REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusz Transformacji Woj. Śląskiego - co to i czy powstanie?

Subskrybuj nas na Youtube
  • Materiał prasowy
Funduszu Transformacji Woj. Śląskiego - co to i kiedy powstanie?
Funduszu Transformacji Woj. Śląskiego - co to i kiedy powstanie?
Agencja Gazeta

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowany przez resort rozwoju i technologii projekt powołuje spółkę, która ma realizować część zapisów umowy społecznej z 28 maja 2021 r. dotyczącej transformacji sektora górnictwa i wybranych procesów transformacji woj. śląskiego.

Fundusz Transformacji Woj. Śląskiego - co to i kiedy powstanie?

Sejmowe komisje ds. energii, klimatu i aktywów państwowych oraz gospodarki i rozwoju wprowadziły we wtorek poprawkę do projektu ustawy ws. powołania spółki Fundusz Transformacji Śląska. Poprawka precyzuje nazwę funduszu, zmieniając ją na Fundusz Transformacji Woj. Śląskiego.

REKLAMA

Przygotowany przez resort rozwoju i technologii projekt powołuje spółkę, która ma realizować część zapisów umowy społecznej z 28 maja 2021 r. dotyczącej transformacji sektora górnictwa i wybranych procesów transformacji woj. śląskiego.

Do punktu umowy zakładającej powołanie takiego funduszu nawiązał uzasadniający we wtorek projekt minister rozwoju i technologii Waldemar Buda. Podkreślił, że zgodnie z umową celem funduszu będzie skoordynowanie zagospodarowania terenów pogórniczych, przemysłowych i poprzemysłowych z transformacją woj. śląskiego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Minister mówił, że fundusz, zgodnie z postanowieniami umowy społecznej, ma działać w formie spółki akcyjnej z siedzibą w Katowicach. Projekt ustawy określa cel działania spółki oraz instrumenty służące realizacji misji publicznej oraz organizację funduszu.

„Celem działania funduszu jest wspieranie procesu transformacji woj. śląskiego oraz innych podmiotów w celu przeciwdziałania negatywnym skutkom wygaszania działalności gospodarczej, w tym działalności wydobywczej węgla kamiennego, występującym na terytorium woj. śląskiego lub poza jego terytorium” – sprecyzował Buda.

Fundusz Transformacji Woj. Śląskiego, transformacja woj. śląskiego - założenia

Projekt ustawy zawiera m.in. definicję transformacji woj. śląskiego, przez którą rozumie się działania zmierzające do zmiany struktury gospodarki regionu, w tym zagospodarowanie sektorów nieposiadających potencjału wzrostowego oraz działania zmierzające do podnoszenia konkurencyjności gospodarki województwa z wykorzystaniem istniejącego potencjału i zasobów.

Do realizacji zadań funduszu będzie wykorzystywał katalog instrumentów, m.in. możliwość realizacji rządowych programów udzielania przedsiębiorcom wsparcia finansowego, emisję obligacji, udzielanie pożyczek, gwarancji i poręczeń czy obejmowanie lub nabywanie udziałów i akcji w spółkach.

Podstawowym dokumentem określającym cele funduszu i instrumenty ich realizacji ma być strategia. Jednym z narzędzi jej realizacji mają być programy wdrażane w ramach budżetu i zgodnie z celami funduszu. Kapitał zakładowy funduszu wyniesie do 500 mln zł z rządowego Funduszu Inwestycji Kapitałowych, a finansowanie z budżetu państwa – do 100 mln zł w latach 2024-2030 i do 50 mln zł w latach 2031-2032.

Projekt określa szczegółowe regulacje w zakresie działalności organów funduszu, czyli rady nadzorczej (siedmiu przedstawicieli rządu, dwóch przedstawicieli wyznaczonych przez zarząd woj. śląskiego i dwóch członków, po jednym z dwóch największych organizacji reprezentujących stronę pracowniczą w wojewódzkiej radzie dialogu społecznego) oraz zarządu (od trzech do pięciu członków).

„Jest to projekt, który był konsultowany ze środowiskiem społecznym, również związkowym. Jest to swego rodzaju kompromis, który wychodzi naprzeciw oczekiwaniom, ale też możliwościom, jakie daje dziś budżet – i też zamysł państwa w tym zakresie” – wskazał we wtorek minister rozwoju.

„Pamiętajmy, że ta transformacja w najbliższych latach nie będzie tak dynamiczna, jak jeszcze przed wojną się tego spodziewaliśmy - pokaże to Polityka Energetyczna Państwa (...). Ta ustawa nie przesądza o dynamice i w ogóle o transformacji, czyli ograniczeniu sektora wydobywczego. Ona mówi tylko o mitygowaniu konsekwencji zdarzeń, które mogą się pojawić. Kluczowe elementy dotyczące sektora wydobywczego pojawią się w PEP, która zostanie zaktualizowana do końca roku” – uściślił Buda.

Fundusz Transformacji Woj. Śląskiego - debata nad jego utworzeniem?

W debacie posłanka KO Gabriela Lenartowicz przekonywała, że projekt w zaproponowanym kształcie ma umożliwić „delegowanie delegatów rządu do rady nadzorczej, która wybierze do pięciu komisarzy, którzy będą dzielić pożyczonymi od Polek i Polaków i spłacanymi w następnych pokoleniach pieniędzmi, po uważaniu i według politycznych kryteriów”. Argumentowała, że fundusz będzie finansowany głównie instrumentami dłużnymi.

„To jednak jest rozwiązanie, które ma wesprzeć Śląsk, a nie okradać, jak za waszych czasów” – skwitował przewodniczący komisji energii Marek Suski (PiS).

Na uwagę posła Krzysztofa Gadowskiego z KO, że umowa społeczna została podpisana 28 maja 2021 r., a projekt wynikającej z niej ustawy rząd przyjął 8 listopada br., minister Buda odpowiedział, że dopiero 15 sierpnia br. zakończył się proces uzgodnień zapisów projektu ze stroną społeczną.

Odpowiadając na inne pytania szef MRiT wyjaśniał, że rząd zakłada powołanie nowej instytucji, a nie skorzystanie z dotychczasowych, jak Fundusz Górnośląski, wobec oczekiwania strony społecznej, aby to rząd, a nie jednostka samorządowa, zobowiązał się do podjęcia transformacji i utworzenia instytucji. „W związku z tym nie możemy tu korzystać instytucji, która istnieje, a nie jest agendą rządową” – stwierdził.

„Rada nadzorcza składa się z przedstawicieli resortów, ponieważ program ma mieć charakter kompleksowy: ministerstwa będą mogły razem z funduszem opracowywać programy i razem je finansować. (...) Mówimy tylko radzie nadzorczej, czyli o organie kontrolnym. Jeżeli chodzi o funkcje zarządcze, będzie powołany zarząd. Nikt nie przesądza, czy on będzie z Warszawy czy ze Śląska; ja zakładam, że on będzie absolutnie ze Śląska” – wyjaśnił minister.

Wśród wniosków poprawek pojawił się postulat posła Gadomskiego ws. zmiany nazwy funduszu na ujmującą całość woj. śląskiego. Minister Buda wyjaśniał, że nazwa wprost wynika z umowy społecznej. Poprawka jednak została przyjęta. Dwa inne wnioski posła Gadomskiego dotyczyły wykreślenia sformułowania umożliwiającego finansowanie zadań poza terytorium woj. śląskiego. Te wnioski nie uzyskały poparcia większości.

Wątpliwości posłów opozycji wzbudziły m.in. sformułowania projektu umożliwiające finansowanie z funduszu zadań związanych z zapobieganiem lub naprawianiem szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi, przedsięwzięć o charakterze społecznym w zakresie transportu na rzecz mieszkańców regionów oddalonych czy infrastruktury transportu lotniczego i infrastruktury krytycznej portów lotniczych. Wiceminister rozwoju Olga Semeniuk wskazała, że ostatecznie to spółka autonomicznie – w sensie przygotowania koncepcji merytorycznej do strategii - będzie decydowała o realizacji zadań.

Komentując odrzuconą poprawkę posła Gadomskiego o zmniejszenie do trzech liczby członków zarządu funduszu, Semeniuk wskazała, że zawarta w projekcie liczba od trzech do pięciu członków zarządu jest uzgodniona ze stroną społeczną, ponieważ w zarządzie będą zasiadali jej przedstawiciele.

Kolejne odrzucone poprawki dotyczyły ograniczenia składu rady nadzorczej po stronie rządowej i zwiększenia liczby m.in. przedstawicieli środowisk pracodawców, pracowników i samorządów lokalnych, a także co najmniej dwukrotnego zwiększenia maksymalnych wydatków budżetu państwa przeznaczonych na realizację ustawy w kolejnych latach 2023-2032.

Sprawozdawcą prac komisji z pierwszego czytania będzie poseł PiS Andrzej Gawron.

autor: Mateusz Babak

mtb/ mk/

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Młodsi i bardziej zadłużeni – multidłużnicy w Polsce

Profil polskiego multidłużnika wyraźnie się zmienia. Coraz większą część tej grupy stanowią młodsi konsumenci, a udział kobiet systematycznie maleje. W ciągu trzech lat udział osób w wieku 18–25 lat wzrósł sześciokrotnie, a w grupie 26–35 lat o ponad 7 pkt proc. Mężczyźni nie tylko stanowią większość, lecz także odpowiadają za coraz większą część zadłużenia. Szczegóły analizy poniżej.

Przepada świadczenie wspierające. Umierają kolejne osoby niepełnosprawne. Co na to sądy?

Wszyscy wiemy, że przyznawanie świadczenie wspierającego obciąża przewlekłość. Okres oczekiwanie na przyznanie punktów w ramach poziomu potrzeby wsparcia wynosi w skrajnych przypadkach rok. Na punkty czekają osoby niepełnosprawne w tak poważnych stanach (i sędziwym wieku), że część z nich umiera. Ostrzegano przed takimi sytuacjami jeszcze przed wprowadzeniem świadczenia wspierającego. Niestety te obawy się spełniły. W efekcie rodziny osób zmarłych idą do sądu bo świadczenie wspierające ... przepada. Przykład takiej sytuacji poniżej.

Zasiłek z MOPS? Tak, ale pamiętaj o wywiadzie środowiskowym

Osoby ubiegające się o świadczenia z pomocy społecznej często zapominają o ważnej roli, jaką odgrywa rodzinny wywiad środowiskowy. Jest to podstawowe narzędzie, które pozwala na ocenę sytuacji majątkowej i rodzinnej. Kto i gdzie przeprowadza taki wywiad? Czy jest on obowiązkowy?

MOPS: Świadczenie pielęgnacyjne 3287 zł dla 91-letniej staruszki choć niepełnosprawność nie powstała przed 18-rokiem życia [osoba niepełnosprawna (stopień znaczny)

Nieufność staruszki z demencją (osoba niepełnosprawna, stopień znaczny) jest dodatkowym argumentem dla przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Bo staruszka ufa tylko swojej córce. I nie może wykonywać czynności opiekuńczych nikt inny.

REKLAMA

Kłopoty ze skargą na MOPS za odebrany zasiłek pielęgnacyjny 215,84 zł. Tylko ePUAP albo papierowy dokument

W przepisach jest pułapka. Jeżeli spierasz się o zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) z MOPS to nie można obecnie wnosić elektronicznie pism do sądu z nowym systemem e-Doręczenia. Będzie to możliwe dopiero od 2029 r. (o czym informują przepisy przejściowe, które łatwo przegapić). Można skorzystać z ePUAP. I tak wniesioną skargę na decyzję MOPS sąd przyjmie. Przez e-Doręczenia to się nie uda. W artykule przykład utraconego w ten sposób zasiłku pielęgnacyjnego. Na dziś najbezpieczniejszym prawnie sposobem wniesienia skargi na MOPS (i SKO) w sprawie zasiłku pielęgnacyjnego jest po prosty tradycyjna "papierowa" skarga.

1,1 mln osób dostanie czternastą emeryturę wcześniej. Ale nie każdy dostanie 1558,81 zł na rękę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontynuuje wypłatę czternastych emerytur. Jeszcze przed najbliższym weekendem (do piątku 5 września 2025 r.) przelew na konto i przekaz pocztowy otrzyma prawie 1 mln 136 tys. osób. To emeryci i renciści, którym ZUS ustalił termin płatności głównego świadczenia na 6 dzień miesiąca.

Deregulacja: Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 22 postulaty [LISTA]

Zastosowanie instytucji "milczącego załatwienia sprawy" przy przekroczeniu przez urzędy czasu instrukcyjnego zawartego w przepisach, zrównanie ważności dokumentacji elektronicznej z papierową, doprecyzowanie definicji konsumenta w prawie cywilnym, certyfikowanie firm uczestniczących w przetargach publicznych, usprawnienie procedury przetargowej w przypadku jednej oferty, roczny zamiast miesięcznego limitu przychodów dla działalności nieewidencjonowanej, cyfryzacja postępowań sądowych, obowiązkowa mediacja – szybsze i tańsze rozwiązanie sporów, skuteczna ochrona spadkobierców przed nadużyciami - szybkie blokowanie rachunków osób zmarłych: to tylko kilka z 22 postulatów podpisanych przez Prezydenta RP Karola Nawrockiego.

System kaucyjny w Polsce: rewolucja, która uderzy w małe sklepy?

System kaucyjny w Polsce ma ruszyć już wkrótce i zmienić sposób, w jaki oddajemy butelki i puszki. Dla dużych sieci to wyzwanie organizacyjne, ale dla małych sklepów może być prawdziwą rewolucją – od braku miejsca po dodatkowe koszty i obciążenie personelu. Czy lokalne sklepy poradzą sobie z nowymi obowiązkami?

REKLAMA

Jak nowe przepisy dotyczące zakazu fotografowania wpłyną na branżę ochrony?

12 sierpnia 2025 r. weszły nowe przepisy dotyczące zakazu fotografowania obiektów strategicznych. Jest to kolejna nowelizacja ustawy, która nie tak dawno temu zaostrzała przepisy - obecne zmiany wprowadzają poluzowanie. O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy Krzysztofa Modrzejewskiego, Dyrektora ds. Klientów Kluczowych, Seris Konsalnet.

Po urlopie trudniej niż przed – dlaczego powrót do pracy wywołuje stres?

Okazuje się, że 63% pracujących deklaruje, że po urlopie odczuwa większy stres niż przed jego rozpoczęciem, a połowa z nich jako główne źródło napięcia wskazuje na nagromadzone obowiązki, wynika z ankiety przeprowadzonej przez spółki Gi Group Holding. Ponowne wejście w rytm codziennych zadań często wiąże się ze wzrostem presji oraz poczuciem przytłoczenia, określanym mianem napięcia pourlopowego.

REKLAMA