| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Bezrobotny > Szkolenia i staże > Czy każdy bezrobotny może liczyć na staż z urzędu pracy?

Czy każdy bezrobotny może liczyć na staż z urzędu pracy?

Staż z urzędu pracy skierowany jest do określonej grupy bezrobotnych. Mogą na niego liczyć m.in. osoby, które samotnie wychowują dziecko, osoby niepełnosprawne oraz osoby bez kwalifikacji zawodowych. Odbywa się on na podstawie umowy zawartej przez starostę z pracodawcą.

Staż ma na celu przede wszystkim nabycie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych, niezbędnych do podjęcia pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez nawiązania stosunku pracy z pracodawcą. Nadzór nad odbywaniem stażu przez bezrobotnego sprawuje starosta.

Staż jest skierowany do osób będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy: 

1. bezrobotnych do 25 roku życia, 

2. bezrobotnych długotrwale albo po zakończeniu realizacji kontraktu socjalnego, albo kobiet, które nie podjęły zatrudnienia po urodzeniu dziecka, 

3. bezrobotnych powyżej 50 roku życia, 

4. bezrobotnych bez kwalifikacji zawodowych, bez doświadczenia zawodowego lub bez wykształcenia średniego, 

5. bezrobotnych samotnie wychowujących co najmniej jedno dziecko do 18 roku życia, 

6. bezrobotnych, którzy po odbyciu kary pozbawienia wolności nie podjęli zatrudnienia, 

7. bezrobotnych niepełnosprawnych

Zobacz również: Kiedy bezrobotny ma prawo do stypendium?

Bezrobotnych, o których mowa powyżej, starosta może skierować do odbycia stażu przez okres nieprzekraczający 6 miesięcy do pracodawcy, rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub pełnoletniej osoby fizycznej, zamieszkującej i prowadzącej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, osobiście i na własny rachunek, działalność w zakresie produkcji roślinnej lub zwierzęcej, w tym ogrodniczej, sadowniczej, pszczelarskiej i rybnej, w pozostającym w jej posiadaniu gospodarstwie rolnym lub prowadzącej dział specjalny produkcji rolnej.

Taki sam okres stażu dotyczy bezrobotnego, w okresie 12 miesięcy od dnia określonego w dyplomie, świadectwie lub innym dokumencie poświadczającym ukończenie szkoły wyższej, który nie ukończył 27. roku życia.

Bezrobotni do 25 roku życia mogą zostać skierowani do odbycia stażu na okres do 12 miesięcy.

Staż odbywa się na podstawie umowy zawartej przez starostę z pracodawcą, według programu określonego w umowie. Przy ustalaniu programu powinny być uwzględnione predyspozycje psychofizyczne i zdrowotne, poziom wykształcenia oraz dotychczasowe kwalifikacje zawodowe bezrobotnego. Program powinien określać: 

1. nazwę zawodu lub specjalności, której program dotyczy; 

2. zakres zadań wykonywanych przez bezrobotnego;

3. rodzaj uzyskiwanych kwalifikacji lub umiejętności zawodowych; 

4. sposób potwierdzenia nabytych kwalifikacji lub umiejętności zawodowych;

5. opiekuna osoby objętej programem stażu.

Zobacz również dział: Szkolenia i staże

Pracodawca po zakończeniu realizacji programu, wydaje opinię zawierającą informacje o zadaniach realizowanych przez bezrobotnego i umiejętnościach praktycznych pozyskanych w trakcie stażu. Starosta natomiast wydaje bezrobotnemu zaświadczenie o odbyciu stażu.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Natalia Zawadzka

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »