| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > Zgoda na marketing bezpośredni

Zgoda na marketing bezpośredni

Od każdego konsumenta wymagana jest zgoda na marketing bezpośredni, czyli na przetwarzanie danych osobowych i przesłanie informacji handlowej drogą elektroniczną. Czy zgoda na marketing bezpośredni konieczna jest również przy propozycji zawarcia umowy przez telefon?

Świadomość tego, że przesłanie informacji handlowej drogą elektroniczną wymaga zgody konsumenta jest już dość powszechna. Nie można tego jednak powiedzieć o regulacji prawnej, która wymaga uzyskania zgody konsumenta na przedstawienie np. propozycji zawarcia umowy przez telefon.

Zobacz również: Jak odstąpić od umowy zawartej przez telefon?

Zgoda na marketing bezpośredni przez telefon

W pewnym zakresie myląca może być tu regulacja art. 23 ust. 1 pkt 5 i art. 23 ust. 4 pkt 1  ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, które zezwalają na przetwarzanie danych osobowych w celu marketingu bezpośredniego produktów i usług bez zgody osoby, której dane dotyczą. Powyższe mogłoby zatem prowadzić do wniosku, że prowadzenie marketingu bezpośredniego za pomocą telefonu jest prawnie dopuszczalne nawet bez zgody osoby zainteresowanej. Taka konstatacja mogłaby być słuszna, gdyby nie brzmienie art. 6  – jeszcze obowiązującej – ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. 2012 poz. 1225 ze zm.). W myśl tego przepisu posłużenie się telefonem, wizjofonem, telefaksem, pocztą elektroniczną, automatycznym u rządzeniem wywołującym lub innym środkiem komunikacji elektronicznej w celu złożenia propozycji zawarcia umowy może nastąpić wyłącznie za uprzednią zgodą konsumenta.

Powołany przepis przestanie obowiązywać z dniem 25.12.2014 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta.

Marketing bezpośredni po 25 grudnia 2014

Nie oznacza to jednak tego, że od tego dnia żadnym ograniczeniom nie będzie podlegał marketing bezpośredni wykonywany za pomocą telefonu. Wspomniana ustawa o prawach konsumenta wprowadza bowiem zmianę w ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2014 r. poz. 243 ze zm.), modyfikując treść art. 172 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z nowym jej brzmieniem zakazane będzie używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych (a więc np. telefonów) dla celów marketingu bezpośredniego, bez uprzedniej zgody abonenta lub użytkownika końcowego. To zatem przepisy tej ustawy staną się od dnia 25.12.2014 r. podstawą konieczności uzyskiwania zgody na tego rodzaju marketing bezpośredni usług.

Odstąpienie od umowy – zmiany w 2014 r.

Umowa zawarta przez telefon w 2015 roku

Autor: Anna Augustyniak, adwokat, Buszan Augustyniak Suchecka Adwokat Radcowie Prawni Spółka partnerska.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Bielicka

Prawnik, specjalista w zakresie prawa konsumenckiego, cywilnego i handlowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »