REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Wyrównanie od 1 marca 2025 r. Kiedy podwyżki? Uwagi do projektu. Odpowiedzi MRPiPS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
pieniądze, podwyżki, przedsiębiorca
Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Wyrównanie od 1 marca 2025 r. Kiedy podwyżki? Uwagi do projektu oraz odpowiedzi MRPiPS
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Wyrównanie od 1 marca 2025 r. Kiedy podwyżki? Co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniający rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (RD172). Projekt jest po uzgodnieniach, opiniowaniu i konsultacjach publicznych. Projekt uwzględnia m.in. uwagi samorządowców w zakresie wyodrębnienia nowej podgrupy w ramach stanowiska marszałka województwa – marszałka województwa w województwie powyżej 3 mln mieszkańców.

rozwiń >

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej 13 marca 2025 r. przygotowało kolejny projekt rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, który przewiduje zmiany w zasadach wynagradzania pracowników samorządowych. Głównym celem dokumentu jest aktualizacja minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

REKLAMA

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych

REKLAMA

W ocenie resortu, podwyższenie kwot minimalnego wynagrodzenia zasadniczego uatrakcyjni możliwość zatrudnienia w jednostkach samorządowych, gdyż obecne stawki nie są konkurencyjne. Projekt rozporządzenia zakłada wzrost łącznie maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego i maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru w relacji do obowiązujących kwot co do zasady o ok. 5 proc. Zgodnie z projektem, pensje zasadnicze w I kategorii zaszeregowania mają wzrosnąć o 666 zł. W zależności od kategorii, planowane podwyżki wyniosą od 5 do 16,65 proc.

W projekcie uwzględniono także podwyższenie kwot maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie powołania m.in. wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, ich zastępców oraz skarbników oraz maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia. Maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego dla tej grupy zostały ustalone proporcjonalnie do limitów obowiązujących dla osób pełniących funkcje na podstawie wyboru. W ich przypadku górna granica pensji ma wzrosnąć o około 5 proc.

Polecamy: Dochody jednostek samorządu terytorialnego. Nowe rozwiązania

Maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego . Stanowiska marszałków województw, starostów, wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) [KWOTY]

Projekt zakłada następujący maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie powołania:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanowiska marszałków województw, starostów i wójtów (burmistrzów, prezydentów miast)

Stanowiska marszałków województw, starostów i wójtów (burmistrzów, prezydentów miast)

Stanowiska marszałków województw, starostów i wójtów (burmistrzów, prezydentów miast)

Stanowiska marszałków województw, starostów i wójtów (burmistrzów, prezydentów miast)

RCL

Stanowiska w dzielnicach m.st. Warszawy

Stanowiska w dzielnicach m.st. Warszawy

Stanowiska w dzielnicach m.st. Warszawy

Stanowiska w dzielnicach m.st. Warszawy

RCL

Pozostałe stanowiska zatrudnionych na podstawie powołania

Pozostałe stanowiska zatrudnionych na podstawie powołania

Pozostałe stanowiska zatrudnionych na podstawie powołania

Pozostałe stanowiska zatrudnionych na podstawie powołania

RCL

Minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę [TABELA]

Projekt zakłada następującą propozycję minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych:

Kategoria zaszeregowania 

Minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego - 

 obowiązujący  
od dnia 1 lipca 2024 r. 

Propozycja stawek i % wzrostu 

4000 

4666 

16,65% 

II 

4050 

4680 

15,56% 

III 

4100 

4700 

14,63% 

IV 

4150 

4720 

13,73% 

4200 

4740 

12,86% 

VI 

4250 

4760 

12,00% 

VII 

4300 

4780 

11,16% 

VIII 

4350 

4800 

10,34% 

IX 

4400 

4820 

9,55% 

4500 

4840 

7,56% 

XI 

4600 

4870 

5,87% 

XII 

4700 

4940 

5,11% 

XIII 

4800 

5040 

5,00% 

XIV 

4900 

5150 

5,10% 

XV 

5000 

5250 

5,00% 

XVI 

5200 

5460 

5,00% 

XVII 

5400 

5670 

5,00% 

XVIII 

5600 

5880 

5,00% 

XIX 

5900 

6200 

5,08% 

XX 

6200 

6510 

5,00% 

Nowe stanowisko uwzględnione w projekcie rozporządzenia

W projekcie uwzględniono także korektę katalogu stanowisk w II. Tabeli w części D. „Stanowiska w urzędach i samorządowych jednostkach organizacyjnych” w części XXIV. „Żłobki, kluby dziecięce i dzienni opiekunowie” grupa stanowisk „Stanowiska pomocnicze i obsługi” otrzymała brzmienie: 

