| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Gwarancja > Prawa konsumentów. Gwarancja – cz. 2

Prawa konsumentów. Gwarancja – cz. 2

Gwarancja jest jedynie dodatkowym uprawnieniem dla konsumentów i nie wpływ na zakres ich ustawowych uprawnień. Czy gwarancja jest rzeczywiście tak korzystna jak sądzą konsumenci?

Czym jest gwarancja?

Gwarancja udzielana konsumentom ma charakter dodatkowego zobowiązania gwaranta względem konsumenta. Jak zostało to już stwierdzone w części pierwszej, w dokumencie gwarancyjnym powinny zostać zawarte informacje, które ułatwią konsumentom dochodzenie ich praw, jak również postanowienia dotyczące obowiązków gwaranta i warunków w jakich konsument może domagać się ich realizacji.

Zobacz: Prawa konsumentów. Gwarancja – cz. 1

Czy gwarancja się opłaca?

Niezależnie od tego, czy na kupowany towar zostanie nam udzielona gwarancja, należy pamiętać, iż dysponujemy także zakresem uprawnień, które są nam przyznane przez prawo konsumenckie. W odniesieniu do reklamacji będą one zawarte w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. W przypadku zakupów w sieci warto również pamiętać o uprawnieniach, jakie daje nam ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów.

Zobacz serwis: Konsument w sieci

Uprawnienia wynikające z tych ustaw są nienaruszalne. Oznacza to, że sprzedawca nie może zmienić ich zakresu na podstawie umowy z klientem. Zrzeczenie się przez klienta uprawnień ustawowych nie będzie skuteczne.

Co innego w gwarancji. Tutaj treść uprawnień może ulec modyfikacji. Stąd też po części paradoksalnie wydanie konsumentowi gwarancji może mieć na celu ograniczenie uprawnień mu przynależnych. Z tego też względu sama gwarancja częstokroć jest korzystniejsza dla sprzedawcy, producenta, niż dla konsumenta.

Dlaczego?

O ile przykładowo zgodnie z ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej konsument przy reklamacji towaru może zażądać albo bezpłatnej naprawy albo bezpłatnej wymiany, to w treści gwarancji gwarant uprawnienia te może ograniczyć jedynie do naprawy. Podobnie rzecz się ma do odstąpienia od umowy, które na mocy w/wym. ustawy może nastąpić już po pierwszej nieudanej reklamacji. Tymczasem dopuszczalne jest, by w treści gwarancji odstąpienie od umowy było możliwe dopiero po kilkukrotnej nieudanej naprawie gwarancyjnej.

Pamiętaj, że gwarancja jest jedynie dodatkowym źródłem uprawnień i nie zastępuje ustawy. Jeżeli uważasz, że ustawa jest korzystniejsza dla ciebie zaznacz, iż ustawa jest podstawą roszczenia reklamacyjnego. Wybór podstawy roszczenia należy bowiem do konsumenta, a sprzedawca nie ma prawa ograniczać go poprzez uzależnienie przyjęcia reklamacji od przedstawienia gwarancji.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Oworuszko

Dyrektor Finansowy LeasePlan

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »