| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Umowa kupno-sprzedaż > Czy warto kupować na firmę? – cz. 1

Czy warto kupować na firmę? – cz. 1

Zawierając umowę „na firmę” pozbawiamy siebie uprawnień, jakie przysługują konsumentom. Zastosowanie będą miały przepisy Kodeksu cywilnego, które inaczej kształtują uprawnienia kupującego.

Robienie zakupów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, czyli potocznie „na firmę” ma swoje zalety, jak i wady. Co do zasady kupując w ten sposób przedsiębiorca będzie miał możliwość zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodu, jak również odliczyć VAT.

Z drugiej jednak strony istotną wadą takiego rozwiązania jest fakt, że w tej sytuacji nie przysługują kupującemu uprawnienia wynikające z przepisów dotyczących sprzedaży konsumenckiej. W odróżnieniu zatem od konsumenta, kupujący powinien o wiele uważniej przeczytać całą umowę i zwrócić uwagę na każdy szczegół. Możliwe również, że nie będzie mógł skorzystać z przywilejów, jakie sklepy zapewniają swoim klientom - konsumentom (np. gwarancja).

Podstawowa różnica między kupowaniem na firmę, a na własny rachunek jest to, że kupujący, jako przedsiębiorca, nie jest konsumentem i nie korzysta z uprawnień konsumenckich. Czasami można spotkać się z twierdzeniami sprzedawców, iż oznacza to brak możliwości złożenia reklamacji. Czy ma to jednak pokrycie w rzeczywistości?

Przedsiębiorca „A” kupił sprzęt komputerowy w jednym ze sklepów elektronicznych ogólnopolskiej sieci. Jeżeli nie stosuje się wobec niego przepisów dotyczących konsumentów, jaki będzie zakres jego uprawnień?

Wyłączenie stosowanie przepisów o sprzedaży konsumenckiej oznacza, że zastosowanie będą miały przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące umowy sprzedaży. Tym samym reklamacja takiego towaru nadal jest możliwa, chociaż zmienia się jej podstawa prawna. O ile w przypadku konsumenta będą to przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, o tyle przy kupnie „na firmę” podstawą będą przepisy kodeksowe dotyczące rękojmi za wady fizyczne lub prawne.

Zobacz również serwis: Umowy

Nie jest to jedyna zmiana, jako że szerzej rozumiana jest sama podstawa odpowiedzialności przy sprzedaży konsumenckiej, czyli niezgodność towaru z umową. Obejmuje ona nie tylko wady rzeczy (które są przesłanką sprzedaży kodeksowej), ale również rozsądne oczekiwania konsumenta co do towaru.

Przy sprzedaży konsumenckiej można reklamować również w przypadku niezgodności towaru z umową, która nie powoduje zmniejszenia wartości produktu. Uprawnienia z tytułu rękojmi przysługują, gdy wada zmniejsza wartość lub użyteczność rzeczy. W obydwu przypadkach odpowiedzialność istnieje, gdy rzecz nie ma właściwości o których zapewniał sprzedawca oraz gdy została wydana w stanie niekompletnym.

Co jednak istotniejsze kupując „na firmę” należy z o wiele większą uwagą zapoznać się z treścią umowy. To czego nie wolno zamieścić w umowie z konsumentem, będzie już bowiem dozwolone z umowie z przedsiębiorcą.

Zobacz również: Czy warto kupować „na firmę” – cz. 2

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Wicherkiewicz

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »