| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Inne > Organizacja zbiórek publicznych 2017/2018

Organizacja zbiórek publicznych 2017/2018

Przeprowadzanie zbiórek, a więc zbieranie datków w przestrzeni publicznej to częsta praktyka pozyskania środków dla realizacji celów jej organizatorów. Czy dopełnienie wszystkich formalności, w tym uzyskanie pozwoleń jest żmudnym wysiłkiem i kto może wyjść z inicjatywą działania?

Zbiórka publiczna w świetle prawa rozumiana jest jako pozyskiwanie ofiar w gotówce lub w naturze (pieniędzy, darów rzeczowych) w miejscu publicznym na cel, który mieści się w sferze realizacji zadań uznawanych za sferę pożytku publicznego oraz na cele religijne. Wspomniane w definicji legalnej pojęcie „miejsca publicznego” nie jest dookreślone, stanowi je miejsce ogólnodostępne, a w szczególności ulice, place, parki i cmentarze.

Za zbiórkę publiczną nie będzie się uważać gromadzenia środków:
-
na cele religijne, na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą, naukową, oświatową i wychowawczą oraz na utrzymanie duchownych i członków zakonów, jeżeli odbywa się to w obrębie terenów kościelnych, kaplic oraz w miejscach i okolicznościach zwyczajowo przyjętych w danej okolicy i w sposób tradycyjnie ustalony;
- w drodze loterii pieniężnych i fantowych;
-wśród grona osób znajomych osobiście przeprowadzających zbiórkę;
- wśród młodzieży szkolnej na terenach szkolnych, odbywających się na podstawie pozwolenia władz szkolnych;
- w ramach zbiórek koleżeńskich odbywających się w lokalu urzędu publicznego na podstawie pozwolenia kierownika urzędu, lub innym zakładzie pracy.

POLECAMY: E - wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Kto może przeprowadzić zbiórkę publiczną?

Organizatorem zbiórki mogą być przede wszystkim organizacje pozarządowe, stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego, spółdzielnie socjalne, spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, kluby sportowe (i inne określone w art. 3 pkt. 3 Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie), a także komitet społeczny powołany w celu przeprowadzenia zbiórki publicznej.

Zasady prowadzenia zbiórek

Obecne regulacje prawne, w odróżnieniu od obowiązującej ustawy z 1933 r., która dla przeprowadzenia zbiórki publicznej nakładała obowiązek uzyskania odpowiedniego pozwolenia w formie decyzji administracyjnej, wymagają jedynie elektronicznego zgłoszenia zbiórki na ogólnopolskim elektronicznym portalu przez jej organizatora i przy pomocy elektronicznego formularza, który musi zostać opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP (dopuszcza się także możliwość zgłoszenia w formie papierowej z własnoręcznym podpisem organizatora). Informację na stronie zamieszcza minister właściwy do spraw administracji publicznej, po zweryfikowaniu zgłoszenia – w ciągu 3 dni roboczych od dnia jego otrzymania w postaci elektronicznej albo 7 dni roboczych od dnia otrzymania zgłoszenia w postaci papierowej.

Zobacz: Sprawy urzędowe

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Fiszer

Starszy Specjalista ds. Projektów HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »