REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zbiórka publiczna online

Zbiórka publiczna online/ Fot. Fotolia
Zbiórka publiczna online/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zorganizowanie zbiórki publicznej jest już możliwe online. W okresie przedświątecznym organizatorzy mają możliwość szybkiego zgłoszenia i rozliczenia zbiórki publicznej, zaś darczyńcy mogą sprawdzić, kto ją prowadzi oraz jak spożytkował uzyskane środki.

Zbiórką publiczną jest zbieranie gotówki lub darów (rzeczy) w przestrzeni publicznej – np. do skarbon czy puszek. Zbiórkę mogą prowadzić:

REKLAMA

REKLAMA

  • organizacje,
  • fundacje,
  • stowarzyszenia,
  • komitety społeczne, który mogą założyć co najmniej 3 osoby.

Zobacz również: Jak zorganizować zbiórkę publiczną na nowych zasadach?

Portal zbiórek publicznych

Aby pomaganie innym było łatwiejsze od 18 lipca 2014 roku działa portal www.zbiorki.gov.pl. Jest on dostępny dla wszystkich. Zarówno tych, którzy chcą zorganizować zbiórkę publiczną (organizatorów), jak i tych, którzy chcą uzyskać informację o zbiórkach i ich organizatorach (potencjalnych darczyńców).

Portal to także duże ułatwienie dla każdego, kto chce wziąć udział w zbiórce. W zakładce „Lista zbiórek“ można znaleźć informacje:

REKLAMA

  • o realizowanych zbiórkach,
  • o zakończonych zbiórkach,
  • o tym, ile udało się zebrać,
  • o tym, jak rozdysponowano zebrane środki.

Portal został stworzony także do zgłaszania i rozliczania zbiórek. Organizatorzy mogą znaleźć tu formularze zgłoszenia i sprawozdań, także instrukcje i porady.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Elektroniczne zgłoszenie zbiórki publicznej

Wszystkie zbiórki podlegają obowiązkowi zgłoszenia. Aby zgłosić zbiórkę online potrzebny jest podpis elektroniczny lub bezpłatny profil zaufany. Taki profil należy założyć na portalu ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) oraz jednorazowo potwierdzić go w wybranym urzędzie.Dlaczego warto zgłaszać i rozliczać zbiórki elektronicznie? Przede wszystkim dlatego, że organizator zaoszczędza czas i pieniądze. Zbiórkę można zgłosić w dowolnym momencie, z dowolnej lokalizacji - wystarczy dostęp do internetu. Zgłoszony wniosek zostanie rozpatrzony w ciągu maksymalnie 3 dni roboczych.

Dzięki publikowanym na portalu sprawozdaniom obywatele mogą dowiedzieć się, ile pieniędzy w ramach danej inicjatywy udało się zebrać i w jaki sposób zostały one rozdysponowane. Na portalu organizatorzy mogą szybko sprawdzić, ile dni pozostało im do złożenia sprawozdania. Takie informacje mogę też otrzymywać mailowo.

Usługa została przygotowana przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji (MAC). Jest ona efektem nowelizacji ustawy o zbiórkach publicznych, która znosi obowiązek występowania o zgodę na organizację zbiórki. Nowe przepisy weszły w życie 18 lipca 2014 r.

Polecamy serwis: Sprawy urzędowe

Źródło: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Nie masz prawa do renty rodzinnej? ZUS nie przyzna renty wdowiej. Najpierw trzeba złożyć wniosek ERR a dopiero potem ERWD

Od 1 stycznia 2025 roku można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. W dniu 13 czerwca 2025 r. ZUS informował, że wpłynęło już 910,5 tysięcy wniosków o tzw. rentę wdowią. To ok. 76 procent przewidywanych formularzy, które mogą zostać złożone. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki. ZUS informuje, że kto nie ma jeszcze przyznanej renty rodzinnej powinien złożyć wniosek na formularzu ERR jak najszybciej. Osobie bez prawa do renty rodzinnej ZUS nie przyzna renty wdowiej.

Prowadzisz food trucka? Pamiętaj o opłacie targowej. Na ten temat krążą sprzeczne opinie. Warto znać przepisy

Czy prowadząc food trucka trzeba uiszczać opłatę targową? Opinie na ten temat są podzielone. Warto jednak wiedzieć co wynika z przepisów, by uniknąć kłopotów na gruncie podatkowym. Bo czy sprzedaż napoju jest częścią świadczenia usługi?

Zanim zarzucisz pracodawcy, że łamie prawo, zobacz co wynika z przepisów. Dlaczego będziesz musiał pokazać PIT współmałżonka?

Rozmowy o pieniądzach często wywołują emocje. Dotyczy to w szczególności tych przypadków, gdy o stanie budżetu domowego trzeba poinformować pracodawcę. Czasami jednak, jeśli chcemy korzystać z przywilejów wynikających z przepisów, okazuje się to konieczne. I zgodne z przepisami.

Czy każdy emeryt dostanie od byłego pracodawcy bon świąteczny? Przepisy wskazują jasno, kto może się o niego ubiegać

Przed nami święta i szczególne potrzeby budżetów domowych. Pracownicy liczą na świadczenia przedświąteczne od pracodawców, a emeryci zastanawiają się, czy uda się pokryć wszystkie wydatki i kupić prezenty dla najbliższych. Czy oni również mogą liczyć na pomoc byłych pracodawców?

REKLAMA

Czy pracodawca musi zapłacić pracownikowi za udział w szkoleniu po godzinach pracy albo w dniu wolnym? Zasady są proste

Czy pracownik ma obowiązek uczestniczyć w szkoleniu po godzinach pracy? W praktyce na tym tle powstaje wiele sporów. Gdzie kończy się prawo pracodawcy do ingerowania w czas wolny pracownika? Zasady są proste.

Jakie dokumenty należy przechowywać w części B akt osobowych pracownika?

Akta osobowe pracowników składają się aż z 5 części. I choć mogłoby się wydawać, że przyporządkowanie do nich odpowiednich dokumentów nie jest trudnym zadaniem, to w praktyce sprawia to trudności. Co należy przechowywać w najobszerniejszej części akt, części B?

Pracodawca nie zawsze musi płacić, aby wywiązać się z ciążących na nim obowiązków. Co wynika z przepisów?

Aby wywiązać się z obowiązków narzuconych przez ustawę, pracodawca nie zawsze musi ponieść koszty finansowe. Jakie inne rozwiązania mogą zostać zastosowane w przypadku podnoszenia przez pracownika kwalifikacji?

Gdy pracodawca płaci, może wymagać. W jakich przypadkach pracownik będzie zobowiązany zwrócić mu poniesione koszty?

Pracodawcy powinni wspierać podnoszenie przez pracowników kwalifikacji zawodowych. Jednak gdy to robią, mają prawo wymagać od pracowników określonych zachowań i liczyć docelowo na osiągnięcie korzyści.

REKLAMA

Nawet 21 dni dodatkowego płatnego urlopu dla pracowników, którzy podnoszą swoje kwalifikacje. Jak się ubiegać?

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych to inwestycja w przyszłość. Jednak leży to nie tylko w interesie pracownika, ale również pracodawcy. To dlatego przepisy przewidują, że osobom, które się na to zdecydują, przysługują szczególne uprawnienia.

Nie każdy dokument, który pracownik przekaże w związku z rekrutacją, można przechowywać w aktach osobowych. Jakie są zasady?

Prowadzenie akt osobowych pracownika musi przebiegać zgodnie ze ściśle określonymi w przepisach zasadami. Nie można przechowywać w nich żadnych dokumentów, do których ustawodawca nie dał pracodawcy uprawnienia. Co to znaczy?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA