| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Dowód osobisty > Obowiązek meldunkowy nie zostanie zniesiony?

Obowiązek meldunkowy nie zostanie zniesiony?

Obowiązek meldunkowy, czyli obowiązek rejestracji miejsca zamieszkania nie powinien – zdaniem Międzyresortowego Zespołu do spraw Przygotowania Administracji Rządowej do Zniesienia Obowiązku Meldunkowego - zostać zniesiony. Obecna ustawa przewiduje zniesienie obowiązku meldunkowego od 1 stycznia 2016 roku.

Międzyresortowy Zespół do spraw Przygotowania Administracji Rządowej do Zniesienia Obowiązku Meldunkowego zarekomendował pozostawienie obowiązku rejestracji miejsca zamieszkania w obecnie obowiązującej formie.

Zobacz również: Obowiązek meldunkowy tylko do końca 2015 roku

Zniesienie obowiązku meldunkowego - konsekwencje

Zespół opracował także rekomendacje dotyczące kwestii związanych z obowiązkiem meldunkowym. W trakcie prac zespół określił ponad 100 ustaw i rozporządzeń, które wymagałyby zmiany. Adres zamieszkania obywateli jest bowiem niezbędny do realizacji m.in.:

  • organizacji wyborów;
  • planowania obwodów szkolnych;
  • realizacji powszechnego obowiązku obrony;
  • realizacji zadań przez samorządy (określanie funduszy sołeckich, subwencji dla gmin);
  • kontroli legalności pobytu cudzoziemców.

Ponadto również sami obywatele, na potrzeby postępowań sądowych, pozyskują dane o adresie z rejestru PESEL.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Adres do korespondencji w rejestrze PESEL

Obok rekomendacji o pozostawieniu obowiązku rejestracji miejsca zamieszkania w obecnie obowiązującej formie, Międzyresortowy Zespół zaproponował, aby w przyszłości, rejestr PESEL uzupełniony został o adres do korespondencji. Adres ten byłby gromadzony fakultatywnie. Zespół wskazał również, że konieczne jest rozwiązanie zmierzające do skomunikowania rejestru zawierającego dane adresowe z innymi rejestrami państwowymi, co w przyszłości zagwarantuje całej administracji dostęp do jednego adresu obywatela.

W skład zespołu weszli przedstawiciele wszystkich resortów, policji, straży pożarnej i Straży Granicznej, KPRM, Głównego Urzędu Statystycznego. W pracach zespołu brali również udział eksperci reprezentujący: Krajowe Biuro Wyborcze, Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Urząd do Spraw Cudzoziemców, stronę samorządową.

Obowiązek zameldowania na pobyt czasowy

Przypomnijmy, że od stycznia 2013 roku:

  1. zniesiony został obowiązek zameldowania na pobyt czasowy nieprzekraczający trzech miesięcy;
  2. zlikwidowano obowiązek meldunkowy wczasowiczów i turystów;
  3. wprowadzono możliwość dopełnienia obowiązku meldunkowego przez ustanowionego pełnomocnika;
  4. wprowadzono możliwość jednoczesnego wymeldowania przy zameldowaniu w nowym miejscu;
  5. wydłużono termin na realizację obowiązku meldunkowego z 4 do 30 dni;
  6. wydłużono okresy wyjazdów zagranicznych podlegających zgłoszeniu w organie ewidencji ludności z 3 do 6 miesięcy;
  7. zniesiono sankcje karne m.in. dla obywateli polskich czy obywateli UE, za niedopełnienie obowiązku meldunkowego

Polecamy serwis: Sprawy urzędowe

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz.U. 2010 nr 217 poz. 1427 ze zm.).

Źródło: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Wasilewski

Aplikant adwokacki w Izbie Warszawskiej. Absolwent Wydziału Prawa EWSPiA w Warszawie, uczelni afiliowanej przy instytucie nauk prawnych Polskiej Akademii Nauk utworzonej we współpracy ze Zrzeszeniem Prawników Polskich oraz Międzynarodowym Instytutem Rozwoju Prawa w Rzymie.


Zostań ekspertem portalu Infor.pl »