Stanowiska pomocnicze i obsługi 

Wychowawca małego dziecka 

XIV 

według odrębnych przepisów 

 

Starszy dzienny opiekun, 

starsza położna, 

starszy opiekun, 

starszy terapeuta zajęciowy, 

starszy fizjoterapeuta 

 

 

XII 

Dzienny opiekun, 

położna, 

opiekun 

 

XI 

Terapeuta zajęciowy, 

fizjoterapeuta, 

młodszy opiekun 

 

Dodanie nowego stanowiska - w ocenie projektodawców - jest jednym z elementów promowania oraz zwiększania atrakcyjności zawodu osób sprawujących opiekę nad najmłodszymi dziećmi.

 Wyrównanie od 1 marca 2025 r. Kiedy podwyżki?

Projekt zakłada, że nowe kwoty maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego oraz maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego (załącznik nr 1 i załącznik nr 2), a także kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego (załącznik nr 3) mają mieć zastosowanie od 1 marca 2025 roku. Jak wynika z informacji umieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego, projekt jest już po uzgodnieniach, opiniowaniu i konsultacjach publicznych.

Opinie i uwagi do projektu

REKLAMA

W ocenie ZNP proponowane podwyżki minimalnego wynagrodzenia zasadniczego nie uwzględniają proporcjonalnych wzrostów dla wyższych kategorii zaszeregowania. W efekcie różnice płacowe miedzy stanowiskami o różnych wymaganiach kwalifikacyjnych, kompetencjach i odpowiedzialności zawodowej ulegają zmniejszeniu co prowadzi do zniekształcenia struktury wynagrodzeń - wskazało ZNP w uwagach do projektu. W ich ocenie, zaproponowane zmiany mogą przyczynić się do osłabienia motywacji do rozwoju zawodowego oraz do podejmowania pracy na odpowiedzialnych stanowiskach.

W opinii Krajowego Sekretariatu Oświaty NSZZ Solidarność'80 zróżnicowanie stawek pomiędzy grupami jest rażąco niskie i przyczyni się do pogłębienia spłaszczenia wynagrodzeń. Prezydium Krajowej Sekcji Pracowników Administracji i Obsługi Związku Nauczycielstwa Polskiego pozytywnie odniosło się do zaproponowanej w I kategorii zaszeregowania minimalnej wysokości wynagrodzenia zasadniczego na poziomie płacy minimalnej. W opinii wskazano jednak, że proponowane podwyżki minimalnego wynagrodzenia zasadniczego nie uwzględniają proporcjonalnych wzrostów dla wyższych kategorii zaszeregowania. W opinii prezydium, zaproponowane zmiany mogą przyczynić się do osłabienia motywacji do rozwoju zawodowego. Brak wyraźnego zróżnicowania wynagrodzeń między stanowiskami o różny poziomie kwalifikacji i odpowiedzialności wpłynie demotywująco na kadrę administracyjną - wskazano w uwagach.

Odpowiedź MRPiPS na uwagi

MRPiPS odnosząc się do poszczególnych uwag wskazało m.in., że część uwag w zakresie gruntowego przeszeregowania stanowisk pozostaje do rozważenia przy następnej nowelizacji rozporządzenia. Część uwag została uwzględniona w projekcie z 13 marca 2025 .r, jak np. wyodrębnienie w ramach stanowiska marszałka województwa nowej podgrupy – marszałka województwa powyżej 3 milionów mieszkańców. A - przykładowo - uwaga dotycząca określenia poziomu minimalnego wynagrodzenia zasadniczego w poszczególnych kategoriach zaszeregowania w oparciu o aktualizującą się automatycznie bazę zamiast w sposób kwotowy ma zostać poddana rozważaniom i głębszej analizie podczas nowelizacji. MRPiPS wskazało także, że w obowiązującym stanie prawnym nie istnieją powszechne regulacje dotyczące zasad wynagradzania - w tym podwyższania wynagrodzeń - dla wszystkich grup pracowników bez względu na status prawny zatrudniającego ich pracodawcy, branżę czy grupę zawodową.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy zachowek po rodzicach przepada?

Kto ma prawo do zachowku po rodzicach i od czego zależy jego wysokość? Czy roszczenie o zachowek się przedawnia? Oto najważniejsze przepisy i terminy!

Rozprawa przed TSUE ws. WIBOR-u. Nie będzie przełomu?

W dniu 11 czerwca 2025 r. w Luksemburgu odbędzie się rozprawa przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w sprawie C-471/24. Jest to wynik pytań prejudycjalnych skierowanych przez Sąd Okręgowy w Częstochowie, dotyczących interpretacji przepisów prawa unijnego w kontekście kredytów opartych na wskaźniku referencyjnym WIBOR. Pierwsza sprawa w TSUE dotycząca WIBOR-u budzi zrozumiałe zainteresowanie kredytobiorców, prawników i sektora bankowego. Warto jednak rozróżnić realny zakres tej sprawy od medialnych uproszczeń. Nadchodząca rozprawa nie przyniesie jeszcze żadnego rozstrzygnięcia.

Kiedy ostatnia wielka debata prezydencka 2025? Druga tura pomiędzy Trzaskowskim i Nawrockim

Zapowiadana jest ostatnia wielka debata prezydencka przed drugą turą wyborów w 2025 roku. Kiedy odbędzie się debata Karola Nawrockiego i Rafała Trzaskowskiego? Gdzie będzie można obejrzeć debatę?

Biejat i Hołownia popierają Trzaskowskiego [Druga tura]

Magdalena Biejat i Szymon Hołownia popierają Rafała Trzaskowskiego w drugiej turze wyborów prezydenckich 2025 r. Na ile procent może liczyć kandydat na Prezydenta RP?

REKLAMA

[Boże Ciało] Długi czerwcowy weekend 2025. Gdzie dojedziesz tanio pociągiem prosto z Polski? W czerwcu rusza nowy zagraniczny kierunek

Planując zagraniczny wyjazd na czerwcowy długi weekend, warto rozważyć podróż koleją. Z Polski kursują bezpośrednie pociągi m.in. do Czech, Austrii, Niemiec, Słowacji, Węgier oraz na Litwę. Nowością w letnim rozkładzie będzie również bezpośrednie połączenie do Chorwacji, dostępne już od czerwca.

Kogo poprze Mentzen? [Druga tura]

Od tego, kogo poprze Mentzen może zależeć wynik drugiej tury wyborów prezydenckich 2025 r. Dlatego wszyscy tak czekają na informację od Sławomira Mentzena: Trzaskowski czy Nawrocki?

Grozi Ci grzywna 81 tys. zł lub 10% obrotu. Nowe unijne prawo uderzy w tysiące polskich firm

Już za chwilę tysiące firm w Polsce mogą stanąć przed poważnym zagrożeniem – nowa unijna dyrektywa EAA oznacza obowiązkowe zmiany, których zignorowanie może skończyć się katastrofą finansową. Kary sięgają nawet 10% rocznego obrotu lub ponad 81 tys. zł. Wystarczy jedna skarga klienta, by urzędnicy wszczęli kontrolę i nałożyli sankcje. Masz czas tylko do 28 czerwca 2025 r. Potem może być za późno.

Czternasta emerytura w 2025 r. Jaka kwota brutto - netto: najniższa emerytura, czy Rada Ministrów da więcej? Kiedy wypłata?

Dodatkowe roczne świadczenie pieniężne dla emerytów i rencistów, potocznie zwane czternastą emeryturą, będzie w 2025 roku wypłacone we wrześniu, podobnie jak w poprzednich dwóch latach. Tak wynika z założeń projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie określenia miesiąca wypłaty kolejnego dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów w 2025 r., opublikowanych 20 maja 2025 r. Najprawdopodobniej "czternastka" wyniesie w 2025 roku 1878,91 zł brutto (ok. 1709,81 złotych netto), a więc tyle, ile wynosi najniższa emerytura. Choć ustawa daje Radzie Ministrów prawo podwyższenia tej kwoty.

REKLAMA

Jeśli Trzaskowski wygra wybory na Prezydenta Polski, co z prezydenturą Warszawy?

Jeżeli Rafał Trzaskowski wygra wybory na Prezydenta Polski, nie może być jednocześnie prezydentem Warszawy. Zakazuje tego Konstytucja RP. Co z prezydenturą stolicy? Mieliśmy już taki przypadek w historii.

Resort zdrowia: kamery w gabinetach lekarskich, przebieralniach, na sali operacyjnej - nawet bez zgody pacjenta

Przepisy dotyczące monitoringu w placówkach medycznych wywołały gorącą dyskusję, która wciąż trwa, ponieważ wciąż Rzecznik Praw Obywatelskich broni praw pacjentów, a Ministerstwo Zdrowia powołuje się na konieczność ich bezpieczeństwa i nie chce zmian. Z jednej strony celem przepisów jest rzeczywiście zwiększenie bezpieczeństwa pacjentów, a z drugiej – pojawiają się poważne obawy o naruszenie prawa do prywatności i ochrony danych osobowych. Ten problem wraca, szczególnie mając na uwadze ostatnie okoliczności i śmierć lekarza w jednym z krakowskich szpitali, po ataku pacjenta.

REKLAMA