| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w UE > Wielka Brytania

Wielka Brytania

Sprawdź czy prawa konsumentów w innych krajach Unii Europejskiej różnią się od polskich przepisów. Na przykład czy możesz zwrócić towar do sklepu w określonym terminie?Zobacz na co warto zwracać uwagę dokonując zakupów poza granicami Polski.

Wielka Brytania wdrożyła Dyrektywę 1999/44/WE dotyczącą sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji. W wyniku przyjęcia powyższych przepisów minimalny okres gwarancji wynosi w przypadku towarów 2 lata. Przyjmuje się, że każdy brak zgodności, który uwidocznił się w ciągu 6 miesięcy od daty dostawy, istniał w chwili dostawy, o ile nie dowiedziono inaczej. W tym okresie konsument ma prawo do przywrócenia zgodności towaru.

Konsument może żądać wolnej od opłat naprawy lub wymiany towaru. Konsument może również zrezygnować z towaru i żądać zwrotu całej zapłaconej kwoty, o ile zwróci się z takim żądaniem wystarczająco wcześnie, a produkt nie był użytkowany po uwidocznieniu się wady. W przypadku utraty tego uprawnienia, konsument może domagać się naprawy albo zastąpienia towaru. Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności przez okres 6 lat od dostawy, jednakże po upływie pierwszych 6 miesięcy to konsument musi udowodnić, że brak zgodności istniał w momencie dostawy.

W Szkocji okres odpowiedzialności obejmuje 5 lat od uwidocznienia się braku zgodności.

Dobrowolne gwarancje udzielane przez producentów nie mogą ograniczać ustawowych praw konsumentów.

Wymiana towaru

Jeżeli towar nie jest wadliwy, sprzedawcy nie są prawnie zobowiązani do wymiany towaru. Jest ona uzależniona od dobrej woli sprzedawcy.

Ceny

Walutą obowiązującą w Wielkiej Brytanii jest funt szterling £. Na metkach musi być wyraźnie widoczna cena sprzedaży wszystkich towarów przeznaczonych do sprzedaży prywatnym konsumentom i musi ona uwzględniać podatek VAT. Wszelkie dodatkowe opłaty również muszą być uwzględnione. Ceny nie muszą być umieszczone na każdym towarze z osobna, ale konsument powinien móc z łatwością ustalić, do którego produktu odnosi się dana cena. Konsument nie może domagać się otrzymania produktu za cenę widniejącą na metce. Sprzedawca nie jest zobowiązany do wydawania konsumentom paragonów.

Podatek

Większość towarów i usług jest obłożona w Wielkiej Brytanii podatkiem od towarów i usług VAT w wysokości 17,5%. Stawka podatku VAT na dostawy paliw i energii (gaz, elektryczność, paliwa stałe, olej opałowy) wynosi 12%. Niektóre towary i usługi są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT, na przykład ubrania dla dzieci.

Formy płatności

Najpopularniejszymi formami płatności są gotówka, karty kredytowe, debetowe oraz czeki. Płacąc kartą kredytową, konsument nie ma obowiązku okazywania dokumentu tożsamości.

Wyprzedaże

W Wielkiej Brytanii wyprzedaże mogą się odbywać w dowolnych terminach.

Typowe godziny pracy sklepów

Poniedziałek – Sobota: 09:00/ 09:30 – 17:30/18:00

Niedziela: 10:00/10:30 – 16:00/16:30

W sklepach w większych miastach nie ma przerwy na lunch.

Typowe godziny pracy banków i urzędów pocztowych

Poniedziałek – Piątek: 09:00 – 17:00

Sobota: 09:00 – 12:00

 

Źródło: Europejskie Centrum Konsumenckie

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Karolina Służewska – Woźnicka

adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »