| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Pracodawca > Jak przebiega postępowanie pojednawcze pomiędzy pracownikiem a pracodawcą?

Jak przebiega postępowanie pojednawcze pomiędzy pracownikiem a pracodawcą?

Spory pomiędzy pracownikami a pracodawcą nie muszą od razu trafić do sądu pracy. Istnieje możliwość rozwiązania ich na drodze postępowania pojednawczego. Jak wygląda postępowanie pojednawcze pracownika i pracodawcy?

Postępowanie pojednawcze

W celu polubownego rozwiązania sporu pomiędzy pracownikiem a pracodawcą stosuje się postępowanie pojednawcze prowadzone przez specjalnie do tego wybraną komisję. Komisję pojednawczą powołują wspólnie pracodawca i zakładowa organizacja związkowa, a jeżeli u danego pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa - pracodawca, po uzyskaniu pozytywnej opinii pracowników.

Komisja pojednawcza

Podczas powoływania komisji należy również w ten sam sposób ustalić zasady i tryb powołania komisji, czas trwania kadencji oraz liczbę jej członków. Warto zwrócić uwagę na fakt, że członkiem komisji pojednawczej nie może zostać osoba zarządzająca w imieniu pracodawcy zakładem pracy, główny księgowy, radca prawny oraz osoba złamująca się prowadzeniem spraw osobowych, zatrudnienia i płac.

Wybrana komisja wybiera spośród swoich członków przewodniczącego, zastępców oraz ustala regulamin postępowania pojednawczego.

Wniosek pracownika

Postępowanie jest wszczynane na wniosek pracownika. Może być on złożony na piśmie, ale równie dobrze może zostać złożony ustnie do protokołu. Na wniosku od pracownika należy oznaczyć datę jego wpływu. Złożenie wniosku do komisji pojednawczej przerywa bieg terminu do dochodzenia swoich roszczeń przed sądem.

Zobacz: Badanie pracownika na obecność narkotyków

Przebieg postępowania

Komisja pojednawcza przeprowadza postępowanie pojednawcze w zespołach składających się co najmniej z 3 członków tej komisji.

Komisja pojednawcza powinna dążyć do załatwienia sprawy w terminie 14 dni od dnia wpłynięcia wniosku pracownika.

Zawarcie ugody

Ugodę zawartą przed komisją pojednawczą wpisuje się do protokołu posiedzenia komisji. Protokół podpisują strony i członkowie zespołu. Należy jednak pamiętać, że niedopuszczalne jest zawarcie ugody, która byłaby sprzeczna z prawem lub zasadami współżycia społecznego.

Pracownik może wystąpić do sądu pracy w terminie 30 dni od dnia zawarcia ugody z żądaniem uznania jej za bezskuteczną, jeżeli uważa, że ugoda narusza jego słuszny interes.

W razie niewykonania ugody przez pracodawcę podlega ona wykonaniu w trybie przepisów Kodeksu postępowania cywilnego, po nadaniu jej przez sąd pracy klauzuli wykonalności. Sąd pracy odmówi jednak nadania klauzuli wykonalności, jeżeli ze złożonych mu akt wynika, że ugoda jest sprzeczna z prawem lub zasadami współżycia społecznego.

Ugoda niezawarta

Jeżeli postępowanie przed komisją pojednawczą nie doprowadziło do zawarcia ugody, komisja na żądanie pracownika, zgłoszone w terminie 14 dni od dnia zakończenia postępowania pojednawczego, przekazuje niezwłocznie sprawę sądowi pracy. Wniosek pracownika o polubowne załatwienie sprawy przez komisję pojednawczą zastępuje pozew. Pracownik zamiast zgłoszenia tego żądania może wnieść pozew do sądu pracy na zasadach ogólnych.

Zobacz serwis: Pracownik przed sądem

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Marek Pasiński

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »