| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > Niedozwolone klauzule w umowach ze sklepami internetowymi

Niedozwolone klauzule w umowach ze sklepami internetowymi

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż elektroniczną mają obowiązek posługiwania się regulaminami przy zawieraniu umów. Te muszą być zgodne z wymogami kodeksu cywilnego i z ustawą o warunkach sprzedaży konsumenckiej.

Kupujący w sieci powinien zwrócić uwagę na postanowienia umowy zawieranej ze sklepem internetowym. W regulaminach takich sklepów mogą pojawić się bowiem „pułapki”. Najczęściej stosowanymi klauzulami są te, które ograniczają prawo konsumenta do reklamacji lub zwrotu i wymiany towaru, a także wyłączające odpowiedzialność sprzedawcy za wady towaru

Zobacz serwis:  Niedozwolone klauzule umowne

Reklamacja

Postanowienie, zgodnie z którym towar może być reklamowany tylko, jeśli został spisany odpowiedni protokół w obecności pracownika poczty jest niedozwoloną klauzulą umowną. Reklamację konsument może złożyć także po dostawie przesyłki, nie musi to nastąpić koniecznie w momencie jej odebrania. Niezależnie od zastrzeżeń sprzedawcy, konsument zachowuje prawo do reklamacji w terminie 6 miesięcy od dnia wydania towaru. A to dlatego, że na korzyść kupującego, domniemywa się, iż niezgodność zakupionej rzeczy z umową istniała w chwili wydania.

Zwrot towaru

Nie można zastrzec, że konsumentowi nie przysługuje prawo zwrotu towaru, np. z powodu usunięcia oryginalnego opakowania. Konsument, który zawiera umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa ma bowiem bezwzględne prawo do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni od daty wydania towaru.

Obowiązek informacyjny

Klienci sklepów internetowych powinni mieć możliwość zapoznania się z integralnym, całościowym regulaminem jeszcze przed zawarciem umowy. Sklep nie może zastrzec, że szczegółowe postanowienia dotyczące zamówienia znajdują się w różnych częściach serwisu, tym samym zmuszając klientów do przeszukiwania strony internetowej w celu uzyskania informacji. Warto wiedzieć, że wzorzec regulaminu wiąże drugą stronę, tylko jeśli został jej doręczony przy zawarciu umowy.

Postępowanie w razie stwierdzenia niedozwolonej klauzuli

Jeżeli klient stwierdzi, że któreś z postanowień wzorca umowy lub regulaminu narusza jego prawa, powinien zwrócić się do sklepu, aby zmienił niekorzystne zapisy. Jeżeli postanowienie stanowi niedozwoloną klauzulę umowną, to nie wiąże ono konsumenta i nie powinno być stosowane. Przedsiębiorca powinien usunąć niedozwoloną klauzulę, w przeciwnym wypadku grozi mu pozew.

Zobacz:  Czy przedsiębiorca stosujący klauzule niedozwolone może zostać ukarany?

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Bielicka

Prawnik, specjalista w zakresie prawa konsumenckiego, cywilnego i handlowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »