REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Upadłość, Prawa konsumenta

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jakie są zasady świadczenia usług?

Ułatwienia w podejmowaniu i wykonywaniu działalności usługowej to główny cel ustawy o świadczeniu usług na terytorium RP. Ustawa weszła w życie w kwietniu 2010 r.

E-zakupy: konsument nie ponosi kosztów wysyłki

Przy odstąpieniu od umowy zawartej przez Internet sprzedawca nie może żądać zwrotu poniesionych przez niego kosztów wysyłki. Jednak za odesłanie towaru musi zapłacić konsument.

Poradnik na zimę: reklamacja butów

Za nami pierwszy atak zimy. Większość z nas czekała chwila prawdy: czy nasze buty wytrzymają zimowe warunki? Tym, którzy srodze się zawiedli polecamy zapoznać się z garścią praktycznych porad dotyczących reklamacji.

Subiektywny przegląd absurdalnych przepisów prawa

Wedle opinii Polaków nasze prawo jest w dużej mierze absurdalne. Są jednak ustawodawcy, którzy w kreatywności biją naszych posłów na głowę. Bo dlaczego ze ślimaka nie zrobić ryby, a kogutom zabronić piania w obrębie miasta?

REKLAMA

Rękojmia a gwarancja - uprawnienia konsumenta przy umowie sprzedaży

Umowa sprzedaży to jedna z częściej zawieranych umów w życiu codziennym konsumenta. Niestety równie często przychodzi nam korzystać z uprawnień, przysługujących w przypadku wad sprzedanej rzeczy. Jakie mamy wtedy prawa?

Jak reklamować powszechne usługi pocztowe?

W razie nieprawidłowego wykonania powszechnej usługi pocztowej, konsument ma prawo wnieść reklamację. Do sądu może się udać dopiero po wyczerpaniu postępowania reklamacyjnego.

Poradnik na święta: zakupy w internecie

E-handel to coraz powszechniejsza forma zakupów. W sklepie wirtualnym konsumenci mają o wiele większe prawa, niż przy tradycyjnej sprzedaży. Czy jednak chronią one nas dostatecznie?

Jakie są podstawowe prawa konsumenta w Czechach

Od 7 dni do nawet roku – tyle czasu może mieć czeski konsument na odstąpienie od umowy. Planujesz otworzyć biznes w Czechach? Zobacz jakie prawa będą mieli Twoi klienci.

REKLAMA

Poczta Polska ukarana za nieterminowe przesyłki

Nieterminowe dostarczanie przesyłek narusza zbiorowe interesy konsumentów – w 2008 r. stwierdził Prezes UOKiK. Teraz jego decyzję potwierdził sąd. Poczta Polska zapłaci karę.

Poradnik na święta. Reklamacja krok po kroku.

Reklamacja to ostatnia rzecz o jakiej myślimy przy zakupie produktu. Wszak nie ma potrzeby, by reklamować nowy, ładnie opakowany i sprawny towar. Problem pojawia się wtedy, gdy okazuje się to nieprawdą. Tylko jak sporządzić reklamację?

Konsumencie! Po co ci ta gwarancja?

Kupno prezentu świątecznego to często niełatwe zajęcie. Zbyt duży wybór sprawia, że czasami decydują detale, jak np. gwarancja producenta. Ale czy słusznie?

Zwrot towaru, czyli o czym wiedzieć zanim kupisz prezent?

Okres przygotowań do Świąt to także czas, kiedy gorączkowo poszukujemy prezentów dla bliskich. Nie zawsze jednak nasz wybór może przypaść do gustu obdarowanemu. Wtedy pojawia się podstawowe pytanie. Jak zwrócić towar?

UOKiK karze firmę windykacyjną za wprowadzanie w błąd

Firma windykacyjna Intrum Justitia znalazła się na celowniku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wątpliwości urzędników wzbudziły listy, jakie spółka wysyłała do dłużników.

Olbrzymia kara dla operatora Ery

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał Polską Telefonię Cyfrową (PTC), operatora sieci komórkowej Era. Za utrudnianie kontroli spółka może zapłacić 123 mln zł.

Kiedy i co trzeba zrobić, żeby skutecznie zwrócić niechciany towar?

Obowiązujące przepisy nie wspominają o prawie konsumenta do zwrotu pełnowartościowego towaru zakupionego w „tradycyjnym” sklepie, bez podawania przyczyn. Bez wyraźnej zgody sprzedawcy zwrot taki nie jest więc możliwy.

Niedozwolone praktyki na rynku lokalnym w Poznaniu

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzał się praktykom stosowanym przez poznańskich przedsiębiorców. Efekt? Wprowadzanie w błąd konsumentów oraz niedozwolone praktyki.

Umowa o kredyt konsumencki - krok po kroku

Zanim zdecydujemy się na zakup na raty lub kredyt konsumencki, powinniśmy być świadomi szeregu uprawnień, które ustawodawca przyznaje konsumentowi oraz kredytodawcy. O jakich uprawnieniach mowa?

Jakie prawa ma konsument, gdy kupuje towar w sklepie internetowym?

Konsument, który nabywa towar w sklepie internetowym objęty jest szczególnymi regulacjami ochronnymi, które są rezultatem implementacji do polskiego systemu prawnego dyrektywy unijnej.

Kto najbardziej zawodzi oczekiwania konsumentów?

Wysoko oceniamy rynek książki i czasopism. W transporcie najwyższe notowania mają linie lotnicze. Z drugiej strony najgorzej oceniamy emerytury, nieruchomości, czy usługi internetowe. Sprawdź, które segmenty rynku nie spełniają oczekiwań konsumentów.

Kto i kiedy jest konsumentem?

Głównym celem przepisów regulujących obrót konsumencki jest ochrona i zabezpieczenie interesów konsumenta. Nie zawsze jednak będziemy konsumentem.

Zwrot towaru. Czy można oddać zbyt ciasny garnitur?

Niedawno w jednym ze sklepów kupiłem garnitur. Niestety podczas mierzenia w domu okazało się, że jest zbyt ciasny. Sprzedawca nie chce jednak przyjąć zwrotu. Czy mogę zażądać zwrotu pieniędzy?

Jak ustalić koszty uzyskania przychodów dla prezesa zarządu


Czasem koszty uzyskania umowy zlecenia z prezesem spółki można ustalić w wysokości 20%. Będzie to możliwe jeżeli prezes jako zleceniobiorca nie wykonuje czynności zarządczych i nie ma prawa samodzielnego składania oświadczeń woli i zaciągania zobowiązań w imieniu spółki. W takiej sytuacji nie będzie to umowa o zarządzanie ani kontrakt menedżerski i będzie można zastosować ryczałtowe koszty uzyskania przychodu. Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 5 sierpnia 2010 r. (IBPBII/1/415-366/09/ASz).

Jak przenieść numer telefonu?

Zmiana operatora z zachowaniem dotychczasowego numeru to prosta i bezpłatna usługa, która może się ograniczyć do jednej wizyty w salonie telekomunikacyjnego dostawcy.

Operator nie może rozwiązać umowy bez powiadomienia abonenta

Postanowienia umowne, w których operator rezerwuje sobie prawo do rozwiązania umownego bez wcześniejszego powiadomienia o tym klienta są niedozwolone.

Utrata zdolności upadłościowej wspólnika spółki jawnej

Prawo upadłościowe i naprawcze przewiduje, że upadłość można ogłosić w stosunku do dłużnika, który stał się niewypłacalny. Kiedy wspólnik spółki jawnej traci zdolność upadłościową?

Jak prawidłowo oznaczyć produkt ceną?

Wywieszki na których znajduje się cena za określony produkt powinny zawierać również niebudzącą wątpliwości informację umożliwiającą identyfikację produktu i ceny. Jest to jednak często zaniedbywane przez sprzedawców.

Jak bezpiecznie kupować w internecie?

Sprzedaż towarów w sklepach internetowych rośnie z każdym rokiem. Taka forma zakupów jest bardzo atrakcyjna ze względu na wygodę i oszczędność czasu. Wiąże się jednak z pewnym ryzykiem, dlatego warto pamiętać o prawach jakie przysługują nam jako konsumentom.

Jak producenci oszukują opakowaniem produktu?

Opakowanie ma nie tylko zachęcić konsumenta do zakupu produktu. Może też pomóc producentowi w niepostrzeżonym podniesieniu ceny. Przeczytaj, jak nie dać się oszukać.

Zwrot towaru – jak i kiedy?

Zwrot towaru to nie to samo, co reklamacja. Jest możliwy jedynie wtedy, gdy taką możliwość oferuje swoim klientom sprzedawca. Dobór złego rozmiaru nie stanowi niezgodności towaru z umową i nie uprawnia do reklamacji.

Zakupy grupowe, czyli jak kupować taniej

Coraz większą popularnością w Polsce zaczyna się cieszyć idea zakupów grupowych. Takie zakupy dają duże oszczędności. a wszystko zgodnie z zasadą duży może więcej.

Co zrobić, gdy reklamacja butów się przedłuża?

Oddałem buty do reklamacji, która została uwzględniona. Niestety od tej chwili minął już miesiąc, a buty nadal nie zostały naprawione. Ile czasu ma sprzedawca na załatwienie reklamacji?

„Nie rozpatrujemy reklamacji” – czyli jak nie dać się oszukać sprzedawcy?

Reklamacji nie podlegają produkty na gwarancji, importowane, używane oraz te z wyprzedaży. Tak uprawnienia konsumentów widzą sprzedawcy. Nijak ma się to jednak do przepisów prawa.

Czy telefon komórkowy można reklamować w salonie sprzedaży?

Chciałem dokonać reklamacji telefonu komórkowego w salonie, w którym go kupiłem. Sprzedawca powiedział mi jednak, że reklamacja jest możliwa jedynie z gwarancją. Czy to prawda?

Co zrobić, gdy sprzedawca nie chce przyjąć reklamacji?

„Nasz sklep nie ma obowiązku przyjęcia reklamacji. Proszę udać się do producenta”. Bardzo często konsumenci mogą usłyszeć takie słowa z ust sprzedawcy. A jak jest naprawdę?

Jak zmienić postanowienia umowne?

Jestem przedsiębiorcą i mam podpisane umowy z kilkudziesięcioma klientami. Jestem zmuszony do zmiany regulaminu świadczenia usług i nie wiem w jaki sposób ich o tym poinformować. Czy muszę dać im czas do zaakceptowania tych zmian? Jak długi i co się dzieje, jeśli nie dadzą mi żadnej odpowiedzi?

Upadek biura podróży: gdy odszkodowanie będzie za małe?

Biura podróży muszą obowiązkowo posiadać ubezpieczenie lub gwarancję bankową zabezpieczającą interesy turystów w przypadku niewypłacalność. Co jednak, gdy suma ubezpieczenia nie wystarczy na odszkodowania?

Jak dochodzić odszkodowania w przypadku upadłości biura podróży?

Biuro podróży składa wniosek o upadłość... Jakie prawa, w takiej sytuacji, przysługują turystom? Czy można liczyć na zwrot pieniędzy?

Orbis Travel złożył wniosek o upadłość

Orbis Travel, jedno z największych polskich biur podróży, złożyło wniosek o upadłość. Zgodnie z przepisami prawa powrót turystów do kraju zorganizuje urząd marszałkowski.

Kto jest uprawniony do złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości w spółkach?

Zasadą jest, że wniosek o ogłoszenie upadłości może zgłosić dłużnik lub każdy z jego wierzycieli. Czy wiesz, kto w poszczególnych typach spółek jest uprawniony do złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości.

Na czym polega obowiązek informacyjny przedsiębiorcy

Konsument jest niewątpliwie stroną chronioną w obrocie jednostronnie profesjonalnym. Ze względu na to jednym z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy wobec klientów jest tzw. obowiązek informacyjny.

Czym są niedozwolone klauzule umowne

W momencie podpisywania umowy między konsumentem, a przedsiębiorcą zwykle to ten drugi jest na silniejszej pozycji. Wiele firm stosuje tzw. wzory umów, obowiązujące wszystkich kontrahentów i nie podlegające negocjacjom. Jednak czy przedsiębiorcy mają pełną wolność przy układaniu postanowień umownych?

Jak wygląda naruszenie zbiorowych interesów konsumentów

Prawo zabrania przedsiębiorcom stosowania praktyk, która naruszają zbiorowe interesy konsumentów. Czym zatem są te praktyki? Jak definiować „zbiorowy interes konsumenta”?

Czym jest Rejestr Klauzul Niedozwolonych?

Podpisujesz umowę kredytową, w której zawarte są zapisy Ciebie krzywdzące? Bank nie daje Ci możliwości ich zmiany? Z odsieczą pospieszy Ci UOKiK!

Umorzenie a zakończenie postępowania upadłościowego

Kiedy sąd umarza, a kiedy kończy postępowanie upadłościowe? Odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule.

Upadłość polskich firm

Liczba polskich firm, które ogłaszają upadłość rośnie z roku na rok. Jednak dobra wiadomość brzmi: w pierwszej połowie 2010 roku liczba ta rosła znacznie wolniej niż dotychczas. Za wcześnie jednak na nadmierny optymizm. Suma sumarum bieżący rok może się zakończyć rekordową liczbą zamkniętych firm. To konsekwencja wciąż obserwowanych skutków globalnego kryzysu z ubiegłego roku, który nie ominął także naszego kraju.

Buty z przeceny – czy można je reklamować?

Chciałam ostatnio zareklamować buty, które kupiłam na przecenie. Sprzedawca powiedział mi, że taki towar nie podlega reklamacji, o czym podobno informował w trakcie promocji.

Jakie są skutki niezgłoszenia w terminie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki?

Często ma miejsce sytuacja, gdy osoby decyzyjne w spółkach prawa handlowego nie zgłaszają wniosku o ogłoszenie upadłości spółki, mimo, że spółka ta jest niewypłacalna. Warto jednak wiedzieć, że za niezgłoszenie w terminie wniosku o upadłość spółki grożą osobom zobowiązanym do złożenia takiego wniosku surowe sankcje.

Jak reklamować leki w Polsce?

Niniejsze memorandum poświęcone jest wybranym i najważniejszym uregulowaniom prawnym dotyczącym reklamy produktów leczniczych w Polsce. Wymagania, które muszą spełniać reklamy produktów leczniczych, znacznie różnią się od wymagań reklam innych produktów, z uwagi na przedmiot, którego dotyczą. Jednak znaleźć wśród wielu przepisów prawnych dotyczących reklamy produktu leczniczego, te właściwe i pamiętać o wszystkich warunkach takiej reklamy jest bardzo trudno.

Co powinien wiedzieć pozwany w postępowaniu grupowym?

Na mocy nowej ustawy z 17 grudnia 2009 r. o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym możliwe jest wytoczenie przez grupę co najmniej 10 osób pozwu w sprawach dotyczących roszczeń o ochronę konsumentów z tytułu odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny oraz z tytułu czynów niedozwolonych. Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że pozwany w takiej walce ma mniejsze szanse niż w zwykłym postępowaniu. Jednak takie założenie nie wydaje się słuszne, ustawa przewiduje bowiem szereg instrumentów prawnych, które mogą pomóc pozwanemu skutecznie się bronić. O jakich instrumentach mowa?

Kiedy można dochodzić roszczeń w postępowaniu grupowym?

Od lipca bieżącego roku obowiązuje ustawa z 17 grudnia 2009 r. o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym. Ustawa określa nową procedurę dla roszczeń dochodzonych pozwem zbiorowym a także warunki, jakie muszą być spełnione aby można było skutecznie wystąpić z takim roszczeniem. Kiedy przedsiębiorca ma podstawy by obawiać się pozwu zbiorowego – o tym koniecznie trzeba wiedzieć jeżeli klientami firmy są konsumenci.

REKLAMA