REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak się zameldować?

Marta Wrzosek
Obowiązek meldunkowy dotyczy każdego obywatela Polski, który zamieszkuje na jej terytorium.
Obowiązek meldunkowy dotyczy każdego obywatela Polski, który zamieszkuje na jej terytorium.
materiały prasowe
Media

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek meldunkowy, choć przez wielu uważany za niepotrzebny, pozostaje obowiązkiem. Każdy polski obywatel musi zameldować się albo na stałe albo czasowo, jeżeli zamieszkuje w danej miejscowości. Jak tego dokonać?

Kiedy musimy się zameldować?

REKLAMA

Obowiązek meldunkowy dotyczy każdego obywatela Polski, który zamieszkuje na jej terytorium. Formalności załatwia się w urzędzie miasta lub gminy. Za osoby małoletnie działają rodzice lub opiekuni prawni.

Zameldować możemy się na pobyt czasowy lub stały. Obowiązek ten dotyczy nas wówczas, gdy przebywamy w określonej miejscowości dłużej niż 3 doby.

Poza zameldowaniem na pobyt stały, wyróżnia się również zameldowanie na pobyt czasowy trwający poniżej 3 miesięcy i powyżej 3 miesięcy. Zasadniczo, jeżeli przebywamy w danej miejscowości dłużej niż 3 miesiące, powinniśmy zameldować się na pobyt stały, chyba że:

1) wykonujemy pracę poza miejscem stałego pobytu;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) odbywam czynną służbę wojskową;

3) przebywamy w danej miejscowości w celach naukowych, leczniczych, wypoczynkowych lub ze względów rodzinnych;

4) przebywamy w zakładzie karnym, poprawczym lub areszcie śledczym.

Zobacz również: Co to jest obowiązek meldunkowy?

Jakie dokumenty są nam potrzebne?

Dopełniając obowiązku meldunkowego należy przedstawić następujące dokumenty:

1) wypełniony formularz meldunkowy;

2) dowód osobisty (ewentualnie inny dokument pozwalający ustalić naszą tożsamość);

3) książeczkę wojskową (jeżeli posiadamy);

4) zaświadczenie o wymeldowaniu z poprzedniego miejsca zamieszkania.

W przypadku osób małoletnich, które nie posiadają dokumentu tożsamości, należy przedstawić odpis skrócony aktu urodzenia. Cudzoziemcy, przy zameldowaniu na pobyt stały powinni przedstawić dokument potwierdzający prawo stałego pobytu lub kartę stałego pobytu.

Wymiana dowodu osobistego

REKLAMA

Zameldowanie jest bezpłatne i, w zasadzie, załatwiane jest od ręki. Po jego dokonaniu otrzymujemy zaświadczenie, ważne przez 2 miesiące, w którym wskazany zostanie nasz nowy adres zamieszkania. Należy wówczas zająć się sprawą wymiany dowodu osobistego

O wymianę dowodu osobistego z powodu zmiany miejsca zamieszania należy wystąpić niezwłocznie. W takiej sytuacji następuje wydanie nowego dowodu, tak więc, musimy złożyć wszelkie dokumenty, które składa się przy wydaniu dowodu po raz pierwszy:

1) wniosek o wydanie dowodu osobistego;

2) dwie fotografie o wymiarach 35 x 45 mm, odzwierciedlające aktualny wizerunek wnioskodawcy, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, w taki sposób aby ukazywały głowę w pozycji lewego półprofilu i z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy, ale:
a. osoba z wadami wzroku może załączyć do wniosku fotografie przedstawiające ją w okularach z ciemnymi szkłami (należy wówczas dołączyć do wniosku orzeczenie o niepełnosprawności;
b. osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografie przedstawiające ją z nakryciem głowy (w takim przypadku do wniosku załącza zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej);

3) odpis skrócony aktu małżeństwa lub odpis skrócony aktu urodzenia - w przypadku osób, które nie zawarły małżeństwa.

Zobacz również serwis: Dowód osobisty

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Większość Polaków nie liczy na godne życie z emerytury. Przygnębiające wyniki badania

W argumenty o odkładaniu na godną, państwową emeryturę nie wierzy blisko 3/4 Polaków. Ich zdaniem waloryzacja emerytur nigdy nie dogoni wzrostu realnych cen. Polacy nie wierzą też w argumenty rządu za wprowadzeniem pełnego ozusowania umów o dzieło i zleceń.

Rząd jednak wprowadzi zakaz podwyższania cen? Od kiedy, czy dla wszystkich i na jak długo? Sprawdź, jakie rozwiązania są dopuszczalne

Rząd jednak wprowadzi zakaz podwyższania cen? Od kiedy, czy dla wszystkich i na jak długo? Na terenach poszkodowanych przez powódź trwają spekulacje cen. Rząd apeluje do przedsiębiorców i zapowiada konsekwencje.

W piątek ostatnia wypłata czternastej emerytury. Wynosi 1780,96 zł brutto, ale nie wszyscy otrzymają ją w pełnej wysokości

Ostatnia wypłata 1780,96 zł brutto dla emerytów. Emeryci mogą spodziewać się jej już w piątek. 20 września prawie 1,29 mln uprawnionych do dodatkowego świadczenia emerytalnego otrzyma czternastą emeryturę. Ile w sumie wyniosły wypłaty czternastych emerytur?

Do 500 zł miesięcznie nie tylko dla osób starszych. Jakie kryteria i orzeczenia? [zmiany 2024 i 2025]

Świadczenie uzupełniające, często nazywane jest „500 plus dla seniora” lub „500 plus dla osób niepełnosprawnych”. Należy jednak pamiętać, iż przysługuje ono nie tylko osobom starszym. Ponadto o przyznaniu pomocy decyduje niezdolność do samodzielnej egzystencji.

REKLAMA

MEN i MS: W szkołach zaświadczenia o niekaralności. Na odbiór dziecka. Na wycieczkę. Na basen. Na teatr. Dyrektorka przedszkola o nowych kłopotach

Dziennikarze PAP zwrócili się do MEN i Ministerstwa Sprawiedliwości z serią pytań o zaświadczenia przedstawiane przez osoby odbierające dzieci ze szkoły (np. czy dziadkowie mogą?). I zaświadczenia rodziców opiekujących się dziećmi na wycieczce, na basenie, w teatrze, które w szkołach muszą przedstawiać rodzice opiekujący się dziećmi.

Będą spore zmiany przepisów dla cudzoziemców w Polsce. Na lepsze? Od kiedy?

Jak co roku, po przerwie wakacyjnej, wypoczęci i naładowani wracamy do trybu pracy. Wyjątkiem nie są nasi ustawodawcy. Choć sporo tematów jest na porządku dziennym, dużo wymaga zmian i poprawy, w poniższym artykule omówimy planowane zmiany dotyczące cudzoziemców, ich pobytu i zatrudnienia w Polsce.

Aktywni rodzice w pracy. Na czym polega warunek łącznej aktywności zawodowej rodziców?

Świadczenie „aktywni rodzice w pracy” przysługuje w przypadku gdy oboje rodzice osiągają przychód, którego podstawa wymiaru składek wynosi co najmniej 100% minimalnego wynagrodzenia za pracę. Jest to tzw. warunek łączonego poziomu aktywności zawodowej.

MRPiPS: Składki ZUS od umów zlecenia i o dzieło możliwe od 1 stycznia 2026 r. lub 1 stycznia 2027 r.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowuje się do wdrożenia oskładkowania umów zlecenia i umów o dzieło. Wiceminister Sebastian Gajewski poinformował, że decyzja w sprawie terminu wdrożenia reformy jeszcze nie zapadła. Na pewno nie nastąpi to od 1 stycznia 2025 r., może to być 1 stycznia 2026 r. czy 1 stycznia 2027 r.

REKLAMA

Odwołanie od orzeczenia o niepełnosprawności. Jak napisać? [punkt 7, przykład, wzór]

Odwołanie jest ważnym pismem w procesie ubiegania się o orzeczenie o niepełnosprawności. Może ono dotyczyć różnych elementów orzeczenia, m.in. punktu 7. W jakim terminie wnosi się odwołanie i do jakiego organu? Oto najważniejsze informacje i przykładowy wzór pisma.

Pomoc rządu dla powodzian 2024: zasiłki, pieniądze na remont i odbudowę domów i budynków gospodarczych, pomoc rzeczowa i psychologiczna

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów informuje, że dla osób, które ucierpiały w wyniku powodzi lub podtopień w południowo-zachodniej Polsce w ostatnich dniach, są dostępne różne formy pomocy. Można otrzymać 10 tys. zł bezzwrotnego wsparcia na najpilniejsze potrzeby. Na remont lub odbudowę budynku gospodarczego można dostać do 100 tys. zł, a budynku mieszkalnego – do 200 tys. zł. Przewidziane jest dodatkowe wsparcie dla dzieci oraz osób z niepełnosprawnościami. O pomoc mogą starać się również rolnicy, przedsiębiorcy czy studenci.

REKLAMA