reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Gwarancja > Czy sprzedawca musi wydać gwarancję?

Czy sprzedawca musi wydać gwarancję?

Niedawno kupiłem telewizor. W domu okazało się, że wraz z dokumentami nie dostałem gwarancji. Sprzedawca wyjaśnił, że nie udziela gwarancji. Czy to oznacza, że nie mam prawa do reklamacji?

Nie. Prawo do reklamacji zakupionego produktu, który okazał się wadliwy przysługuje niezależnie od tego, czy na zakupiony produkt zostanie udzielona gwarancja. Jest bowiem ona dodatkowym zobowiązaniem umowny i nie ma wpływu na nasze prawa, które wynikają z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. O ile podmiotem obowiązanym z tych przepisów jest sprzedawca, o tyle sama gwarancja może być zobowiązanie sprzedawcy, producenta, czy nawet osoby trzeciej.

Takie rozwiązanie oznacza, że w przypadku otrzymania dokumentu gwarancyjnego kupujący będzie mógł dokonać wyboru na jakiej podstawie oprze swoje roszczenia. Czy będzie to ustawa, czy gwarancja.

Co istotne w takiej sytuacji sprzedawca nie będzie mógł odmówić przyjęcia reklamacji, argumentując swoją decyzję faktem wydania gwarancji przez producenta. Nie oznacza bowiem to zwolnienia go z ustawowej odpowiedzialności.

Zadaj pytanie: Forum konsumenta

Gdy brak gwarancji

Z drugiej strony wynika jednak również to, że w przypadku gdy konsumentowi nie udzielono gwarancji, nie ma to żadnego wpływu na jego uprawnienia wynikające z ustawy.

Tym samym zgodnie z art. 4 ustawy sprzedawca będzie odpowiadał za niezgodność towaru z umową, która istnieje w chwili wydania towaru. Na podstawie art. 8 kupujący będzie mógł, w przypadku stwierdzenia niezgodności towaru z umową, domagać się w reklamacji bezpłatnej wymiany lub naprawy towaru.

Żądanie konsumenta, wyrażone w reklamacji, jest wiążące dla sprzedawcy. Jeżeli kupujący żąda wymiany towaru, sprzedawca nie może uczynić zadość jego żądaniom dokonując jedynie naprawy.

Czym jest gwarancja

Zgodnie z art. 13 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej udzielenie gwarancji następuje bez odrębnej opłaty przez oświadczenie gwaranta zawarte w dokumencie gwarancyjnym. Sama gwarancja może inaczej regulować uprawnienia konsumenta i obowiązki gwaranta.

Zobacz również serwis: Reklamacje

Należy zwrócić na to uwagę w sytuacji, gdy wnosząc reklamacje dokonujemy wyboru jaka jest podstawa naszych żądań.

W gwarancji może być oznaczony dłuższy termin na odpowiedź gwaranta, jak również inne oznaczenie przypadków uprawniających konsumenta do odstąpienia od umowy.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Brak gwarancji nie wyłącza prawa do reklamacji.
Brak gwarancji nie wyłącza prawa do reklamacji.

Compliance 360° w firmie (PDF)59.00 zł
reklama

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Artykuł Partnerski

reklama

Eksperci portalu infor.pl

ExpaTax

Doradztwo podatkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama