| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Dowód osobisty > Nowelizacja ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych

Nowelizacja ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych

16 sierpnia 2012 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw.

W dniu 16 sierpnia 2012 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2012 r., poz. 921, dalej „nowelizacja”). Celem nowelizacji jest przede wszystkim umożliwienie rejestracji danych o zmianie obywatelstwa w zbiorze PESEL oraz unieważniania z urzędu dowodów osobistych tych osób, które utraciły polskie obywatelstwo, a także wprowadzenie nowej zasady utraty ważności dokumentu paszportowego.

Nowelizacja dostosowuje przepisy ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (tekst jednolity: Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993 ze zm.) oraz ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2010 r. Nr 217, poz. 1427 ze zm.) do przepisów ustawy z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim (Dz. U. z 2012 r., poz. 161, dalej „ustawa o obywatelstwie polskim”), która weszła w życie w dniu 15 sierpnia 2012 r. i o której informowaliśmy Państwa w naszych ostatnich publikacjach.

Zobacz: Zmiana ustawy o dokumentach paszportowych

Dane o nabyciu lub utracie obywatelstwa polskiego

Nowelizacja przewiduje, że dane o nabyciu lub utracie obywatelstwa polskiego wojewoda lub minister właściwy do spraw wewnętrznych (zgodnie ze swoją właściwością) są zobowiązani przekazywać niezwłocznie do organu gminy właściwego ze względu na miejsce pobytu stałego osoby, której dotyczy zmiana, a w przypadku braku miejsca pobytu stałego takiej osoby – do organu właściwego ze względu na ostatnie miejsce pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące oraz do organu, który wydał dowód osobisty.

Dane dotyczące obywatelstwa w rejestrze PESEL

Najważniejszą zmianą wprowadzoną przez nowelizację jest przypisanie ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych uprawnienia do rejestracji w rejestrze PESEL danych dotyczących obywatelstwa, co stanowi konsekwencję nałożonego na ministra właściwego do spraw wewnętrznych przez ustawę o obywatelstwie polskim obowiązku orzekania w sprawach przywrócenia obywatelstwa polskiego oraz rejestrowania tych danych w centralnym rejestrze danych o nabyciu i utracie obywatelstwa polskiego.

Jak wskazano w uzasadnieniu do nowelizacji, rozwiązanie to umożliwi bezpośrednie zasilanie rejestru PESEL w dane o obywatelstwie przez centralny rejestr danych o nabyciu i utracie obywatelstwa polskiego. Konsekwencją wprowadzonej zmiany będzie także umożliwienie unieważniania z urzędu dowodów osobistych tych osób, które utraciły obywatelstwo polskie.

Zobacz serwis: Sprawy urzędowe

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Eco Carport

Producent i dystrybutor wiat z drewna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »