Kupno rzeczy na prezentacji w domu – jakie uprawnienia?
REKLAMA
REKLAMA
Umowa poza lokalem
Owe specjalne uprawnienia wynikają z ustawy o ochronie niektórych praw konsumenta, które regulują m.in. prawa i obowiązki stron zawierających umowy poza lokalem przedsiębiorstwa.
REKLAMA
Jest to umowa, z którą mamy do czynienia przy spełnieniu określonych ustawowych wymogów. Za umowy zawarte poza lokalem przedsiębiorstwa będą uznane tylko te, w których jedna strona jest konsumentem, a druga przedsiębiorcą. Bardzo istotne jest również miejsce zawarcia umowy, a musi się ono znajdować "poza miejscem do obsługiwania publiczności”, jak to nazywa ustawa w art. 1. Z takimi umowami będziemy mieli do czynienia w praktyce działalności akwizytorów, którzy swoją ofertę prezentują w domu klienta.
Zobacz serwis: Prawa konsumenta
Ustawowe prawo odstąpienia
REKLAMA
W przypadku umów zawartych w takim trybie konsumenci dysponują ustawowym prawem odstąpienia. Zgodnie z nim kupujący może odstąpić od tak zawartej umowy w terminie 10 dni bez konieczności podawania przyczyn. W praktyce oznacza to, że konsument nie musi wskazywać żadnych okoliczności uzasadniających taki krok. Skorzystanie z tego uprawnienia zależy wyłącznie od niego, a skuteczność odstąpienia nie jest obwarowana żadnymi warunkami.
To odróżnia odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem od odstąpienia na podstawie przepisów dotyczących zwykłej sprzedaży konsumenckiej, gdzie musi być spełniony szereg warunków (złożenie reklamacji i brak możliwości spełniania żądań reklamacyjnych itd.).
Niekiedy zdarza się, że przedsiębiorcy starają się ograniczyć skutki tego uprawnienia konsumentów, informując ich, że od umowy nie wolno odstąpić, jeżeli towar zostanie rozpakowany. Takie działania nie mają jednak pokrycia w prawie.
Zobacz serwis: Reklamacje
Skutki odstąpienia
Odstąpienie od umowy oznacza, że umowa jest uważana za nigdy niezawartą. Obie strony są obowiązane do zwrotu wzajemnych świadczeń. Sprzedawca musi oddać zapłaconą cenę, zaś kupujący produkt. Co istotne świadczenia muszą być zwrócone w stanie niezmieniony, chyba że zmiana ta wynika ze zwykłego zarządu rzeczą.
Odesłanie towaru przedsiębiorcy jest obowiązkiem konsumenta i to on ponosi koszty odesłania. Nie ma jednak obowiązku ponosić kosztów, jakie wcześniej poniósł przedsiębiorca (koszty przesyłki do konsumenta, spakowania, przygotowania towaru).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat