| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Gwarancja > Gwarancja czy reklamacja?

Gwarancja czy reklamacja?

Reklamowanie wadliwego towaru na podstawie gwarancji może być kłopotliwe. W takiej sytuacji konsument musi stosować się do zapisów gwarancji. A te nie zawsze są korzystne dla konsumentów.

Naprawa gwarancyjna

Wielu z konsumentów utożsamia uprawnienia do reklamacji towaru z gwarancja. Takie myślenie jest nie tylko błędne ale niekiedy również i szkodliwe. Sama gwarancja jest jedynie dodatkowym uprawnieniem, obok tego podstawowego, jakim są prawa wynikające z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (zwanej dalej ustawą konsumencką).

Wybór między gwarancją a ustawą należy jednak do konsumenta. To konsument decyduje, czy reklamacja będzie miała swoją podstawę prawną w treści ustawy, czy też w treści gwarancji.

Gwarancja czy ustawa?

Wybór podstawy prawnej naszych roszczeń ma istotne znaczenie. Jest on bowiem wiążący dla sprzedawcy. Tak samo jednak jest on wiążący dla konsumenta. Dokonując reklamacji na podstawie gwarancji wybierzemy zatem ścieżkę dochodzenia roszczeń przewidzianą przez ten dokument. W takim przypadku nie będziemy mogli dochodzić (w tym konkretnym przypadku) roszczeń, które daje nam ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

 X wniósł reklamację telewizora na podstawie gwarancji udzielonej przez producenta. Przyjęcie za podstawę gwarancji oznacza, że przy tej konkretnej reklamacji X nie będzie mógł powrócić do uprawnień ustawowych. Jeżeli jednak kolejny raz X złoży reklamację, wtedy też będzie mógł oprzeć ją na uprawnieniach wynikających z ustawy.

Powstaje pytanie, czy wybór podstawy ma znaczenie? Odpowiedź jest twierdząca. Przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej mają trwały charakter i nie mogą być modyfikowane przez strony umowy. Dla konsumenta ma to duże znaczenie, gdyż sprzedawca nie ma szans na obniżenie standardu ochrony jego praw. Co innego z gwarancją. Ta, jako dodatkowe zobowiązanie, o charakterze umownym może być modyfikowana. Inaczej wygląda także sytuacja sprzedawcy. Przy ustawie on jest adresatem roszczeń. Przy gwarancji przeważnie gwarantem i zarazem adresatem jest producent, a sprzedawca najczęściej pełni tutaj rolę pośrednika.

Ustawa daje uprawnienie do żądania bezpłatnej naprawy albo wymiany. W gwarancji uprawnienia te mogą być ograniczone jedynie do bezpłatnej naprawy. W ustawie zawarty jest określony termin na udzielenie odpowiedzi. W gwarancji terminu takiego może nie być w ogóle.

Zobacz również: Czy sprzedawca musi wydać gwarancję?

Treść gwarancji a treść uprawy

Wybór gwarancji ma zatem ten skutek, iż będziemy korzystać z tych uprawnień które przyznaje gwarancja, a nie ustawa. Jeżeli gwarancja, odmiennie od ustawy, nie przewiduje terminu na odpowiedź, bądź też w inny sposób odbiega od sformułowań ustawowych, w tym konkretnym przypadku konsument, który wybierze gwarancję, nie będzie mógł powołać się na przepis ustawy.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

TRILUX Polska Sp. z o. o.

ekspert z zakresu BHP

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »