| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Reklamacja > „Nie rozpatrujemy reklamacji” – czyli jak nie dać się oszukać sprzedawcy?

„Nie rozpatrujemy reklamacji” – czyli jak nie dać się oszukać sprzedawcy?

Reklamacji nie podlegają produkty na gwarancji, importowane, używane oraz te z wyprzedaży. Tak uprawnienia konsumentów widzą sprzedawcy. Nijak ma się to jednak do przepisów prawa.

Importowane nie reklamujemy?

„Buty z importu nie podlegają reklamacji” usłyszała jednak z konsumentek, która chciała zareklamować kupione przed miesiącem obuwie. Sprzedawca starał się udowodnić, że skoro buty zostały importowane to powinna udać się do importera. Ze swojej strony, sklep oferował bowiem jedynie półroczną gwarancję, która jednak wyłączała odpowiedzialność sklepu za wady, z którymi zgłosiła się klientka.

Jak to się ma do przepisów prawa? Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej nie rozgranicza uprawnień konsumenta jedynie do towarów krajowych. Sprzedawca też nie może tego zrobić. Co więcej nie może ich ograniczyć dając klientowi gwarancję, która jest jedynie uprawnieniem dodatkowym.

Odpowiedzialność sprzedawcy na podstawie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej jest bowiem bardzo rozległa. Odpowiada on również za osoby trzecie, w tym za producentów, importerów.

Produkty z importu podlegają reklamacji.

Zobacz również serwis: Reklamacja obuwia

Rzeczy używane

Nie jest to jednak jedyny wypadek, w którym sprzedawcy nie chcą przyjmować reklamacji. Zdaniem wielu właścicieli sklepów reklamacji nie podlegają również rzeczy sprzedawane jako używane.

W sklepie z używaną odzieżą nad kasą widnieje napis. „Rzeczy używane nie podlegają reklamacji.”

Jednak tak jak w poprzednim przypadku nie jest to prawdą. Sprzedaż rzeczy używanych jest bowiem również sprzedażą konsumencką i jako taka charakteryzuje się ochroną roszczeń konsumenta. Jedyna zasadnicza różnica to możliwość ograniczenia czasu, w jakim konsument może skorzystać z uprawnień.

Zgodnie bowiem z art. 10 ust. 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej jeżeli przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony mogą ten termin skrócić, jednakże nie poniżej jednego roku. Takie skrócenie powinno być jednak określone przed zawarciem umowy sprzedaży, a konsument powinien mieć tego świadomość.

Zobacz również serwis: Terminy reklamacji

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Vaillant Sp. z o.o.

Producent kompletnych rozwiązań systemów grzewczych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »