| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Żądania konsumenta > Czy gwarancja wyłącza ustawową odpowiedzialność sprzedawcy

Czy gwarancja wyłącza ustawową odpowiedzialność sprzedawcy

Przy wystawianiu gwarancji sprzedawca poinformował mnie, iż dotyczy ona jedynie telewizora, a nie pilota. Stwierdził, iż wynika to z tego, że wcześniej zdarzały się sytuacje, w których pilot nie działał właściwie. Czy w takiej sytuacji mogę reklamować także pilota?

Wystawienie przez sprzedawcę lub producenta gwarancji na zakupiony przez nas towar nie wyłącza ustawowej odpowiedzialności sprzedawcy za niezgodność towaru z umową. Wybór uprawnień będzie należał do konsumenta.

Kupujący, który nabył towar działający wadliwie ma kilka możliwości wyboru. Jeżeli na sprzedany towar została udzielona mu gwarancja, a zakupiony towar jest niezgodny z umową dochodzi do zbiegu uprawnień. Po pierwsze klient może skorzystać z praw, które daje mu gwarancja. Po drugie może dochodzić roszczeń związanych z ustawową odpowiedzialnością sprzedawcy za niezgodność towaru z umową.

Udzielenie konsumentowi gwarancji na sprzedawany towar nie jest obowiązkiem. Jest ona narzędziem walki o konsumenta, gdyż zwiększa jego ufność względem jakości towaru. Gwarancja to dobrowolne i umowne zobowiązanie, w którym gwarant określa właściwości towaru i zobowiązuje się do określonych działań na wypadek, gdyby towar im nie odpowiadał.

Brak jest sprecyzowanego zbioru podmiotów, które wystawiają gwarancję. Przeważnie może to uczynić sprzedawca lub producent.

Zobacz również: Zmiany w gwarancji konsumenckiej

O ile gwarancja jest zobowiązaniem gwaranta, które powstaje w wyniku stosownego zastrzeżenia umownego (w przypadku gwarancji sprzedawcy) lub odrębnej umowy (w przypadku gwarancji producenta), o tyle odpowiedzialność z tytułu niezgodności z umową wynika z ustawy i jest niezależna od udzielenia gwarancji.

Zastrzeżenie w gwarancji iż jej udzielenie wyłącza lub też ogranicza uprawnienia kupującego wynikające z niezgodności towaru z umową jest niedopuszczalne.

Zgodnie z art. 8 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej w przypadku, gdy towar jest niezgodny z umową kupujący może domagać się nieodpłatnej naprawy lub wymiany na nowy, wolny od wad. Ostatecznie może żądać także obniżenia ceny albo odstąpić od umowy.

Takie uprawnienia kupującego nie mogą być ograniczone w żaden sposób. Jeżeli gwarancja obejmuje tylko poszczególne części nie oznacza to, że nie możemy skutecznie dochodzić roszczeń z odpowiedzialności ustawowej.

Kupując towar konsument powinien pamiętać o sytuacjach, które wyłączają odpowiedzialność sprzedawcy. Nie odpowiada on za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową, gdy kupujący w chwili zawarcia umowy o tej niezgodności wiedział lub powinien był wiedzieć. W danej sytuacji istotne byłoby stwierdzenie, czy sprzedawca poinformował kupującego, że kupowany sprzęt ma wady. Stwierdzenie faktu, że zdarzały się przypadki działającego wadliwie towaru nie pozbawia nas roszczeń względem sprzedawcy.

Zobacz również: Czy konsument musi udowodnić niezgodność towaru z umową

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. 2002 nr 141 poz. 1176)

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Dr n.prawnych Roman Ziembiński

Od ponad 20 lat doradza i asystuje w prowadzeniu postępowań upadłościowych i naprawczych oraz przejmuje tymczasowy zarząd kryzysowy w wielu firmach krajowych i zagranicznych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »