REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wolne w Święto Trzech Króli jest zgodne z Konstytucją?

REKLAMA

REKLAMA

Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych złożyła wniosek do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie zbadania zgodności z konstytucją ustawy wprowadzającej dzień wolny od pracy w święto Trzech Króli.

Lewiatan zakwestionował tryb uchwalenia art. 2 i art. 3 tej ustawy w zakresie w jakim polski ustawodawca pominął w trakcie procesu legislacyjnego przepis art. 9 ust. 2 Konkordatu między Stolicą Apostolską i Rzeczpospolitą Polską z dnia 28 lipca 1993 r. Jednocześnie zostały naruszone przepisy konstytucji wyrażające zasadę legalizmu (art. 7 Konstytucji) oraz zasadę przestrzegania prawa międzynarodowego (art. 9 w zw. z art. 91 ust. 1, ust. 2 Konstytucji). Wprowadzenie dodatkowego święta wolnego od pracy powinno być uzgodnione przez rząd i Stolicę Apostolską. A takiego porozumienia zabrakło.

REKLAMA

Zobacz: Wypłaty emerytur i rent inwalidzkich są zgodne z konstytucją

REKLAMA

W przypadku, gdyby polski ustawodawca ustanowił nowy dzień wolny od pracy, nie związany ze świętem katolickim, z którym Kościół Katolicki łączy sprawowanie kultu, powyższa procedura spełniałaby warunek zgodności z konstytucją. Sejm bowiem jest nieskrępowany w kształtowaniu i tworzeniu prawa. Jednakże uchwalenie święta Trzech Króli, jako dnia wolnego od pracy wiąże się z umożliwieniem wiernym kościoła katolickiego spełnienia obowiązków wynikających z prawa kanonicznego. W takim przypadku, ustawodawca powinien sięgnąć do przepisów prawa międzynarodowego, tj. do Konkordatu. 

Art. 9 ust. 1 Konkordatu wymienia dni świąteczne, które są wolne od pracy. Jest to katalog zamknięty. Jednocześnie art. 9 ust. 2 stanowi, iż rozszerzenie powyższego wykazu może nastąpić po porozumieniu układających się stron, tj. Rządu RP i Stolicy Apostolskiej.
Chociaż Konkordat nie definiuje pojęcia porozumienia, to literalne brzmienie tego przepisu sugeruje, iż układające się strony miały na myśli konsensus. Powyższe potwierdza kompleksowa, systemowa wykładnia Konkordatu. Układające się strony przewidziały bowiem, iż żadna nie jest władna zmienić postanowień zawartej umowy międzynarodowej aktem jednostronnym, np. ustawą. Jednocześnie nie wskazano formy zawarcia ww. porozumienia.
Polska podpisując Konkordat zaciągnęła zobowiązanie międzynarodowe do wykonania postanowień w całości oraz w dobrej wierze. Niewątpliwie postanowienia Konkordatu wiążą obie układające się strony dopóty, dopóki Konkordat nie zostanie wypowiedziany. Państwo nie może lekceważyć prawa międzynarodowego, którym się związało. Rzeczpospolita Polska podpisując Konkordat w sposób świadomy ograniczyła możliwości legislacyjne sejmu. W tym przypadku, swoboda polskiego ustawodawcy w kształtowaniu i tworzeniu prawa została skrępowana uprzednim zawarciem odpowiedniego porozumienia zmieniającego art. 9 ust 1 Konkordatu. 

Zobacz: Kwestia ustawy dezubekizacyjnej nadal nie jest rozstrzygnięta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Lewiatan ocenia negatywnie ustawę wprowadzającą dzień wolny od pracy w święto Trzech Króli przede wszystkim ze względu na skutki ekonomiczne dla przedsiębiorstw. Polskich firm i rodzin nie stać na dłuższe świętowanie - staniemy się mniej konkurencyjni i atrakcyjni inwestycyjnie, bowiem kapitał trwały będzie zamrożony o jeden dzień w roku dłużej. 

Zniesienie obowiązku udzielania pracownikom dnia wolnego od pracy w zamian za święto przypadające w sobotę nie zrównoważy strat jakie powoduje wprowadzenie kolejnego dnia świątecznego. Przedsiębiorstwa ponoszą bowiem w dzień świąteczny koszty stałe (amortyzacja majątku trwałego, ochrona, ogrzewanie, itp.) bez możliwości ich zrekompensowania w pozostałe dni robocze. Dla przedsiębiorstw nie pracujących w ruchu ciągłym ich wielkość wynosi ok. 20 proc. wartości przeciętnych kosztów dziennych tj. 760 mln zł. W przypadku przedsiębiorstw pracujących w ruchu ciągłym oraz innych, pracujących w święta (transport, komunikacja, rolnictwo i hodowla, praca zmianowa), a także w służbach mundurowych następuje z kolei zwiększenie kosztów działalności w wyniku podwójnego opłacania pracy w święto. To koszty prawie 150 mln zł. Łączne więc obciążenie przedsiębiorstw wyniesie ok. 900 mln zł.

Lewiatan nie zgadza się z argumentacją, że wprowadzenie nowego dnia wolnego od pracy, nawet w wypadku zniesienia obowiązku oddawania dnia wolnego, nie przyniesie konsekwencji budżetowych. Kolejny dzień świąteczny obniży roczną sprzedaż dóbr i usług podmiotów prowadzących działalność gospodarczą o ponad 4,2 mld złotych. Przy tym wielkość ta dotyczy wyłącznie podmiotów, które zatrudniają więcej niż 50 pracowników. W związku ze zmniejszeniem wartości produkcji oraz zysków przedsiębiorstw wpływy budżetowe z podatków CIT oraz VAT mogą być niższe łącznie o ok. 370 mln zł.

Zobacz: Kodeks pracy

Polska już obecnie zalicza się do krajów o największej liczbie dni świątecznych w roku. Co więcej, mamy więcej dni świątecznych niż przeciętnie w krajach unijnych, dla których średnia wynosi 9,6 dnia. Wprowadzenie dodatkowego dnia wolnego od pracy spowoduje, że Polska znajdzie się na czele państw najdłużej świętujących, oddalając się jeszcze bardziej od średniej europejskiej.
Pracownicy łączą w praktyce dzień świąteczny z krótkimi urlopami wypoczynkowymi, w tym urlopami na żądanie, które muszą być przez pracodawcę udzielone, i organizują sobie kilkudniowe przerwy w pracy na odpoczynek (tzw. długie weekendy). Biorąc pod uwagę układ kalendarza, święto Trzech Króli przypada zaraz po świętach Bożego Narodzenia i Nowym Roku co oznacza, że pracownicy będą korzystać z długich, dwutygodniowych ferii świątecznych. Dodając kolejny dzień świąteczny jeszcze bardziej potęgujemy spowolnienie gospodarcze, a nawet przestój w niektórych branżach, który jest odczuwany przez całe dwa miesiące (tj. grudzień i styczeń).

Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rachunki za gaz wzrosną o prawie 50% od 1 lipca 2024 r.? Wszystko to za sprawą wygasających tarcz osłonowych

Czy od 1 lipca 2024 r. ceny gazu ziemnego dla gospodarstw domowych mocno wzrosną? Czy czekają nas rachunki grozy? Niestety wiele na to wskazuje.

Premier D. Tusk zadecydował o podwyżkach: budżetówka waloryzacja emerytur i rent, pensja minimalna

Rząd premiera D. Tusk proponuje na 2025 r.: budżetówka z podwyżką 4,1%, min. waloryzacja emerytur i rent 6,78%, pensja minimalna 4626 zł brutto, minimalna stawka godzinowa: 30,20 zł.

Renta wdowia 2024 r. – od kiedy, dla kogo, czy działa wstecz, wysokość

Renta wdowia 2024. Temat renty wdowiej nie cichnie. Podsumowujemy najważniejsze informacje dotyczące tego świadczenia. Dla kogo jest skierowane? W jakich wariantach będzie występować? Jaka będzie maksymalna wysokość renty wdowiej? 

330,07 zł miesięcznie dodatku dla seniora po ukończeniu 75 lat. Jak ubiegać się o tzw. dodatek pielęgnacyjny w 2024 r.

Czy senior po ukończeniu 75 lat może uzyskać dodatek pielęgnacyjny? Kto wypłaca takie świadczenie i ile ono aktualnie wynosi? Odpowiadamy!

REKLAMA

Sprzedaż przez platformy internetowe. Poważne zmiany już od lipca, prezydent podpisał ustawę

Sprzedaż przez platformy internetowe będzie lepiej kontrolowana przez służby skarbowe. Od lipca 2024 roku wchodzi obowiązek raportowania sprzedawców towarów, którzy dokonali więcej niż 30 transakcji tego rodzaju, a ich łączne wynagrodzeni przekroczyło równowartość 2 tys. euro. W przypadku usług raportowana będzie każda transakcja sprzedaży.

64 500 zł brutto dla każdego pracownika od 1 lipca 2024 r. Tyle wyniesie odprawa po podwyżce wynagrodzenia minimalnego

Wysokość odprawy po podwyżce wynagrodzenia minimalnego od 1 lipca 2024 roku będzie wynosiła maksymalnie 64 500 zł brutto. Zasadą jest bowiem, że kwota odprawy nie może przekroczyć 15-krotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę, które obowiązuje na dzień rozwiązania stosunku pracy.

Dziedziczenie pieniędzy z ZUS. Kto może, jakie warunki?

Po śmierci osoby, dla której prowadzone jest subkonto w ZUS, dochodzi do dziedziczenia środków. Jak wyglądają zasady dziedziczenia środków z subkonta w ZUS? Kto i kiedy może dziedziczyć środki pieniężne z ZUS?

Ograniczenie sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Leszczyna: Będzie projekt

Minister Zdrowia, Izabela Leszczyna, ogłosiła, że planuje przedstawić projekt ustawy ograniczającej nocną sprzedaż alkoholu na stacjach benzynowych. 

REKLAMA

Propozycja wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2025 r. Jest już decyzja rządu

Znamy już rządową propozycję podwyżki płacy minimalnej w 2025 roku. Rada Ministrów przyjęła propozycję Ministry Rodziny, Pracy i Polityki. Wynika z niej, że od 1 stycznia 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę ma wynosić 4626 zł brutto. Natomiast minimalna stawka godzinowa od 1 stycznia przyszłego roku wynosiłaby 30,20 zł.

Aktywny Rodzic (babciowe) od 1 października 2024 r. ZUS wypłaci środki wstecz

Wnioski o wypłatę z programu "Aktywny rodzic" (babciowego) będzie można składać już od 1 października 2024 r. Wypłatą świadczeń zajmie się ZUS. Rodzice w okresie pierwszych trzech miesięcy trwania programu będą mogli wnioskować o świadczenie z wypłatą środków wstecz.

REKLAMA