REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie żłobków i klubów dziecięcych w podatku od nieruchomości

KRS Kancelaria Patrycja Kaźmierczak i Tomasz Wojdal - Spółka Partnerska Adwokatów i Radców Prawnych
KRS Kancelaria świadczy kompleksowe usługi prawne i podatkowe dla biznesu - zajmuje się obsługą prawną i podatkową podmiotów gospodarczych, opracowuje dla nich plany restrukturyzacji (m.in. przekształcenia, wydzielenia, fuzje), wprowadza optymalizacyjne rozwiązania podatkowe oraz dba o to, aby zawierane kontrakty handlowe dawały maksymalne poczucie bezpieczeństwa.
Zwolnienie żłobków i klubów dziecięcych w podatku od nieruchomości/ fot. Shutterstock
Zwolnienie żłobków i klubów dziecięcych w podatku od nieruchomości/ fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Początek 2018 r. przyniósł nowy rodzaj zwolnienia w podatku od nieruchomości. Od dnia 1 stycznia 2018 od podatku od nieruchomości zwolnione są również żłobki i kluby dziecięce oraz prowadzące je podmioty, w zakresie nieruchomości zajętych na prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego.

Z dniem 1 stycznia 2018 r. wprowadzono do ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1785) nowy rodzaj zwolnienia w podatku od nieruchomości. Zgodnie z brzmieniem art. 7 ust. 2 pkt 2a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, wprowadzonego ustawą z dnia 7 lipca 2017 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z systemami wsparcia rodzin (Dz. U. 2017 poz. 1428), zwalnia się od podatku od nieruchomości również żłobki i kluby dziecięce oraz prowadzące je podmioty, w zakresie nieruchomości zajętych na prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego.

REKLAMA

Pojęcie żłobka i klubu dziecięcego

Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych nie wprowadza własnej definicji żłobka oraz klubu dziecięcego. W związku z brakiem takiej regulacji należy odwołać się do rozumienia tych pojęć na gruncie ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. z 2016 r. poz. 157). Zgodnie z art. 8 ust. 3 tej ustawy żłobkiem lub klubem dziecięcym jest każda jednostka organizacyjna, która niezależnie od jej nazwy wykonuje zadania określone w art. 10 ustawy, a więc zadania polegające na:

  1. zapewnieniu dziecku opieki w warunkach bytowych zbliżonych do warunków domowych;
  2. zagwarantowaniu dziecku właściwej opieki pielęgnacyjnej oraz edukacyjnej, przez prowadzenie zajęć zabawowych z elementami edukacji, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka;
  3. prowadzeniu zajęć opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych, uwzględniających rozwój psychomotoryczny dziecka, właściwych do wieku dziecka.

Definicja ta nie zawiera szczególnych warunków w zakresie charakteru prawnego podmiotu prowadzącego żłobek bądź klub dziecięcy, gdyż obejmuje „każdą jednostkę organizacyjną”. W związku z tym należy przyjąć, że odnosi się ona zarówno do publicznych jak i niepublicznych żłobków i klubów dziecięcych.

Zakres zwolnienia i wątpliwości na jego tle.

REKLAMA

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 2 pkt 2a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, przyjąć należy, iż zwolnienie to obejmuje wyłącznie żłobki i kluby dziecięce. Nie będzie ono miało zatem zastosowania do innego rodzaju placówek wychowawczo – opiekuńczych, a także przedszkoli, dla których ustawodawca uregulował odrębnie zwolnienie w podatku od nieruchomości (art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych).

Zwolnienie żłobków i klubów dziecięcych zostało umiejscowione w katalogu zwolnień podmiotowych. Jednakże należy zwrócić uwagę, także na częściowo przedmiotowy charakter tego zwolnienia. Z treści przepisu jednoznacznie wynika, iż podmioty prowadzące żłobek lub klub dziecięcy zwolnione są z podatku od nieruchomości w zakresie nieruchomości zajętych na prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego. Dlatego też, w sytuacji, kiedy nieruchomość jedynie częściowo wykorzystywana będzie na prowadzenie tego rodzaju działalności, zwolnieniu podlegać będzie wyłącznie ta część nieruchomości, która przeznaczona jest na jej prowadzenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązujące od 1 stycznia 2018 r. zwolnienie dotyczy podatników podatku od nieruchomości. Zatem w sytuacji, kiedy podmiot prowadzący żłobek bądź klub dziecięcy jest właścicielem nieruchomości bezspornie może on skorzystać ze zwolnienia.

Kontrowersje pojawiają się natomiast w przypadku, gdy podmiot prowadzący żłobek czy też klub dziecięcy jedynie wynajmuje nieruchomość, w której prowadzi swoją działalność. Wówczas należy wyróżnić dwie sytuacje:

  • jeżeli wynajmującym nieruchomość jest podmiot publiczny, podatnikiem podatku od nieruchomości staje się najemca. W związku z tym, jeżeli najemca prowadzi żłobek lub klub dziecięcy będzie mógł skorzystać z omawianego zwolnienia; 
  • jeżeli wynajmującym jest podmiot prywatny, to w dalszym ciągu to on pozostaje podatnikiem w podatku od nieruchomości. W takiej sytuacji podmiot prowadzący żłobek lub klub dziecięcy, będący najemcą nieruchomości de facto pozbawiony jest prawa do skorzystania ze zwolnienia.

REKLAMA

Opisany powyżej kształt podmiotowy zwolnienia budzi wątpliwości. Literalna wykładania przepisów pozbawia bowiem najemców lokali od osób prywatnych możliwości korzystania z takiego zwolnienia. Sytuacja taka prowadzi do nieuzasadnionego różnicowania podmiotów znajdujących się w podobnej sytuacji faktycznej.

Dopiero przy zastosowaniu wykładni funkcjonalnej można uznać, że ze zwolnienia w zakresie prowadzonych żłobków i klubów dziecięcych powinni korzystać również najemcy nieruchomości dokonujący najmu od osób prywatnych, a wykorzystywanych do działalności w zakresie żłobków i klubów dziecięcych.

Praktyczne zastosowanie zwolnienia będzie uzależnione od stanowiska przyjętego przez organy podatkowe (w przypadku podatku od nieruchomości: wójt, burmistrz oraz prezydent miasta), a także w dalszej kolejności od rozstrzygnięć sądów administracyjnych.

Tomasz Wojdal - KRS Kancelaria  

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Chcesz potańczyć? 10.000 zł bezzwrotnego dofinansowania na organizację potańcówki czeka na chętnych. Bez wkładu własnego.

Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi uruchamia program Potańcówki Wiejskie. Można dostać 10.000 zł bezzwrotnego dofinansowania, bez wkładu własnego, ale trzeba nawiązać współpracę z wykonawcami tradycyjnej muzyki danej społeczności lokalnej.

Elektroniczne listy polecone z potwierdzeniem odbioru. Nowa usługa Poczty Polskiej: e-Doręczenia. Jak dołączyć firmę do systemu e-Doręczeń?

Już niedługo zostanie wdrożona nowa usługa Poczty Polskiej e-Doręczenia. To prawdziwa rewolucja, która ma w dalszej perspektywie zastąpić tradycyjną papierową korespondencję wysyłaną do osób prywatnych, urzędów czy firm. Bank Pocztowy przeprowadził właśnie testy tej usługi z wykorzystaniem udostępnionego przez Pocztę Polską interfejsu API. Po jej wdrożeniu, zamiast osobistych wizyt w urzędzie pocztowym, fizycznego odbierania i wysyłania listów poleconych oraz archiwizowania papierowej korespondencji, będzie można dokonać wysyłki pisma w formie elektronicznej. Ta nowinka, to efekt wchodzącego w życie od października 2024 r. ułatwienia dla obywateli w postaci elektronicznego adresu do e-Doręczeń. 

Kto będzie musiał oddać 13. emeryturę? Niektórzy seniorzy powinni to sprawdzić

Niektórzy seniorzy będą musieli zwrócić 13. emeryturę. Pożegnanie z "trzynastką" dotyczy emerytów, którzy przekroczyli kwotowy limit dorabiania do emerytury. Dowiedz się, ile wynosi taki limit w 2024 roku, czy ta sytuacja dotyczy Ciebie?

Kolejni funkcjonariusze mają podwyżki. Nawet do 16 100 zł

Tym razem podwyżki dla funkcjonariuszy ABW – przyznano im podwyżki pensji i dodatków.

REKLAMA

Anita Noskowska-Piątkowska: Postulat stałych podwyżek w służbie cywilnej

Szefowa służby cywilnej: będę postulowała stały wzrost wynagrodzenia w służbie cywilnej.

Dziś Sejm rozpoczyna trzydniowe posiedzenie - co się wydarzy? Harmonogram obrad w dniach 24-25-26 kwietnia

Dzisiaj, 24 kwietnia Sejm rozpoczyna trzydniowe posiedzenie. Jak będzie przebiegał plan obrad? Jakie projekty ustawa będą procedowane przez parlamentarzystów? Pełny harmonogram obrad Sejmu w dniach 24-25-26 kwietnia 2024 roku.

Podwyżka zasiłku pogrzebowego do 7000 zł już pewna. Czy jeszcze w 2024 roku?

22 kwietnia 2024 r. (w odpowiedzi na interpelację poselską) Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało, że projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw - przewidujący podwyższenie kwoty zasiłku pogrzebowego z 4000 zł do 7000 zł zostanie w najbliższych dniach skierowany do opiniowania w ramach uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.

1500,00 zł dla ucznia w roku szkolnym 2024/2025. Sprawdź, kiedy złożyć wniosek, by otrzymać część pieniędzy już w wakacje.

Katalog świadczeń mających wspomóc rodziców w wychowaniu dzieci się poszerza – 800 plus, Dobry Start, dodatek z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego, samotnego wychowywania dziecka, na dojazdy. Na początku roku szkolnego przelew dla niektórych rodziców może wynieść nawet 1500,00 zł.

REKLAMA

Likwidacja CBA - projekt ustawy już jest! Większość zadań CBA zostanie przekazana policji, powstanie CBZK

Projekt ustawy likwidującej Centralne Biuro Antykorupcyjne (CBA) rząd ma przyjąć w II kwartale 2024 r. Tak wynika z informacji umieszczonych w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Większość zadań CBA zostanie przekazana policji, tj. do nowego Centralnego Biura Zwalczania Korupcji (CBZK).

Najdroższa profilaktyka jest i tak tańsza niż najtańsze leczenie. Regulacje prawne zgłoszenia badania działania wyrobu medycznego do diagnostyki in vitro

5 lat projektowanie leku; 5 lat badań klinicznych; 5 lat czasu koncernu na komercjalizację leku; 5 lat rynkowego życia produktu. Życie leku na rynku to co do zasady tylko ułamek życia leku. A jak wyglądają procedury w przypadku wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro (czyli w laboratorium). Tekst przybliża trudne obowiązki badacza i sponsora i rynek europejski wyrobów medycznych.

REKLAMA