REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Naruszenia w umowach z biurami podróży

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Śmigulska
Klauzule niedozwolone są czesto spotykane w umowach z biurami podróży.
Klauzule niedozwolone są czesto spotykane w umowach z biurami podróży.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podpisując umowę z biurem podróży należy dokładnie sprawdzić czy jest ona zgodna z wcześniejszymi uzgodnieniami oraz czy nasze prawa i obowiązki nie są w jakikolwiek sposób naruszone. Zdarza sie bowiem tak, że organizator turystyki ogranicza swoją odpowiedzialność za nienależyte wykonania umowy albo zmienia postanowienia dotyczące ceny i innych kosztów.

Najczęściej spotykane klauzule niedozwolone w umowach o świadczenie usług turystycznych

Niedopuszczalne jest stosowanie postanowień umownych, zgodnie z którymi organizator turystyki uprawniony jest do zmiany ceny imprezy spowodowanej np. dużą inflacją, zmianą cen u swojego kontrahenta, zmianą przepisów prawa, kursów walut lub innych nieprzewidzianych przez biuro podróży kosztów. Konsument w takim wypadku powinien móc skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy.

REKLAMA

Jeżeli po wpłacie zaliczki, a przed zapłatą pełnej kwoty, zostanie zmieniona cena imprezy, to jej uczestnik zobowiązany jest do dokonania dopłaty do nowego poziomu ceny.

REKLAMA

Niedozwolona klauzulą umowną jest stosowanie ryczałtowych stawek opłat przewidzianych na wypadek rezygnacji przez konsumenta z imprezy turystycznej. W ten sposób konsument, który rezygnuje z zawarcia umowy lub jej wykonania zostaje pozbawiony możliwości żądania zwrotu uiszczonej zapłaty za świadczenie niespełnione w całości bądź w części. Poza tym takie ryczałty nie są rzeczywistymi kosztami, jakie musiało ponieść biuro podróży, w przypadku rezygnacji.

Jeżeli uczestnik nie weźmie udziału w imprezie z przyczyn niezależnych od biura turystycznego, to biuro może potrącić opłatę manipulacyjną w wysokości 5 proc. ceny imprezy od każdego rezygnującego oraz odpowiednią kwotę uzależnioną od terminu rezygnacji. Jeżeli więc konsument zrezygnuje z wycieczki np. w okresie od 30 do 15 dni przed jej rozpoczęciem, to biuro potrąci 35% ceny, a jeżeli zrezygnuje np. w okresie krótszym niż 8 dni przed rozpoczęciem wycieczki, to biuro potrąci aż 100 % ceny.

Organizator turystyki wykonując imprezę turystyczną często dla prawidłowego jej wykonania korzysta z usług innych podmiotów, np. przewoźników, właścicieli hoteli itp. Jednakże za wszystkie czynności dokonane przez pozostałych przedsiębiorców odpowiada przed konsumentem strona, z którą on zawarł umowę, czyli organizator turystyki. Jeśli oni nie wywiążą się ze swoich zobowiązań, konsument może złożyć reklamację i zażądać stosownego odszkodowania do biura podróży. Inne postanowienia ograniczałyby odpowiedzialność względem konsumenta za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organizator turystyki nie odpowiada za szkody, jakie powstały na skutek działania i winy osób trzecich.

W umowie nie powinny znajdować się ograniczenia co do terminu złożenia reklamacji. W ten sposób interesy konsumenta są rażąco naruszone i sprzeczne z dobrymi obyczajami. W wielu przypadkach tak krótki okres może w ogóle uniemożliwić konsumentom złożenie reklamacji.

Klient, który chce zgłosić reklamację, ma na to jedynie siedem dni od zakończenia imprezy i powinien to zrobić w formie pisemnej.

Inne przykłady klauzul niedozwolonych:

  • biuro ponosi odpowiedzialność za szkody, nie będące szkodami na osobie, w granicach rzeczywistej szkody poniesionej przez Klienta;
  • organizator nie bierze na siebie odpowiedzialności za wady lub niewykonanie usług podwykonawców, oferowanych na miejscu trwania imprezy (np. wycieczki fakultatywne, wynajem samochodów, itp.). Wyżej wymieniona odpowiedzialność nie powstaje wówczas, jeśli nasz przedstawiciel uczestniczy w organizowaniu tych dodatkowych usług;
  • biuro podróży nie ponosi odpowiedzialności za zmiany godzin lotów lub ich odwołania spowodowane decyzjami przewoźnika oraz innymi przyczynami obiektywnymi;
  • biuro nie ponosi odpowiedzialności za imprezy fakultatywne;
  • organizator nie rekompensuje reklamacji dotyczących hoteli lub przewoźnika, jeżeli przedmiot reklamacji w uznaniu hoteli lub przewoźnika jest bezpodstawny i stanowi normalną praktykę hotelu lub przewoźnika;
  • biuro podróży nie odpowiada za te przedmioty (w tym biżuterię, przedmioty znacznej wartości),których posiadanie nie jest uzasadnione celem wycieczki;
  • organizator wyłącza swoją odpowiedzialność z przyczyn związanych ze zgodnością świadczeń z ofertą w przypadku ofert specjalnych (Last minute);
  • oferty specjalne oraz ofert z ostatniej chwili (last minute) nie podlegają reklamacji, ze względu na swój specyficzny charakter oraz na możliwość występowania zmiennych warunków realizacji świadczeń.

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd potwierdza: Opiekun osoby niepełnosprawnej bez odsetek od świadczenia pielęgnacyjnego. Zwrot. Świadczenie wspierające [stopień znaczny]

Panie redaktorze dlaczego nikt nie pisze i o tym się nie mówi o odsetkach, które trzeba było zapłacić za te miesiące które pobierało się świadczenie pielęgnacyjne i które trzeba było zwrócić do MOPS.

ZUS: Zbędne drugie przeliczenie emerytury. Dlatego tylko raz stosuje się tabele średniego średniego dalszego trwania życia
Zasiłek pielęgnacyjny z MOPS, dodatek z ZUS i termin na wniosek [Wyrok NSA]

Naczelny Sąd Administracyjny podkreślił, iż 3-miesięczny termin na złożenie wniosku o zasiłek pielęgnacyjny nie ulega zawieszeniu na czas przysługiwania osobie niepełnosprawnej innego, konkurencyjnego świadczenia. W tym przypadku chodziło o dodatek pielęgnacyjny.

500 plus dla małżeństw z 50-letnim stażem? Nowe świadczenie jest już coraz bliżej

Czy pary z 50-letnim stażem małżeńskim otrzymają jednorazowe wsparcie finansowe od państwa? Trwają intensywne prace nad petycją dotyczącą tzw. „500 plus dla małżeństw” – nowego świadczenia, które miałoby docenić trwałość długoletnich związków. Sejmowa Komisja Petycji analizuje projekt ustawy przewidujący wypłaty od 5000 do nawet 8000 zł w zależności od liczby wspólnie przeżytych lat.

REKLAMA

Sąd nakazał przeliczenia emerytury. ZUS to zrobił, ale odliczył wcześniej pobrane emerytury

Infor.pl udostępnia czytelnikom miejsce na naszym portalu. Dziś list czytelnika, który od dekady toczy (z niezadawalającym efektem) boje o ponowne przeliczenie swojej emerytury. Ponowne przeliczanie emerytur stało się medialnym tematem po słynnych wyroku TK z 4 czerwca 20224 r. (słynnym bo daje podwyżki emerytury i wyrównania nawet do 64 000 zł dla około 200 000 osobom, ale nie można z tego skorzystać bez pojedynku z ZUS w sądzie bo wyrok nie jest opublikowany w Dzienniku Ustaw). Nasz czytelni walczy o przeliczenie emerytury dużo wcześniej niż pojawił się ten wyrok. Oto jego historia.

O ile wzrośnie świadczenie pielęgnacyjne w 2026 roku?

Opiekunowie osób z niepełnosprawnościami czekają na ostateczną decyzję rządu w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia. To właśnie od wzrostu minimalnej płacy zależy kwota świadczenia pielęgnacyjnego w 2026 roku.

375 zł miesięcznie dla wdów i wdowców? Senat rozpatruje petycję ws. nowelizacji ustawy o działaczach opozycji antykomunistycznej

W Senacie procedowana jest petycja, która zakłada przyznanie wdowom i wdowcom po działaczach opozycji antykomunistycznej świadczenia w wysokości 375 zł miesięcznie. To zmodyfikowany postulat, który zyskał poparcie Urzędu ds. Kombatantów. Trwają konsultacje z resortami finansów i rodziny.

ZUS: Te emerytki po 65 urodzinach będą miały z urzędu podwyższoną emeryturę. Po przeliczeniu więcej nawet o kilkaset złotych miesięcznie

ZUS informuje, że kobiety pobierające okresową emeryturę kapitałową po osiągnięciu męskiego powszechnego wieku emerytalnego (65 lat) będą miały z urzędu przeliczone świadczenie. Na przeliczeniu mogą zyskać nawet kilkaset złotych miesięcznie.

REKLAMA

ZUS zakończył wysyłkę listów [Waloryzacja i trzynaste emerytury]

13 czerwca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył coroczną wysyłkę listów do emerytów i rencistów. W kopercie znajdują się dwie decyzje: o marcowej waloryzacji oraz trzynastej emeryturze.

Wiemy o ile wzrosną emerytury i renty w 2026 r. Rząd podał wskaźnik waloryzacji świadczeń – podwyżka jeszcze niższa, niż w tym roku

12 czerwca br. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r., która będzie teraz przedmiotem negocjacji z Radą Dialog Społecznego. Jeżeli zaproponowana wysokość zwiększenia zostanie przyjęta jako ostateczna – wiemy już jaka będzie minimalna kwota podwyżki świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2026 r.

REKLAMA