| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Dowód osobisty > Jak się zameldować?

Jak się zameldować?

Obowiązek meldunkowy, choć przez wielu uważany za niepotrzebny, pozostaje obowiązkiem. Każdy polski obywatel musi zameldować się albo na stałe albo czasowo, jeżeli zamieszkuje w danej miejscowości. Jak tego dokonać?

Obowiązek meldunkowy dotyczy każdego obywatela Polski, który zamieszkuje na jej terytorium. Formalności załatwia się w urzędzie miasta lub gminy. Za osoby małoletnie działają rodzice lub opiekuni prawni.

Zameldować możemy się na pobyt czasowy lub stały. Obowiązek ten dotyczy nas wówczas, gdy przebywamy w określonej miejscowości dłużej niż 3 doby.

Poza zameldowaniem na pobyt stały, wyróżnia się również zameldowanie na pobyt czasowy trwający poniżej 3 miesięcy i powyżej 3 miesięcy. Zasadniczo, jeżeli przebywamy w danej miejscowości dłużej niż 3 miesiące, powinniśmy zameldować się na pobyt stały, chyba że:

1) wykonujemy pracę poza miejscem stałego pobytu;

2) odbywam czynną służbę wojskową;

3) przebywamy w danej miejscowości w celach naukowych, leczniczych, wypoczynkowych lub ze względów rodzinnych;

4) przebywamy w zakładzie karnym, poprawczym lub areszcie śledczym.

Zobacz również: Co to jest obowiązek meldunkowy?

Dopełniając obowiązku meldunkowego należy przedstawić następujące dokumenty:

1) wypełniony formularz meldunkowy;

2) dowód osobisty (ewentualnie inny dokument pozwalający ustalić naszą tożsamość);

3) książeczkę wojskową (jeżeli posiadamy);

4) zaświadczenie o wymeldowaniu z poprzedniego miejsca zamieszkania.

W przypadku osób małoletnich, które nie posiadają dokumentu tożsamości, należy przedstawić odpis skrócony aktu urodzenia. Cudzoziemcy, przy zameldowaniu na pobyt stały powinni przedstawić dokument potwierdzający prawo stałego pobytu lub kartę stałego pobytu.

Zameldowanie jest bezpłatne i, w zasadzie, załatwiane jest od ręki. Po jego dokonaniu otrzymujemy zaświadczenie, ważne przez 2 miesiące, w którym wskazany zostanie nasz nowy adres zamieszkania. Należy wówczas zająć się sprawą wymiany dowodu osobistego

O wymianę dowodu osobistego z powodu zmiany miejsca zamieszania należy wystąpić niezwłocznie. W takiej sytuacji następuje wydanie nowego dowodu, tak więc, musimy złożyć wszelkie dokumenty, które składa się przy wydaniu dowodu po raz pierwszy:

1) wniosek o wydanie dowodu osobistego;

2) dwie fotografie o wymiarach 35 x 45 mm, odzwierciedlające aktualny wizerunek wnioskodawcy, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, w taki sposób aby ukazywały głowę w pozycji lewego półprofilu i z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy, ale:
a. osoba z wadami wzroku może załączyć do wniosku fotografie przedstawiające ją w okularach z ciemnymi szkłami (należy wówczas dołączyć do wniosku orzeczenie o niepełnosprawności;
b. osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografie przedstawiające ją z nakryciem głowy (w takim przypadku do wniosku załącza zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej);

3) odpis skrócony aktu małżeństwa lub odpis skrócony aktu urodzenia - w przypadku osób, które nie zawarły małżeństwa.

Zobacz również serwis: Dowód osobisty

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Ewa Duchnowska

certyfikowany psychoterapeuta Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniu, mediator rodzinny, specjalista w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »