REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Wyrównanie od 1 marca 2025 r. Kiedy podwyżki? 30 maja 2025 r. rozporządzenie zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw [ROZPORZĄDZENIE]

pieniądze, podwyżki, przedsiębiorca
Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Wyrównanie od 1 marca 2025 r. Kiedy podwyżki? 30 maja 2025 r. rozporządzenie zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw [ROZPORZĄDZENIE]
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Wyrównanie od 1 marca 2025 r. Kiedy podwyżki? Co zakłada rozporządzenie Rady Ministrów z 30 maja 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględnia m.in. uwagi samorządowców w zakresie wyodrębnienia nowej podgrupy w ramach stanowiska marszałka województwa – marszałka województwa w województwie powyżej 3 mln mieszkańców.

rozwiń >

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej 13 marca 2025 r. przygotowało kolejny projekt rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, który przewiduje zmiany w zasadach wynagradzania pracowników samorządowych. Głównym celem dokumentu jest aktualizacja minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

REKLAMA

REKLAMA

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych

W ocenie resortu, podwyższenie kwot minimalnego wynagrodzenia zasadniczego uatrakcyjni możliwość zatrudnienia w jednostkach samorządowych, gdyż obecne stawki nie są konkurencyjne.

Projekt z 13 marca 2025 r.

Projekt z marca 2025 r. oprócz podwyższenia kwot minimalnego wynagrodzenia zasadniczego zakładał także wzrost łącznie maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego i maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru w relacji do obowiązujących kwot co do zasady o ok. 5 proc. Zgodnie z projektem, pensje zasadnicze w I kategorii zaszeregowania mają wzrosnąć o 666 zł. W zależności od kategorii, planowane podwyżki wyniosą od 5 do 16,65 proc.

W starym projekcie uwzględniono podwyższenie kwot maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie powołania m.in. wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, ich zastępców oraz skarbników oraz maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia. Maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego dla tej grupy zostały ustalone proporcjonalnie do limitów obowiązujących dla osób pełniących funkcje na podstawie wyboru. W ich przypadku górna granica pensji ma wzrosnąć o około 5 proc.

REKLAMA

Polecamy: Dochody jednostek samorządu terytorialnego. Nowe rozwiązania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego . Stanowiska marszałków województw, starostów, wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) [KWOTY z projektu z 13.03.]

Projekt z 13 marca zakładał następujący maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie powołania:

Stanowiska marszałków województw, starostów i wójtów (burmistrzów, prezydentów miast)

Stanowiska marszałków województw, starostów i wójtów (burmistrzów, prezydentów miast)

Stanowiska marszałków województw, starostów i wójtów (burmistrzów, prezydentów miast)

RCL

Stanowiska w dzielnicach m.st. Warszawy

Stanowiska w dzielnicach m.st. Warszawy

Stanowiska w dzielnicach m.st. Warszawy

RCL

Pozostałe stanowiska zatrudnionych na podstawie powołania

Pozostałe stanowiska zatrudnionych na podstawie powołania

Pozostałe stanowiska zatrudnionych na podstawie powołania

RCL

Minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę [TABELA - projekt z 15 maja 2025 r.]

Projekt przyjęty przez Stały Komitet Rady Ministrów nie zawiera załączników dotyczących podwyższenia kwot maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie powołania. W przyjętym projekcie znalazła się tylko propozycja minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych:

Kategoria zaszeregowania 

Minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego - 

 obowiązujący  
od dnia 1 lipca 2024 r. 

Propozycja stawek i % wzrostu 

4000 

4666 

16,65% 

II 

4050 

4680 

15,56% 

III 

4100 

4700 

14,63% 

IV 

4150 

4720 

13,73% 

4200 

4740 

12,86% 

VI 

4250 

4760 

12,00% 

VII 

4300 

4780 

11,16% 

VIII 

4350 

4800 

10,34% 

IX 

4400 

4820 

9,55% 

4500 

4840 

7,56% 

XI 

4600 

4870 

5,87% 

XII 

4700 

4940 

5,11% 

XIII 

4800 

5040 

5,00% 

XIV 

4900 

5150 

5,10% 

XV 

5000 

5250 

5,00% 

XVI 

5200 

5460 

5,00% 

XVII 

5400 

5670 

5,00% 

XVIII 

5600 

5880 

5,00% 

XIX 

5900 

6200 

5,08% 

XX 

6200 

6510 

5,00% 

Nowe stanowisko uwzględnione w projekcie rozporządzenia

W projekcie uwzględniono także korektę katalogu stanowisk w II. Tabeli w części D. „Stanowiska w urzędach i samorządowych jednostkach organizacyjnych” w części XXIV. „Żłobki, kluby dziecięce i dzienni opiekunowie” grupa stanowisk „Stanowiska pomocnicze i obsługi” otrzymała brzmienie: 

Stanowiska pomocnicze i obsługi 

Wychowawca małego dziecka 

XIV 

według odrębnych przepisów 

 

Starszy dzienny opiekun, 

starsza położna, 

starszy opiekun, 

starszy terapeuta zajęciowy, 

starszy fizjoterapeuta 

 

 

XII 

Dzienny opiekun, 

położna, 

opiekun 

 

XI 

Terapeuta zajęciowy, 

fizjoterapeuta, 

młodszy opiekun 

 

Dodanie nowego stanowiska - w ocenie projektodawców - jest jednym z elementów promowania oraz zwiększania atrakcyjności zawodu osób sprawujących opiekę nad najmłodszymi dziećmi. Projekt koryguje także katalog stanowisk i zmianę w załączniku nr 3 do rozporządzenia w II. Tabeli w części D. „Stanowiska w urzędach i samorządowych jednostkach organizacyjnych” części III. „Urzędy pracy”.

 Wyrównanie od 1 marca 2025 r. Kiedy podwyżki?

Projekt zakłada, że kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego (załącznik nr 3) mają mieć zastosowanie od 1 marca 2025 roku. Jak wynika z informacji umieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego, projekt został przyjęty przez Stały Komitet Rady Ministrów. Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 1 pkt 2 lit a, który wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2025 r.

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów z 15 maja 2025 r. zmieniający rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych

Opinie i uwagi do projektu

Opinie do projektu w ramach konsultacji publicznych oraz opiniowania przesłali obywatele, organizacje związkowe, a także przedstawiciele strony samorządowej w ramach prac Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. W ocenie ZNP proponowane podwyżki minimalnego wynagrodzenia zasadniczego nie uwzględniają proporcjonalnych wzrostów dla wyższych kategorii zaszeregowania. W efekcie różnice płacowe miedzy stanowiskami o różnych wymaganiach kwalifikacyjnych, kompetencjach i odpowiedzialności zawodowej ulegają zmniejszeniu co prowadzi do zniekształcenia struktury wynagrodzeń - wskazało ZNP w uwagach do projektu. W ich ocenie, zaproponowane zmiany mogą przyczynić się do osłabienia motywacji do rozwoju zawodowego oraz do podejmowania pracy na odpowiedzialnych stanowiskach.

W opinii Krajowego Sekretariatu Oświaty NSZZ Solidarność'80 zróżnicowanie stawek pomiędzy grupami jest rażąco niskie i przyczyni się do pogłębienia spłaszczenia wynagrodzeń. Prezydium Krajowej Sekcji Pracowników Administracji i Obsługi Związku Nauczycielstwa Polskiego pozytywnie odniosło się do zaproponowanej w I kategorii zaszeregowania minimalnej wysokości wynagrodzenia zasadniczego na poziomie płacy minimalnej. W opinii wskazano jednak, że proponowane podwyżki minimalnego wynagrodzenia zasadniczego nie uwzględniają proporcjonalnych wzrostów dla wyższych kategorii zaszeregowania. W opinii prezydium, zaproponowane zmiany mogą przyczynić się do osłabienia motywacji do rozwoju zawodowego. Brak wyraźnego zróżnicowania wynagrodzeń między stanowiskami o różny poziomie kwalifikacji i odpowiedzialności wpłynie demotywująco na kadrę administracyjną - wskazano w uwagach.

Obywatele także zgłaszali swoje uwagi do projektu. Wśród nich znalazły się m.in. propozycje dotyczące proporcjonalnego wzrostu wynagrodzeń o dokładnie tyle samo procent w każdej kategorii zaszeregowania, przy zachowaniu w I kategorii minimalnego wynagrodzenia i w każdym kolejnym roku ewentualna waloryzacja wynagrodzeń również powinna być obliczana procentowo, a nie kwotowo, czy tego, by wynagrodzenie dla osób zatrudnionych na podstawie powołania (np. skarbnika) powinno być określone w wysokości minimalnej.

Odpowiedź MRPiPS na uwagi

MRPiPS odnosząc się do poszczególnych uwag wskazało m.in., że część uwag w zakresie gruntowego przeszeregowania stanowisk pozostaje do rozważenia przy następnej nowelizacji rozporządzenia. Część uwag została uwzględniona w projekcie z 13 marca 2025 .r, jak np. wyodrębnienie w ramach stanowiska marszałka województwa nowej podgrupy – marszałka województwa powyżej 3 milionów mieszkańców. A - przykładowo - uwaga dotycząca określenia poziomu minimalnego wynagrodzenia zasadniczego w poszczególnych kategoriach zaszeregowania w oparciu o aktualizującą się automatycznie bazę zamiast w sposób kwotowy ma zostać poddana rozważaniom i głębszej analizie podczas nowelizacji. MRPiPS wskazało także, że w obowiązującym stanie prawnym nie istnieją powszechne regulacje dotyczące zasad wynagradzania - w tym podwyższania wynagrodzeń - dla wszystkich grup pracowników bez względu na status prawny zatrudniającego ich pracodawcy, branżę czy grupę zawodową.

Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt 26 maja 2025 r.

27 maja 2025 r. sekretarz Stałego Komitetu Rady Ministrów Mariusz Skowroński poinformował, że Stały Komitet Rady Ministrów, po rozpatrzeniu sprawy w trybie obiegowym, przyjął 26 maja 2025 r. projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (RD172). Oznacza to, że przyjęcie rozporządzenia podwyższającego wynagrodzenia pracowników samorządowych jest coraz bliżej.

Projekt z 27 maja 2025 r.

Jak wynika ze strony Rządowego Centrum Legislacji, obecnie projektem zajmować się będzie Rada Ministrów. Projekt z 27 maja 2025 r. także nie uwzględnia maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie powołania. W projekcie znajdują się kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego ustalonego w kategoriach zaszeregowania od I (4 666 zł) do XX (6 510 zł). Projekt uwzględnia także korektę stanowisk i zmianę w załączniku nr 3 do rozporządzenia w II. Tabeli w części D. „Stanowiska w urzędach i samorządowych jednostkach organizacyjnych” w części III. „Urzędy pracy”, a także dodanie w załączniku nr 3 do rozporządzenia w II. Tabeli w części D. „Stanowiska w urzędach i samorządowych jednostkach organizacyjnych” w części XXIV. „Żłobki, kluby dziecięce i dzienni opiekunowie” w grupie stanowisk „Stanowiska pomocnicze i obsługi” stanowiska „wychowawca małego dziecka. Kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego mają mieć zastosowanie do wynagrodzeń należnych od dnia 1 marca 2025 r.

Związek Powiatów Polskich - uwagi do projektu

Związek Powiatów Polskich wystąpił z uwagami do projektu z 15 maja 2025 r., w którym wykreślono maksymalny poziom wynagradzania zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru i powołania. Oznacza to, że po raz kolejny te kategorie pracowników zostaną pominięte przy planowanych podwyżkach wynagrodzeń - przekazał prezes Związku Powiatów Polskich Andrzej Płonka w uwagach. Zwrócił uwagę na fakt, że pracownicy z wyboru i powołania (wójtowie, burmistrzowie, starostowie, członkowie zarządów, czy skarbnicy) odpowiadają za strategiczne decyzje oraz za rozwój swoich gmin i powiatów. Brak mechanizmu dostosowującego ich wynagrodzenia do rosnących kosztów życia oraz coraz bardziej złożonych wyzwań, z jakimi mierzą się samorządy, to odbierany jako wyraz braku szacunku wobec ich pracy - podkreślił. W imieniu Związku Powiatów Polskich zaapelował o zmianę podejścia do wynagrodzeń tej grupy pracowników samorządowych i przewrócenie im należnego miejsca w polityce płacowej państwa.

Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw

Jak wynika z informacji zawartych na stronie Rządowego Centrum Legislacji (RCL), projekt 30 maja 2025 r. został skierowany do podpisu prezesa Rady Ministrów. Następnie został skierowany do ogłoszenia. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 maja 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw 30 maja 2025 r. Rozporządzenie wejdzie w życie po 14 dniach od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 1 pkt 2 lit. a, który wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2025 r. Oznacza to, że rozporządzenie w większości wejdzie w życie od 14 czerwca 2025 r.

ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 30 maja 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych

ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 30 maja 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Czy chory pracownik musi przywieźć laptop do firmy? Sprzęt stanowi własność pracodawcy, a z przepisów wynika, jak trzeba postępować

Czy na czas swojej nieobecności pracownik musi zwrócić do firmy laptop i telefon? Trzeba pamiętać o przestrzeganiu prostych zasad, w tym tej, że udostępnione pracownikowi narzędzia pracy stanowią własność pracodawcy.

Pracownik rozwiąże umowę, a pracodawca będzie mógł starać się o odszkodowanie. Jakie warunki muszą być spełnione?

Zarówno pracodawca, jak i pracownik mogą rozwiązać umowę o pracę za wypowiedzeniem. Jednak robiąc to, muszą przestrzegać określonych zasad, by nie narazić się na konieczność wypłacenia drugiej stronie odszkodowania. O co chodzi?

Rewolucja w kalendarzu! Wigilia 2025 dniem wolnym od pracy, ale nie dla wszystkich. Kto musi pracować? Te osoby nie będą zadowolone...

24 grudnia 2025 roku zapisze się w historii polskiego prawa pracy jako data przełomowa. Po latach dyskusji, Wigilia Bożego Narodzenia oficjalnie dołącza do katalogu dni ustawowo wolnych od pracy. To ogromna ulga i prezent dla milionów Polaków. Jednak nie wszyscy będą mieli tego dnia wolne. Kto będzie musiał pracować?

Czy pracować zdalnie trzeba z domu? Czy pracodawca może się nie zgodzić na zmianę miejsca pracy zdalnej?

Czy pracę zdalną można wykonywać tylko z domu, czy pracodawca może zgodzić się na wykonywanie jej również w innym miejscu? Zasady tej formy współpracy wciąż budzą wątpliwości, a stosunki pracodawców i pracowników bywają na tej linii napięte.

REKLAMA

Nadchodzą wielkie zmiany w pogrzebach i na cmentarzach. Takiej rewolucji w Polsce jeszcze nie było

Ludzkich prochów nie trzeba będzie przechowywać w urnie? Można je będzie rozsypać na przykład w przydomowym ogrodzie, lesie lub parku? Czy w Polsce nadchodzi prawdziwa rewolucja w pochówku? Senatorowie już rozpatrzyli petycję w tej sprawie. Czy dojdzie do przełomowej zmiany w przepisach prawa? W proponowanych rozwiązanych resort zdrowia nie dopatrzyło się zagrożenia epidemiologicznego, jednak będą się musiały wypowiedzieć musiały jeszcze cztery inne ministerstwa. To niejedyna zmiana. Szykuje się jeszcze rewolucja na cmentarzach. Chodzi o miliony złotych do zwrotu.

Ustawa frankowa w Sejmie. Co się zmieni w sytuacji prawnej frankowiczów? Zyskają konsumenci, stracą kancelarie

Obserwuję z uwagą to co dzieje się w świecie finansów. Czasem w pewnej odległości od tego, co jest na co dzień moją pracą. Patrzę też na to, co dzieje się z kredytami hipotecznymi we frankach. Nie jest tajemnicą, że od początku byłem w sprawie tych „frankowych” kredytów daleki od przesądzania, że winne problemów kredytobiorców są jedynie banki. Nie wierzę (i wiem co piszę), że wszyscy kredytobiorcy nie wiedzieli, co podpisują. Był jednak wyrok TSUE i sądy (według mnie bezrefleksyjnie) doprowadzają do unieważniania umów. To nie powoduje, że zmieniam zdanie, ale walczyć z wiatrakami nie będę.

Od 50 gr do 1 zł za butelkę po wodzie czy puszkę po napoju. Jak wygląda oznaczenie systemu kaucyjnego na opakowaniu. Trwa okres przejściowy

Od października 2025 r. działa w Polsce system kaucyjny. Za jedną butelkę można otrzymać zwrot od 50 gr do 1 zł. Szukaj znaku systemu kaucyjnego na butelce lub puszce. To się opłaca. Jak wygląda ten znak? Gdzie zwrócić opakowanie? Trwa okres przejściowy.

O okazjonalną pracę zdalną można wnioskować nawet wtedy, gdy nie przewiduje tego regulamin. Jakie są zasady?

Czy można wnioskować o pracę zdalną, gdy regulamin obowiązujący w firmie nie przewiduje takiej możliwości? O okazjonalną pracę zdalną może wnioskować każdy, ale czy pracodawca musi uwzględnić taki wniosek?

REKLAMA

Czy pracodawca może wyznaczyć termin urlopu dla pracownika? Odpowiedź na to pytanie wcale nie jest oczywista

Już niedługo rozpocznie się nowy rok kalendarzowy, co oznacza, że trzeba będzie przyjrzeć się temu, jak przedstawia się stan urlopów wypoczynkowych przysługujących pracownikom i zaplanować terminy ich wykorzystania. Jak zrobić to prawidłowo?

Epopeja frankowa: sąd zasądza 89 tys. zł z odsetkami - po 11 latach w sądach wszystkich instancji. Bank musi oddać wszystkie wpłacone raty

W dniu 18 listopada 2025 r. Sąd Apelacyjny w Warszawie ogłosił wyrok w sprawie rozpoznawanej z udziałem Rzecznika Finansowego. Sprawa była ponownie rozpoznawana po tym, jak Sąd Najwyższy uchylił wcześniejsze rozstrzygnięcie Sądu Apelacyjnego wskutek skargi kasacyjnej powodów. Stosowane przez bank klauzule walutowe i indeksacyjne były abuzywne i prowadziły do nieważności całej umowy – uznał Sąd Apelacyjny. Wyrok zapadł jedenastoletnim sporze sądowym, w którym po stronie klientów wystąpili Rzecznik Finansowy i Rzecznik Praw Obywatelskich. Dzięki temu na konta kredytobiorców trafi ponad 89 tys. zł (tj. suma wpłaconych bankowy rat odsetkowo-kapitałowych) wraz z odsetkami od 2014 r. Rzecznik Finansowy wskazuje, że wyrok ten jest ważny nie tylko dla samych zainteresowanych, ale też innych kredytobiorców znajdujących się w podobnej sytuacji.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA