| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Postępowanie administracyjne > Kiedy może nastąpić wyłączenie pracownika organu administracji?

Kiedy może nastąpić wyłączenie pracownika organu administracji?

Udając się do urzędu mamy nadzieję, że nasza sprawa zostanie rozpatrzona przede wszystkim obiektywnie. Zdarzają się jednak sytuacje, że wolelibyśmy, aby naszą sprawę rozpatrywał ktoś inny.

Zdarzają się sytuacje, kiedy dany urzędnik wydaje się być osobiście zainteresowany w wydaniu konkretnego rozstrzygnięcia, co z kolei poddaje w wątpliwość jego obiektywizm. W takim przypadku może dojść do wyłączenia pracownika organu od rozpatrywania danej sprawy.

Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, Pracownik organu administracji publicznej podlega wyłączeniu od udziału w postępowaniu w sprawie:

  • w której jest stroną albo pozostaje z jedną ze stron w takim stosunku prawnym, że wynik sprawy może mieć wpływ na jego prawa lub obowiązki,
  • swego małżonka oraz krewnych i powinowatych do drugiego stopnia,
  • osoby związanej z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli,
  • w której był świadkiem lub biegłym albo był lub jest przedstawicielem jednej ze stron, albo w której przedstawicielem strony jest jedna z osób wymienionych w pkt 2 i 3,
  • w której brał udział w niższej instancji w wydaniu zaskarżonej decyzji,
  • z powodu której wszczęto przeciw niemu dochodzenie służbowe, postępowanie dyscyplinarne lub karne,
  • w której jedną ze stron jest osoba pozostająca wobec niego w stosunku nadrzędności służbowej.

Kto dokonuje wyłączenia

Jeżeli istnienie którejś z wyżej wymienionych okoliczności zostanie uprawdopodobnione, i istnieje wątpliwość do bezstronności danego urzędnika, bezpośredni przełożony takiego pracownika organu jest zobowiązany wyłączyć go od prowadzenia danej sprawy.

Wyłączenie może nastąpić:

  • na wniosek strony postępowania (najczęściej spotykana sytuacja)
  • na wniosek danego pracownika
  • z urzędu.

Wyłączony pracownik powinien podejmować tylko czynności nie cierpiące zwłoki ze względu na interes społeczny lub ważny interes stron.

Pan Tomasz stara się o uzyskanie pomocy społecznej. Po złożeniu wniosku okazało się, że urzędniczką rozpatrującą jego wniosek jest jego sąsiadka, z którą od kilku miesięcy pozostaje w konflikcie. Z uwagi na tenże właśnie konflikt Pan Tomek złożył wniosek do Dyrektora Ośrodka Pomocy o wyłączenie tej Pani od rozpatrywania jego sprawy, gdyż w jego przekonaniu kłótnia między nim a urzędniczką w sprawach prywatnych rzutuje na jej obiektywizm przy rozpatrywaniu wniosku. Dyrektor rozpatrzył sprawę pozytywnie i wyłączył urzędniczkę od prowadzenia sprawy.

Podstawa prawna: Kodeks postępowania administracyjnego.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

AKB-POLAND

Nowoczesne oświetlenia w firmie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »