Kiedy firma zajmuje dominującą pozycje na rynku?
REKLAMA
REKLAMA
Pojęcie
Pojęcie dotyczące zajmowania pozycji dominującej na rynku związane jest z prawem konkurencji. Zgodnie z definicją ustawową jest to pozycja przedsiębiorcy, która umożliwia mu zapobieganie skutecznej konkurencji na rynku właściwym przez stworzenie mu możliwości działania w znacznym zakresie niezależnie od konkurentów, kontrahentów oraz konsumentów. Domniemywa się, że przedsiębiorca ma pozycję dominującą, jeżeli jego udział w rynku właściwym przekracza 40%.
REKLAMA
Zobacz też: Naruszenia w umowach z biurami podróży
Nie można oczywiście trzymać się bardzo sztywno jedynie wartości procentowej. Powyższe domniemanie można bowiem obalić poprzez przedstawienie stosownych dowodów. Przykładowo wystarczy wykazać, że pozostali konkurenci na danym rynku zajmują 30% i 20% rynku. Wówczas stanowią skuteczną przeciwwagę dla przedsiębiorcy, którego udział na danym rynku wynosi ok. 42%. Inaczej sytuacja przedstawiałaby się gdyby było kilku konkurentów o udziałach 20%. Wówczas można byłoby mówić o zajmowaniu przez firmę pozycji dominującej.
Czynności prawne powodujące nadużywanie pozycji dominującej są nieważne.
Zakazane jest nadużywanie pozycji dominującej na rynku właściwym przez jednego lub kilku przedsiębiorców. Nadużywanie pozycji dominującej polega w szczególności na:
- bezpośrednim lub pośrednim narzucaniu nieuczciwych cen, w tym cen nadmiernie wygórowanych albo rażąco niskich, odległych terminów płatności lub innych warunków zakupu albo sprzedaży towarów;
- ograniczeniu produkcji, zbytu lub postępu technicznego ze szkodą dla kontrahentów lub konsumentów;
- stosowaniu w podobnych umowach z osobami trzecimi uciążliwych lub niejednolitych warunków umów, stwarzających tym osobom zróżnicowane warunki konkurencji;
- uzależnianiu zawarcia umowy od przyjęcia lub spełnienia przez drugą stronę innego świadczenia, niemającego rzeczowego ani zwyczajowego związku z przedmiotem umowy;
- przeciwdziałaniu ukształtowaniu się warunków niezbędnych do powstania bądź rozwoju konkurencji;
- narzucaniu przez przedsiębiorcę uciążliwych warunków umów, przynoszących mu nieuzasadnione korzyści;
- podziale rynku według kryteriów terytorialnych, asortymentowych lub podmiotowych.
Podstawa prawna:
ustawa z dnia 27 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów.
Zobacz serwis: Firma
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat