| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Podatki i opłaty > Rząd chce by samorządy raportowały o podatkach lokalnych w 2018 r.

Rząd chce by samorządy raportowały o podatkach lokalnych w 2018 r.

Rada Ministrów przyjęła projekt Ministra Finansów nowelizujący ustawę o podatkach i opłatach lokalnych. Rząd chce nałożyć na organy podatkowe gmin obowiązek składania Ministrowi Finansów corocznego sprawozdania na temat podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego. Pierwsze sprawozdanie dotyczyć ma roku 2018 r.

Nowelizacja ustawy o podatkach i opłatach lokalnych ma na celu wprowadzenie obowiązku składania przez organy podatkowe gminy corocznego raportu z zakresu podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego. To sprawozdanie ma być składane Ministrowi Rozwoju i Finansów.

Na dzień dzisiejszy organy podatkowe gminy nie mają obowiązku raportowania informacji dotyczących wskazanych podatków. Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu nowelizacji, gminy nie raportują informacji o podstawie opodatkowania poszczególnymi podatkami, powierzchni lub o wartościach przedmiotów zwolnionych na mocy uchwał rad gmin, jak również danych o stawkach podatkowych, które poszczególne gminy stosują.

Zobacz również: Powiat

Ministerstwo Finansów chcąc uzyskać dane na temat podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego, przeprowadza dobrowolne badania ankietowe w gminach - taka forma pozyskiwania danych jest kosztowna i czasochłonna. Minister Finansów w uzasadnieniu twierdzi, że utrudnia to prowadzenie racjonalnej polityki podatkowej, a w szczególności projektowanie zmian w systemie opodatkowania nieruchomości, w tym szacowanie skutków tych zmian. Rozwiązaniu tego problemu ma posłużyć obowiązek gmin składania Ministrowi Finansów corocznego sprawozdania na temat tych podatków.

Co będzie obejmować sprawozdanie?

W corocznym sprawozdaniu organów podatkowych gminy znaleźć mają się informacje na temat:

  1. wysokości stawek podatku od nieruchomości, średniej ceny skupu żyta i średniej ceny skupu drzewa określonych uchwałą rady gminy - stawki te są podstawą wymiaru dla podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego na terenie danej gminy, w danym roku podatkowym;
  2. podstawach opodatkowania podatkiem od nieruchomości, rolnym i leśnym;
  3. podstawach opodatkowania zwolnionych od wskazanych podatków na mocy uchwał rad gmin;

Informacje z punktu 1 będą musiały zostać przekazane Ministrowi nie później niż do końca I kwartału danego roku podatkowego.

Organ podatkowy gminy odpowiedzialny za sporządzenie sprawozdania będzie miał obowiązek aktualizacji sprawozdania tylko gdy w trakcie roku podatkowego zmienią się dane opisane w punkcie 1 - np. zmieni się średnia cena skupu drzewa, która stanowi podstawę wymiaru dla podatku leśnego.

Dane z punktów 2 i 3 będą miały charakter zagregowany. Ich przekazanie będzie musiało nastąpić maksymalnie do końca III kwartału danego roku podatkowego. Dane te mają być wskazywane na dzień 30 czerwca roku podatkowego, w którym sporządza się sprawozdanie.

Forma elektroniczna

Sprawozdanie będzie przekazywane wyłącznie w formie elektronicznej. W kontakcie między resortem finansów, a gminą uczestniczyć będą regionalne izby obrachunkowe, które będą przekazywać resortowi dane.

Przy przekazywaniu danych wykorzystywać się będzie BeSTi@ - istniejący już system zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego.

Opracowano na podstawie:

Projekt z dnia 21 września 2017 r. ustawy o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Michał Jarski

Dyrektor Regionalny ds. Sprzedaży w Trend Micro

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od www.infor.pl/prawo
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK