Kategorie

Podatek od nieruchomości

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paczkomaty a podatek od nieruchomości. Gminy coraz dokładniej analizują, czy aby na pewno paczkomaty można opodatkować podatkiem od nieruchomości. Zwłaszcza, że opinie w tej sprawie są różne. Jedna z gmin uznała np. automat do przechowywania przesyłek za budowlę i liczyła na dodatkowe środki. Ale organ drugiej instancji zadecydował inaczej. Pojawiają się również stwierdzenia, że część samorządów intensywnie poszukuje dodatkowych źródeł dochodów. A kwota takiego podatku mogłaby wynieść nawet 2 tys. zł rocznie za urządzenie. Zdaniem ekspertów, obecnie urzędnikom brakuje orzecznictwa sądowego w tej kwestii. Dlatego wstrzymują się od podejmowania odważniejszych decyzji, co nie oznacza, że siedzą z założonymi rękami.
Zwolnienie z podatku od nieruchomości. Sejm uchwalił ustawę zwalniającą z podatku od nieruchomości wszystkie grunty, budynki i budowle na lotniskach użytku publicznego.
Zwolnienia z podatku od nieruchomości. Przesunięcie na 1 stycznia 2022 roku terminu wejścia w życie nowelizacji ustawy zakładającej zwolnienie z podatku od nieruchomości wszystkich gruntów, budynków i budowli na lotniskach użytku publicznego przewiduje poprawka zaakceptowana przez sejmowe komisje.
Podatek katastralny. Wiceminister finansów Sebastian Skuza był pytany podczas debaty w ramach Samorządowego Kongresu Finansowego w Sopocie, czy podatek katastralny może być remedium na trudną sytuację finansową jednostek samorządu terytorialnego.
Podatek od nieruchomości. Ustawodawca wydłużył terminy stosowania preferencji (tj. zwolnień, przedłużeń terminów płatności) w podatku od nieruchomości do końca 2021 r. Ustawa w tej sprawie weszła w życie 29 czerwca 2021 r.
Podatek od nieruchomości - zwolnienia. Przedłużono terminy stosowania preferencji w podatku od nieruchomości. Gminy mogą wprowadzać zwolnienia i wydłużać terminy płatności rat do końca 2021 roku. Kto może skorzystać z tych rozwiązań?
Rada gminy postanowiła podjąć uchwałę ustanawiającą zwolnienia w podatku od nieruchomości, w ramach pomocy de minimis, dla przedsiębiorców. Czy w takiej uchwale - jako warunek uzyskania zwolnienia - można zapisać brak zaległości w podatkach i opłatach lokalnych stanowiących dochód budżetu gminy?
Podatek od nieruchomości. Jakie są zasady ustalania podstawy opodatkowania w podatku od nieruchomości w przypadku budowli lub ich części?
Opodatkowanie elektrowni wiatrowych. Senat podjął uchwałę o przekazaniu do Sejmu projektu ustawy o wypłacie gminom rekompensaty za dochody, utracone w 2018 r. w wyniku zmiany opodatkowania budowli wchodzących w skład elektrowni wiatrowych. Projekt to inicjatywa ustawodawcza Senatu.
Podatek od nieruchomości. W dniu 24 lutego 2021 r. Trybunał Konstytucyjny wydał ważny dla przedsiębiorców wyrok (sygn. SK 39/19) w sprawie podatku od nieruchomości. Termin na wznowienie postępowania podatkowego już upłynął Pozostają jednak inne możliwości odzyskania zapłaconego podatku od nieruchomości w związku z tym orzeczeniem. Kogo dotyczy wyrok? Wprost: osób fizycznych i przedsiębiorców. Jednak ze względu na treść jego uzasadnienia i użyte przez sąd sformułowanie ma również zastosowanie do „innych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.”
Zwolnienie z podatku od nieruchomości. Czy rada gminy może uzależnić zwolnienia z podatku od nieruchomości od braku zaległości publicznoprawnych?
Czy gmina może naliczać podatek od nieruchomości od tzw. blaszaków, które służą jako składziki na narzędzia, czy jako pomieszczenia do przechowywania różnych rzeczy, np. rowerów, kosiarek itp. Zgodnie z prawem budowlanym, nie są to ani budynki, ani obiekty budowlane.
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego w sprawie podatku od nieruchomości w świetle pierwszych orzeczeń sądów administracyjnych w tym zakresie. Kontrowersji ciąg dalszy…
Ulgi w podatku od nieruchomości. Innowacyjne firmy, wdrażające nowe technologie oraz prowadzące w Częstochowie tzw. badania aplikacyjne lub rozwojowe, nadal będą mogły starać się o zwolnienie z podatku od nieruchomości, nawet do 0,5 mln złotych w ciągu maksymalnie pięciu lat – zdecydowali miejscy radni.
Ulgi w podatku od nieruchomości dla innowacyjnych firm. Przedsiębiorstwa wdrażające nowe technologie oraz prowadzące w Częstochowie tzw. badania aplikacyjne lub rozwojowe, nadal będą mogły starać się o zwolnienie z podatku od nieruchomości, nawet do 0,5 mln złotych w ciągu maksymalnie pięciu lat – zdecydowali miejscy radni.
DN-1 - deklaracja na podatek od nieruchomości. Kto i kiedy składa deklarację DN-1? Gdzie i jak złożyć? Jak wypełnić deklarację DN-1?
Podatek od nieruchomości. Rzecznik MSP wnosi o rozkładanie ma raty i umarzanie zaległych podatków od nieruchomości mikro, małym i średnim firmom poszkodowanym przez Covid - poinformowało biuro Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców.
Zwolnienie z podatku dla nieruchomości z OZE. Wrocław zwolnił z podatku od nieruchomości budynki i ich części, do których podłączono instalację fotowoltaiczną albo inne urządzenia pozwalające na korzystanie z odnawialnych źródeł energii, jak: kolektor słoneczny, pompa ciepła, rekuperator, gruntowy wymiennik ciepła. Jakie są pozostałe warunki tego zwolnienia podatkowego? Dlaczego Wrocław jest jednym z niewielu miast w Polsce, które wprowadziło takie zwolnienie?
Podatek katastralny. Resort finansów poinformował, że nie prowadzi obecnie prac nad wprowadzeniem podatku katastralnego, czyli podatku od nieruchomości opartego na wartości nieruchomości.
Podatek od nieruchomości. Trybunał Konstytucyjny orzekł, że niekonstytucyjne są przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, które automatycznie kwalifikują nieruchomości przedsiębiorcy do wyższej stawki opodatkowania niezależnie od faktycznego wykorzystania tej nieruchomości.
Podatek od nieruchomości oraz opłata targowa - zmiany w ich zakresie zostały wprowadzone Tarczą antykryzysową w związku z pandemią koronawirusa. Ile wyniosą w 2021 roku? Czy JST otrzymają rekompensatę za brak wpływów?
Podstawa opodatkowania podatkiem od nieruchomości budowli całkowicie zamortyzowanych była przedmiotem rozstrzygnięcia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach. Z wydanego przez ten sąd wyroku wynika, że podstawą opodatkowania budowli amortyzowanych czy całkowicie zamortyzowanych, jest przyjęta dla celów amortyzacji wartość, która w obu wariantach jest niepomniejszana o odpisy amortyzacyjne – czyli co do zasady, podstawa opodatkowania budowli nie zmienia się w czasie.
Podatek od nieruchomości i opłata targowa w 2021 r. ulegną zmianom. Przewiduje to tzw. Tarcza antykryzysowa 6.0. Co się zmieni?
Od 2021 roku obowiązywać będą korzystne dla podatników zmiany w zakresie podatku od nieruchomości i opłaty targowej. Gminy będą mogły nadal stosować zwolnienia z podatku od nieruchomości i przedłużać terminy płatności jego rat. Mogą też wprowadzić preferencje dla organizacji pozarządowych. W 2021 roku nie będzie pobierana opłata targowa. Jednostki samorządu terytorialnego otrzymają rekompensatę za brak wpływów z tej opłaty.
Nowelizacja przepisów prawa budowlanego z września 2020 r. wprowadziła zmiany, które mogą wywrzeć wpływ na rozliczenia podatkowe z tytułu podatku od nieruchomości. Nie jest to pierwszy przypadek, gdy istniejące powiązanie przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz prawa budowlanego powoduje, że nawet drobne modyfikacje w zakresie tego ostatniego powodują niezamierzone wątpliwości podatkowe.
Wrocławski magistrat wykorzysta technologie satelitarne do weryfikacji powierzchni objętych podatkiem od nieruchomości. Dzięki obrazowaniu satelitarnemu skuteczniej mają być analizowane zapisy deklaracji podatkowych składane przez mieszkańców.
W 2021 r. będą obowiązywały wyższe podatki od nieruchomości w Warszawie. Władze stolicy planują podnieść stawki podatku od budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej oraz budynków mieszkalnych i mieszkań. O ile wzrośnie podatek od nieruchomości?
Zastąpienie jednym podatkiem gruntowym podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego - to postulat zawarty w raporcie „Państwo i My. Osiem grzechów głównych Rzeczpospolitej – 5 lat później”. W raporcie proponuje się także wprowadzenie jednolitej opłaty urbanistycznej w miejsce dotychczas istniejących opłat, zmiany dotyczące opłaty skarbowej oraz dochodów samorządów z podatku PIT.
Specjalny podatek od morskich farm wiatrowych ma się pojawić za sprawą ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych. Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce, by ustawa weszła w życie w styczniu 2021 r.
Zaktualizowane maksymalne stawki podatku od nieruchomości obowiązywać będą w Słupsku w 2021 r. Oznacza to wzrost dotychczasowych stawek o wskaźnik inflacji, czyli 3,9 proc.
Określenie podatnika podatku od nieruchomości może nastręczać trudności porównywalne do tych, które wiążą się ze wskazaniem przedmiotu opodatkowania tym podatkiem. Sytuacja jest szczególnie nieprzejrzysta, gdy mówimy o podmiotach, które łączy umowa o ustanowienie służebności przesyłu.
Radni w Opolu uchwalili podwyżki podatków i opłat na 2021 r. Podatki od nieruchomości na terenie miasta Opole wzrosną średnio o kilka procent.
W 2021 roku w Olsztynie wzrosną stawki podatków i opłat, w tym podatku od nieruchomości. Od stycznia podatki od budynków mieszkalnych w Olsztynie wzrosną z 0,79 zł do 0,85 zł za 1 m kw. Wzrośnie też podatek od budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
W celu ustalenia podstawy opodatkowania nieruchomości urzędy chcę wiedzieć kto i za ile sprzedał mieszkanie – informują osoby, które zgłaszają lokal do opodatkowania, choć sam podatek od nieruchomości jest wymierzany tylko od metrażu. Sprawa dotyczy urzędów warszawskich.
Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie przedłużenia terminów płatności rat podatku od nieruchomości przedsiębiorcom w związku z wystąpieniem epidemii COVID-19. Jako podstawę prawną uchwały rada wskazała art. 15q ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Przedłużenie terminu płatności ma następować na wniosek przedsiębiorcy. Czy we wniosku tym rada gminy może zawrzeć pouczenie o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń?
W 2021 roku wzrośnie w Gdańsku podatek od nieruchomości. Na podwyżce podatku miasto ma zarobić około 10 mln zł. Od nowego roku w stolicy Pomorza wzrośnie też do 2,41 zł opłata miejscowa, którą płaci każdy turysta przebywający w Gdańsku dłużej niż dobę.
Powierzchnia użytkowa hali garażowej wykazana w ewidencji gruntów i budynków jest dla organów podatkowych wiążąca, niezależnie od tego, czy jest zgodna z rzeczywistością. Dane dotyczące powierzchni użytkowej lokali należą bowiem do danych bezwzględnie wiążących organy podatkowe, których nie mogą one samodzielnie podważyć w ramach postępowania podatkowego. Faktyczne obmiary nie mogą skutecznie podważyć zapisów ewidencji, mogą jedynie stanowić informację wskazującą na potrzebę wprowadzenia stosownych zmian.
Punktem wyjścia rozważań o podatku od nieruchomości z całą pewnością jest definicja budynku. Skonstruowanie jej poprzez pozytywne wyliczenie cech tego obiektu budowlanego (trwałe związanie z gruntem, wydzielenie z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych, fundament, dach), stanowi podstawę negatywnej definicji budowli (zgodnie z którą – w dużym uproszczeniu – budowlą jest to, co nie jest budynkiem lub obiektem małej architektury). W ocenie autora tekstu, w przypadku potencjalnego opodatkowania podatkiem od nieruchomości kontenerów, przytoczyć należy także definicję obiektu budowlanego i tymczasowego obiektu budowlanego. Pomocna (albo nawet kluczowa) przy ocenie prawidłowości ich kwalifikacji, może okazać się nawet istota podatku od nieruchomości.
Z najnowszego orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego wynika, że służebność przesyłu nie jest rozumiana jako posiadanie samoistne, dlatego przedsiębiorca przesyłowy nie jest uznawany za podatnika podatku od nieruchomości, w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Właściciel gruntu, na którym znajduje się taka infrastruktura, będzie więc w większości przypadków musiał uiszczać cały podatek od nieruchomości.
NSA rok temu uznał, że podatek od nieruchomości w przypadku m.in. posadowienia budowli (np. reklamy lub wiatraka) na cudzej działce musi uiścić właściciel gruntu, ale w praktyce co gmina, to inne podejście. Chodzi o sytuacje, gdy kto inny jest właścicielem działki, a kto inny właścicielem budowli czy budynku, np. podatnicy dzierżawią lub wynajmują działkę i stawiają na niej tzw. totemy reklamowe (pylony z banerem reklamowym), lub innego rodzaju budowle (np. wiatraki) i budynki. Spory o to, kto jest podatnikiem i musi zapłacić gminie lub miastu podatek od nieruchomości, ciągną się od lat.
Sąd pierwszej instancji błędnie przyjął, że organy podatkowe powinny - niezależnie od zapisów ewidencji gruntów i budynków - ustalić rzeczywistą funkcję budynku letniskowego. W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, organ podatkowy nie miał prawa dokonywać samodzielnej klasyfikacji funkcji budynku, tj. analizować jego faktycznego wykorzystania, tylko powinien odwołać się do odpowiednich zapisów ewidencji gruntów i budynków, co też uczynił, zgodnie z przepisami obowiązującego prawa. Maksymalna stawka ustawowa podatku od nieruchomości od "pozostałych budynków" (w tym również domu letniskowego) jest 10 razy wyższa od stawki mającej zastosowanie do budynków mieszkalnych.
Przy zwolnieniu z podatku od nieruchomości dla działów specjalnych produkcji rolnej istotne znaczenie ma definicja budynku gospodarczego. Okazuje się, że jej ustalenie może stwarzać sporo problemów.
Wójt planuje wprowadzenie nowego zwolnienia w podatku od nieruchomości dla mieszkańców budynków, którzy zainstalowali podłączenie do sieci fotowoltaicznych lub mają kolektory słoneczne. Ale uzyskali oni wcześniej dotację z gminy na wymianę źródeł energii. Czy w tej sytuacji działanie wójta będzie zgodne z prawem?
Sąd administracyjny uznał, że sam brak decyzji administracyjnej o zakończeniu przez firmę prac rekultywacyjnych nie może stanowić podstawy do niekorzystnego dla niej opodatkowywania ją podatkiem od nieruchomości. To bowiem fakt zaprzestania wykorzystywania gruntu dla celów gospodarczych ma znaczenie na gruncie ustawy podatkowej, a nie formalne zakończenie postępowania administracyjnego w przedmiocie rekultywacji.
Właściciele mieszkań, budynków i gruntów powinni przygotować się na kolejne podwyżki. Ministerstwo Finansów ogłosiło właśnie maksymalne stawki podatku od nieruchomości 2021 r. Ich wzrost sięgnął blisko 4 proc. i jest dwukrotnie wyższy niż w zeszłym roku.
Zasady prawne w zakresie podatku od nieruchomości reguluje ustawa o podatkach i opłatach lokalnych. O wysokości podatku w 2021 r. zdecydują poszczególne gminy. Może on jednak wzrosnąć maksymalnie o 3,9%. Przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące uiszczania tego podatku w przyszłym roku.
W stosunku do obecnego roku podatek od nieruchomości w 2021 roku może zostać podniesiony o maksymalnie 3,9%. Decyzję o ewentualnej podwyżce podejmą poszczególne gminy, na co będziemy musieli jeszcze trochę poczekać. Przyjrzyjmy się także temu, jak podatek o nieruchomości w 2021 roku będzie formalnie uiszczany, tj. kto będzie zobowiązany, kto będzie zwolniony, jakie dokumenty będą niezbędne, w jakich terminach podatek powinny opłacać osoby fizyczne oraz osoby prawne. Oczywiście sytuacja wywołana przez COVID-19 może doprowadzić do zmian w zakresie obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości, o czym na pewno będziemy informować na naszym portalu.
Od przyszłego roku podatek od nieruchomości może wzrosnąć maksymalnie o 3,9%. Bedzie drożej, bo wraz ze wzrostem cen rosną nie tylko podatki, ale również opłaty uzdrowiskowe, miejscowe i targowe. Nowe stawki podatku od nieruchomości od 2021 roku uchwalą rady gmin.
22 lipca 2020 r. Trybunał Konstytucyjny wydał wyrok, w którym wskazał, że przepisy, które w 2018 roku z mocą wsteczną wprowadziły zmiany w opodatkowaniu elektrowni wiatrowych, są niezgodne z wywodzoną z art. 2 Konstytucji zasadą nieretroaktywności prawa (lex retro non agit).
Od początku 2021 roku kolejny rok z rzędu wzrosną o wskaźnik inflacji (o ok. 3,9%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już, jak ro roku, obwieszczenie w tym zakresie. Stąd w 2021 r. możemy liczyć się z wyższymi stawkami podatku od nieruchomości. Trzeba jednak pamiętać, że o faktycznej wysokości stawek podatków i opłat lokalnych w danym roku decyduje każda gmina w odpowiedniej uchwale swojej rady, podjętej w roku poprzednim. Zatem podatnicy podatku od nieruchomości w danej gminie zapłacą w 2021 roku wyższy podatek tylko wtedy, kiedy przed końcem 2020 r. rada gminy zdąży podjąć uchwałę podwyższającą obecnie obowiązujące stawki tego podatku.