REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Potwierdzenie polskiego obywatelstwa - kilka uwag praktycznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak otrzymać polski paszport po przodkach polskiego pochodzenia - kilka uwag praktycznych o procedurze potwierdzenia obywatelstwa polskiego
Jak otrzymać polski paszport po przodkach polskiego pochodzenia - kilka uwag praktycznych o procedurze potwierdzenia obywatelstwa polskiego

REKLAMA

REKLAMA

Potwierdzenie obywatelstwa polskiego jest szczególną procedurą administracyjną przewidzianą na gruncie ustawy z dnia 2 kwietnia 2009 roku o obywatelstwie polskim umożliwiającą „odzyskanie” paszportu polskiego w tych wszystkich przypadkach, w których żyjący poza granicami kraju wywodzą swoje obywatelstwo po swoich przodkach. Kończy się ona decyzją administracyjną właściwego wojewody. W przypadku decyzji odmownej istnieje możliwość odwołania się do Ministra Spraw Wewnętrznych. W przypadku urzędowego nieuwzględnienia wniosku pozostaje droga sądownictwa administracyjnego.

Po tę procedurę bardzo często sięga się w sytuacji, gdy wnioskujący o potwierdzenie obywatelstwa stara się wykazać swoje obywatelstwo z uwagi na swoje pochodzenie. Jest to jednak procedura bardzo skomplikowana dowodowo w tych przypadkach, gdy w archiwum rodziny mieszkającej za granicą nie zachowały się polskie dokumenty tożsamości/ stanu cywilnego przodków wnioskodawcy, takie jak paszport czy dowód osobisty.

REKLAMA

REKLAMA

Cały ciężar dowodu po zmianie przepisów w 2009 został przesunięty na wnioskodawcę, z wyjątkiem sytuacji szczególnych. Dlatego wnioskodawca w tego typu postępowaniach znajduje się w szczególnie trudnej sytuacji proceduralnej, ponieważ polskie urzędy jako dowód bezpośredni z dokumentu na okoliczność posiadania przez przodka wnioskodawcy obywatelstwa polskiego preferują dowody wytworzone przez polskie urzędy, nadto z okresu, z którym wiąże się nabycie przez przodka wnioskodawcy obywatelstwa polskiego.

W tym względzie wnioskodawca niejednokrotnie nie jest w stanie wykazać takim dokumentem zdarzeń istotnych w sprawie. Wiąże się to główne z zaszłościami natury historycznej i doświadczeń Państwa Polskiego w XX wieku, wskutek których bardzo często zbiory archiwalne w zakresie dokumentu stanu cywilnego są niekompletne i wybrakowane (dokumenty starsze niż 100 lat urzędy stanu cywilnego przekazują do zasobu archiwalnego właściwego archiwum państwowego).

Główna trudność prowadzenia takiego postępowania sprowadza się do wykazania faktu zamierzchłego posiadania obywatelstwa polskiego przez przodka wnioskodawcy. Procedurę tę komplikują także niejednokrotne zmiany stanu prawnego nabywania i utraty obywatelstwa polskiego na przestrzeni XX wieku.

Istotne okoliczności w tego typu sprawach to:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Zbadanie, czy nabycie obywatelstwa obcego nie rzutowało negatywnie na kwestię utraty obywatelstwa polskiego przez przodka, z perspektywy sytuacji obywatelstwa polskiego wnioskowanego przez wnioskodawcę,
  2. Weryfikacja kiedy nastąpiła zmiana obywatelstwa przez rodzica wnioskodawcy, tj. czy nastąpiło to przed urodzeniem wnioskodawcy czy po tym zdarzeniu;
  3. Zbadanie warunków w jakich nastąpiło nabycie przez przodka wnioskodawcy obywatelstwa obcego (w przypadku wnioskodawców ze Stanów Zjednoczonych jest to tzw. proces naturalizacji).

Reasumując, procedura potwierdzenia obywatelstwa polskiego stwarza dla wnioskodawcy wiele problemów natury dowodowej. Pomimo faktu, że w obiegu prawnym istnieje bogate orzecznictwo sądowo-administracyjne w tym względzie, każdy przypadek jest indywidualny i zależny od wielu okoliczności wyjazdu z Polski przodka wnioskodawcy oraz od kwestii dotyczących polskiego pochodzenia wnioskodawcy.

Podstawa prawna: ustawa z dnia 2 kwietnia 2009 roku o obywatelstwie polskim (Dz.U. 2012 poz. 161).

K. Jakub Gładkowski, radca prawny,

Małgorzata Kiełtyka, radca prawny

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd: są deklaracje, że skończy się różnicowanie rencistów co do drugiego dodatku. Dużo zależy od Ministra Finansów

Jeszcze na przełomie 2023 r. i 2024 r. obiecywano podwyżkę renty socjalnej – każdy rencista (socjalny) miał mieć 4666 zł brutto (w 2025 r.). Od samego początku było to nierealne z uwagi na brak środków w budżecie. Zamiast tej ogromnej podwyżki wprowadzono więc dodatek dopełniający, ale tylko dla rencistów mających dodatkowo orzeczenie o niezdolności do samodzielnej egzystencji. Po tym ruchu rządu renciści z innych grup niż socjalni domagają się takiego samego dodatku do renty. Wszystko wskazuje na to, że …. będzie ten dodatek. Będzie to wielkie wsparcie dla rencistów. Trwają prace nad projektem ustawy – hamuje je jednak prawdopodobnie Ministerstwo Finansów chyba podnosząc problem braku odpowiednich środków (opinia publiczna nie jest informowana o stanowisku MF w tej sprawie.

Jakie alimenty na dziecko z niepełnosprawnością?

To trudne pytanie, ponieważ – wbrew pozorom – odpowiedź nie jest tu jednoznaczna. Jakie przepisy sąd bierze pod uwagę? Od czego zależy wysokość alimentów? Ile wynoszą świadczenia z funduszu alimentacyjnego na niepełnosprawne dziecko w 2025 r.?

Oprocentowanie kredytów hipotecznych i zdolność kredytowa w maju 2025 r.

W ciągu miesiąca zdolność kredytowa trzyosobowej rodziny wzrosła o około 10% - wynika z danych zebranych przez HREIT. Jest to efekt rozbuchanych nadziei na łagodzenie polityki pieniężnej w Polsce, czemu przynajmniej częściowo zadość dało cięcie stóp procentowych NBP w maju 2025 r. To wystarczyło, aby zdolność kredytowa wzrosła do nienotowanych jeszcze nigdy poziomów.

Darowizna w gotówce od matki, gdy brak pobytu stałego w Polsce. Co z podatkiem?

Czy jeśli mieszkasz w Polsce, ale nie masz jeszcze pobytu stałego, możesz legalnie przyjąć od matki dużą gotówkę – i nie zapłacić ani złotówki podatku? Najnowsza interpretacja podatkowa pokazuje, że to możliwe. Klucz tkwi w zaskakującym wyjątku zapisanym w przepisach, o którym wie niewielu cudzoziemców mieszkających w Polsce.

REKLAMA

Limity dorabiania do emerytury i renty w 2025 r. - zmiany od 1 czerwca. Kto może dorabiać bez ograniczeń a kto musi się liczyć ze zmniejszeniem lub zawieszeniem świadczenia?

ZUS informuje, że pracujący emeryci, którzy nie osiągnęli jeszcze powszechnego wieku emerytalnego (na tzw. wcześniejszych emeryturach) oraz niektórzy renciści będą mogli od czerwca 2025 r. uzyskiwać większe dochody z dodatkowej pracy. Graniczna kwota, która nie wpłynie na zmniejszenie emerytury lub renty, wzrasta o 339,50 zł brutto, a wyższy próg, po przekroczeniu którego świadczenie może zostać zawieszone o 630,60 zł brutto.

Rolnik także nie ucieknie przed ZUS-em. 31 maja upływa termin na złożenie ważnego dokumentu, którego uchybienie skutkować będzie poważnymi konsekwencjami

Rolnicy (jak również ich domownicy, dotychczas objęci ubezpieczeniem w KRUS), którzy jednocześnie z działalnością rolniczą – prowadzą pozarolniczą działalność gospodarczą albo współpracują przy prowadzeniu takiej działalności – utracą ubezpieczenie w KRUS i będą zobowiązani do „przejścia” do ZUS, jeżeli do 31 maja br., nie złożą w KRUS ważnego dokumentu. Ustaniem ubezpieczenia rolnika (jak również jego domownika) w KRUS, skutkuje również przekroczenie tzw. rocznej kwoty granicznej podatku dochodowego od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej za poprzedni rok podatkowy. Nie bez konsekwencji dla ubezpieczenia w KRUS, pozostaje także podjęcie przez rolnika pracy na podstawie umowy zlecenia, umowy agencyjnej, innej pokrewnej im umowy lub objęcie funkcji radzie nadzorczej spółki.

Fundacja rodzinna nie jest całkowicie zwolniona z podatku. WSA stawia sprawę jasno

Fundacja rodzinna, mimo szeregu preferencji podatkowych, nie jest całkowicie zwolniona z opodatkowania. Przykładem może być wynagrodzenie wypłacane fundatorowi na podstawie kontraktu menedżerskiego – zgodnie z wyrokiem WSA w Łodzi, takie świadczenie stanowi tzw. „ukryty zysk”, od którego fundacja musi zapłacić 15% CIT. Warto wiedzieć, kiedy dokładnie pojawia się obowiązek podatkowy i jak interpretowane są umowy menedżerskie zawierane z fundatorem lub beneficjentem fundacji.

Obowiązek zapłaty frachtu przez odbiorcę

Zatory płatnicze w branży transportowej to jej największa zmora. Najczęściej brak zapłaty związany jest z powstaniem szkody i sporem o to kto powinien ponieść koszty z tego tytułu.

REKLAMA

7 tys. zasiłku coraz bliżej: senat nie zgłosił poprawek. Czy podpis Prezydenta to tylko formalność?

Z wielką ulgą wiele osób przyjęło informację, że senat nie zgłosił w środę (15 maja 2025 r.) poprawek do nowelizacji ustawy ws. podwyższenia zasiłku pogrzebowego z 4 do 7 tys. zł. Jego kwota ma podlegać waloryzacji w marcu, jeżeli wskaźnik inflacji w roku poprzednim przekroczy 5 proc. Podwyżka i wypłata wyżej kwoty zasiłku ma wejść w życie od 1 stycznia 2026 r.

Teraz 38,9 godziny pracy w tygodniu w Polsce - w Niemczech niecałe 34 (średnia w UE: 36 godzin). Ekspert: trzeba skrócić czas pracy

Polacy są jednym z najbardziej zapracowanych narodów w Unii Europejskiej. Powinniśmy dążyć do skrócenia czasu pracy. Gospodarczo jesteśmy na to gotowi – powiedział PAP Dominik Owczarek z Instytutu Spraw Publicznych, komentując najnowsze dane Eurostatu o średnim czasie pracy. Najnowsze dane Eurostatu za ubiegły rok wskazują, że Polska jest w ścisłej czołówce państw UE, w których pracuje się najdłużej. Nasz tygodniowy czas pracy w 2024 r. wyniósł 38,9 godziny wobec unijnej średniej 36 godzin.

REKLAMA