul niedozwolonych.

Sprzęt elektroniczny w sklepach pod lupą UOKiK-u

Gdy zakupiony towar stwarza zagrożenie, konsument może zawiadomić Inspekcję Handlową. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zbadał bezpieczeństwo sprzętu elektronicznego.

Postępowanie przed Prezesem UOKiK w sprawie klauzul abuzywnych

Przedsiębiorcy wykorzystujący w obrocie konsumenckim wzorce umowne powinni mieć świadomość, że nie jest dozwolone dowolne kształtowanie przez nich postanowień takich wzorców. Prezes UOKiK ma uprawnienie do wystąpienia z powództwem do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o uznanie klauzul za niedozwolone.

Pobieraczek znów na celowników UOKiKu

Serwis internetowy pobieraczek.pl, prowadzony przez spółkę Eller Service, znowu znalazł się na celowników Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Płatne usługi operatora pod kontrolą abonenta

Abonenci mogą zastrzec u operatora pewien próg kwotowy. Nowe przepisy wchodzą w życie 4 maja 2012 r.

UOKiK podpowiada jak podróżować na EURO 2012

Jaki środek transportu wybrać? Co możemy zabrać ze sobą? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów radzi turystom.

PKP Cargo nadużywała pozycji na rynku

Sąd Apelacyjny zatwierdził decyzję Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz utrzymał karę 60 mln zł nałożoną na spółkę.

Kiedy można być ukaranym za spamowanie?

Spam, czyli niezamawiana i niechciana korespondencja elektroniczna jest w dzisiejszych czasach na porządku dziennym. Każdego dnia nasze skrzynki mailowe są zalewane niechcianymi wiadomościami o charakterze reklamowym. Czy za rozsyłanie spamu można ponieść odpowiedzialność karną?

ZAIKS ograniczał konkurencję

Żaden podmiot prowadzący działalność gospodarczą nie ma prawa do zachowań ograniczających konkurencję. Przekonało się o tym stowarzyszenie autorów ZAIKS oraz „cech” filmowców SFP. Sąd Apelacyjny podtrzymał decyzję Prezes UOKiKu, nakładającą karę w łącznej wysokości 1,25 mln zł.

Pobieraczek ukarany przez sąd

Po prawie dwóch latach sporów z UOKiKiem i internautami, sprawa Pobieraczka znalazła swój finał w Sądzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ten podtrzymał decyzję Urzędu i karę dla właścicieli firmy. Orzeczenie nie jest jednak ostateczne.

NFZ ograniczał konkurencję

Nawet państwowy monopolista jest obowiązany do przestrzegania rynkowych reguł. Przekonał się o tym Narodowy Fundusz Zdrowia, który znalazł się ostatnio na celowniku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

BZ WBK wprowadzał klientów w błąd

Sąd Apelacyjny potwierdził, iż Bank Zachodni WBK przy informowaniu o ofercie Konto24 Prestiż wprowadzał konsumentów w błąd. Wcześniej takie praktyki zarzucił bankowi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zakład energetyczny nie może utrudniać wyboru sprzedawcy energii

Od kilku lat zarówno przedsiębiorcy, jak i konsumenci mają swobodę wyboru sprzedawcy energii. Ograniczanie tej swobody przez zakłady energetycznej jest nadużywaniem pozycji dominującej.

UOKiK: Reader’s Digest łamał prawa konsumentów

Przedsiębiorcy nie mogą żądać od konsumentów zapłaty za dostarczone, acz niezamówione towary. Naruszających prawa konsumenta przedsiębiorców czeka kara finansowa ze strony UOKiKu, o czym przekonało wydawnictwo Reader’s Digest Przegląd.

Deweloperzy kontra konsumenci

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał 46 decyzji odnośnie praktyk deweloperów, krzywdzących konsumentów. Sprawdź jakich klauzul nie wolno stosować deweloperom.

Gminy ograniczają konkurencję w usługach wodno-kanalizacyjnych

Gmina Kraków oraz spółka komunalna z Białogardu zostały ukarane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na rynku usług wodno-kanalizacyjnych także obowiązują zasady ochrony konsumentów.

Nielegalne praktyki taksówkarzy z Olsztyna

Stowarzyszenie taksówkarzy BIS z Olsztyna nierzetelnie informowało klientów o cenie usług – stwierdził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Przedsiębiorcy nakazano zaniechanie praktyk.

Energetyka: klauzule niedozwolone w umowach z konsumentami

Wyłączanie odpowiedzialności względem odbiorców, czy wprowadzanie w błąd – to początek listy zarzutów, jakie względem przedsiębiorców energetycznych sformułował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK wygrywa z Kasą Krajową SKOK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wygrał sądową batalię z Kasą Krajową SKOK. Spór dotyczył wprowadzających w błąd reklam.

PZU skazane za ograniczanie konkurencji w kujawsko-pomorskim

Powszechny Zakład Ubezpieczeń oraz Maximus Broker zawarły porozumienie ograniczające konkurencję w województwie kujawsko-pomorskim. UOKiK wymierzył karę w wysokości przekraczającej 56 mln zł.

Olbrzymia kara za nierzetelny konkurs sms-owy

Aż 21 mln zł ma zapłacić Polska Telefonia Cyfrowa za nierzetelny konkurs sms-owy dla abonentów dawnej „Ery” – zdecydowała prezes UOKiKu. Spółka może jednak odwołać się do sądu.

Jak biura łamią prawa turystów?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził nieprawidłowości u 55 spośród 87 skontrolowanych w 2011 r. przedsiębiorców świadczących usługi turystyczne. Najlepszą obroną nadal jest zatem znajomość własnych praw.

Umowa z konsumentem musi być precyzyjna

W umowach z konsumentami przedsiębiorcy powinni wystrzegać się nieprecyzyjnych zapisów, które niejasno określają sytuację ich klienta. Treść umów musi być jasna i nie może budzić wątpliwości.

Biedronka przejmie kilka sklepów Marcpolu

Jeronimo Martins Dystrybucja, czyli spółka prowadząca sieć sklepów Biedronka, może przejąć 9 placówek Marcpolu – orzekł Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jak rozwiązać umowę z kablówką bez dodatkowych kosztów?

Jednostronne rozwiązanie umowy z kablówką wiąże się z koniecznością zwrotu wartości przyznanych promocji. Warto jednak wiedzieć kiedy możemy wypowiedzieć umowę operatorowi i nie ponieść żadnych dodatkowych kosztów.

Tauron przejmuje spółkę na Górnym Śląsku

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyraził zgodę na przejęcie przez spółkę Tauron Polska Energia kontroli nad Górnośląskim Zakładem Elektroenergetycznym.

Unbundling w prawie energetycznym

Przez unbundling, inaczej separację, należy rozumieć rozdzielenie od siebie działalności w obrębie przesyłania bądź dystrybucji energii od działalności, która polega na wytwarzaniu i dostarczaniu (sprzedaży) tej energii do odbiorców końcowych. Wyróżniamy unbundling prawny, księgowy, własnościowy oraz funkcjonalny.

Umowa o dostępie telekomunikacyjnym

Umowa o dostępie telekomunikacyjnym określa warunki dostępu telekomunikacyjnego i związane z tym warunki współpracy pomiędzy przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi.

Olbrzymia kara za wielką zmowę operatorów

Zmowa największych operatorów komórkowych spowodowała opóźnienie rozwoju nowych usług telekomunikacyjnych – uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Najwięksi gracze niezgodnie z prawem uzgadniali sposób postępowania wobec hurtowego operatora telewizji mobilnej.

UOKiK karze Lasy Państwowe

Praktyki ograniczające konkurencję przy sprzedaży drewna zarzucił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów Lasom Państwowym. Decyzję Urzędu potwierdził ostatecznie Sąd Apelacyjny. Jednostka ma zapłacić karę w wysokości 1,5 mln zł.

Gwarancja, reklamacja i gwarancja europejska

Konsumenci powinni mieć świadomość jakie prawa i w jakich okolicznościach im przysługują. Znajomość tych uprawnień wymaga rozróżnienia uprawnień z gwarancji i reklamacji. Czym z kolei jest gwarancja europejska?

Operator nie przesłał faktury

Spora liczba abonentów ma problem z terminowym otrzymywaniem faktur od operatora. Co w takiej sytuacji zrobić? Czy operator ma prawo naliczyć karne odsetki za opóźnienie w zapłacie rachunku?

UOKiK bierze pod lupę operatorów kablówki

Naruszenie obowiązków informacyjnych względem swoich klientów zarzucił UPC i spółce Multimedia Polska Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK pozywa fundusz hipoteczny

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wziął pod lupę umowy dożywocia, jakie swoim klientom oferuje Fundusz Hipoteczny Dom. Efekt to kilka postanowień umownych zakwestionowanych przez Prezesa Urzędu.

REKLAMA