REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Poradnik na zimę: reklamacja butów

Subskrybuj nas na Youtube
Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową jest niezależna od uprawnień określonych w gwarancji.
Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową jest niezależna od uprawnień określonych w gwarancji.

REKLAMA

REKLAMA

Za nami pierwszy atak zimy. Większość z nas czekała chwila prawdy: czy nasze buty wytrzymają zimowe warunki? Tym, którzy srodze się zawiedli polecamy zapoznać się z garścią praktycznych porad dotyczących reklamacji.

Podstawowy problemem konsumentów, którzy kupili zimowe obuwie, powstaje wtedy gdy zaczynają one przemakać. Zdaniem sprzedawców przemakanie obuwia to fakt, z którym nie da się nic zrobić i bynajmniej nie wynika on z żadnej wady.

REKLAMA

REKLAMA

Oczywiście trudno oczekiwać, by buty pozostały suche, gdy stoimy po kostki w wodzie, ale przemakanie po zwykłym kontakcie ze śniegiem to już jednak przesada. W takiej sytuacji można śmiało udać się do sprzedawcy z reklamacją.

Tyle teoria. W praktyce jednak w trakcie reklamacji mnożą się przed nami problemy, które mogą być trudne do przezwyciężenia. Dlaczego gwarancja nie jest zawsze korzystna? Czy sprzedawca może nas odesłać do gwaranta? Kiedy sprzedawca odpowiada za wadę? Czy musimy płacić za wymianę produktu na nowy? Czy sprzedawca ma prawo domagać się paragonu przy reklamacji? Poniżej znajdziesz odpowiedź na część z nich.

Dlaczego nie gwarancja?

REKLAMA

Przy wypełnianiu reklamacji bardzo ważne jest określenie podstawy prawnej naszych żądań. Naszych praw możemy dochodzić tak na podstawie gwarancji (jeżeli została nam wydana), jak i ustawy (o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ma to szczególne znaczenie, gdyż obie te podstawy mogą w różny sposób określać nasze uprawnienia, przy czym o ile uprawnienia z ustawy są stałe i nie mogą być modyfikowane, to uprawnienia gwarancyjne wynikają z treści gwarancji i mogą być różne.

Zgodnie z ustawą konsument może w reklamacji żądać bezpłatnej wymiany albo naprawy. Dokument gwarancyjny może ograniczać roszczenia konsumenta jedynie do żądania naprawy.

Zobacz: Dlaczego gwarancja nie zawsze jest opłacalna? - cz. 1

Co to jest niezgodność towaru z umową?

Aby mieć jednak pewność co do naszych żądań reklamacyjnych powinniśmy dobrze zrozumieć mechanizm, którym rządzi się odpowiedzialność sprzedawcy za sprzedany produkt. Jej podstawą jest, zgodnie z ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, niezgodność towaru z umową istniejąca w już w chwili wydania produktu.

Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej ma zastosowanie do wszystkich przypadków sprzedaży, gdzie jedną ze stron jest konsument, a drugą przedsiębiorca.

Zobacz serwis: Reklamacje


Co jednak oznacza taka niezgodność? Część z konsumentów mylnie sądzi, że chodzi tutaj o inne sytuacje, niż powstanie wady produktu. Tymczasem zgodnie z przepisami prawa niezgodność towaru z umową zachodzi w sytuacji, gdy po pierwsze nie nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany. Po drugie, gdy jego właściwości nie odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju.

Zobacz: Zwrot towaru

Po trzecie, jeżeli nie odpowiada podanemu przez sprzedawcę opisowi lub nie ma cechy okazanej kupującemu próbki. I wreszcie po czwarty, gdy nie nadaje się do celu określonego przez kupującego przy zawarciu umowy, chyba że sprzedawca zgłosił zastrzeżenia co do takiego przeznaczenia towaru, towar nie odpowiada oczekiwaniom dotyczącym towaru tego rodzaju, opartym na składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela, w szczególności uwzględnia się zapewnienia, wyrażone w oznakowaniu towaru lub reklamie, odnoszące się do właściwości towaru, w tym także terminu, w jakim towar ma je zachować.

Tak określone pojęcie niezgodności towaru z umową dotyczy zatem również wad samego produktu, które mogą powodować, że produkt nie nadaje się do celu określonego przez kupującego lub też nie posiada właściwości, które ma towar danego rodzaju. Sama wada może powodować, że nie odpowiada on opisowi produktu.

Niezgodność towaru z umową odnosi się do wad, w tym tych ukrytych.

Wady istnieją już w chwili wydania produktu

Drugą nie mniej istotną przesłanką jest wymóg, by niezgodność towaru z umową istniała już w chwili wydania towaru. Warunek ten powoduje bowiem, że nie zawsze ujawnienie się wady będzie oznaczało, że roszczenia konsumenta są uzasadnione.

Bardzo często (zwłaszcza wtedy, gdy wady są widoczne) postępowanie reklamacyjne ma na celu jedynie rozstrzygnięcie kiedy powstała wada. Czy istniała ona już w chwili wydania towaru, czy też dopiero po wydaniu.

Rozklejenie podeszwy może być spowodowane zastosowanie niższej jakości materiałów, co oznacza że niezgodność towaru istniała już przed wydaniem towaru, a może też być spowodowane nieodpowiednią konserwacją, co oznacza, że reklamacja zostanie odrzucona.

Zobacz: Co zrobić, gdy wymiana wadliwego towaru nie jest możliwa?


Czy muszę płacić za wymianę towaru?

Zgodnie z przepisami ustawy konsumenta w reklamacji może domagać się bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru na nowy.

Bardzo często zdarza się jednak, że sprzedawcy oferują wymianę produktu lecz za dodatkową opłatą. Takie postępowanie sprzedawcy nie jest prawidłowe. Nasze roszczenia sprzedawca jest obowiązany spełnić bowiem bezpłatnie. Co ważne nieodpłatność dotyczy nie tylko kosztów wymiany i nie może być w żaden sposób ograniczana. Sprzedawcę obciążają także wszelkie koszty kupującego, jakie wynikają z tego, że towar okazał się niezgodny z umową. Odnosi się to nie tylko do czynności dokonanych przez konsumenta przed wymianą, ale także po niej.

Jeżeli wymieniony towar wymaga montażu lub instalacji, a sprzedawca, wydając nowy produkt, tego nie dokona, to będziemy mogli domagać się zwrotu pieniędzy, jeżeli sami pokryjemy koszty tych czynności.

Zobacz: Czego można żądać od sprzedawcy?

„Reklamacja tylko z paragonem”

Przy reklamacji niekiedy konieczne będzie również wskazanie dowodów na potwierdzenie faktu zawarcia umowy ze sprzedawcą. Wynika to z prozaicznej przyczyny. Bardzo często dany produkt jest oferowany w wielu sklepach, zatem sprzedawca może zażądać potwierdzenia, że produkt został kupiony właśnie u niego.

Pamiętaj! Kupując daną rzecz postaraj się o odpowiednie potwierdzenie faktu zawarcia umowy. Zabierz paragon lub poproś o fakturę.

Przeważnie potwierdzeniem faktu zawarcia umowy z danym sprzedawcą będzie paragon, faktura lub rachunek.

Konieczność potwierdzenia faktu zawarcia umowy nie oznacza jednak, że paragon jest niezbędny przy reklamacji. Jest on jedynie dowodem zawarcia umowy, co nie oznacza, że jedynym. Kupujący może w inny sposób dowodzić faktu zakupu.

Jan kupił buty na zimę, lecz zapomniał zabrać paragonu. Może jednak udowodnić fakt zawarcia umowy poprzez wskazanie odpowiedniej transakcji na podstawie wyciągu z konta, jeżeli płacić kartą. Może również przedstawić świadków.

Jakiekolwiek uzależnienie przyjęcia reklamacji do rozpatrzenia od wydania przez kupującego paragonu będzie stanowiło niedozwolone ograniczenie praw konsumenta.

Zobacz: Co napisać w reklamacji?


Kiedy zwrot pieniędzy?

Kwestią, która często wywołuje żywe zainteresowanie konsumentów, jest możliwość zwrotu ceny. W powszechnych przekonaniu zwrotu pieniędzy możemy domagać się już wtedy, gdy ujawniły się wady.

Niestety nie jest to jednak prawa. Niewiedza ta wynika jednak z faktu, iż uprawnienie do odstąpienia od umowy (czyli w praktyce zwrot pieniędzy) jest uprawnieniem kupującego przy umowie sprzedaży, która regulowana jest przepisami Kodeksu cywilnego.

Zobacz: Czy oświadczenie o odstąpieniu od umowy można wysłać faksem?

W przypadku jednak sprzedaży konsumenckiej przepisy Kodeksu cywilnego są wyłączone, a stosowanie mają normy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Tymczasem zgodnie z nią ujawnienie się niezgodności towaru uprawnia w pierwszej kolejności jedynie do żądania naprawy albo wymiany. W żadnym wypadku nie jest możliwe natychmiastowe odstąpienie od umowy. Będzie można tak postąpić dopiero wtedy, gdy sprzedawca nie uczyni zadość naszemu roszczeniu (art. 8 ust. 4).

Umowa sprzedaży i odpowiedzialność sprzedawcy za sprzedaną rzecz jest uregulowana w Kodeksie cywilnym i ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Ta druga ma zastosowanie wtedy, gdy stronami umowy są, z jednej strony konsument, a z drugiej przedsiębiorca. Z kolei kodeksowe przepisy dotyczące sprzedaży będą miały zastosowanie w pozostałych przypadkach.

Zobacz serwis: Reklamacja butów

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Osoby powyżej 65 roku życia wykluczone przez rząd z najważniejszego świadczenia dla osób niepełnosprawnych – Rada Ministrów przyjęła ustawę, która rozczaruje wielu seniorów

W dniu 28 października br. rząd przyjął projekt ustawy o asystencji osobistej osób z niepełnosprawnościami, który – według informacji przekazanej przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Łukasz Krasonia – czyni zadość wymaganiom Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych. Jednocześnie jednak – całkowicie wyklucza on z zakresu wsparcia (tj. prawa do świadczenia w postaci asystencji osobistej) niepełnosprawnych seniorów, czyli osoby z niepełnosprawnościami powyżej 65 roku życia. Z ww. Konwencji wynika natomiast, że – państwa, będące stronami Konwencji, zobowiązane są do uznania równego prawa wszystkich osób niepełnosprawnych do życia w społeczeństwie, nie wprowadzając żadnego ograniczenia ze względu na wiek osoby niepełnosprawnej.

Okularnicy muszą się mieć na baczności za kierownicą. Za to grozi mandat w wysokości 500 zł! O tym musisz pamiętać

Kierowcy z wadami wzroku powinni zachować szczególną ostrożność. Mimo że jazda w okularach korekcyjnych wydaje się standardowa, w niektórych przypadkach może skutkować mandatem w wysokości nawet 500 zł. Wysokość kary zależy od kodów, które są wpisane w twoim prawie jazdy. Upewnij się, że znasz obowiązujące przepisy, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.

Nowe zasady nadawania polskiego obywatelstwa w ramach realizacji strategii migracyjnej – co się zmieni?

Propozycje Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji dotyczące zaostrzenia zasad nadawania obywatelstwa polskiego to istotna zmiana w polityce migracyjnej państwa. Kierunek zaproponowany przez resort obejmuje m.in. wprowadzenie testu integracyjnego, obowiązek dobrej znajomości języka polskiego, deklarację lojalności wobec Rzeczypospolitej oraz wydłużenie wymaganego okresu pobytu. Celem rządu jest wzmocnienie znaczenia obywatelstwa jako przywileju, a nie wyłącznie formalnego statusu administracyjnego.

To koniec z mrożeniem cen prądu - Minister Energii wydał jasny komunikat. W 2026 zapłacimy więcej?

Ceny prądu dla odbiorców mają pozostać zamrożone jedynie do końca tego roku, a rząd nie będzie kontynuował programu mrożenia cen prądu. To oznacza, że ceny za energię elektryczną zostaną uwolnione od stycznia 2026 r. Czy to oznacza, że już od stycznia trzeba będzie sięgać głębiej do portfela przy rachunkach za prąd?

REKLAMA

Ranking lokat bankowych [październik 2025 r.] Masowa obniżka oprocentowania oszczędności

W październiku 2025 r. aż 12 banków pogorszyło warunki lokat i rachunków oszczędnościowych. Podobny ruch zaplanował też Minister Finansów ogłaszając od listopada kolejne cięcie oprocentowania detalicznych papierów skarbowych. Na razie napływ oszczędności do banków nie maleje, bo Polacy spodziewając się dalszych cięć stóp procentowych, chcą skorzystać z dotychczasowych ofert - ocenia Bartosz Turek, niezależny analityk rynku finansowego.

D. Tusk o rozsądnym rozważeniu opuszczenia Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Rzecznik rządu prostuje

W wywiadzie dla brytyjskiego dziennika „Sunday Times”, opublikowanym 26 października 2025 r., premier polskiego rządu Donald Tusk zauważył, że istotną częścią problemu migracji jest sztywna i rozszerzająca się interpretacja Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Jak cytował Tuska brytyjski dziennik: jeśli 46 sygnatariuszy konwencji nie może dojść do porozumienia w sprawie jej modyfikacji, to jego zdaniem całkiem rozsądne będzie rozważenie po prostu opuszczenia konwencji”. W dniu 27 października 2025 r. rzecznik rządu Adam Szłapka powiedział Polskiej Agencji Prasowej, że Polska nie miała i nie ma planu wypowiedzenia Europejskiej Konwencji Praw Człowieka.

Przyrost naturalny nadal jest ujemny. Pierwszy krok do poprawy sytuacji to podwyższenie wieku emerytalnego dla bezdzietnych kobiet

Sytuacja demograficzna Polski nadal jest trudna. Przyrost naturalny jest ujemny, liczba osób w wieku produkcyjnym spada, a społeczeństwo się starzej. Co będzie z emeryturami? Pierwsza propozycja to podwyższenie wieku emerytalnego dla bezdzietnych kobiet.

Rząd chce zakazać sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Branża alarmuje: to cios w małe firmy

Ministerstwo Zdrowia chce wprowadzić całkowity zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Projekt ustawy podzielił opinię publiczną. Lekarze mówią o konieczności walki z alkoholizmem, a przedsiębiorcy ostrzegają przed stratami i dyskryminacją. Sprawdzamy, co naprawdę oznaczają planowane zmiany i kto na nich straci.

REKLAMA

Bon senioralny już od 2026 r. Nowe świadczenie wyniesie maksymalnie 2150 zł brutto miesięcznie. Kto się załapie?

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Karta sportowa to twój benefit? Pamiętaj, że to przychód, a z podatku musisz rozliczyć się sam. Wiele osób o tym zapomina, a to oznacza kłopoty

Karta sportowa to jeden z najbardziej popularnych benefitów, na który można liczyć nawiązując współpracę. Jednak każda uzyskana korzyść ma swoje konsekwencje podatkowe. Korzystający często o tym zapominają i wpadają w kłopoty.

REKLAMA