| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sądzie > Pozwanie operatora za niezawartą umowę

Pozwanie operatora za niezawartą umowę

Pomimo, że nie wyraziliśmy zgody na zawarcie umowy w rozmowie z konsultantem telefonicznym, operator naliczył nam dodatkowe opłaty. Wobec nieuznanej reklamacji, pozostaje nam już droga sądowa. Jak to zrobić?

Dopuszczalność zmiany warunków umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych gwarantuje operatorowi i abonentowi art. 56 ust. 6 Prawa telekomunikacyjnego. Zgodnie z tym przepisem operator może umożliwić abonentowi zmianę umowy za pomocą środków porozumiewania się na odległość. W praktyce jest to wykorzystywane przez operatorów do prowadzenia aktywnej działalności akwizycyjnej wśród swoich abonentów. Konsultanci dzwonią i proponują nam rozmaite nowe promocje.

W takiej sytuacji operator ma jednak obowiązek wysłać nam pisemne potwierdzenie umowy, jak również przetrzymywać nagranie z naszej rozmowy przez okres roku. Pisemne oświadczenie powinno być wysłane abonentowi w terminie 30 dni od dnia zlecenia zmiany umowy. Po otrzymaniu umowy abonent ma 10 dni na odstąpienie od umowy. Nie musi przy tym podawać żadnych powodów.

W praktyce może to się okazać niewystarczające. Odstąpienie nie oznacza, że operator nie będzie mógł naliczyć opłaty za czas, w którym usługa była aktywna. Może więc to oznaczać, że będziemy musieli ponieść koszty usługi której nie zamawialiśmy.

W takiej sytuacji lepiej skierować do operatora reklamację, w której wskażemy, że umowa nie została zawarta. W piśmie należy wskazać, że w rozmowie z konsultantem nie wyraziliśmy zgody na zmianę. Z racji tego, iż operator musi nagrywać rozmowy z abonentami nie powinno być trudne dla niego ustalenie rzeczywistego przebiegu rozmowy.

Zobacz serwis: Konsument w sądzie

Jeżeli jednak to nie poskutkuje jedną z opcji wyboru jest droga sądowa. Można skierować do sądu pozew na podstawie art. 189 Kodeksu postępowania cywilnego o ustalenie nieistnienia stosunku prawnego.

Zobacz: Warunki formalne pozwu

Nagranie z rozmowy będzie środkiem dowodowym, który może okazać się kluczowy dla naszej sprawy. Już w pozwie możemy przy tym zgłosić żądanie, by operator przedstawił dla celów postępowania dowodu w postaci nagrań, które zgodne z prawem powinien przechowywać przez 12 miesięcy.

Taka możliwość istnieje na podstawie art. 248 ust. 1 w zw. z art. 308 ust. 2 Kodeksu postępowania cywilnego.

Zgodnie z art. 248 ust. 1 Kodeksu postępowania cywilnego każdy obowiązany jest przedstawić na zarządzenie sądu w oznaczonym terminie i miejscu dokument znajdujący się w jego posiadaniu i stanowiący dowód faktu istotnego dla rozstrzygnięcia sprawy. Wedle art. 308 ust. 2 Kodeksu postępowania cywilnego przepis ten odpowiednio stosuje się również do dowodów m.in. z taśm dźwiękowych, filmów

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Kosy

Ekspert, trener, konsultant, wykładowca uniwersytecki. Absolwent Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz studiów doktoranckich w Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej. Doradztwem w zarządzaniu zasobami ludzkimi zajmuje się od ponad 15 lat, realizując różnorodne projekty z zakresu HR. Ma za sobą długoletnie doświadczenie zdobyte w międzynarodowych firmach doradczych: Capgemini Ernst & Young, SHL Ireland, Hudson Global Resources, PWC. Zrealizował różnorodne projekty dla wiodących organizacji działających w Polsce, Irlandii, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii (m.in. Accenture, Aer Rianta, AIB, Bank of Ireland, Dairygold, Lafarge, Oriflame, Sulzer, Ulster Bank). Autor artykułów publikowanych w Serwis HR, Personel i Zarządzanie oraz Rzeczpospolitej, a także pozycji naukowych i książkowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »