| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > W sądzie > Postępowanie sądowe > Portal Informacyjny jako ułatwienie dostępu do spraw sądowych

Portal Informacyjny jako ułatwienie dostępu do spraw sądowych

Portal Informacyjny, rewolucyjne rozwiązania Ministerstwa Sprawiedliwości, stanowi istotne ułatwienie dostępu do spraw sądowych. Kto i na jakich zasadach może korzystać z Portalu Informacyjnego?

Portal Informacyjny to rewolucyjne rozwiązanie zainicjowane przez Ministerstwo Sprawiedliwości, wprowadzane stopniowo we wszystkich sądach na terenie całego kraju. Portal Informacyjny ma swoją podstawę prawną w dodanym §90a ust. 1-4 Regulaminu Urzędowania Sądów Powszechnych z dnia 23 lutego 2007 r. (Dz. U. Nr 38, poz. 249 z późn. zm.). Elektroniczny system umożliwia bezpośredni dostęp do akt sądowych dla stron procesu oraz ich pełnomocników procesowych. Celem wdrożenia innowacyjnego Portalu Informacyjnego było przede wszystkim odciążenie sekretariatów sądów od czasochłonnego obowiązku udzielania informacji uczestnikom procesu. Chodzi tu głównie o wyszukiwanie akt do osobistego przeglądania, kserowanie poszczególnych kart z akt, udostępnianie protokołów z rozpraw czy nagrywanie e-protokołów. Wszystkie te czynności wiążą się z koniecznością osobistego przyjazdu do siedziby sądu, składania licznych wniosków, często także wcześniejszego zamówienia akt do wglądu w czytelni, a także kosztów związanych z ewentualną chęcią uzyskania kserokopii dokumentów. Dzięki Portalowi użytkownik może uzyskać dostęp do swojej sprawy z ekranu komputera.

Czy można fotografować akta sądowe?

Procedura dostępu do Portalu Informacyjnego

Aby zainicjować możliwość korzystania z portalu, należy założyć konto pod adresem interesującej użytkownika apelacji, przykładowo dla użytkownika z apelacji warszawskiej będzie to: https://portal.waw.sa.gov.pl, gdańskiej: https://portal.gdansk.sa.gov.pl, krakowskiej: https://portal.krakow.sa.gov.pl. Aplikacja krok po kroku wskaże, jakie dane należy wskazać, aby dokonać skutecznej rejestracji. Aby aktywować prawidłowo zarejestrowane konto należy jednorazowo udać się do Sądu Okręgowego danej apelacji, gdzie pracownik sądu zweryfikuje dane z dokumentem tożsamości lub legitymacją pełnomocnika procesowego. Po dokonaniu tej formalności można będzie już bez problemów korzystać z Portalu Informacyjnego, przy użyciu loginu i nadanego unikalnego hasła.

Portal Informacyjny - ułatwienie dostępu do sądu

Główną z zalet systemu jest jego nieodpłatność. Użytkownik nie ponosi żadnych kosztów związanych z dostępem do akt sprawy. Każde pismo ujawnione w systemie można zapisać na dysku komputera, edytować, drukować. W sytuacji, kiedy dana rozprawa była nagrywana za pomocą e-protokołu, istnieje możliwość pobrania pliku z zapisem posiedzenia, celem jego odsłuchania. Dzięki temu, zbędna staje się konieczność sporządzania wniosków do sądu o kopie protokołów lub nagrań. Dzięki dostępowi użytkownik w szybszy sposób dowie się o terminach posiedzeń, wezwaniach, zmianach w danej sprawie, jeszcze zanim korespondencja z tymi informacjami dotrze do adresata. Przykładowo, dzięki dostępowi do Portalu strona dowie się o wezwaniu przez sąd do uzupełnienia braków formalnych pisma i będzie mogła braki te uzupełnić lub się do tego przygotować, zanim jeszcze otrzyma tradycyjne papierowe wezwanie (sam dostęp do informacji i przejrzenie dokumentów nie zastępuje jeszcze tradycyjnego doręczenia). Informacje do systemu są bowiem wprowadzanie niezwłocznie (do 3 dni roboczych), po sporządzeniu ich w formie elektronicznej przez pracownika sądu. Ponadto dostępna jest funkcja otrzymywania e-maila ze zbiorczym powiadomieniem o nowych czynnościach w sprawach danej apelacji. Istotnym udogodnieniem jest również opcja tworzenia kont zależnych dla pracowników kancelarii, które jest powiązanie z kontem głównym pełnomocnika. Jest to istotne w przypadku prowadzenia przez pełnomocnika dużej ilości spraw, a samodzielne przejrzenie informacji nie byłoby zawsze możliwe.

Dalsze prace nad Portalem Informacyjnym

System stopniowo się rozwija, ostatecznie ma objąć swoim zasięgiem wszystkie sądy w Polsce. Na chwilę obecną (październik 2014 roku) objął swoim działaniem sądy okręgowe i apelacyjne, kolejnym etapem będą wszystkie sądy rejonowe. Obecnie Portal Informacyjny został wdrożony w sądach rejonowych apelacji białostockiej, warszawskiej oraz wrocławskiej. Wykaz sądów, w których już wdrożono to innowacyjne rozwiązanie znajduje się pod adresem https://portal.wroclaw.sa.gov.pl/wykazsadow.

Kto ma dostęp do akt w postępowaniu przygotowawczym?

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Paulina Piekarska

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »