| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Żądania konsumenta > Kiedy odstąpienie od umowy z tytułu niezgodności towaru z umową jest możliwe

Kiedy odstąpienie od umowy z tytułu niezgodności towaru z umową jest możliwe

Codziennie konsumenci mają kłopoty z produktami, które albo są wadliwe, albo nie mają właściwości, o których istnieniu zapewniał sprzedawca, czy są niekompletne. Jeżeli nie jesteśmy zadowoleni z tego co kupiliśmy, zanosimy rzecz z powrotem do sklepu, żądając od razu zwrotu gotówki, jednak nie zawsze będzie to możliwe.

Jeżeli konsument stwierdzi, że kupiona przez niego rzecz jest niezgodna z umową, to zgodnie z art. 8 ustawy o sprzedaży konsumenckiej przysługują mu cztery uprawnienia. Ustawa jednak wprowadza sekwencyjność realizacji uprawnień kupującego i dzieli je na dwie grupy roszczeń, które mogą być realizowane wyłącznie w odpowiedniej kolejności, co w pewnym stopniu ogranicza swobodę konsumenta w wyborze przysługujących mu uprawnień.

Zobacz również: Gwarancja a uprawnienia z tytułu niezgodności towaru z umową

Kupujący, w pierwszej kolejności, może żądać doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną:

  • naprawę, albo
  • wymianę na towar nowy.

Wybór jednego z dwóch, wyżej wymienionych, uprawnień należy do konsumenta, gdyż to kupujący, a nie sprzedawca, wybiera konkretne roszczenie, tj. żądanie naprawy lub wymiany. 

Roszczenie kupującego powinno być zaspokojone niezwłocznie po złożeniu reklamacji. Jednak sprzedawca powinien w terminie 14 dni od otrzymania reklamacji ustosunkować się do żądania kupującego, tzn. uznać reklamację za zasadną, albo ją odrzucić, ewentualnie może uznać roszczenie tylko częściowo za uzasadnione. Jednakże, jeśli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie wymiany (naprawy), nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał roszczenie za uzasadnione. Oznacza to, że po tym terminie kupujący będzie uprawniony do odstąpienia od umowy.

Jeżeli nie można zrealizować uprawnień z pierwszej grupy, kupujący będzie mógł wystąpić wobec sprzedawcy z roszczeniami należącymi do drugiej grupy uprawnień, gdy:

  • naprawa ani wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów,
  • sprzedawca nie naprawi albo nie wymieni towaru w odpowiednim czasie,
  • naprawa albo wymiana narażałyby kupującego na znaczne niedogodności.

Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy albo wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia.

Zobacz również: Jaki jest czas naprawy

W sytuacji wystąpienia którejś w wymienionych wyżej przesłanek konsument ma prawo do:

  • stosownego obniżenia ceny albo
  • odstąpienia od umowy.

Odstąpienie od umowy oznacza zwrot towaru sprzedawcy z jednoczesnym zwrotem kupującemu całości ceny. Jednak uprawnienie odstąpienia od umowy, jako najbardziej dotkliwe dla sprzedawcy, jest ograniczone. Kupujący nie może odstąpić od umowy, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Pojęcie istotnej (czy nieistotnej) niezgodności towaru z umową jest oceniane subiektywnie, jednak nieistotne będą takie niezgodności, które są mało istotne, bagatelne, drobne itp.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Kłosowski

Prawnik, doradca podatkowy w Instytucie Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »