| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Żądania konsumenta > Odszkodowanie za niezrealizowany przelew bankowy

Odszkodowanie za niezrealizowany przelew bankowy

Jedną z najczęstszych czynności, jakie są dokonywane w ramach umowy z bankiem to polecenie przelewu pieniędzy na inne konto. Nie ma tu znaczenie czy zlecenie zostało wykonane w siedzibie lub oddziale banku czy też w ramach konta internetowego. Czego można się domagać jeżeli pieniądze nie dotrą na konto adresata w ogóle albo w umówionym czasie?

Polecenie przelewu albo stałe zlecenia zapłaty jest bardzo powszechną usługą. Zanim skorzystamy z tej bardzo wygodnej usługi należy dokładnie przeczytać regulamin dołączony do umowy. W nim powinien znajdować się termin, w jakim bank zobowiązuje się do dostarczenia konkretnej kwoty na rachunek bankowy adresata. W różnych bankach termin ten może być inny. Jest to szczególnie ważne jeżeli dokonujemy za pomocą przelewu płatności za gaz, energię, telefon, czy spłacamy raty karty kredytowej.

Jeżeli bank przeleje pieniądze na konto 2 dni po terminie, tzn. nie wykonał umowy w sposób należyty. Konsument ma wtedy prawo domagać się od niego stosownego odszkodowania. Poniżej przedstawiony został przykład rozstrzygnięcia podobnej sytuacji. Wartość odszkodowania jest oczywiście uzależniona od faktycznie poniesionych strat.

Zobacz również: Bank odpowiada za błędny przelew

Pan Wojciech posiada w banku X konto internetowe. Nie ma czasu by stać w kolejce na poczcie więc postanowił zapłacić rachunki za pomocą przelewu. W regulaminie banku jest napisane, że przelew zlecony przed godziną 11.00 jest zrealizowany następnego dnia. O godz. 10.00 rano Pan Wojciech zlecił przelanie pieniędzy na rachunek przedsiębiorstwa energetycznego. Po miesiącu dostał wezwanie do zapłaty zaległej faktury. Okazało się, że przelew w ogóle nie został wykonany. W związku z tym na rachunku Pana Wojciecha powstały zaległości, a przedsiębiorstwo energetyczne żąda odsetek za zwłokę. Jaką odpowiedzialność ponosi za to bank?                                                                                            Pan Wojciech może złożyć reklamacje do banku i zażądać odszkodowania za niewykonanie umowy. Bardzo istotne jest to, aby w precyzyjny sposób określić wartość szkody. W tym przypadku szkodą będzie wartość odsetek, jaką przedsiębiorstwo energetyczne żąda od konsumenta za nieterminową zapłatę.

Zobacz również: Czy warto korzystać z rachunku bankowego przez internet

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Termin realizacji przelewu określony jest w regulaminie dołączonym do umowy.
Termin realizacji przelewu określony jest w regulaminie dołączonym do umowy.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Dr n.prawnych Roman Ziembiński

Od ponad 20 lat doradza i asystuje w prowadzeniu postępowań upadłościowych i naprawczych oraz przejmuje tymczasowy zarząd kryzysowy w wielu firmach krajowych i zagranicznych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »