| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Zwrot i wymiana > Czy można zwrócić towar gdy się rozmyślimy?

Czy można zwrócić towar gdy się rozmyślimy?

Kupiłam niedawno w dużym sklepie odzieżowym spodnie. Niestety w domu stwierdziłam, że dokonałam złego wyboru. Widziałam w innych sklepach, że można zwrócić towar bez podawania przyczyny w ciągu 7 dni. Czy mam do tego prawo?

Nie. Niektóre sklepy przewidują taką możliwość, jednak nie jest to ich obowiązkiem prawnym. Konsument nie może zwrócić towaru tylko z tego względu, że mu się nie spodobał. Prawo do reklamacji przysługuje klientowi wtedy, gdy produkt jest niezgodny z umową i był taki w chwili wydania go kupującemu.

To, że niektóry sklepy prowadzą politykę reklamową, dzięki której kupujący może zwrócić towar, jeżeli stwierdzi że mu się przestał podobać, wynika jedynie z dobrej woli sprzedawcy. Takie działania mają w zasadzie wydźwięk marketingowy i mają zachęcać konsumentów do zakupów w danym sklepie.

Polecamy produkt: PITY 2015 z płytą CD

Oznacza to, że kupujący ma takie uprawnienie tylko wtedy jeżeli sklep przewiduje taką możliwość. W odpowiedzi na pytanie należałoby więc najpierw sprawdzić, czy polityka marketingowa sklepu przewiduje możliwość zwrotu towaru, w jakim terminie zwrot ten powinien nastąpić. Pamiętajmy również, że przeważnie chodzi o towar, który nie był używany przez klienta.

Jeżeli sklep, w którym konsument kupił dany produkt nie gwarantuje mu takiej możliwości, wtedy też reklamacja towaru będzie możliwa jedynie w sytuacji, gdy będzie on niezgodny z umową, czyli np. będzie wadliwy.

Zobacz: Jakie są podstawy reklamacji?

Kiedy towar jest niezgodny z umową

Niezgodność towaru z umową zachodzi nie tylko wtedy, gdy dany towar jest wadliwy. Konsument może składać reklamację również w innych sytuacjach, które powodują niezgodność. Jest to jednak rozróżnione w zależności od tego, czy towar ma właściwości uzgadniane indywidualnie z kupującym, czy też nie.

Spodnie uszyte przez krawca na zamówienie konsumenta będą miały właściwości uzgodnione indywidualnie z kupującym. Natomiast te kupione w sklepie odzieżowym co do zasady nie będą miały właściwości uzgodnionych z kupującym.

W sytuacji, gdy kupiliśmy towar w sklepie, a więc gdy nie uzgadnialiśmy jego właściwości ze sprzedawcą niezgodność towaru z umową powstaje gdy:

  • towar nie nadaje się do celu, do jakiego jest zwykle używany jego rodzaj,
  • jego właściwości nie odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju (np. odporność),
  • nie odpowiada oczekiwaniom kupującego, opartym na składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela (np. w reklamie).

Zobacz: Zwrot towaru

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Gyongyver Takats

Doktor nauk ekonomicznych SGH, redaktor naczelna Biuletynu głównego księgowego, kandydat na biegłego rewidenta z praktyką w biurze rachunkowym i firmie audytorskiej. Właścicielka biura rachunkowego. Specjalistka w tematyce międzynarodowej sprawozdawczości finansowej legitymująca się dyplomem wydanym przez ACCA. Autorka ponad 100 artykułów poradniczych z zakresu rachunkowości, trener i wykładowca.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od www.infor.pl/prawo
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK