| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Pracownik > Podnoszenie kwalifikacji zawodowych

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych

Pracownik, który wyrazi chęć podnoszenia kwalifikacji zawodowych może spodziewać się szeregu udogodnień ze strony zatrudniającego. W celu dokształcania zawodowego potrzebuje jednak inicjatywy lub chociaż zgody pracodawcy. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych może przybrać postać kursu językowego, studiów podyplomowych lub szkolenia specjalizacyjnego.

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych - definicja

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych (dokształcanie) to, wg ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141), zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą. Dalsza edukacja odbywa się w ramach pracy aktualnie wykonywanej, również gdy planowany jest awans pracownika lub zmiana warunków jego pracy.

Wskazany przepis realizuje wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 31 marca 2009 r. (sygn. akt K 28/08). TK zobligował ustawodawcę do uregulowania problematyki podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pracowników bezpośrednio w przepisach Kodeksu pracy, nie jak dotychczas w regulacjach aktu wykonawczego – rozporządzenia.

Zobacz również: Podnoszenie kwalifikacji zawodowych na koszt pracodawcy

Zgoda pracodawcy

Warunek korzystania ze świadczeń gwarantowanych ustawowo stanowi inicjatywa/ zgoda pracodawcy na podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez pracownika.

Zgoda obejmować powinna cały etap kształcenia (np. studia licencjackie) nie zaś jedynie jego fragment (np. jeden semestr studiów). Bowiem dopiero zakończenie pewnego etapu edukacji pozwala na uzyskania odpowiedniego wykształcenia zawodowego/ kierunkowego i świadczy o wyższych kwalifikacjach. Może być udzielona zarówno przez rozpoczęciem nauki jak i w trakcie jej trwania. Kodeks pracy nie przewiduje żadnej szczególnej formy wyrażenia woli przez pracodawcę. Zgodnie z regulacjami prawa cywilnego wyrażenie zgody może nastąpić w dowolny sposób.

Polecamy serwis: Praca

Dokształcanie zawodowe pracowników

Na podstawie regulacji zawartych w art. 17 i 94 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141) pracodawca został zobowiązany do ułatwiania podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników. Ustawa nie wskazuje jednak żadnych konkretnych obowiązków w tym zakresie. Bardziej szczegółowe uregulowania stosunków pomiędzy dokształcającym się pracownikiem a firmą powinny znaleźć się w łączących ich umowach (umowie o pracę i umowie szkoleniowej).

Na pracodawcy ciąży obowiązek ułatwiania pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych.

Umowa szkoleniowa z pracownikiem

POBIERZ: Wzór umowy szkoleniowej

Umowa szkoleniowa jest kontraktem dwustronnym. Zawierana jest pomiędzy stronami stosunku pracy, tj. pracodawca a pracownikiem. Dotyczy ich wzajemnych praw i obowiązków związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych przez pracownika. Co do zasady umowa powinna zostać zawarta przed początkiem kształcenia, najpóźniej do czasu rozpoczęcia korzystania z dodatkowych uprawnień. Umowę, dla celów dowodowych, sporządzić należy w formie pisemnej. Nie może ona zawierać postanowień mniej korzystnych dla pracownika niż te gwarantowane przepisami prawa pracy.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

mKsiegowa.pl program księgowy

mKsiegowa.pl to program księgowy online dla spółek, stowarzyszeń i fundacji. Magazyn online. Efaktura.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »