REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na jakie formy wsparcia mogą liczyć osoby, planujące w tej chwili zakup mieszkania, przegląd aktualnych możliwości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zakup mieszkania bez wsparcia ze środków publicznych dla większości rodzin jest praktycznie niemożliwy
Zakup mieszkania bez wsparcia ze środków publicznych dla większości rodzin jest praktycznie niemożliwy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nabycie nowego mieszkania zwykle stanowi duże wyzwanie finansowe, niezależnie od tego, czy kupującym jest singiel, para czy też rodzina z dziećmi. Rządowe programy wsparcia na zakup nieruchomości ewoluują – co pewien czas zmieniają swoje nazwy i warunki.

Oto przegląd najważniejszych, aktualnych form takiej pomocy.

REKLAMA

REKLAMA

Program Mieszkanie na start: wciąż nie wiadomo kiedy

Jeszcze w ubiegłym roku prym wiódł program Bezpieczny kredyt 2%, który cieszył się dużym powodzeniem, ale od jakiegoś czasu jest wygaszany.
Nowym programem, aktualnie oczekiwanym przez zainteresowanych zakupem mieszkania, jest Mieszkanie na start. Program ma wejść w życie w drugiej połowie tego roku – dokładny termin na ten moment nie jest znany. Na jego realizację w tegorocznym projekcie budżetu przeznaczono 500 mln zł. Głównym atutem tego rozwiązania jest atrakcyjne oprocentowanie, które ma wynosić od 0% do 1,5%.

Według przewidywań z tej formy wsparcia mogłoby skorzystać kilkadziesiąt tysięcy kredytobiorców. Ci potencjalni beneficjenci to:

  • single poniżej 35 roku życia;
  • osoby mające co najmniej jedno dziecko (bez ograniczeń w zakresie wieku dziecka); 
  • osoby nieposiadające dotąd własnego mieszkania lub domu jednorodzinnego (z wyjątkiem posiadaczy udziału nieprzekraczającego 50 proc. w prawie własności mieszkania lub spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu, uzyskanego przez dziedziczenie lub darowiznę);
  • osoby, które posiadają jedno mieszkanie, a w ich gospodarstwie domowym znajduje się co najmniej troje dzieci.

Program zakłada ponadto dopłaty do rat kredytów zaciągniętych do końca roku 2025. Obowiązywać będą one przez 10 lat, a kwoty będą zróżnicowane w zależności od wielkości gospodarstwa domowego.
Wysokość tych dopłat obniży oprocentowanie kredytu na poziomie: od 1,5% dla gospodarstwa jedno- i dwuosobowego, przez 1% dla trzyosobowego i 0,5% dla czteroosobowego, aż do 0% dla pięcioosobowego i większego.

REKLAMA

Mieszkanie na start: jakie mieszkania udostępnią deweloperzy

Założeniom programu bacznie przyglądają się deweloperzy.
Jak podkreśla Artur Smoleń, dyrektor sprzedaży PROFIT Development, na ten moment nie wiadomo, kiedy dokładnie program ruszy i jak długo potrwa. Resort zapowiada też uruchomienie dodatkowych narzędzi wsparcia. Trzeba pamiętać, że program Mieszkanie na start nie nakłada ograniczenia na kwotę kredytu. Niemniej jednak dopłaty będą udzielane jedynie do określonej wartości kapitału zaciągniętego zobowiązania.
– Limity te mogą zostać zwiększone w przypadku zakupu mieszkania w jednym z 18 największych miast w Polsce – zauważa Artur Smoleń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mieszkanie bez wkładu własnego czyli rodzinny kredyt mieszkaniowy

Od jakiegoś czasu funkcjonuje już program Mieszkanie bez wkładu własnego, skierowany do osób, które mają odpowiednio wysoką zdolność kredytową, ale nie dysponują środkami na wkład własny. Bezpośrednim celem jest tu wspieranie polskich rodzin w poprawie warunków mieszkaniowych.
Udzielany w ramach tego programu Rodzinny kredyt mieszkaniowy umożliwia skredytowanie 100% wartości nabywanego mieszkania, domu, działki lub też budowy domu, a gwarancji wkładu własnego udziela Bank Gospodarstwa Krajowego.
To pierwszy aspekt tej formy wsparcia. Drugim jest opcja spłaty rodzinnej w wysokości 20 tys. zł, gdy rodzina powiększy się o drugie dziecko i 60 tys. zł w przypadku kolejnego.

Warto pamiętać, że kredytobiorca i jego bliscy nie mogą być właścicielami innej nieruchomości, chyba że w skład gospodarstwa wchodzi dwójka dzieci lub więcej (w takich przypadkach ustalone są limity metrażowe). Inne określone limity dotyczą cen za metr nieruchomości, którą kredytobiorca planuje nabyć.
Rodzinne kredyty mieszkaniowe będą udzielane do końca 2030 roku.

Fundusz Wsparcia Kredytobiorców: kto może skorzystać

Warto wspomnieć jeszcze o nieco innej formie pomocy, tej w ramach Funduszu Wsparcia Kredytobiorców.
Skierowana jest ona do osób, które znalazły się w trudnej sytuacji finansowej i mają zobowiązania związane ze spłatą kredytu.
Na pomoc mogą tu liczyć również osoby, które sprzedały swoją nieruchomość, na którą wzięły kredyt, ale kwota sprzedaży nie pozwoliła im spłacić tego zobowiązania.

W oczekiwaniu na uruchomienie programu Mieszkanie na start potencjalni nabywcy już rozglądają się za ciekawymi ofertami. Poszukują przede wszystkim mieszkań komfortowych, w dobrze skomunikowanych dzielnicach, przy jednoczesnej bliskości terenów zielonych.
Deweloperzy doskonale znają te preferencje i starają się nowe inwestycje realizować z ich uwzględnieniem.
Dzięki różnorodnym rządowym programom wsparcia, potencjalni nabywcy zyskują możliwość zakupu nieruchomości na preferencyjnych warunkach. Mają przy tym sprecyzowane oczekiwania odnośnie wymarzonego lokum.
Deweloperzy, wychodząc im naprzeciw, nie tylko zaspokajają potrzeby rynku, ale również przyczyniają się do jego dynamicznego rozwoju.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: Miała dług wobec ZUS ponad 300 000 zł. Opłaty dla ZUS 151 959 zł. Dług dalej nie spadł poniżej 300 000 zł

Taką historię przedstawiła dr Katarzyna Kalata. Osoba winna ZUS-owi sporo pieniędzy zapłaciła przez kilka lat ponad 60 000 zł, ale nie spłaciła ani złotówki kapitału. ZUS doliczył jej łącznie 151 959 zł opłat prolongacyjnych. Dziś nadal musi spłacić… ponad 328 000 zł. Tyle samo, co 4 lata temu.Dlaczego?Bo zgodnie z mechanizmem stosowanym przez ZUS, każda wpłata najpierw pokrywa odsetki i koszty egzekucyjne – dopiero potem zaliczana jest na należność główną.

PPK: czy można obniżyć wpłatę podstawową? Znaczenie ma kwota 5599,20 zł

Czy w programie Pracowniczych Planów Kapitałowych można obniżyć wpłatę podstawową? Okazuje się, że uczestnik PPK zatrudniony u kilku pracodawców sam musi sprawdzić, czy ma prawo do obniżenia wpłaty podstawowej.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. nowe zaświadczenia dla pracodawcy. A w nich potwierdzenia okresów potrzebnych do przeliczenia stażu pracy. Wnioski tylko przez PUE ZUS

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

Wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z nieruchomości

Regulacja dotycząca służebności przesyłu i innych form posiadania czy korzystania z nieruchomości istnieje od dawna. Pomimo to, wiele przedsiębiorstw przesyłowych (energetyczne, gazowe, telekomunikacyjne, wodociągowe) w dalszym ciągu korzysta z cudzych nieruchomości bez tytułu prawnego. Jednocześnie, wielu właścicieli nieruchomości nie ma wiedzy jak uregulować taki stan rzeczy. Czy przysługuje im z tego tytułu jakiekolwiek roszczenie?

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

ZUS tylko online? Sejm proceduje projekt ustawy ułatwiający życie przedsiębiorcom

Przedsiębiorcy mogą szykować się na duże ułatwienie. Do Sejmu trafił projekt ustawy, który znosi obowiązek przechowywania przez 5 lat papierowych kopii zgłoszeń do ZUS wysłanych drogą elektroniczną. Jeśli przepisy wejdą w życie, firmy zyskają mniej biurokracji, niższe koszty i pełną cyfryzację procesu.

REKLAMA