Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Wyrównanie od 1 marca 2025 r. Kiedy podwyżki? 30 maja 2025 r. rozporządzenie zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw [ROZPORZĄDZENIE]

REKLAMA
REKLAMA
Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Wyrównanie od 1 marca 2025 r. Kiedy podwyżki? Co zakłada rozporządzenie Rady Ministrów z 30 maja 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględnia m.in. uwagi samorządowców w zakresie wyodrębnienia nowej podgrupy w ramach stanowiska marszałka województwa – marszałka województwa w województwie powyżej 3 mln mieszkańców.
- Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych
- Projekt z 13 marca 2025 r.
- Maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego . Stanowiska marszałków województw, starostów, wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) [KWOTY z projektu z 13.03.]
- Minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę [TABELA - projekt z 15 maja 2025 r.]
- Nowe stanowisko uwzględnione w projekcie rozporządzenia
- Wyrównanie od 1 marca 2025 r. Kiedy podwyżki?
- Opinie i uwagi do projektu
- Odpowiedź MRPiPS na uwagi
- Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt 26 maja 2025 r.
- Projekt z 27 maja 2025 r.
- Związek Powiatów Polskich - uwagi do projektu
- Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej 13 marca 2025 r. przygotowało kolejny projekt rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, który przewiduje zmiany w zasadach wynagradzania pracowników samorządowych. Głównym celem dokumentu jest aktualizacja minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.
REKLAMA
Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych
W ocenie resortu, podwyższenie kwot minimalnego wynagrodzenia zasadniczego uatrakcyjni możliwość zatrudnienia w jednostkach samorządowych, gdyż obecne stawki nie są konkurencyjne.
Projekt z 13 marca 2025 r.
REKLAMA
Projekt z marca 2025 r. oprócz podwyższenia kwot minimalnego wynagrodzenia zasadniczego zakładał także wzrost łącznie maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego i maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru w relacji do obowiązujących kwot co do zasady o ok. 5 proc. Zgodnie z projektem, pensje zasadnicze w I kategorii zaszeregowania mają wzrosnąć o 666 zł. W zależności od kategorii, planowane podwyżki wyniosą od 5 do 16,65 proc.
W starym projekcie uwzględniono podwyższenie kwot maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie powołania m.in. wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, ich zastępców oraz skarbników oraz maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia. Maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego dla tej grupy zostały ustalone proporcjonalnie do limitów obowiązujących dla osób pełniących funkcje na podstawie wyboru. W ich przypadku górna granica pensji ma wzrosnąć o około 5 proc.
Polecamy: Dochody jednostek samorządu terytorialnego. Nowe rozwiązania
Maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego . Stanowiska marszałków województw, starostów, wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) [KWOTY z projektu z 13.03.]
Projekt z 13 marca zakładał następujący maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie powołania:
Stanowiska marszałków województw, starostów i wójtów (burmistrzów, prezydentów miast)

Stanowiska marszałków województw, starostów i wójtów (burmistrzów, prezydentów miast)
Stanowiska marszałków województw, starostów i wójtów (burmistrzów, prezydentów miast)
RCL
Stanowiska w dzielnicach m.st. Warszawy

Stanowiska w dzielnicach m.st. Warszawy
Stanowiska w dzielnicach m.st. Warszawy
RCL
Pozostałe stanowiska zatrudnionych na podstawie powołania

Pozostałe stanowiska zatrudnionych na podstawie powołania
Pozostałe stanowiska zatrudnionych na podstawie powołania
RCL
Minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę [TABELA - projekt z 15 maja 2025 r.]
Projekt przyjęty przez Stały Komitet Rady Ministrów nie zawiera załączników dotyczących podwyższenia kwot maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie powołania. W przyjętym projekcie znalazła się tylko propozycja minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych:
Kategoria zaszeregowania | Minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego - obowiązujący | Propozycja stawek i % wzrostu | |
I | 4000 | 4666 | 16,65% |
II | 4050 | 4680 | 15,56% |
III | 4100 | 4700 | 14,63% |
IV | 4150 | 4720 | 13,73% |
V | 4200 | 4740 | 12,86% |
VI | 4250 | 4760 | 12,00% |
VII | 4300 | 4780 | 11,16% |
VIII | 4350 | 4800 | 10,34% |
IX | 4400 | 4820 | 9,55% |
X | 4500 | 4840 | 7,56% |
XI | 4600 | 4870 | 5,87% |
XII | 4700 | 4940 | 5,11% |
XIII | 4800 | 5040 | 5,00% |
XIV | 4900 | 5150 | 5,10% |
XV | 5000 | 5250 | 5,00% |
XVI | 5200 | 5460 | 5,00% |
XVII | 5400 | 5670 | 5,00% |
XVIII | 5600 | 5880 | 5,00% |
XIX | 5900 | 6200 | 5,08% |
XX | 6200 | 6510 | 5,00% |
Nowe stanowisko uwzględnione w projekcie rozporządzenia
W projekcie uwzględniono także korektę katalogu stanowisk w II. Tabeli w części D. „Stanowiska w urzędach i samorządowych jednostkach organizacyjnych” w części XXIV. „Żłobki, kluby dziecięce i dzienni opiekunowie” grupa stanowisk „Stanowiska pomocnicze i obsługi” otrzymała brzmienie:
Stanowiska pomocnicze i obsługi | |||
1 | Wychowawca małego dziecka | XIV | według odrębnych przepisów
|
2 | Starszy dzienny opiekun, starsza położna, starszy opiekun, starszy terapeuta zajęciowy, starszy fizjoterapeuta |
XII | |
3 | Dzienny opiekun, położna, opiekun |
XI | |
4 | Terapeuta zajęciowy, fizjoterapeuta, młodszy opiekun |
X |
Dodanie nowego stanowiska - w ocenie projektodawców - jest jednym z elementów promowania oraz zwiększania atrakcyjności zawodu osób sprawujących opiekę nad najmłodszymi dziećmi. Projekt koryguje także katalog stanowisk i zmianę w załączniku nr 3 do rozporządzenia w II. Tabeli w części D. „Stanowiska w urzędach i samorządowych jednostkach organizacyjnych” części III. „Urzędy pracy”.
Wyrównanie od 1 marca 2025 r. Kiedy podwyżki?
Projekt zakłada, że kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego (załącznik nr 3) mają mieć zastosowanie od 1 marca 2025 roku. Jak wynika z informacji umieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego, projekt został przyjęty przez Stały Komitet Rady Ministrów. Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 1 pkt 2 lit a, który wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2025 r.
Projekt rozporządzenia Rady Ministrów z 15 maja 2025 r. zmieniający rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych
Opinie i uwagi do projektu
REKLAMA
Opinie do projektu w ramach konsultacji publicznych oraz opiniowania przesłali obywatele, organizacje związkowe, a także przedstawiciele strony samorządowej w ramach prac Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. W ocenie ZNP proponowane podwyżki minimalnego wynagrodzenia zasadniczego nie uwzględniają proporcjonalnych wzrostów dla wyższych kategorii zaszeregowania. W efekcie różnice płacowe miedzy stanowiskami o różnych wymaganiach kwalifikacyjnych, kompetencjach i odpowiedzialności zawodowej ulegają zmniejszeniu co prowadzi do zniekształcenia struktury wynagrodzeń - wskazało ZNP w uwagach do projektu. W ich ocenie, zaproponowane zmiany mogą przyczynić się do osłabienia motywacji do rozwoju zawodowego oraz do podejmowania pracy na odpowiedzialnych stanowiskach.
W opinii Krajowego Sekretariatu Oświaty NSZZ Solidarność'80 zróżnicowanie stawek pomiędzy grupami jest rażąco niskie i przyczyni się do pogłębienia spłaszczenia wynagrodzeń. Prezydium Krajowej Sekcji Pracowników Administracji i Obsługi Związku Nauczycielstwa Polskiego pozytywnie odniosło się do zaproponowanej w I kategorii zaszeregowania minimalnej wysokości wynagrodzenia zasadniczego na poziomie płacy minimalnej. W opinii wskazano jednak, że proponowane podwyżki minimalnego wynagrodzenia zasadniczego nie uwzględniają proporcjonalnych wzrostów dla wyższych kategorii zaszeregowania. W opinii prezydium, zaproponowane zmiany mogą przyczynić się do osłabienia motywacji do rozwoju zawodowego. Brak wyraźnego zróżnicowania wynagrodzeń między stanowiskami o różny poziomie kwalifikacji i odpowiedzialności wpłynie demotywująco na kadrę administracyjną - wskazano w uwagach.
Obywatele także zgłaszali swoje uwagi do projektu. Wśród nich znalazły się m.in. propozycje dotyczące proporcjonalnego wzrostu wynagrodzeń o dokładnie tyle samo procent w każdej kategorii zaszeregowania, przy zachowaniu w I kategorii minimalnego wynagrodzenia i w każdym kolejnym roku ewentualna waloryzacja wynagrodzeń również powinna być obliczana procentowo, a nie kwotowo, czy tego, by wynagrodzenie dla osób zatrudnionych na podstawie powołania (np. skarbnika) powinno być określone w wysokości minimalnej.
Odpowiedź MRPiPS na uwagi
MRPiPS odnosząc się do poszczególnych uwag wskazało m.in., że część uwag w zakresie gruntowego przeszeregowania stanowisk pozostaje do rozważenia przy następnej nowelizacji rozporządzenia. Część uwag została uwzględniona w projekcie z 13 marca 2025 .r, jak np. wyodrębnienie w ramach stanowiska marszałka województwa nowej podgrupy – marszałka województwa powyżej 3 milionów mieszkańców. A - przykładowo - uwaga dotycząca określenia poziomu minimalnego wynagrodzenia zasadniczego w poszczególnych kategoriach zaszeregowania w oparciu o aktualizującą się automatycznie bazę zamiast w sposób kwotowy ma zostać poddana rozważaniom i głębszej analizie podczas nowelizacji. MRPiPS wskazało także, że w obowiązującym stanie prawnym nie istnieją powszechne regulacje dotyczące zasad wynagradzania - w tym podwyższania wynagrodzeń - dla wszystkich grup pracowników bez względu na status prawny zatrudniającego ich pracodawcy, branżę czy grupę zawodową.
Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt 26 maja 2025 r.
27 maja 2025 r. sekretarz Stałego Komitetu Rady Ministrów Mariusz Skowroński poinformował, że Stały Komitet Rady Ministrów, po rozpatrzeniu sprawy w trybie obiegowym, przyjął 26 maja 2025 r. projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (RD172). Oznacza to, że przyjęcie rozporządzenia podwyższającego wynagrodzenia pracowników samorządowych jest coraz bliżej.
Projekt z 27 maja 2025 r.
Jak wynika ze strony Rządowego Centrum Legislacji, obecnie projektem zajmować się będzie Rada Ministrów. Projekt z 27 maja 2025 r. także nie uwzględnia maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie powołania. W projekcie znajdują się kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego ustalonego w kategoriach zaszeregowania od I (4 666 zł) do XX (6 510 zł). Projekt uwzględnia także korektę stanowisk i zmianę w załączniku nr 3 do rozporządzenia w II. Tabeli w części D. „Stanowiska w urzędach i samorządowych jednostkach organizacyjnych” w części III. „Urzędy pracy”, a także dodanie w załączniku nr 3 do rozporządzenia w II. Tabeli w części D. „Stanowiska w urzędach i samorządowych jednostkach organizacyjnych” w części XXIV. „Żłobki, kluby dziecięce i dzienni opiekunowie” w grupie stanowisk „Stanowiska pomocnicze i obsługi” stanowiska „wychowawca małego dziecka. Kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego mają mieć zastosowanie do wynagrodzeń należnych od dnia 1 marca 2025 r.
Związek Powiatów Polskich - uwagi do projektu
Związek Powiatów Polskich wystąpił z uwagami do projektu z 15 maja 2025 r., w którym wykreślono maksymalny poziom wynagradzania zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru i powołania. Oznacza to, że po raz kolejny te kategorie pracowników zostaną pominięte przy planowanych podwyżkach wynagrodzeń - przekazał prezes Związku Powiatów Polskich Andrzej Płonka w uwagach. Zwrócił uwagę na fakt, że pracownicy z wyboru i powołania (wójtowie, burmistrzowie, starostowie, członkowie zarządów, czy skarbnicy) odpowiadają za strategiczne decyzje oraz za rozwój swoich gmin i powiatów. Brak mechanizmu dostosowującego ich wynagrodzenia do rosnących kosztów życia oraz coraz bardziej złożonych wyzwań, z jakimi mierzą się samorządy, to odbierany jako wyraz braku szacunku wobec ich pracy - podkreślił. W imieniu Związku Powiatów Polskich zaapelował o zmianę podejścia do wynagrodzeń tej grupy pracowników samorządowych i przewrócenie im należnego miejsca w polityce płacowej państwa.
Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw
Jak wynika z informacji zawartych na stronie Rządowego Centrum Legislacji (RCL), projekt 30 maja 2025 r. został skierowany do podpisu prezesa Rady Ministrów. Następnie został skierowany do ogłoszenia. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 maja 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw 30 maja 2025 r. Rozporządzenie wejdzie w życie po 14 dniach od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 1 pkt 2 lit. a, który wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2025 r. Oznacza to, że rozporządzenie w większości wejdzie w życie od 14 czerwca 2025 r.

REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA