| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > Kto ponosi koszty zwrotu towaru?

Kto ponosi koszty zwrotu towaru?

Zwrot towaru zakupionego w sieci (przez Internet) jest możliwy. Zgodnie z obowiązującymi przepisami na zwrot towaru mamy 10 dni od daty jego otrzymania. Kto w takiej sytuacji ponosi koszty zwrotu towaru?

Prawo odstąpienia od umowy

Przepisy ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. nr 22, poz. 271 z późn. zm.) dają konsumentowi prawo odstąpienia od umowy sprzedaży towaru zawartej na odległość – np. w sklepie internetowym. Ma on na to 10 dni od momentu wydania mu towaru. Wraz z wejściem w życie przepisów implementujących tzw. dyrektywę konsumencką (styczeń 2015 roku) termin powyższy wydłuży się do 14 dni.

Zobacz więcej: E-handel nowe regulacje

Oświadczenie o odstąpieniu od umowy

Wystarczy, że konsument złoży w ciągu owych 10 dni oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Odpowiednie oświadczenie należy złożyć na piśmie i przesłać je listem poleconym (z potwierdzeniem odbioru) na adres firmy najpóźniej dziesiątego dnia od daty zawarcia umowy o wykonanie usługi (ale przed rozpoczęciem jej wykonywania) bądź daty otrzymania zamówionego towaru.

POBIERZ: Wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy

Koszty zwrotu towaru

Kwestia ta uregulowana została w ustawie o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. Co prawda z ustawy nie wynika to jednoznacznie. Jednak poprzez interpretację art. 11 "umowa zawarta na odległość powinna określać miejsce i sposób składania reklamacji nie powodujące nadmiernych trudności lub kosztów po stronie konsumenta", przyjęło się, iż koszty, które nie są nadmierne, konsument może w takiej sytuacji ponosić. Dlatego wydaje się, że to kupującego powinny obciążać koszty zwrotu towaru w ciągu 10 dni od jego otrzymania.

Po zmianie przepisów w styczniu 2015 roku konsument będzie obciążony jedynie kosztami przesyłki zwrotnej.

Sprzedawca musi zwrócić pieniądze nie później niż w terminie 14 dni od daty otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy. W takim samym terminie należy odesłać towar. Także w tym zakresie nastąpią zmiany wymuszone dostosowaniem do prawa europejskiego. Sprzedawca zyska możliwość odroczenia terminu zwrotu płatności, do czasu otrzymania towaru i oceny jego stanu.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych prawa konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. nr 22, poz. 271 z późn. zm.).

Zadaj pytanie na: Forum

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Mariusz Jabłoński

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »