REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Wyrównanie od 1 marca 2025 r. Kiedy podwyżki? Uwagi do projektu. Odpowiedzi MRPiPS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
pieniądze, podwyżki, przedsiębiorca
Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Wyrównanie od 1 marca 2025 r. Kiedy podwyżki? Uwagi do projektu oraz odpowiedzi MRPiPS
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Wyrównanie od 1 marca 2025 r. Kiedy podwyżki? Co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniający rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (RD172). Projekt jest po uzgodnieniach, opiniowaniu i konsultacjach publicznych. Projekt uwzględnia m.in. uwagi samorządowców w zakresie wyodrębnienia nowej podgrupy w ramach stanowiska marszałka województwa – marszałka województwa w województwie powyżej 3 mln mieszkańców.

rozwiń >

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej 13 marca 2025 r. przygotowało kolejny projekt rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, który przewiduje zmiany w zasadach wynagradzania pracowników samorządowych. Głównym celem dokumentu jest aktualizacja minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

REKLAMA

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych

REKLAMA

W ocenie resortu, podwyższenie kwot minimalnego wynagrodzenia zasadniczego uatrakcyjni możliwość zatrudnienia w jednostkach samorządowych, gdyż obecne stawki nie są konkurencyjne. Projekt rozporządzenia zakłada wzrost łącznie maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego i maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru w relacji do obowiązujących kwot co do zasady o ok. 5 proc. Zgodnie z projektem, pensje zasadnicze w I kategorii zaszeregowania mają wzrosnąć o 666 zł. W zależności od kategorii, planowane podwyżki wyniosą od 5 do 16,65 proc.

W projekcie uwzględniono także podwyższenie kwot maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie powołania m.in. wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, ich zastępców oraz skarbników oraz maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia. Maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego dla tej grupy zostały ustalone proporcjonalnie do limitów obowiązujących dla osób pełniących funkcje na podstawie wyboru. W ich przypadku górna granica pensji ma wzrosnąć o około 5 proc.

Polecamy: Dochody jednostek samorządu terytorialnego. Nowe rozwiązania

Maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego . Stanowiska marszałków województw, starostów, wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) [KWOTY]

Projekt zakłada następujący maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie powołania:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanowiska marszałków województw, starostów i wójtów (burmistrzów, prezydentów miast)

Stanowiska marszałków województw, starostów i wójtów (burmistrzów, prezydentów miast)

Stanowiska marszałków województw, starostów i wójtów (burmistrzów, prezydentów miast)

Stanowiska marszałków województw, starostów i wójtów (burmistrzów, prezydentów miast)

RCL

Stanowiska w dzielnicach m.st. Warszawy

Stanowiska w dzielnicach m.st. Warszawy

Stanowiska w dzielnicach m.st. Warszawy

Stanowiska w dzielnicach m.st. Warszawy

RCL

Pozostałe stanowiska zatrudnionych na podstawie powołania

Pozostałe stanowiska zatrudnionych na podstawie powołania

Pozostałe stanowiska zatrudnionych na podstawie powołania

Pozostałe stanowiska zatrudnionych na podstawie powołania

RCL

Minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę [TABELA]

Projekt zakłada następującą propozycję minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych:

Kategoria zaszeregowania 

Minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego - 

 obowiązujący  
od dnia 1 lipca 2024 r. 

Propozycja stawek i % wzrostu 

4000 

4666 

16,65% 

II 

4050 

4680 

15,56% 

III 

4100 

4700 

14,63% 

IV 

4150 

4720 

13,73% 

4200 

4740 

12,86% 

VI 

4250 

4760 

12,00% 

VII 

4300 

4780 

11,16% 

VIII 

4350 

4800 

10,34% 

IX 

4400 

4820 

9,55% 

4500 

4840 

7,56% 

XI 

4600 

4870 

5,87% 

XII 

4700 

4940 

5,11% 

XIII 

4800 

5040 

5,00% 

XIV 

4900 

5150 

5,10% 

XV 

5000 

5250 

5,00% 

XVI 

5200 

5460 

5,00% 

XVII 

5400 

5670 

5,00% 

XVIII 

5600 

5880 

5,00% 

XIX 

5900 

6200 

5,08% 

XX 

6200 

6510 

5,00% 

Nowe stanowisko uwzględnione w projekcie rozporządzenia

W projekcie uwzględniono także korektę katalogu stanowisk w II. Tabeli w części D. „Stanowiska w urzędach i samorządowych jednostkach organizacyjnych” w części XXIV. „Żłobki, kluby dziecięce i dzienni opiekunowie” grupa stanowisk „Stanowiska pomocnicze i obsługi” otrzymała brzmienie: 

Stanowiska pomocnicze i obsługi 

Wychowawca małego dziecka 

XIV 

według odrębnych przepisów 

 

Starszy dzienny opiekun, 

starsza położna, 

starszy opiekun, 

starszy terapeuta zajęciowy, 

starszy fizjoterapeuta 

 

 

XII 

Dzienny opiekun, 

położna, 

opiekun 

 

XI 

Terapeuta zajęciowy, 

fizjoterapeuta, 

młodszy opiekun 

 

Dodanie nowego stanowiska - w ocenie projektodawców - jest jednym z elementów promowania oraz zwiększania atrakcyjności zawodu osób sprawujących opiekę nad najmłodszymi dziećmi.

 Wyrównanie od 1 marca 2025 r. Kiedy podwyżki?

Projekt zakłada, że nowe kwoty maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego oraz maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego (załącznik nr 1 i załącznik nr 2), a także kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego (załącznik nr 3) mają mieć zastosowanie od 1 marca 2025 roku. Jak wynika z informacji umieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego, projekt jest już po uzgodnieniach, opiniowaniu i konsultacjach publicznych.

Opinie i uwagi do projektu

REKLAMA

W ocenie ZNP proponowane podwyżki minimalnego wynagrodzenia zasadniczego nie uwzględniają proporcjonalnych wzrostów dla wyższych kategorii zaszeregowania. W efekcie różnice płacowe miedzy stanowiskami o różnych wymaganiach kwalifikacyjnych, kompetencjach i odpowiedzialności zawodowej ulegają zmniejszeniu co prowadzi do zniekształcenia struktury wynagrodzeń - wskazało ZNP w uwagach do projektu. W ich ocenie, zaproponowane zmiany mogą przyczynić się do osłabienia motywacji do rozwoju zawodowego oraz do podejmowania pracy na odpowiedzialnych stanowiskach.

W opinii Krajowego Sekretariatu Oświaty NSZZ Solidarność'80 zróżnicowanie stawek pomiędzy grupami jest rażąco niskie i przyczyni się do pogłębienia spłaszczenia wynagrodzeń. Prezydium Krajowej Sekcji Pracowników Administracji i Obsługi Związku Nauczycielstwa Polskiego pozytywnie odniosło się do zaproponowanej w I kategorii zaszeregowania minimalnej wysokości wynagrodzenia zasadniczego na poziomie płacy minimalnej. W opinii wskazano jednak, że proponowane podwyżki minimalnego wynagrodzenia zasadniczego nie uwzględniają proporcjonalnych wzrostów dla wyższych kategorii zaszeregowania. W opinii prezydium, zaproponowane zmiany mogą przyczynić się do osłabienia motywacji do rozwoju zawodowego. Brak wyraźnego zróżnicowania wynagrodzeń między stanowiskami o różny poziomie kwalifikacji i odpowiedzialności wpłynie demotywująco na kadrę administracyjną - wskazano w uwagach.

Odpowiedź MRPiPS na uwagi

MRPiPS odnosząc się do poszczególnych uwag wskazało m.in., że część uwag w zakresie gruntowego przeszeregowania stanowisk pozostaje do rozważenia przy następnej nowelizacji rozporządzenia. Część uwag została uwzględniona w projekcie z 13 marca 2025 .r, jak np. wyodrębnienie w ramach stanowiska marszałka województwa nowej podgrupy – marszałka województwa powyżej 3 milionów mieszkańców. A - przykładowo - uwaga dotycząca określenia poziomu minimalnego wynagrodzenia zasadniczego w poszczególnych kategoriach zaszeregowania w oparciu o aktualizującą się automatycznie bazę zamiast w sposób kwotowy ma zostać poddana rozważaniom i głębszej analizie podczas nowelizacji. MRPiPS wskazało także, że w obowiązującym stanie prawnym nie istnieją powszechne regulacje dotyczące zasad wynagradzania - w tym podwyższania wynagrodzeń - dla wszystkich grup pracowników bez względu na status prawny zatrudniającego ich pracodawcy, branżę czy grupę zawodową.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie domagałbym się "sprawiedliwości" co do emerytury z ZUS, gdyby moja pełna policyjna emka była składową niepełnej służby w połączeniu z przeliczonym cywilem

Do redakcji Infor.pl stale wpływają listy od policjantów, żołnierzy, emerytowanych funkcjonariuszy innych służb o bolączkach systemu emerytalnego. Publikujemy:

Pomysł naprawy emerytur policjanci i żołnierze i innych mundurowych na służbie przed 1999 r.

Dlaczego trzeba naprawić? Żołnierz albo policjant, który rozpoczął służbę np. w 1992 r. i od np. 2011 r. jest na np. emeryturze policyjnej i jednocześnie pracuje w cywilu, nie skorzysta ze składek odprowadzonych do ZUS. W niewielkim zakresie składki mogą podnieść emeryturę policyjną, ale nie ma możliwości otrzymania ze składek odprowadzonych do ZUS emerytury cywilnej. Taka możliwość istnieje dla mundurowych rozpoczynających służbę od 1999 r. Jak to naprawić? Czytelnik przesłał swoje propozycje.

Najnowszy sondaż prezydencki 2 tura 2025 [WYBORY]

Oto najnowszy sondaż prezydencki infor.pl dla 2 tury wyborów 2025 r. Jakie były wyniki sondaży dla drugiej tury pomiędzy Trzaskowskim i Nawrockim? Kto wygra wybory prezydenckie 2025 według sondaży?

Trzaskowski u Mentzena - kiedy? [NA ŻYWO YOUTUBE]

Kiedy Rafał Trzaskowski będzie u Sławomira Mentzena na kanale YouTube? Czy podpisze 8 punktów deklaracji Mentzena? Rozmowa odbywa się w serii "Mentzen grilluje".

REKLAMA

Niestety jestem karany za PESEL. Wstąpiłem do wojska przed 1999 r., po przejściu na emeryturę wojskową 10 lat odprowadzałem składki do ZUS

Kara za PESEL polega na tym, że nasz czytelnik przez PESEL nie może odebrać swoich składek w ZUS (odebrać w formie emerytury cywilnej - drugiej emerytury równolegle wypłacanej do emerytury mundurowej). Czytelnik przepracował jako cywil sporo lat, ZUS pobrał składki, ale nie odda tych pieniędzy w formie emerytury. Przy czym innym emerytom mundurowym (o innym PESELu) ZUS odda.

Renta wdowia: ZUS rusza z decyzjami, już wkrótce wszystko będzie jasne

Prezes ZUS zapowiedział, że od 13 czerwca rozpocznie się automatyczne wydawanie decyzji w sprawie renty wdowiej. Z dotychczasowych danych wynika, że aż 75% złożonych wniosków rokuje pozytywnie. Problemy pojawiają się w co piątym przypadku – brakuje danych o drugim świadczeniu. Część wniosków zostanie też odrzucona.

4 sposoby oszustw „na ZUS”. Jak się nie dać oszukać? Emeryt i rencista musi wiedzieć, czego pracownik ZUS nie ma prawa zrobić

Podszywanie się pod pracowników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych to niestety coraz częstsza metoda oszustów, by wyłudzać pieniądze lub dane osobowe. ZUS ostrzega swoich klientów i zachęca, by próby oszustw zgłaszali na policję. Jakie są najczęstsze sposoby (typy) takich oszustw? Wyjaśnia Małgorzata Korba, rzecznik ZUS w województwie lubelskim.

Nawrocki u Mentzena - kiedy? [NA ŻYWO YOUTUBE]

Karol Nawrocki będzie u Sławomira Mentzena na kanale youtube już dziś o godzinie 13:00. Oto link do rozmowy na żywo "Mentzen grilluje: Karol Nawrocki".

REKLAMA

5. punkt deklaracji Mentzena groźny dla Polski? Opinia wiceszefa MON

Wiceszef MON ocenia, że 5. punkt deklaracji Mentzena jest groźny dla Polski. To jedno z głównych żądań Putina. Czy Ukraina powinna być w NATO?

Pozew o podwyższenie alimentów [WZÓR]

Rolą alimentów jest zaspokajanie usprawiedliwionych potrzeb uprawnionego, w szczególności małoletniego dziecka. Kiedy można żądać podwyższenia alimentów? Jak wnieść o podwyższenie alimentów? Co powinno znaleźć się w pozwie?

REKLAMA