| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Seniorzy, jako znacząca grupa konsumentów

Seniorzy, jako znacząca grupa konsumentów

Osoby w wieku 60 lat oraz więcej są jedną z liczniejszych grup uczestników rynku konsumenckiego. Z badań UOKiK oraz praktyk Stowarzyszenia Konsumentów Polskich wynika, że niestety bardzo często są oni ofiarami nierzetelnych przedsiębiorców i bardzo rzadko dochodzą swoich roszczeń.

Zagrożeniem dla interesów ekonomicznych seniorów jest ich nadmierna ufność – to niezwykle istotna przesłanka nawiązywania z nimi kontaktów handlowych. Otrzymując przesyłki listowe informujące o wielkiej wygranej wierzą, że otrzymają nagrodę choć nie brali udziału w żadnym konkursie bądź loterii. W zamian za rzekomą wygraną przekazują na konto nadawcy pieniądze – od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych. Nigdy jednak nie otrzymują tego, co zostało obiecane. Faktycznie bowiem nagroda nigdy nie istniała. Należy pamiętać, by nigdy nie odpowiadać na takie listy, a w szczególności nie przekazywać pieniędzy. Wbrew pozorom możemy więcej stracić niż zyskać. Urząd i Stowarzyszenie Konsumentów Polskich zachęcają do wnikliwego analizowania treści korespondencji – nie można wygrać, jeśli nie uczestniczyliśmy w żadnym konkursie.

„Bądź świadomym konsumentem”

Aby przestrzec seniorów przed zagrożeniami wynikającymi z kontaktów z przedsiębiorcami oraz zwiększyć znajomość ich praw, UOKiK i SKP przygotowały publikacje pod hasłem "Bądź świadomym konsumentem", na które składają się vademecum oraz ulotka informacyjna. Zostały w nich omówione sytuacje z życia codziennego, w których seniorzy mogą być szczególnie narażeni na nieuczciwe działania. Znalazły się w nich informacje na temat zasad reklamacji towarów i usług, zakupów na odległość, oznakowania produktów oraz ochrony danych osobowych. Część publikacji traktuje również o metodach oddziaływania na kupujących oraz kształtowaniu u nich asertywnej postawy wobec oferty rynkowej.

Zobacz serwis: Konsument - usługi

Coś dla uczniów

Organizatorzy kampanii nie pozostają obojętni także w stosunku do pokolenia przyszłych sześćdziesięciolatków. Zwiększaniu ich świadomości służą nie tylko kampanie społeczne, ale również edukacja już na etapie szkolnym. Dzięki aktywności UOKiK, w ramach przedmiotu "Podstawy przedsiębiorczości", uczniom szkół średnich będą przybliżane prawa konsumentów oraz działalność organizacji i instytucji stojących na straży ich interesów. Duży nacisk położono na aspekt etyczny w zakresie polityki rynkowej oraz relacji pracodawca-pracownik. Ponadto Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje wprowadzenie w szkołach średnich przedmiotu uzupełniającego Ekonomia w praktyce.

SKP przeprowadziło w latach 2005 - 2007 zajęcia szkolne z zakresu edukacji konsumenckiej dla ponad 30 tys. uczniów szkół ponadpodstawowych. Stowarzyszenie jest także współautorem polskiej wersji europejskiego portalu edukacyjnego dla dorosłych konsumentów – DOLCETA (www.dolceta.eu)

Źródło: UOKiK

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Vaillant - Eksperci

Vaillant - producent pieców, kotłów olejowych, kotłów gazowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »