| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - usługi > Zareklamuj złą usługę

Zareklamuj złą usługę

Zleciłeś wykonanie mebli i są niezgodne z projektem, chciałeś aby zamontowano Ci nowe drzwi, ale teraz są krzywe, a może pralnia uszkodziła Twój płaszcz? W każdym z tych przypadków masz prawo złożyć reklamacje. Sprawdź jak należy to zrobić i jakie żądania Ci przysługują.

Zlecenie wykonania fachowcy pewnych czynności, których rezultatem jest dzieło, czyli np. upranie marynarki, montaż okien czy naprawa auta jest umową o dzieło. W powszechnym rozumieniu przyjęło się nazywać ten typ umowy – usługą. Jest to nieco mylne, ponieważ usługa w ścisłym znaczeniu tego słowa bardziej odpowiada regulacjom dotyczącym umowy zlecenia.

Strony zawierając umowę o dzieło umawiają się co do efektu końcowego prac, określają istotne elementy dzieła oraz wynagrodzenie za wykonane czynności, wskazują również termin, w jakim dzieło ma być oddane zamawiającemu.

Nieprawidłowe wykonanie

Niekiedy jednak konsument otrzymuje dzieło, które nie jest zgodne z tym o co strony się umawiały albo ma wady, np. instalacja gazowa w aucie została nieprawidłowo zamontowana i nie można z niej korzystać. Jest to powód, dla którego zlecający wykonanie prac może złożyć reklamacje.

Żądania

Jeżeli dzieło ma wady, to w pierwszej kolejności można żądać ich naprawienia. Należy przy tym pamiętać o wyznaczeniu terminu na naprawę z zastrzeżeniem, że po jego bezskutecznym upływie naprawa nie będzie przyjęta. Przypadkiem, kiedy wykonawca może uchylić się od wykonania prac naprawczych jest przypadek, kiedy naprawa wymagałby nadmiernych kosztów. To znaczy byłaby nieopłacalna w stosunku do całego wynagrodzenia za dokonane prace.

Są przypadki, kiedy nie można naprawić zaistniałych wad. Może to wynikać z braku odpowiedniego materiału, możliwości technicznych albo rozmiaru usterek. Wtedy zamawiający ma prawo zażądać obniżenia wcześniej uzgodnionej ceny. Najłatwiej jest oszacować procentowo wysokość upustu w stosunku do ilości i wielkości wad. Innym przypadkiem kiedy tego typu żądanie ma swoje podstawy prawne jest sytuacja, gdy przyjmujący zamówienie nie zdoła usunąć wad w czasie odpowiednim. Pojęcie czas odpowiedni jest niedookreślone, co oznacza że nie można jednoznacznie wskazać odpowiedniego terminu napraw dla każdego przypadku. Każdą sprawę należy w tym względzie analizować indywidualnie

Odstąpienie od umowy i zwrot pieniędzy

Jeżeli będziemy mieć to nieszczęście i trafimy na nierzetelnego przedsiębiorcę, to może się okazać, że konieczne będzie skorzystanie z ostatniego w kolejności roszczenia, jakie nam przysługuje – odstąpienia od umowy. Można odstąpić od umowy w ściśle określonych przypadkach:

  • gdy wady usunąć się nie dadzą albo
  • gdy istnieje duże prawdopodobieństwo, że wykonawca nie usunie wad w odpowiednim czasie oraz
reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Barnik

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »