reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > W sądzie > e-sąd > Jak założyć konto w e-sądzie?

Jak założyć konto w e-sądzie?

Elektroniczne postępowanie upominawcze (EPU) jest prowadzone przez e-sąd. Ten rodzaj postępowania dotyczy prostych spraw windykacyjnych, w których nie ma konieczności przeprowadzenia postępowania dowodowego. Sprawdź jak skorzystać z usług e-sądu.

Możliwość przeprowadzenia EPU przez e-sąd istnieje od 1 stycznia 2010 r. kiedy to weszła w życie nowela kodeksu postępowania cywilnego (dalej: k.p.c.). Do postępowania toczonego przed e-sądem stosuje się przepisy o postępowaniu upominawczym jednak z wyłączeniem art. 50528 - art. 50537.

Cała procedura toczy się drogą internetową, za pośrednictwem strony www.e-sad.gov.pl. Za pomocą Internetu powód wnosi pozew, a także utrzymuje kontakt z e-sądem. Co do zasady, e-sąd komunikuje się z pozwanym w formie tradycyjnej (papierowej) jednak pozwany może również skorzystać z drogi elektronicznej.

Zobacz również: Pozwy cywilne

Sprawy toczone przed e-sądem to sprawy nieskomplikowane, w których nie ma konieczności przeprowadzania postępowania dowodowego, a stan faktyczny jest jasny. Należy jednak zaznaczyć, że przed e-sądem mogą być dochodzone roszczenia, które stały się wymagalne w okresie trzech lat przed dniem wniesienia pozwu.

Rozpoczęcie windykacji online zaczyna się od wniesienia pozwu na stronie e-sądu. Jednak aby to zrobić należy mieć tam założone konto.

Założenie konta

Aby założyć wymagane konto należy wejść na stronę, a następnie kliknąć w zakładkę ,,Zarejestruj konto''. Następnie należy wybrać opcję ,,Konto podstawowe''. Kolejnym krokiem jest uzupełnienie danych osobowych (imiona, nazwisko, PESEL, numer dokumentu tożsamości, miejsce urodzenia), a także danych adresowych (adres do korespondencji oraz adres poczty elektronicznej).

Wybrać należy też 8-znakowe hasło, wraz z pytaniem zabezpieczającym i odpowiedzią, w razie zapomnienia hasła.

Weryfikacja danych trwa ok. 2-3 dni. Jeżeli będziesz miał problemy techniczne skorzystaj z pomocy technicznej e-sądu.

Po wysłaniu wniosku o założenie konta, trzeba je aktywować poprzez wejście na stronę podaną w komunikacie portalu EPU, który zostanie przesłany na wskazany adres e-mail. Z adresem podana jest nazwa użytkownika, składająca się z cyfr. Następnie należy przejść na stronę główną i kliknąć przycisk „Logowanie”. W panelu logowania wpisujesz nazwę użytkownika i hasło.

Aby zlikwidować konto należy wysłać pisemny wniosek na adres Sąd Rejonowy Lublin-Zachód w Lublinie VI Wydział Cywilny, ul. Krakowskie Przedmieście 78, 20-076 Lublin. Do wniosku należy załączyć kserokopię dowodu osobistego.         

Podpisy elektroniczne

Pisma procesowe w EPU autoryzowane są podpisem elektronicznym. Założenie i aktywacja konta powoduje możliwość starania się o uzyskanie zwykłego podpisu elektronicznego (certyfikatu), którym należy się posłużyć wniesienia pozwu.

W e-postępowaniu można też posługiwać się bezpiecznym podpisem elektronicznym, który należy jednak uzyskać we własnym zakresie).

Aby uzyskać certyfikat należy złożyć wniosek o jego wydanie (kliknij w zakładkę „Certyfikaty i faktury”, następnie wybierz opcję „Wniosek o wydanie certyfikatu” i wypełnij formularz tego wniosku. Po weryfikacji wniosku należy pobrać certyfikat, co pozwoli na złożenie pozwu i rozpoczęcie postępowania.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1822 z późn. zm.)

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Rogowska

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama